Olin eilen illalla Hämeenlinnan Yrittäjänaisten järjestämässä some-tilaisuudessa, jossa Lotta Linko piti parin tunnin osallistavan luennon. Lotta on Hämeen ammattikorkeakoulun verkkoviestintäpäällikkö, ja esityksen otsikko oli ”Sosiaalinen media liiketoiminnassa – alustus sosiaaliseen mediaan”. Lotan matsku on täällä.
Tilaisuudessa monet pienyrittäjät pohtivat sitä, kuinka he voisivat hyödyntää sosiaalista mediaa omassa työssään. Suurimmalla osalla ei ollut juuri mitään kokemusta aiheesta, mutta kysyttävää oli paljon. Miten muka ehdin tehdä yhtään mitään sosiaalisessa mediassa? Entäs jos joku haukkuu siellä yritystäni? Voisikohan somen kautta saada enemmän liikevaihtoa?
Niinpä ajattelin jatkaa luennon teemaa ja ideoida muutamia vinkkejä, mitä yhden hengen yritys voi tehdä somessa pienellä budjetilla ja aloittelijan taidoilla. Tässä siis keinoja siihen, kuinka pienyrittäjä menettää some-neitsyytensä.
I vaihe: Tutustuminen ja treffailu – tämä on vielä viatonta.
Älä heti tuota sisältöä vaan hyödynnä valmista tavaraa. Tarkkaile tilannetta, mutta älä tee aloitetta.
1. Tilaa Google Alerts tai Social Mention ja seuraa, mitä omasta yrityksestäsi (tai toimialan avainsanoista) puhutaan.
2. Etsi Blogilistalta tai Googlen blogihaulla oman alasi blogeja, joista kuulet uusimmat uutiset ja asiantuntijoiden näkemykset. Tilaa parhaat blogit itsellesi RSS- tai Atom-syötteenä, niin sinun ei tarvitse käydä jatkuvasti kuikuilemassa, onko uusi postaus tullut.
3. Ajansäästövinkki: vältä nimettömiä keskustelupalstoja, joissa vatvotaan sitä sun tätä. Mene keskustelufoorumeille vasta sitten, jos saat tiedon, että yrityksestäsi keskustellaan. Älä siltikään kommentoi mitään, ellet ole perehtynyt palstan toimintaan ja verkkokeskusteluihin. Ota mieluummin sisällöstä opiksesi, äläkä lisää vettä myllyyn. Korkeintaan voit kiittää saamistasi kehuista, mutta se pitäisi tehdä omalla nimellä tai yrityksen nimissä.
II vaihe: Etsi itsellesi sopivaa kumppania – älä lankea keneen tahansa.
Voit kokeilla varovasti helppoja some-palveluita. Varaudu jo nyt siihen, että saatat jäädä koukkuun.
4. Tee kilpailijavertailua. Miten muut alasi toimijat näkyvät sosiaalisessa mediassa? Onko heillä blogi tai ovatko he esimerkiksi Twitterissä? Etsi Facebookista kilpailijoita tai muuten firmaasi verrattavissa olevia organisaatioita. Miten he ovat toteuttaneet FB-sivunsa? Kaikki some-välineet eivät sovi kaikille aloille.
5. Ryhdy pyytämään asiakkailtasi puhelinnumeron lisäksi meiliosoitteita, blogiosoitteita ja esimerkiksi Twitter-tunnuksia. Näitä voit todennäköisesti hyödyntää myöhemmin sosiaalisessa mediassa. Muista kysyä lupa kontaktointiin.
6. Hyödynnä somea omassa työssäsi: sovi tapaamiset Sumplilla, pidä videopuhelut Skypellä ja tee muistiinpanoja ja kerää ideoita Mindmeisterilla.
III vaihe: Muistathan ehkäisyn?
Verkossa kaikki ei ole sitä miltä näyttää.
7. Älä julkaise verkossa mitään, mitä et haluaisi asiakkaittesi, kilpailijoittesi tai varsinkaan rikollisten näkevän. Ei siis tilitysvuodatuksia, solvaamisia, kännikuvia, alastonpotretteja, lasten kasvokuvia saati otoksia kodin arvoesineistä.
IV vaihe: Kun olet löytänyt lupaavan kumppanin, kokeile ja nauti.
Etene rauhallisesti. Kokeile vähän kerrallaan.
8. Jos toimit kuluttaja-alalla, Facebook-sivun perustaminen on harkitsemisen arvoista. Erityisesti jos kohderyhmäsi käyttää Facebookia, fanisivu voi olla hyvä tapa tavoittaa heidät. Luontevinta on pitää sivustoa aluksi palautelaatikkona sekä ilmoitustauluna, jossa kerrot ajankohtaisista asioista. Laajenna FB-toimintaasi myöhemmin asiakaspalveluun, jos se tuntuu luontevalta.
