Aaargh. Silmäni vuotavat verta. Kampissa oli näyteikkuna, johon oli viritetty Aletan muuttoilmoitus.
Teksti antaa ymmärtää, että Aletta on päättänyt kehittää toimintaansa ekaa kertaa 40 toimintavuoden jälkeen. Oli jo aikakin.
Oikeasti. Pienistä kirjoitusvirheistä ei aina jaksa nillittää, mutta tuolla kirjoitustaidolla ei pääse läpi edes kolmannen luokan äidinkielenkokeesta:
"40-vuotta" ja väliviiva‚ "Syyskuu" ja iso alkukirjain, "julkinensektori" yhteen ja sekä–että pilkutettuna. Ja siinä olivat vasta isoimmat mokat; jokainen voi etsiä pienemmät itse.
Jos jollakulla on iso plakaatti Kampissa näkyvällä paikalla, niin olisiko kannattanut maksaa muutama satanen ammattikirjoittajalle? Silloin kyltistä olisi saatu tehokas mainos, joka olisi houkutellut asiakkaita "showroom" -tyylisiin tiloihin. (Ja ehkä ammattikirjoittaja olisi keksinyt tiloille paremman nimenkin.)
Tai ehkä alettalaiset myös leikkaavat työkavereiden hiukset ja tekevät kimpassa terveystarkastukset toisilleen. Eihän niihinkään puuhiin mitään ammattilaisia tarvita.
Jo on pientä. Tosissasiko nipotat?
Entäpä jos nämä ovatkin mainosnikkarin huomion herättämiseksi ideoimia koukuja?
Oikeasti. Ei sekään liene suomen kielen mukainen ilmaisu. Oikeasti.
Ja minäkin toinen hyväkäs. Maailmassa on tärkeämpiä asioita kuin kirjoitusvirheet.
Kiitos kommentista! Tämän blogin tarkoitus on etsiä viestinnällisiä mokia. Joudun tietenkin joka kerta puntaroimaan, mikä on tarpeeksi iso (tai hauska) virhe, jotta siitä kannattaa postata.
Aletan tekstissä oli erilaisia mokia – laskutavasta riippuen – kolmisentoista kappaletta. Siihen ei pysty edes kolmasluokkalainen kovin helposti.
"Oikeasti" on suomen kielen täysivaltainen sana, joskin monesti liikaviljelty. Saat käyttää sitä ihan oikeasti.
Jos mainostaja olisi halunnut tehdä tekstiinsä tahallaan virheitä, ajatuksen pitäisi a) olla selkeämmin esillä b) tukea brändiä. Aletta ei kuitenkaan ole valinnut linjakseen huumoria, joten tahalliset kirjoitusvirheet ovat yhtä huono ratkaisu kuin tahattomat.
Mitä tulee "maailmassa on tärkeämpiäkin asioita kuin X" -argumenttiin, olen kirjoittanut siitä toisaalla: https://eioototta.fi/2011/05/pettamaton-argumentti.html
Hauska kirjoitus! Itse bongailen samanlaisia virheitä koko ajan ja tuntuu, että nykyisin kieli on aivan rappiolla. Paimennan työkseni aikuisia ihmisiä, jotka kirjoittavat tekstejä julkisesti luettavaksi. Kukaan heistä ei ole alan ammattilainen, enkä minäkään ole, koska kyse on vain yhdestä työtehtävästä muiden ohessa, mutta ihmettelen kyllä suuresti muutamia asioita. Itse kävin peruskoulun 90-luvulla, ja ainakin silloin siellä opetettiin perusasiat ihan jo ala-asteen puolella. Siksipä tuntuu oudolta, että aikuinen ei osaa kirjoittaa oikein vuosiin ja ikään liittyviä ilmaisuja. Aivan päivittäin joku on 3-vuotta tai 30 vuotias. Tai pahimmillaann 30 kymppinen. Siis 300-vuotiasko?! Olen yrittänyt takoa perusasioita heidän päähänsä, mutta ei vaan tunnu menevän jakeluun. Olisiko ideoita miten saisi väännettyä rautalangasta sen, milloin numeron jälkeen tulee viiva ja milloin ei?
Toinen ihmetykseni aihe ovat yhdys_sana_virheet. Tulee kieltämättä todella amatöörimäinen fiilis, jos esim. palaverimuistion joka ikinen yhdys_sana on kirjoitettu erilleen. Miten se voi olla niin vaikeaa? En toki itsekään ole täydellinen, mutta perusasiat ovat sentään hallussa.
