Lupasin (tai uhkasin) Talentumin Heikki Hiltuselle, että vertailen joskus tietokirjojen kustantajia blogissani. Nyt on täsmäiskun aika. Koska en voi paljastaa sopimussisältöjä, otan vertailtavaksi lähestyttävyyden.

Kustannusala on muuttunut. Enää kustantaja ei voi odotella norsunluutornissaan, että kirjailija tulisi nöyrästi anomaan myönteistä kustannuspäätöstä kirjalleen. Kustantamisesta ja markkinoinnista on tullut helpompaa, joten omakustantajia on yhä enemmän niin kirja- kuin levybisneksessäkin.

Tiistain ratoksi haluan siis vertailla tietokirjakustantajien lähestyttävyyttä heidän nettisivujensa perusteella. Käyttäjäoletuksena on potentiaalinen tietokirjailija, joka haluaisi tarjota kirjaideansa kustantajalle. Kohteeksi olen poiminut omat yhteistyökumppanini sekä muutaman muun.

Ja kisaajat astuvat lavalle: Infor, WSOYpro, Talentum, Tammi, Edita ja Otava. *aplodeja*

Mielessäni on neljä helppoa kysymystä.

A) Kuinka vaivatonta uuden kirjailijan on ottaa yhteyttä kustantajaan?
3 pistettä = selkeä painike etusivulla ”haluatko kirjailijaksi” tai ”lähetä käsikirjoitus”.
2 pistettä = kahden klikkauksen päässä
1 piste = kolmen klikkauksen päässä
0 pistettä = vieläkin kauempana tai pelkkä ”Yhteystiedot”, josta joutuu arpomaan oikeat ihmiset

B) Onko kustantajalla blogia?
3 pistettä = blogin tuoreimmat otsikot ovat heti etusivulla
2 pistettä = etusivulla on suora painike tai linkki blogiin
1 piste = blogi löytyy kaivamalla (se on esim. kirjasarjalla) tai blogi on ulkopuolisen tuottama
0 pistettä = ei blogia, ei pisteitä

C) Löytyykö soppareista päättävien ihmisten nimiä ja kuvia?
3 pistettä = kuvat, yhteystiedot ja nimet esillä
2 pistettä = nimet ja yhteystiedot esillä, ei kuvia
1 piste = vajaat tiedot, mutta jotain esillä
0 pistettä = ei nimiä eikä kuvia, vain yhteismeili tai lomake

D) Annetaanko ohjeita käsiksen tekemiseen ja toimittamiseen?
3 pistettä = tarkat ohjeet (muototoiveiden lisäksi kohderyhmä- ja markkinointinäkökulma)
2 pistettä = kohtuullisen tarkat ohjeet (muototoiveet)
1 piste = suppeat ohjeet
0 pistettä = ei ohjeita lainkaan

Ja tulokset ovat…

 *rumpujen pärinää*

Infor: 0 + 0 + 3 + 0 = 3
WSOYpro: 0 + 0 + 2 + 0 = 2
Talentum: 0 + 0 + 2 + 0 = 2
Tammi: 2 + 1 + 2 + 2 = 7
Edita: 2 + 0 + 2 + 2 = 6
Otava: 2 + 1 + 3 + 2 = 8

Voittajaksi selvisi Otava. Onnea voittajalle!

4 kommenttia

  1. Kiitos kommentista! Blogi liittyy lähestyttävyyteen kolmella tavalla:1) Jos kustantajalla on blogi, se kertoo, että yritys on valmis kommunikointiin asiakkaittensa ja sidosryhmiensä kanssa. Blogin avulla yritys viestii olevansa lähestyttävämpi.2) Jos potentiaalinen kirjailija lukee kustantajan blogia, hän saa jo valmiiksi käsityksen siitä, millaisia käsikirjoituksia tällä hetkellä kaivataan.3) Blogin kautta potentiaalinen kirjailija voi jo etukäteen keskustella kirjaideoista kustannustoimittajan kanssa. Jotkut tietenkin haluavat pitää kirjaideansa salassa, mutta itse olisin aivan valmis pallottelemaan ideoita julkisesti.

  2. Ja lisätietoa Suuresta Kustantajavertailusta:Talentum ja Infor jo meilasivat minulle ja kertoivat ottavansa kommenttini huomioon. Nopeaa reagointia! On tosi kiva tietää, että yhteistyökumppanit lukevat blogiani ja ottavat kehitysehdotuksista vaarin.Kaikki me tosin tiedämme, kuinka hidasta verkkosivujen yhdenkin osan muuttaminen on, mutta hieno juttu, jos työ pannaan alulle.

  3. Ja Tammi kiittää! Mielenkiintoista! Olen huomannut, että kirjailijat löytävät hyvin sähköpostiosoitteemme ja kontaktit syntyvät helposti ja nopeasti. Miksei blogiakin voisi kokeilla! Kiitos Kattis!

Kerro oma kantasi Kommentointiohjeet?

Tässä blogissa saa kommentoida omalla nimellä tai minun tunnistamallani nimimerkillä. Vaadin myös kunnollisen meiliosoitteen. Minua ja mielipiteitäni saa ilman muuta kritisoida. Muistathan silti hyvät tavat. Karsin jo etukäteen kaikki alatyyliset kommentit, mainokset sekä tietenkin laittomat sisällöt. Mitä perustellummin asiasi esität, sitä varmemmin se tulee huomioiduksi.