Kaverini pyysi rakennusalan pienyrittäjältä remonttitarjousta yksiöönsä. Tarjous oli hinnaltaan sopiva, joten kaverini kysyi remonttihepun aikataulua.

Hän sai tällaisen vastauksen:

En mä osaa yhtään sanoa, koska nyt on neljä muuta projektia kesken. Ennen pakkasia joka tapauksessa.

Kaverini soitti paikalle toisen remonttihepun.

Väitän, että tämä on yksi syy, miksi rakennusalan pienyrittäjän firma ei kasva ja miksi töistä tuntuu olevan pulaa. Pienyrittäjä ei nimittäin uskalla aikatauluttaa, joten asiakas ei uskalla ostaa.

Jos remonttihepulta pyydetään aikataulua, hän ei anna sitä. Syitä on monia:

  • Remontissa voi tulla jotain yllättävää eteen. Vaikka piilevä vesivahinko.
  • Entäs jos jotain materiaalia ei saakaan rautakaupasta?
  • Jokin kone sattaa hajota kesken päivän.
  • Ehkä haluan vähän pitää lomaa projektien välillä.
  • Väliin voi tulla yhtäkkiä kiireellinen ja hyvin maksava asiakas.
  • Entäs jos nykyinen asiakas toivoo jotain lisätöitä ja projekti venyy?
  • Jos nykyinen asiakas ei maksa ensimmäisiä laskuja, joudun jäädyttämään työmaan.
  • Saatan loukata itseni, ja työmaa viivästyy.
  • Haluan olla villi ja vapaa, enkä tahdo sitoa itseäni liian tiukkoihin aikatauluihin.

Kaikki nämä ovat toki mahdollisia syitä, mutta pätevän yrittäjän pitäisi silti osata antaa aikataulu. Hänellähän on kokemusta siitä, paljonko keskimäärin menee aikaa yhteen kylpyhuoneeseen, yhteen autotalliin tai yhteen mökkiterassiin.

Aikataulun pettäminen ei ole ongelma. Siihen on nimittäin monia ratkaisuja:

  1. Jos tulee kiire, yrittäjä voi palkata apulaisen.
  2. Jos tulee kiire, yrittäjä voi tehdä pitempää päivää.
  3. Jos tulee kiire, yrittäjä voi soittaa seuraavalle asiakkaalle ja siirtää aikataulua.
  4. Jos homma valmistuu etuajassa, yrittäjä voi myydä nykyasiakkaalle lisätöitä ”nyt kun olen poikkeuksellisesti vapaana”.
  5. Jos homma valmistuu etuajassa, yrittäjä voi soittaa seuraavalle asiakkaalle ja kysyä, voiko tulla jo aiemmin.

Tämä on suoraan verrannollinen kirjaprojekteihin. Keskimäärin lasken niihin aikaa yhden kuukauden. Joskus kirja valmistuu etuajassa, ja joskus kirjoitan yöt läpeensä. En voisi silti ikinä sanoa kustantajalle samaa kuin rakennusalan yrittäjä:

En mä osaa yhtään sanoa, koska nyt on neljä muuta kirjaa kesken. Ennen ensi vuotta joka tapauksessa.

 

17 kommenttia

  1. Tuossahan tuli rehellisesti vastaus, että ennen marraskuuta. Kertoi myös alla olevan tilauskannan joka pisimmillään aiheuttaa kyseisen remontin alkamisen pahimmillaan vasta marraskuulla. Tarjouksen pyytäjä otti jokatapauksessa ilmeisesti sellaisen yrityksen joka aloittaa remontin aiemmin.
    Tarjouksen antanut yritys ei ole valittanut töitten vähyyttä eikä myöskään ilmaissut mahdollisia kasvuhaluja joten nämä johtopäätökset ovat vailla todellisuuspohjaa.
    Vaikka otsikko antaa kuvan ettei rakennusalan yrittäjä osaa aikatauluttaa. Tässä tapauksessa vältetään turhien lupausten antamista ja kerrotaan milloin viimeistään töihin päästään käsiksi tarjouksen pyytäneen kohdalla.

    1. Treidari, kiitos kommentistasi!

      Ainoa asia, mitä kyseinen remonttiheppu antoi, oli huono asiakaspalvelu. ”Ennen marraskuuta” ei ole mikään vastaus, kun asunnon omistaja joutuu hankkimaan väistöasunnon. Hänellä ei ole aavistustakaan, pitäisikö hänen hankkia väliaikainen kämppä viikoksi vai kolmeksi, ja pitäisikö se hankkia syyskuussa vai marraskuussa.

