Kävin torstaina junalla Helsingissä. Ostin lipun VR:n verkkopalvelusta. Järjestelmä ei koskaan lähettänyt minulle lippua, mutta rahat se kyllä vei.
Jonotin juuri äsken VR:n maksulliseen puhelinpalveluun yli 20 minuuttia, ja asian hoitaminen vei lähes 10 minuuttia. Aikaa meni kauan, koska väsyneen oloinen asiakaspalvelija ei kuunnellut minua kunnolla. Jouduin selittämään samoja asioita läpi useaan otteeseen.
Asia oli sen verran monimutkainen, että selvittelynkin aikana sain kuunnella VR:n teostomaksutonta taustapimputusta kahdesti. Maksoin tietenkin tästä lystistä sekä jonotusajalta että puheluajalta.
VR:llä on tässä hyvä bisnesmetodi, joka kannattaa kopioida muuallekin:
- Tee moka, josta asiakas maksaa.
- Kun korjaat mokasi, laita asiakas maksamaan myös siitä.
Hmm, jostain syystä edellinen kommenttini ei näy.
Mutta noista jonotusmaksuista voi periä rahansa takaisin samalla soitolla kun tahtoo rahansa lipusta. Tietty olisi kannattavaa periä ne sähköpostitse, mutta silloin vastausaika on jotain ~6 kuukauden luokkaa.
Onneksi sait kommentin näkyviin toisella yrittämällä. 🙂
Yksi osa VR:n viestintätaktiikkaa on aloitteen jättäminen asiakkaalle. He siis korvaavat puhelukulut, jos asiakas osaa sitä itse pyytää. Sen sijaan jos asiakas ei pyydä korvausta – johon hän on laillisesti oikeutettu – VR ei taatusti sitä oma-aloitteisesti tarjoa.
Sitä paitsi lippusi oli todennäköisesti monta euroa kalliimpi kuin junasta ostettu. Ainakin Helsinki-Riihimäki ”kaikki junat” eli IC-Pendolino-vaihtoehto VR:n verkkopalvelussa hinnat ovat Joustava 18,00 e ja Perus 13,33 e, mutta junasta ostettuna 9,35! Etukäteen (7-60 vrk) hankittava ”huomattavan edullinen” ennakkolippukin olisi 10,66 e.
Ilman lisämaksuahan voit ostaa lipun junasta vielä perjantaihin asti 🙂
Jotta kommenttini liittyisi selvästi blogisi teemaan viestintä, lisään jälkikirjoituksen: VR kyllä kertoo sivuillaan, että palvelussa saattaa esiintyä häiröitä tai viivettä, mutta ei mitenkään tiedoita tai varoita noista hintaepäselvyyksistä, jotka eivät todellakaan ole mitään senttien epätarkkuuksia ja joista, näin väitän, sen on pakko olla tietoinen.
Argh, älä kierrä veistä haavassani. VR:n hintaviestintä on tosiaan aivan omassa kategoriassaan. Tästä huomautettiin myös Skrubu-blogissa: http://skrubu.net/2011/09/24/se-halvempi-vaihtoehto/