Sain maanantaina meiliä Tainalta*, vuosien takaiselta yhteistyökumppaniltani. Postauksen napakka otsikko on suoraan häneltä, ja tässä ote hänen meilistään.
Olen kesän aikana viettänyt sekä opettavaisia että viihdyttäviä hetkiä blogisi parissa, kiitos siitä! Kun sitten kävin viime viikolla Seurasaaren kahvilassa ja törmäsin wc:n ovella tällaiseen viestinnän helmeen, se oli ihan pakko kuvata ja lähettää sinulle eteenpäin. Minäkin, joka ostin jäätelön ja olin siis kai ihan ”laillisilla asioilla” kyseisessä wc:ssä, tunsin lievää syyllisyyttä kahvilanomistajan rahojen tuhlaamisesta. Asian voisi varmaan ilmaista positiivisemminkin?
Toki yrittäjä pyrkii parhaansa mukaan saamaan kulunsa peitettyä: myytävänä oli vesipulloja hintaan 1,20 euroa ja lasillinen kraanavettä olisi maksanut saman verran!
Olen täysin samaa mieltä Tainan kanssa. Kahvilanpitäjän tilitys saa viattomankin joko syyllistymään tai ärsyyntymään.
Lisäksi ohje on tehoton, sillä se on liian pitkä ja kärttyinen. Jopa se kiltti ihminen, joka aikoi maksaa vessan käytöstä, jättää maksamatta, koska ohje on ilkeästi kirjoitettu.
* Taina, kerro jos saan paljastaa nimesi. En tajunnut kysyä lupaa, joten käytän nyt vain etunimeäsi. 🙂
Minun aina tuommoisiin törmätessäni tekee mieli ihan piruuttani tuhlata saippuaa tms. En hyväksikäytä kahviloiden tms. vessoja ilmaiseksi, koska tiedän sen olevan monelle yrittäjälle menoerä. Tuo teksti kertoo, että vessa on vain asikkaille. Joten toki asiakas saa silloin yltiöpäisesti lotrata vettä ja saippuaa? Sehän kuuluu nyt tavallaan palvelun hintaan? Se, ettei osaa kattaa omia kulujaan muulla kuin avautumalla vessan seinällä on osoitus ammattitaidottomuudesta. Olisi mielenkiintoista tietää, oliko kahvilanpitäjä tajunnut säästävänsä wc-kuluissa vesipihillä pöntöllä ja hanalla, edullisella saippualla (mieluiten laimennettu tai vaahto) ja huokealla wc-paperilla tms.? Wc:n kohdalla suurimmat säästöt tuonee nimenomaan pönttö. Myös kahvilan keittiön kunto mietityttää. Vesi- ja energiapihit suurkeittiölaitteet pienentävät vesimaksua. Vuotava pönttä ei ole mitään verrattuna vuotavaan astianpesukoneeseen.Minulle tuon tekstin viestin oli seuraava: "Arvoisa loinen (loinen=kuka tahansa muu kuin minä, joka käyttää vessaa). En osaa hoitaa jätevesimaksuni kattamista järkevästi, joten puran turhautumiseni tähän asiattomaan tekstiin. Noin. Nyt minulla on parempi mieli. Eli painuppa siitä #%/&¤#:n!"
Olipa ryöppy – taustalla on luultavasti vuosien katkera taistelu asiasta kaupungin kanssa. Mikä sitten puretaan jokaiseen viattomaan vessassakävijään.Miksei kahvilanpitäjä yksinkertaisesti säästä hermojaan ja anna vessan avainta kassalta maksaville asiakkaille?No, onneksi lähistöllä on myös Regatta, jossa lämminhenkisen asiakaspalvelun vetovoima on oivallettu: santsikupillisesta kahvia kahvila maksaa asiakkaalle viisi senttiä. Ja jos käteistä ei ole mukana (kortti ei kelpaa), myyjä toteaa: no, tuot sitten maksun ensi kerralla.