      Sen sijaan jos remonttiheppu olisi sanonut, että hän tekee remontin lokakuun kolmella viimeisellä viikolla, kaupat olisivat tulleet. Yrittäjä menettää kauppoja tällaisella toiminnalla.

      Puhuit turhista lupauksista. En minäkään niitä peräänkuuluta. Kaverini halusi lupauksen, joka toteutuu, ei epämääräistä jossittelua. Se on sitten yrittäjän asia hoitaa aikataulu luvatunlaiseksi. (Listasin keinot postauksessani.)

  2. Jos urakoitsijalla on neljä projektia jo nyt kesken kertoo se jo ettei, ystäväsi voi tietää kuinka moneksi viikoksi vara-asunnon joutuu järjestämään.
    Olen itsekkin ollut remonttitalonyhtiönasukkaana ja ihmetellyt miten urakoitsijoilla on monta projektia yhtäaikaa ja työt ei tunnu etenevän välillä mihinkään.

    Itse pidän urakoitsijan vastausta edelleen hyvänä ja rehellisenä. Lause on suorastaan keskustelun avaus josta asiakkaan tehtävä on kertoa oma tilapäisasunnon tarve ja sen ajoittaminen jne. Jolloin urakoitsija voi tarkentaa vastaustaan niin se palvelee asiakkaan tarpeita.
    Remonttiala vaatisi ilmeisesti KTK:n tyylisen tilausjärjestelmän josta voi tilata remontin ja vapaana oleva pienyrittäjä menee hoitamaan työn. Tilaajalle ei jäisi mahdollisuutta enää valita tekijää.

    Tämä maa on täynnä tarinoita miten annetut päivämäärät eivät pidä asuntoremonttien kohdalla.
    On tietysti helppoa sanoa että remonttihepun olisi pitänyt sitoutua johonkin tiettyyn ajanjaksoon ja olen samaa mieltä että ostaminen helpottuu kun asia on aikataulullisesti selkeä. Mutta huomattavasti tärkeämpänä pidän sitä että urakoitisija oli rehellinen eikä luvannut mitään mitä ei voi pitää. Kovin mielissään ei tuttavasi varmasti olisi ollut jos urakoitsija olisi käyttänyt kohdan kolme menelmää ja ilmoittanut aikautaulumuutoksista jolloin sijaiskämppä olisi tullut huomattavasti oletettua kalliimmaksi.

    Oletan että tuttavasi oli länsisuomalainen ja urakoitsija itä-suomalainen ja näkemys asiallisesta aikataulunilmoittamisesta erosi kuin yö ja päivä toisistaan.
    Itse mielummin ottaisin sellaisen urakoitisijan joka on hoitanut keskeneräiset työt alta pois eikä anna päivämäärää x ja samaan aikaan sitten pyörittele useampaa keskenereäistä urakkaa.

  3. Ei tuo vastaus voinut mikään ’keskustelunavaus’ olla. Hänhän sanoi ettei yhtään tiedä. Ei siinä mitään ajankohtia voi silloin tarkennella.
    Pelkkää huonoa palvelua.
    Selvä, joku siis arvostaa rehellistä mutta aikatauluttamiseen kykenemätöntä palveluntarjoajaa. Minä en.

    1. Ilkka, näinhän se on. Jos yrittäjä haluaa tehdä ”keskustelunavauksen”, hän ei tee sillä kauppoja.

      Joku saattaa arvostaa remppaheppua, joka on rehellinen ja aikataulutuskyvytön. Minä taas preferoin sellaista, joka on rehellinen ja aikataulutuskykyinen.

  4. Monella alalla, ei ainoastaan rakennus, jää myyjältä tärkeä kartoitustyö tekemättä. Ensin yrityksen / yrittäjän olisi viisasta ja tärkeää selvittää asiakkaan tarpeet kaiken mahdollisen asiaanliittyvän osalta. Asiakkallee kannattaa myös kertoa, miten projekti etenee, sillä moni asiakas on ensimmäistä kertaa tilaamassa remonttia eikä siis osaa edes kysyä kaikkia olennaisia kysymyksiä. Sitten katsotaan pystyykö yritys täyttämään asiakkaan toiveet ja tarpeet hintoineen, aikataulutuksineen jne. Ei kamalan monimutkaista :). Joskus tulee kaupat, joskus ei.

