Yllättävän moni asiantuntija käyttää esittelyteksteissään jenkkityylin luonnehdintoja:
The Founder of Z, the Author of Y
Yritys Z:n perustaja, kirjan Y kirjoittaja
Jos päätät käyttää tällaista määritettä, varmista ensin, että yrityksesi tai kirjasi on tunnetumpi kuin sinä itse. Vain silloin voit ratsastaa suuremmalla nimellä.
Vertaile vaikka näitä:
Nokian perustaja
vs.
Nappikauppa Nappulan perustaja
Finlandia-palkitun Puhdistuksen kirjoittaja
vs.
Puolustusvoimien pukeutumisohjesäännön kirjoittaja
Jos esittelet itsesi tällä tavoin, viittaat siihen, että yrityksesi tai firmasi on kaikkien tuntema. Kaikkiin tilanteisiin tämä ei sovi.
Kuka tahansa voi perustaa yrityksen. Kuka tahansa voi kirjoittaa omakustanteen. Kuka tahansa voi myös ratsastaa niillä. Jos kehtaa.
Oiva vinkki – postauksesi tuli sopivaan ajankohtaan, sillä pohdin juuri esittelyä blogiini, jota haluan kehittää ja samalla kehittyä itsekin.
Kirjoituksesi antoi syyn sille, miksi tulee kumma olo eräitä esittelytekstejä lukiessa – jokin ei täsmää ja mielikuva esittelijästä hämärtyy. Esittelyilmaisu saattaa evätä kiinnostuksni.
Kiva juttu, että vinkistä oli apua.
Käytännössähän tuon esittelyn ongelma on se, että kirjoittaja olettaa lukijan tuntevan kirjan Y tai yrityksen X. Lukija ei kuitenkaan tunne niitä, joten syntyy korni ja kiusallinen tilanne.
Aivan vastaava tilanne voi muuten syntyä kasvokkain:
"Ettekö te tiedä, kuka minä olen?"
"En."
Noloa esittelijän itsensä kannalta.
Tuollainen esittely on lähes aina tarpeeton. Yrityksen tai kirjan mainitsemisessa on järkeä vain siinä tapauksessa, että se on yleisesti hyvin tunnettu. Tällöin yleensä on myös yleisessä tiedossa, kuka oli perustaja tai kirjoittaja, jolloin tämän esitteleminen on tietenkin tarpeetonta.
Juuri näin. Jos ikinä esittelen itseni tyyliin "the Author of Tekstiä ruudulla", olethan kiltti ja potkaiset minua kovaa?