9. Viestintäihmisten kannattaa kokeilla Twitteriä, ja asiantuntija-aloilla LinkedIn on hyvä verkostopalvelu. Jos pidät paljon presentaatioita, harkitse tallennus- ja levityspalvelu Slidesharea tai kokonaan uudenlaista ohjelmaa Preziä. Liikunnalliset iloitsevat HeiaHeiasta. Lisää löytyy vaikka kuinka, kun kysyt suosituksia ja googlaat.
V vaihe: Hups! Neitsyys meni, ennen kuin huomasitkaan. Nyt olet jo langennut, eikä paluuta ole enää.
Heittäydy mukaan tunteella ja järjellä. Pienennä kulujasi siirtämällä tiedotusta ja markkinointia verkkoon. Pidä yhteyttä asiakkaisiin, kerää palautetta ja tuoteideoita, vastaa kysymyksiin ja laajenna tunnettuuttasi.
10. Hanki tilit tunnetuimmista palveluista a) omaan ammattikäyttöön b) omaan yksityiskäyttöön tai c) oman firman nimiin. Jotkut tekevät nämä kaikki. Suomessa käytetyimpiä palveluita ovat:
a) Google (Youtube, Gmail, toimisto-ohjelmapaketti Docs verkossa, karttapalvelu, bloggausmahdollisuus Bloggerissa ja vaikka mitä muuta)
b) Facebook
c) LinkedIn
d) IRC-galleria ja Habbo (nuorten suosimia verkostoitumispalveluita; sopii yritykselle, jos nuoret ovat ydinkohderyhmääsi)
e) Twitter (vasta nousussa, eikä laajalti käytössä)
11. Perusta blogi. Tätä suosittelen erityisesti asiantuntijayrityksille, mutta muillekin se sopii. Blogin tavoitteena voi olla vaikkapa jakaa asiantuntijatietoa, kertoa hauskoja sattumuksia, vaikuttaa oman toimialan lainsäädäntöön ja toimintaedellytyksiin tai vain lisätä firman tunnettuutta. Blogipalveluita ovat muun muassa Blogger ja WordPress.
Hirveästi tekemistä! En taidakaan ryhtyä yrittäjäksi. :)Mitä näistä ainakin suosittelet? Kuinka tärkeänä pidät pienyrittäjälle omia nettisivuja?
Kiitos kommentista! Pienyrittäjän sarka on tosiaan valtava, kun kaikki pitää tehdä yksin – varsinkin silloin jos ei ole varaa tehtävien ulkoistamiseen. Onneksi sosiaalisen median sovelluksista saa ilmaista apua markkinointiin, tiedottamiseen, yhteistyökuvioihin ja asiakastyöhön.Itse suosittelen, että pienyrittäjän nettisivut olisivat blogipohjaiset. Esimerkiksi WordPressillä saa tehtyä päteviä sivuja, joiden ytimenä ovat vaihtuvat postaukset. Perusteluita on useita:1) Sivut ovat kävijöiden mielestä kiinnostavat, koska niillä on vaihtuvaa tavaraa.2) Googlekin arvostaa sellaisia sivuja, joille tulee koko ajan uutta sisältöä. Nouset siis hakutuloksissa ylemmäs.3) Saat silti sivuistasi "kotisivumaiset", eli blogin yhteyteen saa tuoteluettelot, hinnastot, yhteystiedot, aukioloajat ja muut pysyvämmät tiedot esille selkeästi.4) Voit syöttää tuoreet blogipostaukset automaattisesti vaikkapa Facebook-sivuillesi, jolloin FB toimi ikään kuin sivujen markkinoijana.5) Kun liität blogiin kommentointimahdollisuuden, saat asiakkailta ja kävijäiltä arvokkaita palautteita, toiveita ja ideoita. Tätä mahdollisuutta ei yleensä hyödynnetä tavallisilla kotisivuilla.Ei muuta kuin bloggaamaan! 🙂
Myös mobiilipalvelut voivat tulla kyseeseen: jos on mahdollista tallentaa, tuottaa ja julkaista jotain heti, jää tietokoneen käynnistely välistä pois. Mobiilituottaminen ja -julkaiseminen sopii ainakin lyhyisiin teksteihin, kuviin ja videoihin.Kirjoitin tästä aiheesta HAMKin viestinnän blogissa: http://hamktiedotus.blogspot.com/2010/08/naihin-ja-kuviin-naihin-tunnelmiin.html
Suosittelen asiakkailleni ja muillekin pienyrittäjille blogin perustamista. Yllä jo mainittiin, että WordPress soveltuu hyvin tähän tarkoitukseen. Se soveltuu hyvin senkin takia, että se joustaa aloittelijalle ja sitä on helppo kasvattaa samalla kuin nälkä kasvaa. Se siis joustaa käyttäjän tarpeisiin.Blogi on myös erittäin hyvä tapa kerätä liidejä ja kasvattaa brändiä "oman alansa erikoisosaajana."Aloita siis sosialimediasointisi blogilla.
