Sain lukijapostia:
Viime aikoina minulle on alkanut sadella sellaisia yhteydenottoja, joissa ihmiset pyytävät minua järjestämään koulutustapahtumia [aiheesta X]. Ongelma on vain se, etten ole koskaan pitänyt koulutustapahtumia eikä minulla ole hajuakaan siitä, että miten koulutuksia vedetään kunnialla läpi.
Sinä olet varmasti vetänyt satoja eri koulutustilaisuuksia ja tiedät, että miten temppu tehdään. Olisiko sinulla vinkata minulle jotain kättä pidempää, joka lyhentäisi learning curveani? Resourcena voi toimia esimerkiksi joku kirja, jonka olet itse kokenut hyödylliseksi. Olet myös itse kirjoittanut joitakin kirjoja, mitä niistä suosittelisit minulle luettavaksi?
Tässä oli niin ihanaa imartelua, että vastasin kysyjälle. Sitten tajusin, että ehkä vastauksen voivat haluta myös blogin muut lukijat.
1) Tutki verkosta koulutusten ja seminaarien ohjelmia.
Niistä huomaat, miten rakennetaan puolen päivän tai koko päivän mittainen koulutus. Ohjelmiin ei tosin ole merkitty lyhyitä jaloittelutaukoja, mutta isommat tauot niissä kyllä on.
2) Kolua läpi ilmaiset koulutukset ja seminaarit.
Koulutuksen aiheella ei ole mitään väliä. Pidä yllä muistiota, johon kirjaat hyvät ja huonot toimintatavat kouluttajan toiminnassa.
Älä kiinnitä huomiota sisällön oikeellisuuteen. Sillä ei ole mitään merkitystä sen suhteen, kuinka itse kehityt kouluttajana.
3) Pidä koulutuksissa perusrytmi.
- 5-10 minuuttia teoriaa tai alustusta aiheesta A (rajaa aihe tiukasti; hyödynnä tarinoita)
- 5-10 minuuttia keskustelua tai harjoituksia
- 5-10 minuuttia teoriaa tai alustusta aiheesta B (rajaa aihe tiukasti; hyödynnä tarinoita)
- 5-10 minuuttia keskustelua tai harjoituksia
- 5-10 minuuttia teoriaa tai alustusta aiheesta C (rajaa aihe tiukasti; hyödynnä tarinoita)
- 5-10 minuuttia keskustelua tai harjoituksia
- 5-10 minuuttia jaloittelu- ja tupakkataukoa
Tämä sykli pitäisi kiertää läpi tunnissa. Näitä syklejä ehtii heittää ennen lounasta 2-3 kpl, lounaan jälkeen 1 kpl ja päiväkahvien jälkeen 1 kpl. (Toki kaikki ajat ovat arvioita.)
Muistathan, että "teoria tai alustus" ei ole yksinpuhelu, vaan sekin on keskustelua ja vuorovaikutteista luennointia.
Harjoitus- ja keskustelumetodeja pitää muistaa varioida, etteivät osallistujat puudu. Menetelmistä löydät hyviä lisävinkkejä kollegani Reetta Kosken Kouluttajan Ideapakasta.
4) Mieti, mikä on oman persoonasi vahvuus.
Hyödynnä omaa persoonaasi koulutuksissa. Joku voi olla spontaanin hauska, toinen taitava tarinankertoja, kolmas intensiivinen keskustelija ja neljäs rajaton tietopankki. Kukaan meistä ei kuitenkaan ole kaikkea.
5) Nosta hintoja vähitellen.
Kun aloittelet kouluttajana, älä vielä julkaise hinnastoa. Se nimittäin muuttuu melko nopeasti oman kehittymisen myötä. Aluksi kannattaa hinnoitella halvalla, jotta saa keikkaa.
Aloittelija ja sivutoiminen kouluttaja laskuttaa yleensä tunnin keikasta 300-500 euroa (+ alv + matkakulut). Noviisin päivähinta pyörii tonnin kieppeillä. Nämä ovat siis laskutettavia hintoja; verokortilla hinnat ovat tietenkin pienempiä.
Hinnoissa voi olla alakohtaisia eroja, mutta hintatason saa selville, kun koluaa koulutusyritysten hintoja netistä ja haastattelee alan toimijoita. Kaikki eivät tosin kerro hintojaan – kyse lienee jostakin taikauskoisesta perinteestä. Omat hintani löydät täältä blogista kohdasta Palvelut.
Varsin pian hintoja voi hilata ylöspäin. Huomaat sen kyllä, kun ihmiset hämmästelevät halpaa hintaa, maksavat mukisematta ja tilaavat isoja kokonaisuuksia saman tien.
6) Pidä muistikirjaa jokaisesta vetämästäsi puheenvuorosta.
Mikä meni pieleen? Mitä kannattaa tehdä toisin? Mitä kannattaa toistaa? Miten osallistujat reagoivat?
Muistikirjaa kannattaa täyttää jokaisella tauolla, koska päivän loputtua et enää muista havaintojasi.
7) Kerää sähköinen palaute jokaisen koulutuksen jälkeen.
Palautteessa pitää olla 2-3 numeerista kysymystä sekä lisätilaa sanalliselle arvioinnille. Liian pitkä kysely ei innosta vastaamaan.
