Olin taannoin valmentamassa yrityksessä, jossa oli äärimmäisen huono sähköpostikulttuuri. Porukka itsekin tunnusti, että sähköposti on heille ongelma, mutta ryhmä kuvitteli tilanteen olevan siedettävä.
Tiesin jo etukäteen, että valmennuksesta ei juuri olisi hyötyä. Viestinnän kehittäminen oli nimittäin kyseisessä yrityksessä lähes mahdotonta kahdesta syystä:
1) Firman henkilöstöstä aiottiin kouluttaa vain 6 %. Tämän jälkeen asiakas aikoi luottaa siihen, että hyvät käytännöt leviäisivät itsestään. Ja lehmätkin lentävät.
2) Asiakas halusi toteuttaa koulutuksen vapaaehtoisena, joten sinne tulivat vain ne, joita asia kiinnosti entuudestaan. Sen sijaan surkeimmat virkkaajat eivät koskaan raahaudu vapaaehtoiseen koulutukseen.
Tilaajan (yrityksen koulutusvastaavan) kanssa olin jo keskustellut asiasta. Hän halusi silti, että koulutus pidetään. Resursseja ei ollut enempää, mutta tämän verran haluttiin satsata.
Kysymys kuuluu: pitäisikö minun kertoa ryhmälle totuus? ”Tästä valmennuksesta on teille yhtä paljon hyötyä kuin nelisatasesta buranasta elefantille.”
Tosiasiassa en voinut sanoa mitään – kahdesta syystä:
1) Olen tilivelvollinen tilaajalle, en valmennuksen osallistujille. Joskus sitä joutuu pitämään omana tietonaan paljon isompiakin asioita kuin tämän.
2) Elefanttiinkin voi tehota lumelääke. Niin kauan kuin ihminen uskoo onnistumiseensa, hänellä on huomattavasti paremmat mahdollisuudet onnistua.
Olisin maailman surkein konsultti, jos veisin osallistujilta joka kerta maton alta. ”Kuule, kirjoitat asiakaskirjettä kuin harrastelijarunoilija. Jos tuo kirje olisi yhtään epäselvempi, joku kiinalainen voisi mennä sen kanssa kauppaan ja ostaa sen perusteella ainekset Kung Po -kanaan.”
Pienikin askel vie eteenpäin. – Tosin jos olisin itse saanut päättää, olisin pistänyt ottamaan loikan.
Varsinkin jos koulutus liittyy läheisesti yrityksen toimintaan ja strategiaan, se minusta kannattaisi laittaa hieman perus työtoiminnan edelle. Tällaisessa tapauksessa kouluttaminen toki syö hieman tehoja toiminnalta, mutta pidemmän päälle kannattaa.Talousuutiset kootusti:http://kookas.fi/news/68
Jaffa, kiitos kommentista ja tervetuloa blogiini!Itsekin uskon vahvasti siihen, että koulutus kannattaa. Koulutus ja tyky-toiminta on henkilöstölle sama kuin huolto koneille. Ilman ylläpitoa kunto romahtaa.