@Anonyymi: kysymys nettisivujen tärkeydestä on mielenkiintoinen. Itse asiassa kysymys on erinomainen. Refleksivastaus on: eikö sinulla vielä ole nettisivuja…? Mutta ei asia mielestäni ole niin yksioikoinen. Pienyrittäjällä on kuitenkin yleensä varsin vähän aikaa käytettävissä verkkosivun ylläpitoon. Jos vielä yrittäjä ei ole ns. diginatiivi, on se todennäköisesti prioriteettilista loppupäässä. Ainakaan yrittäjä ei tarvitse huonoja verkkosivuja!Mielestäni sinun pitää kysyä itseltäsi: miten saat/hankit asiakkaita yrityksellesi?Jos asiakkaasi omaehtoisesti ottavat yhteyttä sinuun tai tulevat yritykseesi palveltaviksi, on netti silloin noin 90%:sti se väline, jolla yrityksesi tarjoamaa tuotetta/palvelua etsitään. Tällöin hyvästä nettisivusta (ja kaikesta tuosta Katleenan esittelemästä sosiaalisuudesta) on paljon apua.Kuitenkaan ei (ainakaan tietyillä toimialoilla) nettisivu ole aina välttämättömyys , sillä Google saattaa nostaa hakutulossivun kärkeen yrityksiä, joilla ei ole lainkaan nettisivuja!Näin esimerkiksi, kun Googlaan vaikkapa "autokorjaamo vihti", saan ensimmäisen (karttakuvan viereen) Google Local-tuloksen autokorjaamosta, jolla ei ole nettisivuja!Mielestäni ensimmäinen asia, joka pienyrittäjän kannattaa tehdä, onkin lisätä yrityksensä tiedot Google Places-palveluun. Tämä on kaiken lisäksi ilmaista. Näin yrityksesi tiedot tulevat esiin Google Maps-palvelussa, ja ne ovat saatavilla, kun Googlen paikallishaku palauttaa linkin yrityksesi tietoihin (normaalien hakutulosten seassa).Mielenkiintoinen aihe, tästä voisi kirjoittaa vaikka kokonaisen blogiartikkelin, kukahan sen tekisi ja mihin blogiin?
Hyviä kommentteja – kiitokset!Yrittäjälle some tarjoaa ratkaisuja vaikka kuinka, mutta oleellisinta on varmasti valita niistä itselleen sopivimmat. Turhinta on yrittää somettaa joka palvelussa, koska siinä vain kokkaa liian monta soppaa liian vähin aineksin.Pekka, sun kannattaa ehdottomasti postata tuosta hakukoneoptimoinnista ja verkkonäkyvyydestä ilman nettisivuja ja blogia. Mä en osaa lisätä asiaan enää yhtään mitään. 🙂
Kommentteja roiskuu vaikka kuinka smalla, kun työstän omia maratonräpellyksiäni…Pieni varoituksen sana blogaamisesta pien- ja muillekin yrittäjille! Tässä blogissa kirjoittaa ja kommentoi joukko "blogifanaatikkoja" (olen itse yksi sellainen, minulla on tällä hetkellä itselläni niitä 2 kpl omaa ja lisäksi tuotan sisältöä asiakkaille). Mutta:Jos et ole varma siitä, että pystys tuottamaan säännöllisesti (mielellään vähintään viikottain) (ja käytännössä maailman tappiin asti) hyvää sisältöä blogiisi, en suosittele blogin aloittamista suinpäin.@Katleena, en minäkään oikeasti tiedä, ainakaan vielä, miten hakukonenäkyvyys ilman verkkosivuja/blogia saadaan aikaan. Nuo olivat lähinnä havaintoon perustuvia asioita. Enemmänkin tuo "ekana Googlessa ilman nettisivuja" oli minulle yllätys, jonka havaitsin viime keväänä etsiessäni autokorjaamoa…
Kiitos Katleena – ja muutkin – hyvistä ohjeista!Itse aloitin juuri blogin Bloggerilla, kokemuksia siitä (vs. WordPress)?Jos kerkeät vielä, kysyisin mitä tarkoitat blogipohjaisilla kotisivuilla? Onko vinkkiä hyvästä kotisivujen tekijästä?t. Ari (www.arihovi.com)
@Ari: Vilpitön neuvoni Bloggerista: älä edes aloita bloggaamista siellä. Sekä Katleena että minä olemme kirjoittaneet aikamme Bloggerissa ja molemmat olemme siirtämässä blogejamme pois sieltä. Aloita saman tien "itse-hostatulla" WordPressillä (ei siis WordPress.com-palvelussa).Blogipohjaiset kotisivut tarkoittavat käytännössä WordPressillä tehtyjä "blogin näköisiä" sivuja, joilla on pääroolissa blogi ja palvelut esitelty "siinä sivussa".Mutta voi WordPressillä tehdä aivan "tavallisen" näköiset sivut joilla on myös blogi. Näin olen omilla sivuillani tehnyt.
