Miten sinua googlataan?

Katleena Kortesuo

Blogini siirtyy syksyn aikana uuteen osoitteeseen: lokakuussa postaukset löytyvät osoitteista katleena.fi ja eioototta.fi.

Sekä Janne Jääskeläinen että Ilkka Kauppinen suosittelivat, että varaisin mieluummin jonkin asiasanan domainikseni. Olisin voinut siirtää blogin vaikkapa osoitteeseen kirjoittaminen.fi, kirjoituskoulutus.fi tai tietokirjailija.fi. Itsepäisenä akkana en uskonut heitä.

Olen ajatellut, että jos joku googlaa sattumanvaraisesti kirjoittamiseen liittyviä palveluita, olen hänelle todennäköisesti liian kallis. Jos ihminen etsii ketä tahansa kirjoituskouluttajaa, hän myös saakoon kenet tahansa.

Ronski tavoitteeni on, että ihmiset googlaavat minua joko blogin nimellä tai omalla nimelläni. Aika moni tekee jo niin, ja haluan kasvattaa tätä väkimäärää. Jos joku etsii juuri minua, hän on myös valmis maksamaan hintani.

Uskon, että yksi henkilöbrändäyksen kulmakivistä on googlaaminen omalla nimellä. Ei ole mitään järkeä kilpailla halutuimista hakusanoista, koska tuloksena on epävarmoja ja tinkiviä asiakkaita – ja asiasanakilpailu on kovaa. Sen sijaan jos tulet googlatuksi omalla nimelläsi, saat valmiiksi kiinnostuneita ja maksuvalmiita asiakkaita.

19 kommenttia

  1. Itse olen hamottanut tuollaiset yleissana-URL:t typeriksi, jollei kyseessä ole oikeasti yrityksen nimi. Eli minusta teit hyvän valinnan, varsinkin kun käytettävissä oli melko uniikki etunimi. Sen muilla haltijoilla voi tietenkin olla toisenlainen näkökulma asiaan.

  2. Mielestäni olet miettynyt asiaa pidemmälle, kuin Janne ja Ilkka. Tulevaisuudessa oma nimi, keksitty tai oikea, voi olla ainut mikä erottaa meidät muista.

  3. Tuo ei sulje pois sitä, että silti varaisit muitakin domaineja ja ohjaisit ne haluamaasi osoitteeseen. Eri domaineja voi käyttä eri markkinointiyhteyksissä, jolloin saat esimerkiksi markkinointivasteen selkeämmäksi.Mutta valintasi suhteen olen täysin samaa mieltä, koska sinä olet työkalusi ja tavarasi, jota myyt. Oma nimen domain on henkilöbrändäämisen ensimmäisiä askeleita.

  4. Miksi postaukset löytyvät jatkossa kahdesta osoitteesta? Miksei vain katleena.fi ja sitten laitat vaikka Title-tietoon tuon eioototta ja nimeät blogin tietoja sivun vaikka eioototta:ksi niin löytyy silläkin. Eioototta on varmaankin ihan kilpailematon termi, joten en uskois, että on tarvetta avainsanadomainkikkailuun (hieno sana:-)).

  5. Outo neuvo hepuilta. Asiasanat eivät ole kummoisia brandeja. Ne tuovat ainakin minulla mieleen jonkun pienen firman, joka yrittää kuulostaa isolta ja viralliselta, mutta epäonnistuu samalla surkeasti. Erityisesti yrityshakemistot, mutta muutkin.Jos perustelu tosiaan oli jonkun sanan Google-hallinta, ei se kyllä Suomen oloissa ilman domainiakaan ole kovin vaikeaa – eikä siten kovin hyödyllistäkään. Mutta ennen kuin moista suositusta itse antaisin, selvittäisin, mikä sana halutaan omistaa ja onko sen domainin käyttämisestä mitään hyötyä (=paljon haettu sana).En tiedä tarkkaan, miten ajattelit noita domainejasi hyödyntää, mutta todennäköisesti toisesta et saa käytännössä mitään hakukonehyötyä. Jottet kilpailisi sisällöilläsi itseäsi vastaan, et voi julkaista sitä yhtä aikaa kahdessa eri osoitteessa. Joten toisesta osoitteesta on oltava uudelleenohjaus toiseen. Silloin taas uudelleenohjaavasta domainista ei ole käytännössä mitään hyötyä hakukonemielessä. Markkinointiosoitteena se toki toimii, mutta kuinka suuret markkinointiresurssit on yksittäisellä henkilöllä, että tarvitaan useita markkinointiosoitteita?

