Oviremontti Lämpöluxin tapaan, osa 1

Olemme ostamassa taloomme kolmea uutta ulko-ovea. Mies hoiti kaupat, koska olen itse ollut kiinni koulutuksissa ja kirjanteossa. Siippa tinki hinnan alas, teki kaupat ja tilasi mittaajan paikalle.

Ovifirma oli Lämpölux. Vasta tässä vaiheessa minullekin valkeni, kuinka pahuksen hyvin heillä oli tuotteistettu asiakaskokemus. Käyn läpi vaiheittain sen, mikä näkyi asiakkaan suuntaan:

1) Ennen myyjän käyntiä postissa tuli vahvistus.

Tulokirje Lampolux

Kirjeen tarkoitus on tietenkin kasvattaa luottamusta. Tämä hoitui seuraavilla keinoilla:

  1. Vahvistus tuli nopeasti käynnin suullisen sopimisen jälkeen. Hommat eivät siis jää roikkumaan.
  2. Alla oli oikean ihmisen kuva ja omakätinen allekirjoitus.
  3. Kirjeen alaosaan oli postinumeron perusteella poimittu meitä lähellä tehdyt ovi- ja ikkunaremontit. Voisimme siis käydä kävelyllä ja katsoa, miltä Lämpölux-ovet näyttävät.
  4. Kirjeessä luvattiin lähettää asiakaslehti, mikä viestii isosta ja luotettavasta yrityksestä.

2. Posti toi asiakaslehden.

Lehti Lampolux

En koskaan lue asiakaslehtiä, mutta nopeallakin selailulla huomasi, että Lämpöluxin tulokulmana oli jämptiys ja asiakaskokemukset. Myös VTT:n tutkimuksiin viitattiin.

Tällainen lehti tukee tietenkin epävarmoja asiakkaita. Jos ostaja alkaa myyjää odotellessaan pohtia hankinnan järkevyyttä, lehdessä olleet asiakashaastattelut vahvistavat ostopäätöstä.

3) Myyjä tuli mittaamaan.

Hänellä oli mukanaan oven pienoismalli, josta sai katsoa oven rakenteen. Myyjä piti hyvin katsekontaktin, kätteli kunnolla, esitteli ovimallit, mittasi oviaukot ja täytti sopimuspohjan. Rustasimme nimet alle. Olimme iloisia, kun loppusumma meni hieman alle kuuden tonnin.

4) Myyjä meni autolle – ja tuli takaisin.

Mukana hänellä oli lämpökattila tilaajalahjaksi. Positiivinen yllätys, joka tukee Lämpöluxin viestiä energiansäästöstä.

Kattila Lampolux

5) Postissa tuli jälkikäteen toinenkin tilaajalahja.

Eilen tuli postissa vielä yksi kuori. Siellä oli lämpömittari, jonka kaiken lisäksi oviasentaja ruuvaa tarvittaessa paikoilleen, jos omat taidot eivät riitä.

Mittari Lampolux

Pirun hyvin tuotteistettu. Oli helppo astua junaan, joka vei perille selkeiden välietappien kautta. Kuusi tonnia ei tunnu miltään, jos asennus sujuu yhtä hyvin. (Ovet tulevat heinäkuussa. Teen tietenkin siitä jatkopostauksen, niin nähdään asennuksen laatu.)

* * *

Sehän on selvää, että jostain olisi voinut saada yhtä laadukkaat ovet halvemmalla.

Minua ei kuitenkaan kiinnosta ostaa sellaiselta firmalta, joka jättää vastaamatta soittopyyntöihin ja vaikuttaa epäammattimaiselta. Maksan mieluummin kuusi tonnia luotettavalle toimijalle, jonka kanssa ei tarvitse surra, että mitähän tuli tehtyä.

Disclaimer epäilijöille: Kaupat hoiti mieheni, eivätkä edustajat edes tienneet minun saati tämän blogin olemassaolosta. Näyttää siis siltä, että ovifirma on tuotteistanut palveluketjunsa vahvasti: kyseessä ei ole erikoistapaus tai sattuma.

* * *

PS. Lämpölux voisi vaihtaa nettisivunsa responsiivisiin. On kiduttavaa etsiä kännykällä tietoa heidän sivultaan. Jos kauppa olisi johonkin tyrehtynyt, niin siihen jo alkuunsa. Minulla paloivat päreet heti, mutta siippa on onneksi pitkäpinnaisempi.

