Liikuin pari edellistä viikkoa kyynärkepin kanssa, koska kehitin itselleni rasitusvamman keskiaikamarkkinoilla.
 
Olin viikko sitten maanantaina Helsingissä ja jouduin käyttämään takseja kolmeen otteeseen keppini vuoksi. Kohdalleni sattui kaksi neutraalia kuskia, mutta voitte arvata, että postaan siitä kolmannesta, joka ei ollut neutraali vaan surkea.
 
Kun menin autoon, kuski ei ensinnäkään avannut ovea, vaan sain kammeta itseni sisään keppeineni ja isoine laukkuineni. Annoin osoitteeksi Inforin koordinaatit eli Eteläinen Makasiinikatu 4:n. Ensimmäisenä taksikuski kysyi epäillen: "Oletko varma?" Vastasin rohkeasti olevani.
 
Kuski etsi osoitteen navigaattoristaan ja lähti ajamaan omituista reittiä perille. Menimme läpi muun muassa Kluuvin tietyömaasta, mikä ei voi olla kätevin mahdollinen oikopolku.
 
Lopulta olimme perillä kadun alkupäässä, joskin kuski ajoi parittomien numeroiden puolta. Luulin hänen etsivän kääntöpaikkaa mutta hän vain huristeli eteenpäin. Mainitsin, että menimme juuri nelosen ohi. Kuski opasti minua käyttäytymään: "Sä sanoit vähän liian myöhään".
 
Mainitsin sanoneeni asiasta jo rautatieasemalla. (Yleensähän jos kuski unohtaa katunumeron, hän kysyy sitä rohkeasti eikä vain ajele eteenpäin matkustajan rahoilla.)
 
Loppukuorrutus tuli, kun kuski ei ajanut autoa oven eteen eikä myöskään avannut taksin ovea minun ylhäisyydelleni. Kompuroin autosta ulos omin päin ja konkkasin tien yli.

Minkä ihmeen takia jotkut valitsevat taksikuskin ammatin siksi, että se on olevinaan tekninen työ? Katin kontit. Taksin ajaminen on ennen kaikkea asiakaspalveluammatti ja sosiaalinen työ. Jos ihmissuhdetaidot ovat lyhtypylvään luokkaa, kannattaa suuntautua muulle alalle.

Muistakaa kuitenkin, että tämä otos oli yksi kolmesta. Muut kaksi olivat sujuvia ammattilaisia.

5 kommenttia

  1. Kovin tuttua. Jos taksimaailmassa olisi vapaa kilpailu asiakaspalveluun kiinnitettäisiin varmasti huomiota, nyt sillä ei ole niin väliä koska asiakas ei voi valita taksifirmaa omien mieltymysten mukaan. "Parhaan palvelun taksi""Mukavimmat penkit""Wlan taksi""Parhaat jutustelut, taksi""Halvin hinta, jurmut kuskit""Näyttävästi perille, taksi"En silti ole varma vapaan kilpailun autuudesta, toisi varmasti paljon ikäviä lieveilmiöitä.

  2. Mun käsittääkseni taksibisnes on vapautunut jokunen vuosi sitten (vai onko se aina ollut vapaata)… Vai rajoitetaanko sitä sittenkin jollain lailla?

  3. Jos ala on muuten vapaa kilpailulle, ongelmana saattaa olla kuljettajapula. Ei ole riittävästi materiaalia, mistä parhaat kuljettajat valikoituisi ratin taakse, nyt kelpaavat kaikki, jotka teknisesti täyttävät vaatimukset.

  4. Kiitos kommenteista!Taksikilpailu ei ainakaan siinä mielessä ole vapaata, että kun soitat keskuksesta taksin, et voi vaikuttaa valintaan lainkaan. Toki voi pyytää farmaria tai mainoksetonta autoa, mutta taksiyrittäjiin kohdistuvat toiveet eivät kai mene läpi."Haluaisin kuskin, joka on asiakaspalveluhenkinen eikä tuuttaa ilmoille omia ainoita-oikeita näkemyksiään pk-seudun liikennejärjestelyistä. Lisäksi toivon, että kuski ei kiroile."Tolpallakin on otettava se auto, joka kohdalle tulee, ellei ole painavia perusteluita.Olisi kyllä upeaa, jos voisi valita auton, jossa on wlan!

  5. @ Katleena: Taksikeskuksen kautta et voi asiaan vaikuttaa, mutta suuri osa taksikuskeista toimii toiminimellä ja jakavat innokkaasti käyntikortteja. Nyt kun tarkemmin muistelen niin homma taisi mennä niin että taksiluvan saadakseen pitää ensin olla "renkinä"jonkun aikaa. hmm… Mitäs Wikipedia sanoo: "Suomessa taksitoiminta on luvanvaraista. Taksiyrityksen omistamiseen tarvitaan taksilupa. Luvan myöntää lääninhallitus harkinnanvaraisesti. Luvan hakijalla täytyy olla taksiliikenteen yrittäjäkoulutus hyväksytysti suoritettuna. Yhtenä lupaehtona on myös voimassa oleva henkilöauton ammattiajolupa.Useimmilla paikkakunnilla poliisiviranomainen, joka ajoluvat myöntää, vaatii kuljettajakurssin hyväksytysti suorittamista. Kuljettajakursseja järjestää paikallinen taksiyhtiö/-yhdistys. Eräillä paikkakunnilla on myös mahdollista kouluttautua taksikouluissa jotka eivät ole sidoksissa paikallisiin taksioperaattoreihin."- Elikkä tuo joissain kaupungeissa voit käyttää vaikka aina halutessasi samaa kuskia, jos se on vapaana ja sulla on suora numero. Ei kyl taida onnistua Helsingissä 😉

Kerro oma kantasi Kommentointiohjeet?

Tässä blogissa saa kommentoida omalla nimellä tai minun tunnistamallani nimimerkillä. Vaadin myös kunnollisen meiliosoitteen. Minua ja mielipiteitäni saa ilman muuta kritisoida. Muistathan silti hyvät tavat. Karsin jo etukäteen kaikki alatyyliset kommentit, mainokset sekä tietenkin laittomat sisällöt. Mitä perustellummin asiasi esität, sitä varmemmin se tulee huomioiduksi.