  6. Katleena vähän kärjistää. ;)Oma suositukseni oli myös eioototta.fi, juurikin brändinrakennussyistä (ja siksi, että se on samperin helppo muistaa kun sen on kerran kuullut).Sami: osuit oikeaan. Tarkoitus on ohjata katleena.fi osoite eioototta.fi -osoitteeseen.Janne: Ei ne kahdesta eri osoitteesta löydy. Sisältö on pelkästään osoitteessa eioototta.fi.Aki: domaineja hankkiessa on parempi miettiä vähän pidemmälle kuin tähän päivään. Katleena.fi -domainille ei ole käyttöä ehkä juuri nyt, mutta on helpompi ostaa se nyt pois ajelehtimasta kuin vuosien päästä, kun se on jo jonkun muun rekisteröimä. Tässä tapauksessa vaakakupissa jo vakiintunut brändimielikuva painoi enemmän kuin mahdollinen avainsanadomainin hyöty (joka muutenkin on kyseenalaista, ottaen huomioon että moni muu asia vaikuttaa hakutuloksissa näkymiseen paljon enemmän – se on vain yksi parametri muiden asioiden joukossa).

  7. Sain sapiskaa TE-keskuksen neuvojalta aikanaan kun sanoin, että en ryhdy miksikään Jyväskylän Ohjelmistokoulutust Oy:ksi vaan haluan esiintyä omalla nimelläni – uskoin kirjoittamieni oppikirjojen voimaan, mikä saattoi olla hieman optimistista, mutta tulipahan tehtyä sellainen valinta. Nyt kuitenkin näyttää siltä, että minut on löydetty nimellä ihan riittävän hyvin. Hauskinta on ollut kuulla tai lukea joitakin kertoja:"Ai oletko sinä se Tuolin ja näppäimistön välistä -nainen". No, vielä olisi paljon tehtävissä. Yksi laimea puolustus on se, että nyt juuri on niin paljon hommia ettei ehdi pohtimaan näkyvyyttä eikä etsimään tekijää sen edistämisen avuksi.

  8. Tosi on, että avainsanadomainin hyöty on nykyään melko pieni eikä useiden eri domainien hankinnasta ole oikein hyötyä, mutta tässä keskustelussa on kolme asiaa joihin on pakko kiinnittää hieman huomiota:1) Yleensähän hakukoneoptimoinnissa ei ole kyse muutamasta avainsanasta vaan ns. pitkästä hännästä eli termeistä jota kirjoittaja ei olisi alunperin voinut edes älytä. Kannatta tätä miettiessä muistaa, että edelleen suurin osa verkkosivujen ensikävijöistä tulee hakukoneiden kautta.2) Vakiintuneen blogin siirtäminen uuteen osoitteeseen on aina vaaran paikka, varsinkin kun bloggerissa ei voi tehdä 301-redirectiä eli kertoa hakukoneille, että olemme muuttaneet. Itseasiassa mun pääneuvoni oli, että et muuttaisi ollenkaan.3) Jos joku suunnittelee saman sisällön julkaisua monessa eri osoitteesssa, kannattaa olla tarkkana ettei syyllisty hakukoneiden spammaykseen.

  9. Kiitos aktiivisesta keskustelusta! On upeaa tulla valmennuksen jälkeen katsomaan blogin kommentteja ja saada vastaansa valmista kauraa.Kiitos myös Janne J:lle oikaisuista. Muistin väärin sun suosituksen – anteeksi sähläys.Tällä hetkellähän Janne tietää enemmän tulevista sivuistani kuin minä itse. 🙂 Halusin tosiaan varata katleena.fi-domainin siksi, ettei kukaan ehtisi pölliä sitä itselleen. (Katleena nimenä on muuten ruvennut yleistymään hissukseen. Nyt Katleenoita on kastettu 30-40, kun viisi vuotta sitten meitä oli alle 20.)Alun perin olisin itse asiassa varannut pelkän katleena.fi-domainin, mutta Janne puhui minulle järkeä ja suositteli myös eioototta.fi-osoitetta.Otto ja Kaisa, uskon että nimen harvinaisuus tulee olemaan yksi henkilöbrändäyksen etu. On paljon vaikeampaa jäädä ihmisten mieliin ja erottua hakukoneissa, jos oma nimi on Niko Korhonen tai Liisa Virtanen.

  10. Silmäkulmani kostuvat tällaisista postauksista. Loistavaa Katleena, teet juuri sitä, mitä niin monen muunkin täytyisi tehdä! Rohkeasti, ennakkoluulottomasti ja väkevällä brändillä.En voi liiaksi korostaa, kuinka tärkeä sinun Katleena on luoda brändiä; brändiä joka perustuu erityiseen, erottuvaan ja henkilökohtaiseen. Teit oikean valinnan, päättäessäsi domainia. Sitäpaitsi Katleena.fi on erittäin iskevä ja muistettava.Mars Dorian, Jonathan Fields, Lowis Howes, Seth Godin, David Risley vain muutamia mainitakseni eivät ole tehneet virhettä kertoakseen maailmalle oman nimensä ja kuinka erinomaisia juuri he ovat.Kerro sinäkin Katleena maailmalle: juuri sinä olet erityinen.

  11. katleenakortesuo.fi (tai.com) olisi toiminut myös ja kuulostanut vielä ammattimaisemmalta kuin pelkkä etunimi domainissa. ;)Sitä vinkkiä en kyllä ymmärrä että kannattaisi pysytellä domaininsa kanssa Blogspotin alla. Mitä nopeammin pääsee omalle domainille, sen parempi, ja redirect tosiaan toimii.

