Suuren maailman blogien otsikointirutiinit

Katleena Kortesuo

Seuraan ajoittain ulkomaisia blogeja. Olen tosin alkanut kypsyä postausten otsikoihin, jotka toistavat itseään. Kaava on tämä:

Valitse 2-3 kpl seuraavista elementeistä: a) kysymyssana b) numero c) julkisuuden henkilö.

Osien järjestys voi toki vaihdella:

How Eminem Stayed Relevant (And Why it Can Save Your Blog)
How to Get 6,312 Subscribers to Your Business Blog in One Day
Ernest Hemingway’s Top 5 Tips For Writing Well
How I Generated Over 6000 Ideas to Write About on My Blog in 15 Minutes
5 Ways to Blog Like Bruce Lee

Vaikka asiat sanotaan eri tavoin, postaukset antavat aina samat vinkit bloggaamiseen:
– Huomioi kohderyhmä.
– Aikatauluta kirjoittamisesi.
– Otsikoi napakasti ja markkinoivasti.
– Pistä henkilökohtaisuutta teksteihin.
Ja niin edelleen. Tärkeitä ja oikeita neuvoja, mutta kovin tuttuja.

Onneksi noilla otsikoilla asiat saadaan kuulostamaan uusilta. Vai saadaanko?

 

7 kommenttia

  1. Kaikki kysymysmuodossa olevat otsikot jotka alkavat "Tässäkö…" ovat myös aika kypsyttäviä.

  2. Taas niin kutkuttava blogi, että on pakko kommentoida. Muutama kohta tulee mieleeni, minkä takia kyseinen formaatti on niin monella käytössä ja miten parhaat blogit kykenevät silti luomaan yllättäviä otsikoita.- Katleenan mainitsemat otsikot ovat copybloggerin otsikoita. Bloggaamisesta bloggaaminen on Jenkeissä aivan käsittämättömän kilpailtua hommaa. Otsikolla kilpaillaan näkyvyydessä RSS-readereissa sekä sosiaalisessa mediassa. Twitter on Jenkeissä huomattavasti tärkeämpi kanava markkinoida blogeja kuin Suomessa. Otsikoiden on pakko kertoa, mitä blogi tulee tarjoamaan.- Tällainen otsikointi toimii. Olen huomannut sen omalla kohdallani. Ihminen on riskin välttäjä. Outo otsikointi tarkoittaa aina riskin ottoa. Selvä otsikointi tarkoittaa, että tietää jo etukäteen mitä tulee saamaan, kun esim. Twitterin linkkiä klikkaa.- Tällainen kirjoittaminen ja otsikointi lisää Google-näkyvyyttä. Täytyy muistaa, ettei Copybloggerkaan tee rahaa bloggaamisella. Blogi myy tuotteita. Kaikki, mitä he tekevät on siksi suunniteltu tukemaan bottom-lineä. He tarjoavat, mitä asiakkaat haluavat.- Copyblogger kirjoittaa vakituisille, pitkäaikaisille lukijoille, mutta myös täysin uusille lukijoille. Otsikoinnin täytyy tätä faktaa tukea.Mutta jos haluat tulla jatkuvasti yllätetyksi siihen on myös mahdollisuus. Sinun täytyy etsiä vain muita blogeja kuin bloggaamisesta kirjoittavia. Esimerkiksi Seth Godin http://sethgodin.typepad.com otsikot ovat originellejä. Sinun tulee tosiaan olla Seth Godin, että voit kirjoittaa otsikoita, joita klikataan joka tapauksessa.Yhden suomalaisen bloginkirjoittajan otsikoita klikkaan Google-readerissäni olivat ne millaisia tahansa. Tällainen status tulee kuitenkin ansaita.Ittybiziä http://ittybiz.com/ kirjoittava rääväsuu Naomi Dunford otsikoi omalla erikoisella tavallaan. "Wherein I Give A Bunch Of Stuff Away, Am Dubbed An Ambassador, And A Lot Of Cool Stuff Involving Glitter Happens" Kiinnostuitko?Etsivä löytää.

  3. Eivät tunnu eroavan kauheasti esim. amerikkalaisten naistenlehtien kansiotsikoista. Googlaa vaikka "Cosmopolitan covers" 🙂 Ehkä otsikon rakenne on niin tuttu, että huomioarvoa saadaan vain liittämällä siihen todella isoja lukuja tai yllättäviä nimiä, joilla ei ensi silmäyksellä tunnu olevan mitään tekemistä itse aiheen kanssa.

  4. Amerikan pojista ja tytöistä voidaan sanoa kaikenlaista, mutta mielestäni heillä on yleisesti ottaen kyky menestyksekkäästi monistaa asioita, jotka on todettu toimivaksi.

  5. Hyviä kommentteja – kiitokset!Ehkä olen vain niin helposti kyllästyvä tyyppi, että tympäännyn nopeasti valmiisiin otsikkomalleihin. Kyllähän tuo otsikointitapa on toimiva, mutta muitakin hyviä on kasapäin.Jannen ja pnin ajatuksia jatkaakseni, suosittelen tekemään postaussarjan, jonka otsikot ovat seuraavat:1) 5 vinkkiä blogin lukijamäärän kasvattamiseen Matti Nykäsen tapaan2) 15 vinkkiä blogin lukijamäärän säilyttämiseen Tony Halmeen tapaan3) 25 vinkkiä blogin lukijamäärän pienenemisen ehkäisyyn Matti Vanhasen tapaan4) Kuinka pidät kiinni viimeisestä kahdesta lukijastasi?5) Tässäkö tämä nyt oli? Virve, sun pitäisi ryhtyä pitämään it-alaan (ja Cosmo-kansiin) painottuvaa käännösblogia. Seuraajia löytyisi varmasti. – Muille tiedoksi, että Virve on hyvä kaverini ja sujuva kirjoittaja, jonka tekstejä haluaisin nähdä verkossa. :)Pekka, tuo oli hyvä tiivistys. Monistaminen on monessa asiassa hyödyllistä. Taidan muuten postata tästä teemasta jatkoa piakkoin.Aarne, minkä suomalaisen blogin otsikot avaat aina? (Sun pitää nyt sanoa "Ei oo totta", koska mä maksoin jo sen sovitun palkkion sun tilille.) Itse seurasin tosi aktiivisesti Jari Parantaisen blogeja, ja tuska oli suuri, kun hän lopetti julkisen bloggaamisen. Hänellä oli aina nasevat otsikot – ja vaihteleva valikoima tyylejä ja keinoja.

Kerro oma kantasi

Tässä blogissa saa kommentoida omalla nimellä tai minun tunnistamallani nimimerkillä. Vaadin myös kunnollisen meiliosoitteen. Minua ja mielipiteitäni saa ilman muuta kritisoida. Muistathan silti hyvät tavat. Karsin jo etukäteen kaikki alatyyliset kommentit, mainokset sekä tietenkin laittomat sisällöt. Mitä perustellummin asiasi esität, sitä varmemmin se tulee huomioiduksi.