  5. Jos rakennus urakoitsijaa on lupa nimittää ”hepuksi”, voinko käyttää kirjailijasta nimitystä ”kynäilijä”?
    Kyseiset nimitykset eivät ole niitä kaikkein fiksuimpia, kun ammattilaista kuitenkin puhutaan.

    1. Hyvä kysymys! Käytin sanaa ”heppu”, jotta tekstissä ei jatkuvasti toistuisi sana ”yrittäjä”. Se on siis tyylikeino.

      Saat ilman muuta käyttää minusta sanaa ”kynäilijä”. Itsekin käytän sitä usein. Lisäksi kerron monesti ”rustaavani” kirjoja ja blogipostauksia.

  6. Meillä on kokemusta ihan samantyyppisistä remonttiyrittäjistä. He ovat joskus sanoneet juuri kuvaamasi kaltaisen epämääräisen aikataulun, toisinaan taas luvanneet täsmällisemmin, mutta sitten myöhemmin ”sumentaneet” aikataulujaan. Joskus olemme joutuneet tästä syystä vaihtamaan remontin tekijää. Samoin yleistä on ollut, että kun mieheni soittaa ja kyselee aikatauluista, kyseisiä yrittäjiä ei saa päivä- tai viikkokausiin kiinni.

    Minulla oli kyllä ikävä kokemus myös kotisivujen tekijän kanssa. Hän lupasi sivut tietyssä aikataulussa, mutta ilmeisesti aina tuli väliin tärkeämpiä asiakkaita ja lopulta useamman kuukauden viivästysten jälkeen jouduin vaihtamaan kotisivujen tekijää.

    Minusta olisi reilumpaa sanoa, että nyt aikataulut ovat niin kiireiset, että valitettavasti en ehdi ottaa sinua asiakkaakseni. Näin ei hukata kenenkään aikaa.

  7. Tässä kun on nyt rakennusalalla(kin) toimivan yrityksen leivissä katsellut meininkiä, niin alan pikkuhiljaa ymmärtää, miksi kuluttaja-asiakkaille ei luvata yhtään mitään.

    Pari esimerkkiä:

    Tilattu työ tuntihinnalla. Annettu tuntiarvio max. 15 tuntia. Laskutetaan 11 tuntia. Asiakas ilmoittaa ”ei voi millään mennä 11 tuntia, maksan kahdeksasta tunnista”. Ahaa. Koska tiedät, kauanko tähän ammattilaiselta menee, olisit varmaan voinut suunnitella työn itse.

    Asiakkaan suunnitelmat muuttuvat matkalla (ns. ”emmähaluukkaan kylppäriä tohon vaan tonne, ja sit kaks suihkua ja voisko ton hellan siirtää olkkariin ja olkkarin toiseen kerrokseen. Haluan myös jacuzzin.” -tilanne), mikä lisää työtä. Kaikki nämä on otettu asiakkaan hyväksymässä tarjouksessa ja sopimuksessa huomioon. Itku kuitenkin tulee, kun luvatut aikataulut eivät pidä. Ymmärrys siitä, että aikatauluarvio perustui arviointihetken tietoihin, puuttuu täysin. Postissa tulee ”vahingonkorvausvaatimus”, kun kaikki maksaakin enemmän asiakkaan oman sekoilun vuoksi.

    Annetut pohjatiedot ovat virheelliset. Asiakas esittää, että se ja tämä tutkimus on tehty. Tätä halutaan, tuo on lähtötilanne. Suunnitelmat tehdään tältä pohjalta. Työn aloituksen jälkeen huomataan, että pohjatiedot eivät pidä paikkaansa, mistä johtuu, että työtä tulee lisää ja se myös maksaa lisää. Asiakas kertoo, että tietysti näin on, koska lähtötiedot ovat sodanaikaiset, ja ammattilaisen velvollisuus on sekä tietää, että asiakas valehtelee tarjousta pyytäessään saadakseen halvemman hinnan, että tehdä lisätyö ilmaiseksi (ja nopeasti!), koska asiakaspalvelu. Vahingonkorvausvaatimus tulee postissa.

    …Ad nauseam.