 

 

37 kommenttia

  1. Apazeri #1

    Hei, hieno kirjoitus! Ilo lukea tällaista koska työskentelen Lämpöluxilla myyntitehtävissä. Usein saa kuulla että asiakaskokemuksen tuotteistaminen, ammattimainen myynti ja asiakkaan palveleminen viimeisen päälle olisivat huijaamista ja turhan tarpeen luomista. Minä näen sen kuitenkin luottamuksen rakentamisena ja bisnes perustuu luottamukseen ja muuhun tunteeseen. Se ei perustu vain hintaan.

    • Katleena Kortesuo #2

      Kyllä tuotteistaminen on todella hyvä asia. Olisimme sanoneet heti alkuunsa, jos emme olisi olleet tyytyväisiä, ja kauppa olisi jäänyt siihen.

      PS. Nyt teillä on tuhannen taalan paikka tehdä asennustyö vimpan päälle. :) Teitä seurataan suurennuslasilla.

  2. Pyry #3

    Tilaajalahjat (tässä lämpöpata) ovat poikkeuksetta skeidaa. En ole ikinä saanut järkevää tilaajalahjaa. Firmojen joululahjat osuvat nappiin noin 10% todennäköisyydellä. Tilauksen yhteydessä annettava lahja lisäksi viestii konkreettisesti, että rahojani ja myyntihessun huomiota on suunnattu epäoleelliseen.

    Muuten kuulostaa nappisuoritukselta. Toki jos itse olit tyytyväinen, niin asiakashan on tunnetusti aina oikeassa.

    • Jussi Uotila #4

      Ei ne aina ole skeidaa. Puustelli antoi induktiolieden mukana kattilasarjan (vanhat eivät toimineet). Ikkuna firma antoi tikkataulun, ei yhtä hyvä kuin Katleenan saamat mutta ei se skeidaa ole.

  3. MattiV #5

    Työväki on lahjojen osalta kautta aikojen tosiaan miettinyt kolmea asiaa:
    * Kukahan ne ”lahjat” maksoi? Jos ne ovat ihan halpoja, ne ovat rihkamaa, jos taas kalliita ja hyviä, miksi rahojani käytetään sellaiseen?
    * Miten asiakaslähtöistä on ylipäätään jakaa roinaa kysymättä tarvitseeko asiakas sellaista?
    * Sillä vaivalla, joka kuluu kattilakaupassa, tavaroiden paketoinnissa ja postissa, olisi tehnyt koko urakan, mielikuvittelee ihminen.

  4. AnnaJ #6

    Hienoa kuulla hyvistä asiakaskokemuksista! Itsekin kyllä näen ylimääräisten tavaroiden jakamisen aika tylsänä. Useimmilla meistä on nykyään liikaa roinaa nurkissa, eikä minulle ainakaan yleensä anna hyvää vaikutelmaa, jos roinaa tyrkytetään kaupanpäälliseksi. Ikään kuin ostamani tuote ei olisi riittävän hyvä itsessään. Mutta hyvä jos teidän kohdalla lahjat osuivat nappiin.
    Minäkin olen vahvasti sitä mieltä, että hyvästä asiakaskokemuksesta voin mielelläni maksaa suhteellisen paljonkin. Kun taas huonosta kokemuksesta harmittaa maksaa pienikin hinta.

  5. Repe #7

    Hei,

    Tämä lämpölux todella osaa kaupankäynnin. Heillä on markkinointi hyvin hallussa.
    Näin toimimalla he myyvät samaa tuotetta jopa kaksikertaa kovemmalla hinnalla muihin nähden. (kaskipuun ovet)
    Mutta arvostan kovasti heidän myyntitaitojaan!!
    Ja kovaa tulosta tekevät!
    Itsekkin toimin alalla.

    • Katleena Kortesuo #8

      Hinta ei ollutkaan minua kiinnostava tekijä. Sen sijaan olen kiinnostunut siitä, että ovi ei väänny ja että asentajat tulevat ajallaan. Ovet ovat nyt paikoillaan, ja olemme olleet tyytyväisiä.