Tuulikki, kiitos kommentista! Sinun ansiostasi inspiroiduin kirjoittamaan lisää:
https://eioototta.fi/2011/09/kirjoitusvirheet-ojennus-jako-kahtia.html
Mutta nyt menen perjantai-illan saunaan. 🙂
Aletan ilmoitus on murheellinen. Kirjoitusvirheiden lisäksi vielä hillitön määrä tyhjää ilmaisua: ”kehittää”, ”toiminta”, ”konsepti”, ”showroom”, ”julkinen sektori”.
Asiakas ei saa tästä lapusta mitään. Mikään ei viittaa hyviin aurinkosuojiin, mitä nettiosoitteen perusteella oletan firman tekevän.
Tämä ilmoitus näkyi tosi kauas – korkeus oli yli metrin.
Ajattele, mikä paikka hukattiin. Tämän surkean tiedotteen tilalla olisi voinut olla ammattilaisten tekemä mainos, joka olisi houkuttanut asiakkaita Lauttasaaren uuteen toimipisteeseen.
Entä jos tuo olikin itseään ”ammattilaisena” pitävän tekemä? Suurin osa ammattilaisiksi itseään kutsuvista on sellaisia seiskan ammattilaisia, mutta joukkoon mahtuu myös niitä nelosen ammattilaisia ja kympin ammattilaiset taas maksavat liikaa pienyritykselle.
Intouduin kokeilemaan, saisinko paremman tekstin aikaan parissa minuutissa. Näin:
”Aletta muuttaa ja avaa syyskuussa uudet tilat Lauttasaaressa. Tervetuloa tutustumaan tyylikkäisiin tiloihimme! Palvelemme sekä julkisen että yksityisen puolen asiakkaita. Meiltä saat aurinkosuojat 40 vuoden kokemuksella.”
Showroomin merkitystä en tiedä.
Täydellisen hajutonta ja mautonta eikä puhuttele edes vanhoja asiakkaita millään persoonallisella tavalla.
Miten itse muotoilisit Aletan viestin?
Lisäisin loppuun jotain sen tyylistä, että ”Tulukee ihimeessä kahtomaan upouutta näyttelyämme sitten Syyskuussa! Terveisin Elvi ja Pertti ja koko Alettan iloinen porukka.” Ja tämän keskustelun perusteella 10 pisteen fontilla sinne alareunaan, että ”Ps. älkää välittäkö kirjoitus virheistä, olemme aurinkosuojien ammattilaisia emmekä kieliopin maistereita”.
Tuo olisi toki persoonallista, mutta se ei sopisi Alettan brändiin. Heidän tavoitteenaan on selkeästi olla vähän keskihintaa parempi brändi.
Kiitos kritiikistäsi. Tarkoitukseni ei ollutkaan tehdä Alettalle painovalmista tiedotetta (jos olisi, olisin ensin soittanut Alettalle ja kysynyt, mitä showroom tässä tapauksessa tarkoittaa, mitä hyötyä siitä on asiakkaalle ja keitä he haluavat tiedotteella tavoittaa, uusia vai vanhoja asiakkaita), vaan kokeilla, minkä verran parempaan suuntaan tiedotetta saisi nykäistyä parin minuutin uudelleenkirjoituksella. (Ennen kuin kysyt, kyllä, minulla sattui juuri sillä hetkellä olemaan hieman tylsää.) Tällaiseen raakaversioon persoonallisia piirteitä on sitten helppo lisätä, kuten oletkin tehnyt alemmassa kommentissasi.
Minusta Alettan tiedotteessa ei muuten ollut persoonallisuuden häivääkään, ellei käsittämätöntä kapulakieltä ja kirjoitusvirheitä sellaiseksi lasketa.
Kiitos rakentavasta suhtautumisestasi! Anonyymin ensimmäinen kommentti oli melko tyly, joten vaatii aikuismaista asennetta vastata negatiiviseen viestiin positiivisesti.
Olen kanssasi samaa mieltä siinä, että nopeastikin tekstin saa jo paljon paremmaksi. Tietenkin jos asiaan paneutuisi ja soittaisi Alettalle, tekstiin saisi vielä brändiin sopivaa persoonallisuutta.