Tiesithän, että tekstiä voi muotoilla? Ja että sitä pitää muotoilla?
Se ei riitä, että verkkosivujen ulkonäkö vastaa haluttua brändiä. Eikä sekään riitä, että asiakaspalvelu tukee brändin mukaista mielikuvaa. Eikä sekään vielä riitä, että mainostoimistona on strateginen kumppani, joka ymmärtää brändin päälle.
Teksti – sekä puhuttu että kirjoitettu – on kaiken viestinnän ja brändin välittymisen ydin.
Otetaanpa harjoitus.
Oikea vastaussuora on 1B, 2C ja 3A.
Mikä teksti erottuu seasta? Tietenkin näyte C. Se on nimittäin ainoa, jolla on brändi.
Näytteet A ja B (eli Silmäasema ja Synsam) yrittävät tarjota kaikkea kaikille. Kieli on tyypillistä markkinointikieltä ja ominaisuuskuvailua, joka ei erotu mistään.
Sen sijaan Varustelekan näyte on kunnolla brändätty: teksti on suunnattu ronskeille akoille ja ukoille, jotka eivät ole kiinnostuneita hienostelusta. Varusteleka erottuu joukosta kuin maastopuku linnan juhlista.
Mitä tämä tarkoittaa oman yritykseni kohdalla?
Kopioi verkkosivuiltasi pätkä tekstiä. Käy etsimässä sama aihepiiri kilpailijoittesi sivuilta ja kopioi pätkät niistäkin. Poista teksteistä tuotenimet ja yrityksen nimet. Numeroi näytteet.
Näytä pätkiä yhteistyökumppaneillesi. Erottavatko he yrityksesi tekstiä kilpailijoiden teksteistä?
Jos kaikki näytteet vaikuttavat samasta tuutista tulleilta, on aika viilata brändi kuntoon.
Varustelekan tekstit todella tunnistaa edukseen. Samalla otteella myydään t-paitoja ja ruumissäkkejä.
Toinen selvästi tunnistettavaa tekstiä tuottava yritys on minusta taskulamput.fi
Hyvä vinkki – täytyykin tsekata tuo taskulamppulinkki.
Varustelekan brändillä on muuten saatu näkyvyyttä jopa Aku Ankasta. Tiedän myös useamman ihmisen, jotka selaavat lekan sivuja ihan vaan tuotekuvausten takia. Kaikki heistä ovat myös ostaneet sieltä jotain, vaikka eivät muuten käytä alan liikkeitä.
Kovaan ääneen tuolla arvosteltiin isännöitsijöiden ja asiakaspalvelijoiden yms. ilmaisu ja kirjoitustaitoa. On asiavirheitä ja kieliasu on huono.
Katsoppas vähän tekstiäsi ja etsi sieltä mikä pieni asia virhe on seassa. Pitäisikö ensin siivota oma pesä ja vasta sitten arvostella muiden pesien siisteyttä?
Jes, en ole koskaan väittänytkään, että tekstini olisi täydellisen virheetöntä. Se on kuitenkin selkeää ja loogisesti etenevää.
Sanoit, että tässä postauksessa oli virhe. Korjaisin sen mielelläni, mutta se ei osunut silmääni. Valaisetko minua hieman?
Joka tapauksessa väitän, että tyypillinen isännöitsijän A4-tiedote sisältää enemmän virheitä kuin minun blogipostaukseni kahdelta viikolta yhteensä.
Olisikohan se seuraava virke.
”Erottavatko he oman yrityksesi tekstin kilpailijoista?”
Olen Katleenan kanssa samaa mieltä, että hänen tekstinsä ovat hyvää asiatekstiä. Täydellisen tekstin tavoittelu jääköön kaunokirjailijoille.
Toisaalta tekstit eivät kilpaile samassa sarjassa isännöitsijöiden lappusten kanssa. Isännöitsijälle annan vähän enemmän anteeksi. Mutta vain vähän enemmän. Asian on selvittävä isännöitsijänkin lappusesta vaivattomasti.
Haa, hyvä huomio! Tuon lauseen voi hahmottaa kahdella tavalla:
1. Erottavatko he [oman yrityksesi] [tekstin kilpailijoista]?
2. Erottavatko he [oman yrityksesi tekstin] [kilpailijoista]?
Tarkoitin tietenkin jälkimmäistä, joten korjaan tuon monitulkintaisuuden saman tien.