  6. Jape #9

    1. Jos kaksi taloutta lähtee mukaan on kyseessä yhteishanke.
    2. VTT asiaan en osaa sanoa mitään.
    3. 500 € hintaista ovea ei voi verrata LämpöLuxin käyttämään (kaskipuu) oveen.
    4. Kuluttajalla ei ole nykyään peruutusoikeutta, mikäli tavara tilataan mittatilaustyönä.
    5. Myös entinen lämpöluxilainen

    • Katleena Kortesuo #10

      Jape, kiitos asiallisesta kommentistasi. Jouduin poistamaan edellisen kommentoijan viestin, koska se oli alatyylinen.

      Muille lukijoille tiedoksi, että Japen numerointi viittaa kiroilevan kommentoijan käyttämään numerointiin.

  7. Katleena Kortesuo #11

    Hyvä nimimerkki ”Toiseen firmaan siirtynyt työntekijä” tmv, jouduin poistamaan kolme kommenttiasi, koska ne rikkoivat EOT-blogin kommentointisääntöjä. Tässä blogissa ei suvaita alatyylisyyksiä. Voit tulla kertomaan mielipiteesi ilman kirosanoja.

    • RehellisempäänFirmaanSiirtynytTyöntekijä #12

      Hei, blogisssasi tuntuu olevan meno kuin pohjoiskoreassa. Joten kommentoin viestini mielummin tänne: keskustelu.suomi24.fi/t/12756129/lampoluxin-huijarit

      • Katleena Kortesuo #13

        Blogissani saa ilman muuta arvostella sekä minua että kirjoituksiani, mutta kiroilla ei saa. Sitä sääntöä rikoit, joten poistin kommenttisi.

        Olet täysin oikeutettu kirjoittamaan Lämpöluxista Suomi24-palstalle. Se käy minulle mainiosti.

  8. tilaaja #14

    Olen juuri tilannut lämpölux ulko-oven ja kaksi ikkunaa. Halvemmalla saisin kyllä, mutta tosiaan haluan parasta lämmöneristystä ja ammattitaidolla tehtyä kokonais pakettia. Toivon nyt etten joudu pettymään. Kalliista voi hyvällä omallatunnolla valittaa, jos jokin menee pieleen. Aikapaljon olen lukenut kritiikkiä lämpölux hintatasosta ja olen sitä mieltä ettei firma olisi pystyssä jos tuolla hintatasolla laatu ei vastaa odotuksia. luottavaisin mielin eteenpäin.

    • Katleena Kortesuo #15

      Meillä ovet ovat nyt olleet paikallaan kesästä asti. Ne toimivat hyvin, ja lukot ovat lapsillekin helppokäyttöiset.

      Hauskaa oli, että meillä oli yhden ulkoseinän sisäpinta kesken, kun asentajat tulivat laittamaan ovet paikoilleen. Siitä huolimatta asentajat sahasivat kiltisti meille ovilistat valmiiksi. Kun saimme seinän kuntoon, pystyimme naulaamaan valmiit listat paikoilleen.

      • tilaaja #16

        Olen erittäin tyytyväinen lämpöluxin palveluun. Eipä toi hinta ole se ratkaiseva, vaikka sekin vaikuttaa kokonaisuuteen. Asiointi on mutkatonta ja selkeää. Minulla oli asennus aikataulun aikaan piha tie todella kapeaksi aurattu, joten ei asentaja päässyt pihaan isolla kärryllä. Ulko-oven asensivat, mutta laudoitukset ja ikkunat ovat vielä asentamatta. Syy tähän on monen tekijän yhteis summa. Lämpölux tuli vastaan, koska urakanlaskija ei ollut ilmoittanut pihatieni leveydestä asentajille. Asentajat tulevat kevään aikana (kunhan pihatie sulaa) uudestaan tekemään loput samaan urakkaan ilman lisäkustannuksia. Pihatieni on 100m pitkä, joten eipä lähteneet edes kokeilemaan liian kapeaa väylää pitkin.

  9. Markku Lahtinen #17

    Eilen kävi kyseisen yrityksen kauppias tekemässä meille tarjouksen seitsemän ikkunan vaihdosta, myyjä tietysti osasi asiansa ja pitkien esittelyjen jäkeen alkoi mittailu, kaikki mitattiin, piirrettiin ja sovittiin mihin laitetaan tuuletus ikkunat tym. Alkoi sitten se vaikein vaihe tarjouksen laskeminen, kalliiltahan se tuntui kuten aina siltä joka on maksun puolella, kuitenkin kauppa tehtiin ja nyt odotellaan toukokuuta milloin asennus tulee tehtäväksi. Kokonaisuutena aivan positiivinen tapahtuma, toivotaan että loppuun asti on samanlainen.