Ari, kiitos kommentista ja tervetuloa blogiini!Mulla on itselläni kokemusta vain Bloggerista, mutta useimmat suosittelevat WP:tä. Itse olen tosiaan siirtymässä pois Bloggerista, koska sen ominaisuudet eivät täysin riitä blogipohjaisten kotisivujen tekoon. (Vaihdan itse asiassa Drupaliin.)Blogipohjaisilla kotisivuilla tarkoitan perinteisen nettisivun ja blogin yhdistelmää:- Sivun keskiosan muodostaa tuorein postaus, ja sen alla on tietenkin vanhempia kirjoituksia (esim. 3 tuoreinta).- Sivulla on tarjolla syöte, arkisto ja asiasanahaku, ja luonnollisesti joka postauksessa on kommentointimahdollisuus.- Saitilla on lisäksi sivupalkissa 1) yhteystiedot 2) linkit mahdollisiin hinnastoihin, kuvastoihin ja verkkokauppaan 3) linkit Tietoja-sivulle, jossa on kuvaus yrityksestä ja yrittäjästä (tarvittaessa liikevaihtoineen, arvoineen ja strategioineen) 4) erilaiset some-napit (FB, Twitter, StumbleUpon jne) 5) kuvia yrityksestä, yrittäjästä tai tuotteista tai mieuiten niistä kaikista. Nämä sälät ja tiedon määrä määräytyvät tietenkin yrityksen koon ja tarpeen mukaan.- Sivusto siis kattaa paljon sitä, mitä perinteiset nettisivutkin, mutta tiedotteet, tarjoukset ja ajankohtaista-asiat ovat blogipostausten muodossa. Sivuston pääsisältö vaihtuu siis tiheään.Komppaan Pekkaa siinä, että blogiin pitää tosiaan tuottaa laadukasta sisältöä usein. Mikään ei ole niin noloa kuin tuorein postaus, joka on puoli vuotta vanha. Itse asiassa tuorein postaus pitäisi olla alle kaksi viikkoa vanha, ellei kyseessä ole loma-aika.Mulla avautuvat uudet sivut lokakuun aikana (www.eioototta.fi). Homma on viivästynyt hitusen, koska valokuvausaikaa on pitänyt vähän järjestellä. Sivut tekee mulle Aucor (www.aucor.fi), ja tähän mennessä olen ollut tosi tyytyväinen Aucorin nopeuteen, toimintatapaan sekä tietenkin sivujen leiskaan.
Drupal on mielestäni aivan liian rakas alusta tähän tarkoitukseen. Alle 100-sivuisille kotisivuille (siis laskien vain staattiset sivut, blogiartikkelit vielä päälle) ehdoton numero uno on mielestäni WordPress.org.Vai mimmoset megasivut on tulossa? Drupalilla pyörii mm. Uusi Suomi. Tosin kyllä WP:lläkin isoja pyöritetään, mm. New York Timesin blogit.
Aihe oli sosiaalinen media, mutta kotisivuja pohtivaa pienyrittäjää on hyvä muistuttaa helppojen itse ylläpidettävien blogipohjaisten kotisivujen vastuista myös.WordPress-järjestelmän ylläpitäminen itsenäisesti (siis muualla kuin WordPressin omassa WordPress.com-palvelussa) tarkoittaa, että WordPress-järjestelmään liittyvät tekniset asiat, kuten järjestelmän ja liitännäisten päivitykset, jäävät omalle vastuulle. Vaivaa ei välttämättä ole paljon tai usein tai se ei ole mahdottoman vaikeaa, mutta työtä siitä silti tulee, jota ei ole ylläpidetyissä palveluissa kuten Blogger ja WordPress.com.Tavalliselle pienyrittäjälle ei liene selvää, että WordPress on blogipohjainen kotisivujärjestelmä, joka voidaan asentaa oman palveluntarjoajan kotisivutilaan TAI WordPressi-järjestelmän voi ottaa WordPressin omasta WordPress.com-palvelusta automaattisesti ylläpidettynä.