Johanna, maksavana asiakkaan toivoisin kyllä, ettei paperini laadussa ole pihistelty pinnareiden takia. Toki viesti oli tökerö, mutta on vähän hupsua edellyttää, että yrittäjän pitäisi tarjota väkisinkin kuluja tuottava wc ilmaiseksi kaikille turisteille. Helppoa olisi pitää avain kassalla, mutta se hankaloittaisi taas asiakkaiden elämää.Niin, Regatassahan ei ole vessaa lainkaan, vaan neuvovat kävelemään Sibelius-puiston kunnalliseen wc:hen. Vaihteeksi näin päin.Olen kuullut väitteen, että ravintolan pitäisi tarjota asiakas-wc. Tunteeko joku asiaa tarkemmin? Asematunnelin Mäkkärissäkään ei enää nykyään pääse vessaan lainkaan.
En kiellä, etteikö jokainen pieni kahvila tuskastele ylimääräisten menoerien kanssa. Tämä kahvila olisi kuitenkin voinut ajatella asiaa toiseltakin kantilta. Miltä kuulostaisi tällainen teksti:"Toalettimme on jokaiselle helpotusta tarvitsevalle ilmainen! Me kahvilan väki emme katso kieroon tai vihastu, vaikka et maksaisi käynnistäsi mitään.Mutta kuten jokainen meistä tietää, WC:n puhdistaminen ei ole ylettömän leppoisaa puuhaa. Toivomme, että voisit muistaa meitä pienellä tipillä. Tai osta vaikka pullakahvit."En tiedä kuinka hyvin kyseinen viesti toimisi. Tiedän kuitenkin, että en haluaisi omia bisneksiäni analysoitavan Ei oo totta-blogissa.
Jos seurasaaressa kerran pyörii niitä turisteja, niin miten ihmeessä joku voi pyörittää siellä kahvilaa, joka ei tee voittoa ellei vessaa rajata maksaville asiakkaille? Varsinkin noilla mainituilla hinnoilla? Vai olisiko ongelma juuri korkeissa hinnoissa?Toki mikäli bussiyhtiöt dumppaavat ihmiset vessaan juuri kahvilan kohdalle ilman, että annetaan aikaa muuhun kuin vessassakäyntiin, niin kannattaisi varmaan keskustella mainittujen yhtiöiden kanssa eikä karkoittaa asiakkaita.
Tuo kahvilahan ja sen yhteydessä oleva ravintola ovat vallan viehättäviä, joten uskoisi asiakkaitakin löytyvän. Hinnat eivät ehkä ole kovin edulliset, mutta kallistahan näissä nähtävyyksien kahviloissa on aina.Seurasaaressahan on kyllä yleisövessoja sangen runsaasti, joten ongelma on tuskin vessojen puute. Ja bussit eivät saareen aja, joten ryhmien dumppaamisesta ei voi olla kyse. Ehkä ongelma on se, että nykykaupunkilainen haluaa mennä rakennuksessa sisällä olevaan vessaan eikä puun alle rakennettuun yleisövessaan, joka muistuttaa huussia.Olen Aarnen kanssa samaa mieltä: positiivinen viesti toimisi varmasti ihan yhtä hyvin! Pitäisi varmaan vinkata ravintolan pitäjää.ps. Onko kahvila Regatta Seurasaaressa? Sibeliuspuisto on käsittääkseni ainakin jo kohtuullisen kaukana Seurasaaresta.
Kiitos kaikille keskustelijoille!Pidin kovasti Aarnen muutosehdotuksesta. Positiivinen viesti on aina parempi kuin negatiivinen.Taina muuten lupasi, että saan mainita hänen koko nimensä: hän on Taina Raiski, joka toimii projektijohtajana ISS:llä. Taina on yksi niistä harvoista bisnesosaajista, joissa yhdistyvät tasavertaisesti positiivisuus ja jämäkkä napakkuus.
Jälkikäteen kommenttina: Regatassa on kyllä vessa. Tilanne ei ehkä ollut se silloin kun Matias jätti viestinsä?