Paraikaa kollegani istuu junassa kohti Turkua, joten minä pääsen julkistamaan tiedon ensimmäisenä. Kävimme tänään palaverissa Talentumilla ja saimme myytyä kirjaidean: Nörtin esiintymisopas. (Opuksen nimi voi toki vielä muuttua.)
Kirjan tavoitteena on auttaa it-alan ammattilaisia viestimään selkeämmin, myymään ideoitaan tehokkaammin ja esiintymään vuorovaikutteisemmin. Kaikki esimerkit liittyvät it-maailman arkeen, joten uskomme kirjalle olevan tilausta. Opuksen perusajatuksena on, että faktaosaaminen ei riitä, jos ei osaa viestiä asiantuntemustaan maallikoille.
Ja kuka on kirjoittajakollegani? Tietenkin Jääskeläisen Janne, joka vetää digimediatoimistoa, kirjoittaa kirjoja ja joutuu lisäksi tässä hankkeessa pitämään minut ruodussa. Ensimmäinen tehtäväni on kuulemma opetella Volvo-muistisäännön avulla vasen ja oikea sekä harjoitella postausaiheiden säästeliästä käyttöä.
Kirjoitamme kirjan syyskaudella 2011, joten se ilmestyy alkuvuodesta 2012.
Tuo opus tulee kyllä ehdottomasti tarpeeseen… ja toivottavasti kohderyhmä sen myös tulee lukemaan. Maailmasta saadaan niin paljon helpommin käsitettävä paikka!
Erinomainen aihe. Olen varma, että kuulijat kiittävät! 🙂
Kirjoittamisen suhteen ei ole mitään epäilystä onnistumisesta, mutta tuo "ruodussa pitäminen" voi osoittautua mahdottomaksi tehtäväksi. ;)Mahtava prokkis siitä on tulossa! 🙂
Tulee heti mieleen muutamia keissejä, joissa tätä opusta olisi jo tarvittu. Viestiminen vain korostuu hektisessä ja osin kaoottisissakin verkkoympäristösissä.
Kiitos kommenteista!Olïver ja Viides rooli, toivon todella, että kohderyhmä löytää kirjan. Siitä hyötyisivät sekä nörtit että heidän asiakkaansa.Janne, tavoitteenammehan on tehdä menestyskirja. :)Virpi, mulle voi meilata sekä varoittavia että esimerkillisiä keissejä. Parhaat pääsevät kirjaan.
Milläs kielellä toi kirja on kirjoitettu php vai C#?
Perusesimerkit vois pulauttaa ihan PHP:llä, tai sitten AS3:lla. C# ei ihan taivu. 🙂
Vai nörtin esiintymisopas. Minä voin olla hyvä esimerkki sitten siitä, miten EI pidä esiintyä 🙂
Eero ja Janne, tiivistitte juuri sen syyn, miksi kirja tehdään. *facepalm*
Santeri, kaikki esimerkit ovat tervetulleita: katleena(ä)iki.fi. 🙂
Kuulostaa hyvältä. Olen töissä suomalaisessa IT-pörssiyhtiössä, ja meillä on meneillään vastaavasta aiheesta kolmen päivän koulutusohjelma muutamalle ryhmälle. Tuo kirjahan sopii hyvin joko ennakkomateriaaliksi tai nyt koulutuksen käynneille kertausta varten. Mikä parasta, näistä "For Dummies" -tyyppisistä oppaista on paljon hyötyä meille muka niin hyville esiintyjille. Perusasiat on hyvä palauttaa välillä kunniaan. Tai vaikka useinkin. Eikä ole kovinkaan harvinaista, kun markkinoinnin ammattilaiselta jää sisäisesti myymämättä se oma idea, onhan se oma idea juuri niin täydellinen, että kaikkihan sen ostavat ilman myymistä. Hm. Myyköhän vain hyvä tuote/palvelu/idea sittenkään itse itseään?
Eero, Janne, ehdotan Whitespacea tai brainfuckia.
Hankintalistalle. Onko teillä jo facebook-sivu, jota voisin fanittaa ja sitten joskus muistaa tilata kirjan?
Kiva kuulla, että projekti kiinnostaa!
Kirja siirtyi kustantajan toivomuksesta ensi syksyyn. Kirjoitamme sen siis keväällä 2012. Todennäköisesti avaamme kirjalle blogin tai FB-sivut, mutta ilmoittelen sitten lähempänä asiasta, kun olemme Jannen kanssa treffanneet.