  10. Vellu #18

    Tänään tilattiin kolme uutta ovea joista kahdessa on abloy sento lukitus. Paketti maksoi ihan liikaa mutta pitkä takuu tuotteista, selkeä sopimus ja asiakaslupaus tuntui olevan hintansa väärti. Jos uudet ovet kestävät yhtä kauan kuin nykyiset niin hintaa tulee 0,5€/pvä. Palaan asiaan kun asennus on toukokuussa tehty..

  11. Riitta #19

    Meille laitettiin helmikuussa lukuisia uusia ikkunoita. Kaikki sujui erinomaisesti. Alkusuunnittelu oli oleellinen, jotta asennusvaiheen yllätyksiä ei tullut. Informointi hyvää. Erinomaiset asentajat, jotka olivat etukäteen yhteydessä, tulivat jämptisti sovitusti ja työn jälki hyvä. Korjausjätteen pois kuljetus erinomainen juttu, niiden kanssa olisi ollut ihmeessä. Nyt on ihana nauttia uusista ikkunoista ja niiden tuomista eduista. ☺. Oli hintansa arvoinen.

  12. Pvk #20

    Hei.kiva lukea kommentteja.Täällä odotellaan Lämpölux asentajien yhteydenottoa.Huomisesta alkaen pitäisi kuulua.Seuraan innolla muitten kokemuksia.

  13. Katleena Kortesuo #21

    Olen nyt saanut muutamia kommentteja Lämpöluxin ovista. Markun, Vellun ja Riitan kommentit tuntuivat aidoilta, joten julkaisin ne. Kiitokset kokemuksista!

    Jätän tänne merkinnän joka kerta, jos en ole hyväksynyt jotain kommenttia. Kerron myös syyn kommentin poistolle.

  14. Terhi #22

    Heippa Katleena (ja muut ikkunat asennuttaneet)

    – jäin mielenkiinnolla nyt odottamaan sinun ja muiden käyttäjien loppukokemuksia – täyttikö yritys toiveet loppuun asti? Oliko asiakaskokemus siis viimeisen päälle onnistunut? Olen itsekin kaupan alalla ja toki tällainen case kiinnostaa!

    • Katleena Kortesuo #23

      Meille tuli kolme ulko-ovea, ja olemme tosi tyytyväisiä. Asennusporukka siivosi jälkensä, jutteli mukavia, mutta teki kuitenkin rivakasti hommansa. Ovet ovat toimineet erinomaisesti, ja lukko ja kahva ovat kevyet kääntää myös lasten mielestä.

      (Ainoana miinuksena ovat mystiset kuraiset koirantassujen jäljet, jotka ilmestyvät ulko-oven sisäpintaan säännöllisesti. Onkohan tästä mahdollista saada korvauksia?)

  15. epätietoinen #24

    Onnittelut Matleena, hyvin on mennyt.
    Minun kokemukseni Lämpöluxin toiminnasta on aivan päinvastainen.
    Lämpöluxin edustajat ( 2 miestä) tulivat esittelemään ovea. ”Esittely”kesti
    n. 3 tuntia, kohdistuen pääasiassa lämpöluxin toimintaan. Ovestahan oli
    kysymys. Hankittavasta ovesta olisi pitänyt saada tietoa esim. valmista- ja minkälainen ovi,sen koko.(oviaukon koko on 130×240) , montako kyntettä 1 vai 2. Paljonko on asennuksen osuus ymt? Minulle eläkeläiselle kokonaishinta, epämäisellä parilla näin summan 3 160.
    Kauppa olisi pitänyt tehdä nyt ja heti. Oven hankinta on 1027 e.+ ovihelet n. 180 e. Paljonko tässä on elälekelisä? Ovikaupat on tehty,
    muttei LÄPÖLXILTA. Täytyy vähän järkeä käyttää
    Koskelon ”testamentissä julistetaan EETTISESTÄ LIIKETOIMINNASTA

