Feissarimokista sattui silmään seuraava Facebook-keskustelu (kuvakaappaus omani):
Tectorin logon takaa on helppo kettuilla ulkomaalaiselle – ei tarvitse kuin kopioida Wikipedian ensimmäinen lause maksan määritelmästä. Heh, miten ovelaa.
Mistä lähtien hyvään asiakaspalveluun on kuulunut oman nokkeluuden näsäviisas osoittaminen?
Täytyy testata samaa mallia omassa käyttäytymisessäni:
Asiakas: Mitä koulutat yleisimmin?
Minä: Osallistujia.
Asiakas: Siis mihin teemoihin olet keskittynyt?
Minä: Siniseen ja vihreään, mutta myös Arabian kausivärit kiinnostavat.
Mahtaa tulla kauppaan vauhtia.
Oikein asiallinen vastaus, osoittaa suurta tahdikkuutta! Vielä, kun kysyjä ei taida olla ainakaan nimen näkyvän osan perusteella kantasuomalainen, voisi uskoa, että tällä voi olla vaikeuksia kielen kanssa ihan jo siitä syystä.
Loistavaa, juuri näin – hienoa nälviä ulkomaalaisia asiakasehdokkaita näiden kielitaidon puutteesta. Hienosti hoidettu, pisteet kotiin!
Sivuhuomautus: tässä kommentissa voi esiintyä ironian sävyjä.
Juuri näin! Lisäksi Tector voisi kommentoida pyörätuoliasiakkaille: "Rupees pistään tossua toisen eteen." Samoin toivon heidän ehdottelevan sokeille: "Nyt kun tässä silmätysten ollaan, niin katsos tätä kaunista läppäriä!"
BTW, Macbookini pitää viedä huoltoon, mutta taidan kääntyä mieluummin Humacin puoleen.
Tector v*ttuilee asiakkaille ja
ja Katleena v*ttuilee yrityksille ja kaikille keille voi:
http://www.asiakaskokemus.fi/2011/02/hyvasti-reissumies/
https://twitter.com/#!/katleena/status/119739174868881408
jne…
kun joku ei miellytä niin vaihdetaan heti yritystä tai tuotteita.
Reissumieskin meni vaihtoon kun on leikattu väärin. Hei ihan oikeesti…
täytyisi olla kiitollinen, että ruokaa saa ylipäätänsä.
Maccihemmo, kiitos kommentista ja tervetuloa blogiini!
Huomaathan, mikä ero on minun ja Tectorin toiminnassa? On täysin eri asia, että A) iso talo haukkuu logonsa takaa yksityistä asiakasta kuin että B) pienyrittäjä haukkuu omalla nimellään isoa taloa. Minä olen monestikin toteuttanut B-mallia, mutta en koskaan A-mallia. Voimasuhteet ovat hieman eri päin, kuten ehkä itsekin huomaat.
En ole kieltämässä vittuilua (sehän on kansakunnan voimavara), mutta siitä olen tarkka, ettei yksityiselle ihmiselle vittuilla julkisesti.
Mitä tulee viimeiseen argumenttiisi "täytyisi olla kiitollinen, että saa ruokaa ylipäänsä", niin siihen olen jo vastannut aika tyhjentävästi:
https://eioototta.fi/2011/05/pettamaton-argumentti.html
”kun joku ei miellytä niin vaihdetaan heti yritystä tai tuotteita.”
Niin se tuppaa täällä markkinataloudessa menemään 😀
Niin lisäisisin tuohon, kun en kerinnyt päivemmällä. Tarkoitin, että tämän päivän yleinen asenne on se,
että jos jokin ei miellytä niin se menee vaihtoon. Oli kyseessä aviopuoliso, työpaikka tai vaikka Jumala.
Omista teoista ei osata ottaa vastuuta. Syy on aina toisissa. En nyt siis halua puolustaa Tectoria millään
tavalla, sillä minunkin mielestäni tuo oli asiaan kuulumatonta.
Tiedän kuitenkin monia jotka ovat asuneet Suomessa yli kymmenen vuotta eivätkä ymmärrä mitä Kelan
lähettämässä kirjeessä lukee. Eikös kymmenessä vuodessa pitäisi jo pikkuhiljaa osata puhua paikallista kieltä?
Hyvä että mielestäsi Tector teki väärin.
Sinulla kuitenkin menee nyt puurot ja vellit iloisesti sekaisin – ja kahdella tapaa.
1) Missään nimessä ei voi rinnastaa firman tai voileipätyypin vaihtamista aviopuolison vaihtamiseen.
Jos vaihdan Tectorin Humaciin, kyse ei ole siitä, että "en ota vastuuta omista virheistäni". Tectorin huono palvelu ei ole minun virheeni, joten on aika luontevaa vaihtaa palvelutarjoajaa – kuten Minna äsken totesi.