Hei Katleenakiitos hyvistä neuvoista. Olen Bloggeria kokeilleena tullut siihen tulokseen, että olisi kannattanut uskoa niitä, jotka neuvoivat valitsemaan WordPressin… vaihtaminen on edessä minullakin. Aloitin työnohjausaiheisen blogini siksi että en itse löytänyt yhtään työnohjaukseen liittyvää blogia, jossa olisi säännöllisesti kirjoituksia tai keskustelua. Homma on vielä alkutekijöissään kuten työnohjausyrittäminenkin, mutta minustakin blogi tuntui helpoimmalta tavalta aloittaa.Vieläkin minua mietityttää, miten monia eri blogilistoja on olemassa ja kuinka moneen paikkaan omaa blogia kannattaisi ilmoitella.
@Anonyymi: hyvä huomio ja tarkennus. Juuri näin on asia.WordPressin ylläpito vie aikaa jonkin verran, mutta asioita voi sen osalta helpottaa ja automatisoida mm. erilaisilla lisäosilla.Onneksi hommaan on saatavissa myös ammattiapua. ;)@Sanna: Bloggerista pois siirtyminen siten, ettei lukijakunta ja löydettävyys kärsi, vaatii huolellisuutta ja pientä räpellystä. Rakensin juuri eilen illalla uudelleenohjaukset kullekin 134 blogitekstilleni (301 redirect) vanhasta blogger-osoitteesta uuteen osoitteeseen (WordPress.org-alustalla). Sinulla näyttää olevan niitä kirjoituksia onneksesi 100 kpl vähemmän.Siirtyminen suoraan pois xyz.blogspot.com-osoitteesta on kyllä vaihtoehto, jota en suosittele. Ensin kannattaa mielestäni ajaa blogia omalla verkkotunnuksella sen verran kauan, että blogspot-osoitteet poistuvat Googlen indeksistä ja kaikki hakutulokset ovat omasta domainista. Itselläni on ollut alusta asti Blogger-blogissani oma domain (myynti20.fi), joten sen voi nyt siirtää (melko helposti) minne vain.
@Sanna, blogilistoista: olen lisännyt omani näihin: blogilista.fi, blogspotti.fi ja mediablogit.com.En pidä näitä niin kovin tärkeinä, sillä liikennettä niistä tulee vähän ja linkit niistä eivät tuo hakukonenäkyvyyttä.Tärkeimmät kanavat markkinoida blogia minulle ovat:- muissa blogeissa kommentointi ;)- linkittämisen arvoinen sisältö (toivottavasti joskus)- LinkedIn-status ja Twitter- sähköpostia tutuille, yhteistyökumppaneilla ja asiakkaille- kavereiden suositukset- blogin hakukoneoptimointi (ei juurikaan onnistu Bloggerissa)
Pekka, onko mahdollista, että listoista, kuten Blogilista.fi, blogspotti.fi ja mediablogit.com tulee kuitenkin uusia blogisi tilaajia, jotka säännöllisesti lukevat blogisi esim. uutissyötteenlukijalla, vaikka eivät vieraile sivustollasi suoraan?En ole koskaan käyttänyt blogilistoja, enkä tiedä miten ne toimivat. Mutta kuvittelen, että on käyttäjiä, jotka eivät lue blogeja blogilistojen kautta, mutta saavat niiden avulla ensikontaktin blogiin, jonka sitten tilaavat ja lukevat muulla tavoin säännöllisesti.Olen voinut ymmärtää blogilistat väärinkin.
MindMeister oli uusi vinkki, kiitos paljon!
@Anonyymi: toki kaikki vierailijat ovat tervetulleita ja plussaa kurkulle. Blogilistojen toimivuus on varmaan varsin riippuvaista blogin aihealueesta.
Otsikko saa tuon kuulostamaan joltain kymppitonnikerhon jäsenyydeltä.Tässä mielentilassa kannattaa makustella näitä ja ihmetellä:"Joko olet menettänyt twitter-neitsyytesi?""Joko olet menettänyt facebook-neitsyytesi?"jne..
kiitos ohjeista, Pekka!
Mindmeisterin lisäksi toinen ilmainen on mind42 – siinä ei tule ilmaisten karttojen raja vastaan yhtä äkkiä.