    Tämän vuoksi näille ei luvata yhtään mitään, jos niitä on pakko asiakkaaksi ottaa. Siksi, että asiakas harvoin ymmärtää (allekirjoituksesta huolimatta), mitä on luvattu (vaikka tuntuukin olevan asiantuntija alalla aina, kun maksun aika tulee), ja siksi, että vaikka alan yritys olisi asiassa oikeassa, kaikki tämä selvitys, riitely, jankkaus, maksujen viivästys jne. maksaa rahaa. Kerrotaan tämä ylimääräinen työ ja maksuviivästyksestä koituva kassavaje vaikkapa viidellä sekoilevalla asiakkaalla, niin pakka on jo niin sekaisin, että parempi olla ilman. Ko. yrityskään ei selvästi lisää asiakkaita ollut vailla, joten mitäpä tuota itkemään.

    1. Janna, ymmärrän hyvin tuon kaiken. Silti en ymmärrä yhtä asiaa. Jos yrittäjällä on vaikeuksia asiakkaiden A, B ja C kanssa, miksi asiakas D:n pitäisi kärsiä siitä?

      Jokaisella meillä on joskus (tai usein) päättämättömiä asiakkaita, mutta se ei saa vaikuttaa muiden asiakassuhteiden hoitoon.

  8. Jos remppamies on myynyt jo seuraavat puli vuotta täyteen niin eipä siinä taida paljoa lisää töitä tarvita eikä noin kauas kykene mitenkään aikatauluttamaan.

    Tarjoukseen ei siis kannata panostaa tuon enempää. Raadollista mutta totta.

    1. Make hyvä, jos remppamiehen kalenteri on puoleksi vuodeksi täynnä, silloin ei pidä mennä edes katsomaan potentiaalisen asiakkaan asuntoa. Se on molempien osapuolten ajan tuhlausta.

      Jos tilanne oli tuo veikkaamasi, silloin remppahepun pitää sanoa jo puhelimessa, että kalenteri on täynnä ja että asiakkaan kannattaa soittaa muualle.

  9. En puolusta tätä kyseistä ”Heppua” , mutta se on vaan tieto että noin 50% remonteista tulee jtn yllättävää ja ennalta arvaamatonta lisätyötä mihin ei voi varautua. Kyllähän isommalla firmalla on varaa palkata mieheä apuun, mutta mitenkäs nämä pienemmät?

    Jos tulee kiire, yrittäjä voi palkata apulaisen. +-0
    Jos tulee kiire, yrittäjä voi tehdä pitempää päivää.Niin voi ja luultavasti tekeekin, mutta jos painat rakennusalalla hommia 80h viikko niin luultavasti hajoitat vain itsesi ja hommat pi***iii .
    Jos tulee kiire, yrittäjä voi soittaa seuraavalle asiakkaalle ja siirtää aikataulua.Tämäkään ei aina onnistu. Raudoitukset pitäisi olla jo paikoillaan ja valu tulossa yms…. yms ….

    No joo, mutta aikataulullisesti tämä ala on vaan hel****in hankala.
    Mutta kyllähän tuohon aikatauluttamiseen pitää tietenkin pyrkiä, eri asia on sitten onnistuuko?

    ps. ai että olisi mukavaa vaihtelua, jos joku rak alan yrittäjä pitäisi blogia näistä asiakas ”Hopoista” 🙂

    1. Manni, kiitos kommentista ja tervetuloa EOT-blogiin!

      Noita mainitsemiasi asiakkaanhaukkumisblogeja on kyllä, mutta niistä ei ole hyötyä. Kuluttaja-asiakas saa nimittäin olla juuri sellainen kun on. Hänen elinkeinonsa ei ole kiinni idiotismista, suunnitelmien muuttumisista, kiukunpuuskista tai huonosta päivästä.

      Sen sijaan ammattilaisen elinkeino on kiinni hänen omista tekemisistään, ja siksi hänen pitää muuttaa omaa toimintaansa.

  10. Poistin tästä kiroilevan kommentin, jossa rakennusalan yrittäjä haukkui asiakkaita. Nimimerkki Hannu P. on tervetullut yrittämään uudestaan, mutta siistimmällä kielenkäytöllä.

Kerro oma kantasi Kommentointiohjeet?

Tässä blogissa saa kommentoida omalla nimellä tai minun tunnistamallani nimimerkillä. Vaadin myös kunnollisen meiliosoitteen. Minua ja mielipiteitäni saa ilman muuta kritisoida. Muistathan silti hyvät tavat. Karsin jo etukäteen kaikki alatyyliset kommentit, mainokset sekä tietenkin laittomat sisällöt. Mitä perustellummin asiasi esität, sitä varmemmin se tulee huomioiduksi.