2) Se, että joku ei ymmärrä Kelan kirjeitä, ei ole osoitus viitsimättömyydestä vaan Kelan huonosta kielestä.
Minäkään en aina ymmärrä Kelan tekstejä ja olen sentään suomen kielen ammattilainen.
Tector on integroinnut iPhonesta tutun Siri järjestelmän Facebookin osaksi.
Suoraan kysymykseen suora vastaus.
Näsäviisasta nörttihuumoria joka kolisee hyvin. Vai onko jopa niin, että kyseiselle ulkomaalaiselle tuli tästä äärettömän paha mieli?
Muutenkin suomalaisten kuin ulkomaalaisten lähtökohtainen asenne saada kaikki ilmaiseksi tai mahdollisimman halvalla ahdistaa – erityisesti vielä kun puhutaan liikkeestä joka myy ensisijaisesti Applen tuotteita. Eiköhän heillä liene vara valita asiakkaat.
Postaus muuten hyvä, mutta samalla todella huonoa provokaatiota.
Eduardo, kiitos kommentista ja tervetuloa blogiini!
Olet siis sitä mieltä, että yrityksen kannattaa kettuilla julkisesti vääränlaisille asiakkaille, jotta se saa oikeanlaisia asiakkaita?
Olen samaa mieltä kanssasi siinä, että ilman muuta yrityksen kannattaa valita asiakkaansa. Firman ei silti tarvitse julkisesti nolata ei-toivottuja asiakkaita, vaan asiakaskarsintaa voi tehdä muilla keinoin – esimerkiksi juuri sillä hinnalla.
Mikä muuten saa sinut luulemaan, että hinnan kysyjä on tinkaaja tai ilmaiseksi vaatija? Jos joku kysyy neutraalisti hintaa, ei hän oleta, että tavara pitäisi saada ilmaiseksi. Hän vain kysyy hintaa, ja se kai on sallittua.
Lähinnä olen sitä mieltä, että juuri em. tapa heittää kuivia/sarkastisia vitsejä on juuri sitä maailmaa mitä tietotekniikkaa myyvissä liikkeissä tapahtuu. Kaupan alalla olleena myös tiedän, että ne maksavat asiakkaat kyllä tyhmistyvät kummallisen paljon tullessaan ostamaan elektroniikkaa.
Vitsi on hyvä, vaikka se ei julkisuuskuvalle tekisikään nannaa. Uskon kuitenkin, että tässäkin ollaan taas kerran tilanteessa jossa tämänmuotoinen vitsi ei vaikuta Tectorin liikevaihtoon kuin sen muutaman Macbookin verran ja Applen katteilla ei se konkkaanmenoon asti vaikuta.
Vastaus viimeiseen kysymykseesi: Ystävällisin terveisin nimim. ”tuolla ei ollu hintaa tälle……. se on siis varmaan ilmanen??? hehehehe”.
Itsekin pidän kuivasta sarkasmista, mutta letkautusten heittäminen takahuoneessa on eri asia kuin julkisesti FB-seinällä.
Sitä paitsi Apple on profiloitunut nimenomaan trendikkääksi ja helppokäyttöiseksi. On se toki (kenties?) nörttienkin suosiossa, mutta Applea ostavat myös graafisen alan toimijat, eri kokoiset yritykset ja eri alojen freelancerit.
Ei tokikaan yksi huolimaton sarkastinen FB-kommentti hetkauta Tectorin myyntiä mihinkään, mutta jos vastaavia alkaa kertyä enemmän, se alkaa jo toimia eräänlaisena antimainoksena.
Tuossa sutkautuksessa kyllä kiteytyy todella hyvin PC-kuluttajakaupan ydin. Jos mun oma omppukauppias alkaisi tuolla tavalla näsäv*ttuilemaan, vois olla kauppiaan vaihto lähellä. En toki yhtään epäile, etteikö takahuoneissa läppä ole samanlaista kaikissa firmoissa, mutta joku roti nyt sentään.
Kukahan siellä muuten on kirjoitellut Tectorin tilillä, omistaja vai rivityöläinen? Veikkaisin jälkimmäistä.
Joo, eivät ole ihan FB-ohjeistukset olleet kohdillaan, kun joku on käytellyt Tectorin tiliä.
Mitä tulee Tectorin palvelun laatuun, niin ainakin Helsingin Lasipalatsin liikkeen palvelu on ollut hidasta ja keskinkertaista. Vaihdan ihan mielelläni liikettä.