  16. Jorma Luoma #26

    Meille Lämpölux tarjosi viime kesänä kolme ulko-ovea hintaan n. 7000 € ja tarjous oli voimassa vain tässä ja nyt. Kerroin, että en koskaan osta mitään tässä ja nyt, vaan että tulen pyytämään toisenkin tarjouksen. Kauppa jäi siis tekemättä. Pyysin tarjousta sitten Skaalalta ja heidän hintansa oli n. 3000 €. Kaupat tehtiin myöhemmin Skaalan kanssa ja tulivat asentamaan ovet sovittuna aikana, ja tekivät sen nopeasti, siististi ja jälkensä siivoten. Molemmat olivat hyviä myyntimiehiä ja tuotteissa ei varmaankaan suuria eroja ole, mutta hintaero oli päätähuimaava: tuolla 4000 euron hintaerolla teimme vaimon kanssa kahden viikon Kanarianmatkan ja jäi runsaasti rahaa upeisiin tuliaisiin lapsille ja lapsenlapsille. Meilläkin on erittäin hyvät ovet, olemme 100 %:n tyytyväisiä.

  17. Jorma Luoma #27

    Vielä pikku lisäyksenä, että Lämpöluxin mies ei koskaan soitellut tarjouksensa perään. Tiesi menettäneensä kaupan, kun en tarttunut hänen tässä-ja-nyt-tarjoukseensa.

  18. Katleena Kortesuo #28

    Joku ex-oviasentaja jätti kommentin, jossa hän haukkui Lämpöluxin asiakkaita typeriksi. EOT-blogin sääntöjen mukaan ketään ei solvata, mutta ex-oviasentaja on tervetullut yrittämään uudelleen kohteliaammin.

  19. Kalervo Mustakallio #29

    Jep, ikkunoiden, ovien, kattojen, sadevesijärjestelmien jne. saneeraukseen/uusperustantaan liittyen kauppamiehiä on runsaasti. Kilpailuttaminen on ok. jos tietää tarkalleen mitä tasavertaisesti eri tarjoajien osalta vaatii. Samalle viivalle mahtuu 10/2-suhteessa tarjoukset. Saneerauskohteissa tärkeää on se että ko. tarjoukseen sisältyy myös eristykseen liittyvät ”lisätoimenpiteet”, elikkä huomioidaan esim. vanhan karmin oleva eristys sekä uuden asennuksen yhteydessä sen vahvistaminen. Kokemuksestani tiedän että esim. ovet erikseen hankittuna sekä asentaja ”vapailta markkinoilta” on useimmiten valituksia sekä pettymyksiä tuova yhdistelmä. Kun joku firma tarjoaa ko. paketteja, ikkunoiden, ovien ymv. osalta niin vähintäänkin tuplavarmentaen kaikki tekijät/nippelit huomioiden sopimukseen vahvistetusti allekirjoituksilla.

  20. Kalervo Mustakallio #30

    Hups, on ihan pakko jatkaa edellistä koskien kokemuksestamme ”Läömpöluxin” edustajan käyntiä. Runsas kaksi vuotta sitten kävi ll:n edustaja luonamme ja esitteli heidän toimintaansa sekä tuotteitansa. No, aika lailla mitään sanomaton kohtaaminenhan se oli mutta sai kiinnostukseni heräämään. Kiinnostuin jopa niin paljon että hain naapurimaistammekin tarjouksia ikkunoille sekä oville. Olipahan kokemus, juurtajaksain läpikävin heidän kanssaan paketin sisältöä sekä hintaa, ainoastaan kotimaiset vaihtoehdot olivat ne parhaat. Pitkän tsekkaamisen sekä vaivannäön kautta päädyimme juuri vähän aikaa sitten ”paljon kehutun sekä parjatun” Lämpöluxin tarjoukseen. se vaan oli kattavin, vakuuttavin sekä laadullisesti että takuun muodossa paras. Jos vaikka hinta oli ”hieman” kalliimpi kuin erikseen ovet/asennus (taloon sekä autotalliin) niin jatkumo sekä myyjän vastuun korostuminen vahvistetusti olivat kokonaisvaltaisesti ottaen ratkaisevat tekijät. Elämmehän vuotta 2017 tällöin ei ”kusettaminen” enää onnistu. ;)

  21. Pekka Kähkönen #33

    Tarkoituksemme oli vaihtaa 1980 rakennettuun omakotitaloon ulko-ovi, parvekkeen ovi ja terassin ovi. Soitin osaavalle asennusfirmalle pari viikkoa sitten. Työnjohtaja pyysi meitä kirjoittamaan asennustarpeen yrityksen webbisivun yhteydenottolomakkeeseen. Sovittiin että soittavat seuraavana päivänä ja sovitaan aika jolloin tulevat käymään. Soittoa ei ole kuulunut. Tein Lämpöluxin kanssa 6 000 euron sopparin tänään ja tiedän viikolleen milloin ovet uusitaan. Myyjä oli provikkapalkalla ja möi kyllä rivakasti. Jouduinkin sanomaan että lopettaisi sen myynnin ja keskittyisi laskelmaan/tarjoukseen ja ovien mittaukseen. Palvelu oli hyvä perjantai-iltana. Homman meni reilu 2 tuntia. Kyllä myyjä palkkansa ansaitsee hyvästä palvelusta.

