Meillä on pihalla isohko ilmatäytteinen kahluuallas. Siihen mahtuu neljäkin aikuista lilluttelemaan – joskaan ei uimaan.
Olemme mukavuudenhalussamme pohtineet, miten veden saisi lämmitettyä helposti. Yhtenä vaihtoehtona on hankkia pihalle perinteinen puulämmitteinen Kota-pata, jossa veden voi kuumentaa.
Siippani äkkäsi kuitenkin mainoslehtisestä Korson Raudan myymän allaslämmittimen. Eikun nettiin katsomaan sivuja: www.korsonrauta.fi.
Ensimmäinen sivu oli kohtuullisen ankea:
Klikkasin lämpöpumpun kuvaa, koska tekstissä luvattiin lisätietoja. Muhkeat ”lisätiedot” olivat tällaiset:
Verenpaineeni alkoi jo nousta, mutta klikkasin sinnikkäästi kohtaa ”Vapaa-ajan tuotteet”. Tulos oli tällainen:
Mitä tekee nettisivuilla, joissa ei ole mitään tietoja? Yritin vielä kerran optimistisesti linkkiä ”Ostoskori”, ja näkymä oli tämä:
Kräääh. Prrrht. Aargh. Gnirrr.
Ostamme sen puulämmitteisen padan, koska Korson Rauta onnistui kuumentamaan vain tunteeni.
Huonot nettisivut haittaavat kauppaa. Eikö tämä ole yleisesti tiedetty?Mutta miten ratkaiset rautakaupan ongelman? Päivityksille löytyy liian vähän aikaa, motivaatiota, osaamista, rahaa, yleistä kiinnostusta tehdä paremmin kauppaa.Onko järkeä ostaa verkkoratkaisu, joka aiheuttaa yksinomaa harmaita hiuksia? Tarvitseeko jokainen kuluttajatarvikkeita myyvä yritys verkkokaupan ja loputtoman tuotetietopankin?Minä ainakin haluan tuntea porakoneen kädessäni, onhan kahvan muotoilu oleellinen osa reiän poraamisen onnistumista. Siksi Korson raudan kannattaisikin keskittyä verkkosivuillaan houkuttelemaan asiakkaita käymään myymälässä.Ei ole aina tarkoituksenmukaista antaa asiakkaan tehdä ostopäätöstä internetissä! Korson raudalle: "Keep it simple stupid."
Aarne, kiitos kommentista!Jos pitäisin pientä rautakauppaa (ja jos aika olisi tiukalla), prioriteettilistani nettisivujen sisällölle olisi seuraava:1) Aukioloajat, yhteystiedot, kuva kaupasta ulkoa ja sisältä sekä henkilökunnan kuvat + nimet. Lisäksi tarvitaan yleinen kuvaus valikoimista ja palveluista.2) Ajankohtaiset tarjoukset tuotetietoineen3) Blogi kuulumisista, tarjouksista, sattumuksista, poikkeustilanteista ja remonttivinkeistä4) Verkkokauppa tarkkoine tuotetietosivuineenKuten totesit, pieni rautakauppa voi hyvin jättää viimeksi mainitun pois, koska tavaroiden hypistely on aika olennainen osa ainakin työkalu- ja pintamateriaaliostoksia.Korson Rauta pärjäisi muuten paremmin pelkällä yhteystieto- ja aukioloaikasivulla kuin nykyisellä "asiakas klikkaa turhaan" -mallillaan.