Päätin viedä koneeni huoltoon Humaciin Runeberginkadulle. Soitin sinne tänään, ja puhelimessa sekä vaihde että itse huollon asiantuntija olivat poikkeuksellisen ystävällisiä. Harvoin nimittäin kuulee vaihteenhoitajan hymyilevän tai teknisen tuen olevan kärsivällinen (jos tässä kohdin sallitaan pieni yleistys ja ennakkoluulo).
Tuo kommentti on kyllä erittäin hyvin linjassa Tectorin asiakaspalvelun kanssa: nihkeää ja ylimielistä. Kahdesti olen käynyt, kolmatta ei tule.
Hohhoi. Onpas kommentti FB:ssä
jollain ollut näppärät hetkensä
. Palvelu tosin on ollut moitteetonta myymälässä.Ainakin omat kokemukset on positiviisia. Jos haluat nopeampaa palvelua kannattaa ehkä mennä sit jonnekkin kiirettömämpään myymälään?
Niinä kertoina, joina kävin, ei myymälässä ollut juurikaan muita asiakkaita kuin minä (oli arkipäivän hiljaiset tunnit), mutta palvelu loisti silti poissaolollaan. Nopeutta en varsinaisesti kaivannut, mutta asiakaspalveluasennetta ja ystävällisyyttä kyllä.
Mutta kokemukset samastakin yrityksestä voivat toki olla erilaisia 🙂
Minna, missä myymälässä kävit?
Lasipalatsin.
Minäkin olen käynyt siellä – ainoa Mac-puoti, joka on reitin varrella. Myyjä vain seisoo tiskin takana ja puuhailee omiaan, eikä kukaan tule palvelemaan.
Siis hetkinen, hetkinen…blogin kirjoittaja on yksityinen henkilö. Viisastelija on yksi yksittäinen henkilö firmassa , jonka nimeä en toista koska se on asiatonta. Minusta on asiatonta toistaa toistamistaan päästyään firman nimeä ikäänkuin firma olisi vittuillut yhtään kenellekään. Firmassa työskentelevä yksi henkilö on vastannut asiatomasti kielitaidottomallle asiakkaalle. Minusta harmaa logiiikka kätkee aina sisälleen tarkoitusperiä. Mitkä ne tämän blogin kirjoittajan tapauksessa ovat. Sitäpä jäin ihmettelemään.
Kyllä, olet täysin oikeassa että blogissa kommentoidaan omalla nimellä ja yksityishenkilönä, mutta…. Jos käytät yrityksen tiliä ja vastaajana on yritys silloin kyseessä on yrityksen virallinen kommentti. Varmaankin muistat jo vanhan sanonnan että kaikki työntekijät ovat yrityksen käyntikortteja, myös tämä yksittäinen henkilö kuka on kommentin yrityksen puolesta kirjoittanut…
Pentti, olet täysin oikeassa. Kun firman työntekijä kirjoittaa logon takaa, hän edustaa yritystä.
Tuo letkautus niin hyvin tiivistää omat kokemukseni elektroniikkatuotteiden ostamisesta. Minä en tajua tietokoneista juuri mitään – paitsi sen, miten niitä omassa työssäni käytetään. Minun ei tarvitse tietää; siksihän minä sinne kauppaan menen kysymään. Todella jurppii tilanne, jossa olen ostamasssa uutta tietokonetta ja järkevin myyntiargumentti, jonka saan, on se, että tässä on 548945 kertaa suurempi joku ”prosessorikortti” kuin tuossa edullisemmassa mallissa.
– Mutta mitä se tarkoittaa käytännössä?
– No se on nopeampi.
– Mutta minkälaisessa käytössä? (Tässä kohtaa myyjä ei enää katso minua vaan tietokoneensa ruutua.)
– No siis ihan tavallisessa miten ihmiset nyt tietokoneita käyttää.
Voi juma. On muuten tapahtunut vastaava aika monta kertaa. Nykyään ostan koneeni yksityisen tietokoneliikkeen kautta, josta saan henkilökohtaista palvelua; maksan siitä oikein mielelläni.
Ystävällinen ja selkokielinen tietokonemyyjä, luotettava automekaanikko ja oikein laskuttava kännykkäoperaattori. Olisi arki paljon parempaa!
Hehee, Tector on näemmä sittemmin poistanut v*ttuilun aikajanaltaan. Ehkä se alkoi hävettää liikaa.
Nimimerkki ”Älä lässytä”, jouduin poistamaan tästä kommenttisi, koska se rikkoi EOT:n kommentointisääntöjä. Täällä ei saa kiroilla. Olet tervetullut yrittämään uudelleen, mutta ilman kiroilua ja loukkaavuuksia.
Poistin tästä anonyymin kommentin, joka vaikutti lähinnä oman sivuston markkinoinnilta.