Tärkeä tiedotus! ST ja KU!
Vt. lienee valtatie, mutta muut lyhenteet eivät aukea lainkaan.
Jos joku Ei oo totta -blogin lukijoista ymmärtää lyhenteet, otan mielelläni vastaan tulkinta-apua. Sen jälkeen kirjoitan oman ehdotukseni uudeksi tiedotuskyltiksi Hämeenlinnan kaupungille ja YIT:lle.
Edit klo 16:
Nyt se selvisi! Lyhenteet on avattu kommenteissa – kiitos Janne Jääskeläisen ja Anna Availan. Kuten arvata saattaa, lyhenteillä ei ole mitään merkitystä tavallisen tientallaajan näkökulmasta.
Korjausehdotukseni on seuraava:
Moottoritie katetaan Hämeenlinnan kohdalta.
Valmis kesäkuussa 2013.
Jotain Asiasta Tietävä vieressä selvensi:
ST = Suunnittelu & Toteutus
KU = KokonaisUrakka (liittyen rahoitukseen ja tilausmalliin jotenkin)
Ja samaan hengenvetoon totesi, että miksi ihmeessä noita lyhenteitä nyt pitää julkisesti näyttää…
Valtatie meni aivan oikein. Seuraavat lyhenteet tarkoittavat urakkamuotoja: ST on suunnittele ja toteuta -urakka ja KU kokonaisurakka. Nämä kertovat ammattilaisille pääurakoitsijan ja aliurakoitsijoiden vastuista ja suhteesta tilaajaan. Kirjainlyhenteitä näkyy näissä työmaatauluissa, jotka on yleensä tilannut viranomaiset kuten ELY-keskukset ja Liikennevirasto tai kuten tässä tapauksessa kaupungit. Tsemiä ehdotuksen tekoon, otamme sitten tällä Destiallakin vihjeestä vaarin.
Jee – kiitokset! Noita en olisi osannut päätellä omin avuin. Pistän korjausehdotukseni postauksen perään.
Minulle ei kyllä avautunut tuo kattaminenkaan. Pöytä katetaan. Ja jos jossain on katos, niin sekin on sitten katettu. Tuleeko moottoritien päälle siis katto Hämeenlinnan kohdalle?
Vai laitetaanko vaan uutta asfalttia?
Kyllä ymmärsit aivan oikein: moottoritie katetaan, eli sen päälle tulee katto ja toimistorakennuksia. Päällystämisestä ei siis ole kyse.
Käsittääkseni Hämeenlinnaan tulee jotain vielä hieman
suureellisempaa kuin synnyinkaupungissani Rovaniemellä.
Kauppakeskus Revontuli on rakennettu nelostien päälle.
http://www.panoramio.com/photo/29466712
Juu, Hämeenlinnassa on kaavailtu motarin päälle kauppakeskuksia, toimistorakennuksia ja asuintalojakin.
Täällähän menee kolme siltaa keskustassa moottoritien yli. Ensin katetaan vain yksi sillanväli. Jos hanke näyttää kannattavalta, myöhemmin katetaan toinen.
Amerikassa asuessa tuli ratin takana tutustuttua aivan huikeaan itselleni uuteen kielen muotoon, eli motareiden varsilla oleviin digitaalisiin tiedotenäyttöihin. Niiden kieli oli to-del-la kryptistä ja vaati paljon tietoa esim. automerkeistä, englanninkielisestä liikennesanastosta ja herra ties mistä.
Kimuranttisuus tuli siitä, että kahteen riviin tekstiä kaikki sanat piti lyhentää. Joten jollakin ihmeellisellä tavalla kahden rivin näytöllä kerrottiin, että alueella on tapahtunut lapsen kidnappaus, josta epäillyllä on punainen Nissan, jonka rekisterinumero on xxx111 ja että poliisille voi soittaa numeroon 911. Tämä kaikki olisi tietysti pitänyt ehtiä ymmärtämään 120 km:n tuntinopeudessa, kun näyttö meni jo ohi.
Enhän mä näitä tajunnut, kielitaitoisempi mieheni tulkkasi.
Siinä mielessä sanoisin, että YIT:n kyltti on siedettävä (ST ja KU on tietysti täysin turhat). Pitkät sanat ovat tarpeettomia. Paljon tietysti riippuu siitä, missä kyltti on. Jos siitä vain vilahdetaan motarilla ohi, on tiiviys ja selkeys valttia. Jos sitä tuijotetaan liikennevaloissa, voi olla vähän pidempääkin.
On ihan totta, että pitkät sanat hidastavat joskus lukemista. Vielä pahempia ovat vieraskieliset lyhenteet, jotka avautuvat ei-äidinkieliselle turhankin hitaasti.
Me suomenkieliset olemme onneksi tottuneet yhdyssanoihin. Silmänliiketutkimuksissa on havaittu, että luemme yhdyssanoja varsin nopeasti. Emme tavaa niitä kirjain kirjaimelta, vaan näemme ne kokonaisuutena. Sen sijaan lyhenteitä – erityisesti vieraita ja harvinaisia – luemme todella hitaasti. Silmä pysähtyy lyhenteisiin ja palaa niihin takaisin.
Niinpä sana moottoritie on nopeampi lukea kuin lyhenne Vt – vaikka se voi tuntuakin hassulta.
Tuo kuvaamani kyltti oli Hämeenlinnan taajama-alueella ennen risteystä, joten se luetaan melko hitaassa vauhdissa. Vastaavat kyltit ovat kyllä myös moottoritiellä, mutta nekin taitavat olla kahdeksankympin rajoitusalueen sisällä.
Jos sinulle Katleena muuten tulee joskus tyhjää keikkakalenterissasi, niin Perussuomalaiset varmaan kaipaisivat tekstikouluttajaa kertomaan, miten kirjoitetaan sarkastisia tekstejä ilman että päädytään ihan vahingossa toivomaan Kreikkaan sotilasvallankaappausta tai Suomeen ulkomaalaisille ja homoille hihamerkkejä 😀
Loistoidea! Sarkasmi on tosiaan taitolaji – ja joillekin poliitikoille selvästi ylitsepääsemättömän vaikeaa.