Näin kirjoitat yhtä aikaa hyvin ja nopeasti, osa 4/5

Katleena Kortesuo

Haluatko oppia kirjoittamaan hyvin ja nopeasti?

Ryhdy bloggaamaan. Nyt heti.

Olen tehnyt tietokirjoja 14 vuotta. Tästä ajasta olen pitänyt asiablogia 3 vuotta. Nyt harmittaa, etten aloittanut jo aiemmin. Kirjoitustaitoni on nimittäin kehittynyt enemmän bloggausvuosina kuin aiempina 11 vuotena.

Bloggaaminen on viisaampaa kuin pöytälaatikkoon kirjoittaminen, koska pöytälaatikko ei anna palautetta. Sen sijaan lukijoilta tulee kommentteja heti. Saat kuulla saman tien, jos olet valinnut epäkiinnostavan aiheen tai näkökulman. Sinulle myös huomautetaan kirjoitusvirheistä ja epäselvästä tekstistä.

Bloggaaminen on viisaampaa kuin kolumnipalstan pitäminen, koska blogin kirjoittaminen on nopeaa ja päivittäistä. Jos pidät kolumnia kerran kuussa, se ei kehitä tyyliäsi mihinkään suuntaan. (Luota minuun. Puhun kokemuksesta.)

Bloggaaminen on viisaampaa kuin kirjojen tekeminen, koska kirjoja rustaamalla ei opi tiivistämään. Jokainen blogipostaus on pieni, itsenäinen tekstinsä, johon on saatava tietty teesi ja siihen sopiva rakenne.

Parasta on, että bloggaaminen pitää sinut ajan tasalla oman alasi uutisista ja tapahtumista. Samalla kontakti lukijoihin säilyy aktiivisena.

Kun opit reagoimaan nopeasti ajankohtaisiin uutisiin, opit väistämättä myös kirjoittamaan nopeasti. Bloggaamisessa ei voi haudutella postausta viikkotolkulla, koska muuten aihe kuivahtaa kokoon kuin viikon vanha voisarvi.

Tämän tekstin tekemiseen meni 11 minuuttia.

5 kommenttia

  1. Omakohtaisesti olen sitä mieltä, että bloggaaja saa vain harvoin palautetta itse tekstin laadusta. Silloin harvoin kuin sitä tulee, niin se on yleensä vakiolukijoilta tulevaa puhdasta kehua, joka ei kehitä suuntaan tai toiseen. Asiavirheistä ja ”vääristä” mielipiteistä kyllä rokotetaan. Muuten ihan allekirjoitettavia näkemyksiä sarjassasi. Hmmm… Vähän meinaa paradoksia pukata tämä kommentti 😀

  2. Itse olen sitä mieltä että bloggaaja saa palautetta vain jos blogia luetaan paljon. Blogia luetaan paljon jos se on hyvä. Jos se on huono, sitä ei lueta eikä palautettakaan tipu.

    Ja kyllä on kuolemattomiakin aiheita, joita voi haudutella viikkoja eikä aihe kuivahda. 🙂

  3. Totta! Voihan kävijämäärätkin nähdä palautteena. Tai sitten vain osoituksena onnistuneesta hakukoneoptimoinnista 😛

  4. Mukava lukea tätä sarjaa.

    Jos toiveita sopii esittää, olisi mukava lukea myös ”näin teet powerpointteja kuin AD – sisällön kärsimättä”.

    Kiitos.

    PS: itse en allekirjoita tuota pidempien sanojen vaihtamista lyhyempiin, kuten esimerkiksi välittömästi -> heti. Ainakin itse kirjoitan työkielen asiallisesti, jotta vastaanottaja ei pidä minua heti kättelyssä aivan idioottina. Enkä tarkoita, etteikö kieli joka sisältää heti/nyt -sanoja voisi olla asiallista, mutta itse pidän pidempää kieltä asiallisempana. Toki kaikella on aina rajansa, eikä kapulakieli ole missään nimessä itsetarkoitus.

  5. Kiitos kommenteista ja anteeksi hidas vastaus!
    Juha, osoitit tosiaan omalla kommentillasi väitteesi ainakin osittain vääräksi. 😀
    Se on toki aivan totta, että jos blogilla ei ole lukijoita, ei ole palautettakaan. Se asia on tosin parannettavissa hyvällä blogin markkinoinnilla.
    Myös Google Analytics antaa palautetta: jos kaikki kääntyvät etusivulta pois saman tien, jotain on pielessä. Silloin pitää testata muutos kerrallaan, miten asia korjaantuu. Tarvitaanko paremmat otsikot, selkeämpi ulkoasu vai kiinnostavammat aiheet.
    HeikkiK, pystyn antamaan vain vähän graafisia vinkkejä, joten kannattaa lukea Outi Lammin blogia: http://www.tiedonkuvia.com. Outi osaa kehittää sekä diojen yleistä ulkonäköä että pieniä yksityiskohtia.

Kerro oma kantasi

Tässä blogissa saa kommentoida omalla nimellä tai minun tunnistamallani nimimerkillä. Vaadin myös kunnollisen meiliosoitteen. Minua ja mielipiteitäni saa ilman muuta kritisoida. Muistathan silti hyvät tavat. Karsin jo etukäteen kaikki alatyyliset kommentit, mainokset sekä tietenkin laittomat sisällöt. Mitä perustellummin asiasi esität, sitä varmemmin se tulee huomioiduksi.