Paljonko lukijoita Facebook ja Twitter tuovat EOT:hen? Teoriani on, että vaikka Facebook tuo somekanavista eniten liikennettä, Twitterin osuus on erityisen pieni kuluttajapostauksissa.
Veikkaan, että ammattilaispostauksissa Twitterin ja Facebookin tuomien kävijöiden suhdeluku on 2:3, kun taas kuluttajapostauksissa Twitterin ja Facebookin suhdeluku on 1:5.
Teoriani kaipaa tietenkin vahvistusta, joten päätin testata sen kestävyyttä edes pienellä otannalla. Poimin joulukuusta alkaen kolme kuluttajapostausta ja kolme ammattilaispostausta ja kurkkasin tilastoja.
Postausten jako kahtia oli tosi hankalaa. En voinut ottaa sekaan mitään erityisen suosittua postausta, vaan yritin etsiä lukijamääriltään suhteellisen tasaiset tekstit. Päätin lopulta valita ronkittaviksi seuraavat:
Kuluttajapostaukset
- 16.12.2015: Päiväni munaajana.
- 18.12.2015: Kasvosokeus ja kuka toi on.
- 6.1.2016: Vegaanihaaste ja useimmin kysytyt kysymykset.
Ammattilaispostaukset
- 14.1.2016: Suomen surkeimmat kirjankannet.
- 18.1.2016: Käännösvinkki: kaksi vuotta vai 24 kuukautta.
- 5.2.2016: Kriisiviestintävinkki: tunnista nyrkin ja silityksen tekniikka.
Ajanjaksoja en saa millään yhtenemään, koska aina ajoittain mielessä ovat enemmän ammattiasiat, ja joskus taas yksityiselämän tunaroinnit.
Mutta asiaan: oliko oletukseni liikenteen lähteistä totta? Oheisessa kaaviossa ovat suoraan postauksiin tulleet viittaukset, ei Google-osumat eivätkä blogin etusivulle osoittavat linkit.
Olin siis oletukseni kanssa enemmän metsässä kuin mursu männikössä.
Teksteistä vain kirjankansipostaus ja vegaanihaastepostaus tukivat oletustani. Lopuissa suhdeluku pysyi varsin samana: Twitter tuottaa 30–50 % siitä kävijämäärästä mitä Facebook, olipa kyse B2B- tai B2C-aiheesta.
Turhautuneena ryhdyin tutkimaan, näkyykö olettamani ero Twitterin retweettauksissa eli ritvauksissa ja Facebookin jaoissa. Otin aineistoksi omat automaattisyötteeni kumpaankin palveluun.
Nyt näkyy pieni ero, mutta otanta on niin säälittävän pieni, että tilastotieteen professorit saavat kaaviostani paniikkikohtauksen.
Petyin oletuksiini sen verran pahasti, että tein meemin.
Nyt on selkeän esityksen apostoli vähän harhateillä. Esität oman arviosi suhdelukuina ja tilaston diagrammina, jossa ei ole esin prosentuaalista jakaumaa vaan totaaliosumista kertova määrä. Tyhmä lukija täällä ei osaa tulkita helposti. Merkittäköön tämä täten kuluttajareklamaatioksi.
(ps. ei niin pientä pilaa, ettei totta toinen puoli, mutta liitä tähän kuitenkin mielessäsi riittävä määrä mielestäsi sopivia hassuja hymiöitä ja kimmeltävä yksisarvinen 😉 )
Hahahaaa, onneksi mä en ole selkeiden tilastojen apostoli, vaan selkeän tekstin. 🙂 Ootas kun teen sulle vielä suhdelukutilaston.
Tästä näkee, miten pielessä mun oletus oli: https://eioototta.fi/wp-content/uploads/2016/02/Suhdeluvut.png
Mä en ole nyt varsin mitannut, mutta noin 3 vuotta sitten, vanhan blogin kanssa, jota päivitin joka päivä, FB toi käyntejä noin 20 kertaa enemmän kuin twitter, suhteutettuna seuraaja määrään.
Oma blogini käsittelee IT palvelunhallintaa eli aika teknistä juttua. Tärkein liikenteen tuoja on Google, mutta jos hakukoneet unohdetaan niin LinkedIn on 46%, Facebook 45 % ja Twitter 9%. Olen itse hyvin passiivinen LinkedInissä mutta postaukseni menevät automaattisesti sinne ja Twitteriin. FB:ssä julkaisen nykyään itse ja vain yhdessä suht aktiivisessa alan keskusteluryhmässä.