Toimita palautekooste tilaajalle ja opi siitä itse.
+1) Hanki kirjani.
Olen itse varsin tyytyväinen Avaa tästä -kirjaan.
Kiitos taas! Tällainen vapaaehtoiskouluttaja sai listastasi monta hyvää ajatusta, toivottavasti kirjastasi saa lisää 🙂
Mielelläni liityn Avaa tästä -kirjan suosittelijoiden joukkoon: nopea- ja helppolukuinen kirja (ja hauska!), joka sisältää timmisti pelkkää asiaa ja myös innostaa ja rohkaisee lukijaa kouluttajan polulla. Erittäin välttämätön työkalu eritoten niille, joilla kokemusta kouluttajana toimimisesta ei ole vielä paljonkaan.
Kirjakin on vallan maino. Erityisesti Datatykki-osio herätti ajatuksia muutamankin vakiosisältöisen koulutuksen vetämiseen ilman datatykkiä.
Kiitos kommenteista! Tosi kiva kuulla, että listasta ja kirjasta on ollut hyötyä.
Antti, pitäisikö muuten Retoriikan kesäkoulun blogiin kirjoittaa kouluttajan retoriikasta? Sekin on ihan oma alalajinsa.
Loistoehdotus, Katleena! Kouluttajan retoriikka – kartoittamaton alue, mutta ei kauan. Sinä jos kuka olet oikea henkilö kirjoittamaan kouluttajan retoriikasta! Kirjoituksesi otetaan ilosta vinkuen vastaan.
p.s. Uusimmassa postauksessa on muuten tosi kiinnostavia pointteja brittiläisen ja suomalaisen akateemisen puhekulttuurin välisistä eroista henkilöltä, jolla on omakohtaista kokemusta: http://retoriikankesakoulu.fi/
Mulla on Avaa tästä yöpöydällä ja muitakin Katleenan oppaita tuoreessa muistissa. Kai se on tunnustettava: olet Katleena mun guru! Olen tänä vuonna irrottautunut isosta talosta itsenäiseksi asiantuntijaksi ja tässä nyt tarvitaan kovasti uusia ja terästettyjä taitoja.
Tämänpäiväinen esitykseni yrityshautomolla lussahti vähän loppua kohden, mutta kirjasivistyneenä henkilönä osasin siis jo tarkkailla itseäni. Ensi kerralla sitten jämäkämmin loppuun asti! Blogin julkistin eilen ja listasin tänään. Kuulostaako tutulta?
Vau Katriina, mahtavaa kuulla! Iso kiitos kauniista palautteesta.
Onnea uudelle uralle ja vastasyntyneelle blogille. Pistähän osoite tänne, niin uteliaimmat pääsevät vilkuilemaan blogiasi.
Kiitos Katleena. Kansalaistaitoja kaikenlaisen paljouden kanssa elämiseen etsiskellään nyt osoitteessa http://onneksi.wordpress.com/
Kiitos no-nonsense ohjeista koulutusten suunnitteluun. Joskus ohjeissa vilisevät kaikenlaiset viitekehykset ja menetelmät niin ettei itse tekemisestä saa selvää. Syklisysteemiä kokeilen ehdottomasti omissa koulutuksissa.
Kiva kuulla, että ohjeet tuntuivat hyödyllisiltä. Kerro sitten testauksen jälkeen, miten meni.
Olen muuten lopen kyllästynyt kuvaamiisi nonsense-puheenvuoroihin ja -teksteihin, jotka pyörittelevät ylätason käsitteitä ilman mitään konkretiaa. Niihin törmää yllättävän usein.
Katleena,
Kiitos näistä vinkeistä, ihan täyttä rautaa!
Erityisen hyödyllinen neuvo on tuo perusrytmi. Juuri tuollainen tarkasti rajattu toimintamalli kuulostaa järkevältä. Huomion säilyttäminen on taitolaji ja vaatii uutuudenviehätystä, katkoja, tarinoita ja yllätyksiä osallistujalle. Voin vain kuvitella kuinka kurjaa on kouluttajana huomata, kun ihmiset räpläävät kännyköitään kesken koulutuksen.
Oren Klaff on rapakon takana eräänlainen ’pitch-guru’. Oikeastaanhan se koulutuskin on pelkkää myyntityötä, jolla pyritään saamaan aikaan eri asioita. Siksi olen pyrkinyt soveltamaan Orenin neuvoja myös koulutustilaisuuksiin. Tässä muutama:
1) Local star power = lyö lukkoon oma uskottavuutesi aiheen asiantuntijana heti presentaation aluksi. Esitä faktoja ja kerro kuinka maailma muuttuu koko ajan tässäkin aiheessa.
2) Prize yourself = Sen sijaan että asiakkaan huomion saaminen (ja myöhemmin mahdolliseen upselliin tarttuminen) olisi palkinto, tee itsestäsi palkinto, alpha. Sinä olet se, jolla ’ei ole koko päivää aikaa’ ja se joka tietää tasan tarkkaan mistä puhuu. Sinä et myöskään suostu puhumaan yleisölle, joka ei kuuntele.
Itsevarma ja määrätietoinen kouluttaja tekee presentaatiosta viihdyttävän ja inspiroivan.
Mielenkiintoista asiaa kaiken kaikkiaan. Kiitos Katleena näistä vielä kerran!