Kalenteri on tupaten täynnä, ja yöunet ovat lyhentyneet 6–7 tuntiin. Meilisuma on valtava, vaikka Antti ottaa harteiltani kaikki koulutusyhteydenotot ja aikatauluttaa keikat kalenteriini.
Muutos on johtunut uusista kriisiasiakkaista. Heitä ei voi aikatauluttaa eikä delegoida, vaan akuutit soitot tulevat suoraan minulle. Viime viikolla tuli yksi uusi pitkäaikainen asiakas, tällä viikolla tuli kaksi uutta ja tänään yksi tuttu asiakas kohtasi alkavan kohun.
Niinpä on aika nostaa taas hintoja. Teen tietenkin sovitut keikat sovittuun hintaan, mutta tulevat varaukset tapahtuvat uusilla hinnoilla.
Uusi keynote- ja koulutushinnastoni on voimassa 1.6.2018 alkaen:
Sijainti | Tunti | Kaksi tuntia |
Helsinki, pk-seutu, Turku, Lahti, Tampere | 3400 € | 4200 € |
Muu Suomi tai umpimetsä kaupunkien välissä | 3900 € | 4800 € |
Noihin hintoihin lisätään vain alv, ei matkakuluja, hotellikuluja saati mitään muitakaan maksuja.
Kriisiviestinnän hinta vaihtelee tapauskohtaisesti, mutta vaiheistamme projektin läpinäkyvästi, joten asiakas tietää koko ajan, mitä mikäkin maksaa. Tyypillisesti pikkukohu laantuu 5000–8000 eurolla, ja isommat projektit ovat viisinumeroisia.
Takuuni on sama vanha sekä koulutuksissa että kriisiviestinnässä:
- Jos koulutuksen osallistujat pitävät osuuttani tylsänä tai hyödyttömänä, en veloita mitään.
- Jos kriisiviestintäasiakas pitää laatimaani lausuntoa, lehdistötiedotetta tai kriisiviestintäsuunnitelmaa huonona, en veloita siitä mitään. Asiakas saa ilmaiseksi tekemäni työn käyttöönsä, ja asiakassuhde päättyy siihen, yhden sekunnin irtisanomisajalla.
Se on selvää, että osa vanhoista asiakkaistani jää pois tällaisilla hinnoilla. En kuitenkaan pysty jatkamaan näin hoppuisena ja kalenteri täyteen ahdettuna, joten jostain on pakko luopua.
Jos olet ollut aiemmin asiakkaani mutta uudet hinnat tuntuvat liian mausteisilta, ota yhteyttä. Neuvon sinut eteenpäin taitaville osaajille, joiden hinnat sopivat paremmin pieneen budjettiin.
Mielenkiintoinen yhtälö, meuhkaat jatkuvasti kovista hinnoistasi, mutta yrityksesi liikevaihto on enemmän laskusuunnassa kuin nousussa.
Pasi, hauskaa kun kysyit!
Se on selvää, että osa asiakkaista lähtee aina, kun nostan hintojani. Kaikilla ei ole varaa maksaa korkeita taksoja, ja se on ihan OK. Yleensä aina hintojen noston jälkeen liikevaihto notkahtaa hieman. Sen ansiosta mulla on aikaa vapaaehtoistyöhön, koska kalenteri ei ole täynnä, mutta asiakkaat maksavat silti hyvin.
Hinnannosto oli jälleen ajankohtainen siksi, että kaudella 01–04/2018 mun myynti on noussut 51,2 % verrattuna edelliseen vuoteen. Mä en pysty hoitamaan tällaista ruuhkaa, joten hintojen nosto on välttämätöntä. Oletan, että liikevaihto notkahtaa taas hieman, mutta se on täysin hyväksyttävää.
En sinällään ymmärrä juuri mitään hinnoittelusta, kun itse en ole yrittäjä / ei ole tarvetta hinnoitella omaa työtä. Mutta törmäsin juuri facebookissa tähän tiedotteeseen: https://www.facebook.com/kuopionnahkasuutari/photos/a.1835884543393316.1073741840.1591826647799108/1972612883053814/?type=3&theater . Siinä käsityöläinen, jonka kalenteri on liian täynnä, ilmoittaa, ettei ota uusia tilauksia vastaan kolmeen viikkoon. Ja jengi on suhtautunut tähän tosi ymmärtäväisesti, eli homma näyttää toimivan (olen seurannut ko. suutaria jo jonki aikaa ja tämä on tehty aiemminkin ja homma on toiminut hyvin). Omastakin mielestä homma vaikuttaa toimivalta, mutta olisi mielenkiintoista kuulla mitä tästä keinosta yleisesti ajatellaan. Tai ainakin tässä blogissa. Onhan tämäkin siis tapa hallita työkaaosta. Varmasti tässä auttaa tuo työn luonne, käsityöläisyys. Mutta onko muita juttuja, jotka puoltavat tätä tai nimen omaan eivät puolla?
Kiitos erinomaisesta esimerkistä! Mä suosittelen kyseiselle suutarille, että hän nostaisi hintoja hitusen. Silloin stressi pienenisi ja jonot häipyisivät.
Nythän on tosi kurjaa asiakkaille, koska he joutuvat odottamaan. Jos jollakulla asiakkaalla on kiire juuri nyt, hän on kolme viikkoa ilman palvelua. Pahimmillaan asiakkaat tuhlaavat näinä kolmena viikkona aikaansa enemmänkin: jos he eivät seuraa Facebook-sivua vaan yrittävät tulla käymään, tuloksena on hukkareissu ja pettymys.
Jostain syystä yrittäjät pelkäävät hintojen nostoa, vaikka se on tie rauhallisempaan mieleen, parempaan asiakaspalveluun ja korkeampaan laatumielikuvaan.
Käsityöläisellä on ehdottomasti oikeus parempaan tuntipalkkaan, ja nyt olisi hyvä hetki toteuttaa se.