  22. Kalervo #34

    Jehna, teimme LämpöLux:n kanssa kaupat asennuksineen jokin aika sitten 3-ulko-ovea asuinrakennukseen sekä autotallin kauko-ohjattavan oven avaimet käteen periaatteella. No sitten kun ovet tulivat (ei autotallin ovi) satoi vettä ja lavoilla olevat ovet olivat kääreen osalta rikkoutuneet sekä kastuneet. Tarkemman katselmuksen myötä totesimme että karmeista pari oli naarmuuntunut, no eihän se paha sinänsä, samoin ovet olivat likaantuneet. No siitä ilmoitus sekä rahtikirjaan merkinnät, samaan aikaan oli firman edustaja mittaamassa autotallin oven tilaa ja hän sai välittömästi todeta sen että kuljetusfirma (Shencker) oli toiminut huolimattomasti. Ei ole muuten ensimmäinen laatuaan että kuljetusfirma/terminaali toimivat vastuuttomasti. Useimmiten tuotteen valmistaja/myyjä joutuvat kärsimään logistiikan aiheuttamista vastuuttomista virheistä. Onni onnettomuudessa oli se että ovien ryhti karmeineen oli ok ja pieni pintapesu sekä asentajan loistavat oivallukset asennuksen yhteydessä toteutukseen saivat meidät hyvin tyytyväisiksi. Suosittelen ”pohojalaasta ossaamista” muillekkin! :)

  23. Kiitos ei #35

    Kommentoimpa itsekin kokemukseni, jonka tänään sain onnellisesti päätökseen. Teimme 30.8.2017 kaupat kolmesta ulko-ovesta suolaisen 9100€ hintaan. Kolme tuntia kaupan jälkeen peruin kaupat, sillä iso keittiömme maksoi asennuksineen 8000e ja ennemmin olisin uusinut sen suoraan sanottuna, kuin maksanut 10 000e ulko-ovista, saa yhtä hyviä paljon halvemmallakin.

    Heti seuraavana aamuna oltiin ihmeissään yhteydessä, että miksi perutte. Kerroin syyt ja monta päivää tapeltiin, ettei peruutusta voi tehdä ja siitä täytyisi ainakin maksaa. Olivat kuulemma ehtineet kolmen tunnin aikana hakea rahoituksenkin, mutta kun soitin 4.9. rahoitusyhtiöön ei meille oltu haettu minkäänlaista rahoitusta – valehteli useaan kertaan päin naamaa itse aluemyyntipomo! Samana päivänä saapui viesti kaupan peruuntumisesta samalta henkilöltä 4.9, mutta tahdon peruuntumisen kirjallisena ehdottomasti, pankkineitikin ihmetteli noin kieroa toimintaa. En suosittele, enkä tule hankkimaan kyseisestä firmasta mitään. Tuote ja palvelu voi olla hyvää, mutta myyntikin pakkokauppaamista ”myyjä ei lähde ilman allekirjoitusta”-tyylistä sekä sopimus epävirallinen puuttuvine tietoineen ja asiakirjoineen. Uskomatonta, että mainostavat johtavana ja luotettavimpana haukkuen kaikki muut firmat maanrakoon.

Kommentoi kirjoitusta Jussi Uotila

Kommentointiohjeet »

Ei oo totta -blogin kommentointiohjeet

Tässä blogissa saa kommentoida omalla nimellä tai minun tunnistamallani nimimerkillä. Vaadin myös kunnollisen meiliosoitteen. Minua ja mielipiteitäni saa ilman muuta kritisoida. Muistathan silti hyvät tavat. Karsin jo etukäteen kaikki alatyyliset kommentit, mainokset sekä tietenkin laittomat sisällöt. Mitä perustellummin asiasi esität, sitä varmemmin se tulee huomioiduksi.