  12. "Ei oo totta" on hyvä nimi — siitä kannattaa pitää kiinni. Hakusanan käyttäminen domain-nimenä voisi olla hyvä hakukoneoptimoinnin kannalta, mutta hukkaisi kasaantuneen brändipääoman.

  13. "Uskon, että yksi henkilöbrändäyksen kulmakivistä on googlaaminen omalla nimellä. Ei ole mitään järkeä kilpailla halutuimista hakusanoista, koska tuloksena on epävarmoja ja tinkiviä asiakkaita – ja asiasanakilpailu on kovaa. Sen sijaan jos tulet googlatuksi omalla nimelläsi, saat valmiiksi kiinnostuneita ja maksuvalmiita asiakkaita."Katleena, olen tästä näkemyksestä varsin eri mieltä. Ensinnäkin, blogin kirjoittamisessa juttu on juuri niinkuin Ilkka kommentoi – blogi on erinomainen väline pitkän hännän hakujen nappaamiseen. Näitä tehdään, kun ihmiset hakevat tietoa jostain heitä askarruttavasta asiasta – usein ilman mitään erityista ostoaietta.Toiseksi, blogi on nimenomaan väline asiantuntemuksesi esille tuomiseen potentiaalisille asiakkaille. Mutta eivät potentiaaliset asiakkaat sinua osaa nimellä etsiä, jos eivät ole kuuleetkaan sinusta. Jotta he löytävät sinut, tarvitset mm. hakukonenäkyvyyyttä.Kolmanneksi, toki potentiaalisten asiakkaiden pitää tunnistaa sinut ja tietää asiantuntemuskestasi, ennen kuin he sinulta mitään ostavat. Mutta mielestäni on omahyväistä ajatella, että he ostaisivat sinulta (tai keltään yksittäiseltä henkilöltä), koska olet "brändi". Eivät asiakkaat välitä muusta kuin itsestään, ongelmistaan ja siitä, miten saavat ne ratkaistua. Henkilöbrändäys on minusta kaiken kaikkiaan melkoista roskaa. Katsokaa nyt miten eräälle suomalaiselle henkilöbrändille, Jari Sarasvuolle ja häneen henkilöitynelle yritykselleen, on käynyt. Kyllä lähtökohta pitää minusta olla, miten hyödytät asiakastasi palvelullasi, eikä se, kuka olet.

  14. Aah, rakastan tätä keskustelua!Pekka, saat uuden kirjani arvostelukappaleeksi heti, kun se ilmestyy. Aion perustella siinä, miksi henkilöbrändäys kannattaa. Voit sitten ottaa kantaa jossain postauksessa siihen, miten olen onnistunut.Sarasvuo on muuten upea esimerkki siitä, kuinka käy, jos ihminen tulee liian luottavaiseksi omaan henkilöbrändiinsä – ja kenties muutenkin liian itseriittoiseksi. Henkilöbrändin rakentaminen on nöyrää ja pitkäjänteistä puuhaa. Siitä ei jäädä lomalle eikä eläkkeelle, eikä puuha ole koskaan valmista.

  15. Pakko ottaa osaa vielä kun luin tuota Ilkan jälkipuintia tuosta.Miten minä itse toteuttaisin nämä uudistukset:Menisin bloggerin asetuksiin ja vinkauttaisin sieltä VISA:lla blogille domainin eioototta.com ja ostaisin eioototta.fi:n (ehkä) varastoon turvatakseni sen. Katleena.fi osoitteeseen eriyttäisin konsulttisivut, josta on kuitenkin selkeä linkkiyhteys blogiin – ja päinvastoin. Kun ostaa bloggerista suoraan Googlelta domainin, Google ohjaa hakunäkyvyyden automaattisesti uusiin osoitteisiin ja siten näkyvyyden kannalta vahingot on minimoitu.

  16. Tuli tässä googlailtua tuota omaa nimeä. Aika monta meitä jo näköjään löytyy. :)Olen huomannut, että ei enää pysty joka paikkaan käyttäjätunnukseksi tuota nimeä nappaamaan.
    t:katleena 30 ja risat

    1. Meitä Katleenoita on tosiaan muutama. Mistä olet saanut nimesi? Oman nimeni on isoäitini suomentanut Catalinan saaresta, ja hän kirjoitti aikanaan vuonna 1952 romanttisen kirjan "Katleena lähtee maailmalle". Oletko koskaan lukenut sitä? Vanhempani valitsivat sen kirjan pohjalta nimen esikoiselleen vuonna 1975.

Kerro oma kantasi

Tässä blogissa saa kommentoida omalla nimellä tai minun tunnistamallani nimimerkillä. Vaadin myös kunnollisen meiliosoitteen. Minua ja mielipiteitäni saa ilman muuta kritisoida. Muistathan silti hyvät tavat. Karsin jo etukäteen kaikki alatyyliset kommentit, mainokset sekä tietenkin laittomat sisällöt. Mitä perustellummin asiasi esität, sitä varmemmin se tulee huomioiduksi.