Kriisikeissien 3 perustyyppiä – ja niiden ratkaisut

Katleena Kortesuo

Annoin haastattelun erääseen tietokirjaan. Puhuin kirjailijalle kriisikeissien kolmesta perustyypistä – ja lopulta tein asiasta myös infograafin.

Kuvan alla on taulukkomuodossa samat faktat näkövammaisia varten.

Muista lukea myös loppukaneetti taulukon alta.

 

 

 

Kriisin synty ja tausta Keinot korjata tilanne
Tyyppi I: rikos tai onnettomuus.
Fyysisen maailman onnettomuudet ja rikokset kuten työtapaturmat, liikenneonnettomuudet, veropetokset, kavallukset, päihtyneenä ajamiset, nyrkkitappelut ja syrjintärikokset.
Ratkotaan tiedotteilla, viranomaistyöskentelyllä ja lineaarisella viestinnällä. Tietenkin tarvitaan myös korjausprosessi: sanktiot, korvaukset, uudistukset, anteeksipyynnöt.
Tyyppi II: some-, maine- ja mediakohu.
Kiivas yhteiskunnallinen keskustelu, väärät huhut, mustamaalausyritykset, harkitsemattomat lausunnot ja pieleen menneet mainoskampanjat.
Ei patenttiratkaisua; vaatii usein yllättäviä mutta harkittuja ratkaisuja, someulostuloja tai eksklusiivisia haastatteluja.
Tyyppi I+II: yhdistelmä.
Kun kriisityyppi I hoidetaan huonosti, se tuo mukanaan kriisityyppi II:n. Some ja media kohisevat rikoksesta tai onnettomuudesta.
Paniikki, pää puskaan, syyttely, hätävalheet, stressin nollaus viinalla – ja aamulla median haastatteluun.

 

PS. Oikea ratkaisumalli tuohon viimeiseen kohtaan löytyy tietenkin kahdelta aiemmalta riviltä.

Onnettomuus- ja rikosasiat ratkotaan tiedotteilla, yhteistyöllä viranomaisten kanssa sekä korjausprosessilla. Tarvitaan sanktiot, korvaukset, anteeksipyynnöt ja toimintamallien uudistukset.

Some-, media- ja mainekohuun eivät riitä viralliset tiedotteet. On pakko keskustella, olla läsnä somessa ja keksiä yllättäviäkin ratkaisuja tilannekohtaisesti. Tähän kohtaan ei ole olemassa varmoja askelmerkkejä, joita voi opetella kirjasta ulkoa.

Kerro oma kantasi

Tässä blogissa saa kommentoida omalla nimellä tai minun tunnistamallani nimimerkillä. Vaadin myös kunnollisen meiliosoitteen. Minua ja mielipiteitäni saa ilman muuta kritisoida. Muistathan silti hyvät tavat. Karsin jo etukäteen kaikki alatyyliset kommentit, mainokset sekä tietenkin laittomat sisällöt. Mitä perustellummin asiasi esität, sitä varmemmin se tulee huomioiduksi.