Sain jätefirmaltamme Lassila & Tikanojalta "Asiakastiedotteen". Tiedote tuli juhlallisesti erillisessä kirjekuoressa. Muistaakseni L&T ei ole aiemmin lähettänyt vastaavia.
"Asiakastiedote" alkaa tyhjänpäiväisyyksillä. Tiedotteessa suositellaan sähköistä laskua ja Lajitteluapuri-palvelua. Kirjeen alkupuoli vaikuttaa siltä, että tikusta on tehty asiaa.
Vasta lopussa L&T suvaitsee kertoa pääasian. Se nostaa hintojaan heinäkuussa.
Huomaathan väliotsikon teonsanan? Hinnat korottuvat. Ne pahukset siis nousevat aivan itsestään, eikä L&T voi muka vaikuttaa asiaan lainkaan.
Korotettavat summat eivät myöskään ole hintoja, vaan palveluhintoja. Johan kuulosti hauskemmalta.
Tällainen viestintä on vastenmielistä.
On itsestään selvää, että hintoja on joskus pakko nostaa. Korotuksesta pitää kuitenkin viestiä asiakkaille suoraan ja avoimesti, ei luihusti salaillen.
Tällä "asiakastiedotteella" L&T pääsee EOT-blogin kärkiviisikkoon sarjassa Surkeimmat piilotteluyritykset. Muut kilpakumppanit ovat Pekkarisen päälaki, Tuksun silikonit, Makkaratalon kylkiputki sekä Niinistön Nato-kanta.
Äh ja prkl. Kuva ei lataudu junan huonolla nettiyhteydellä, mutta se ilmestyy blogiin niin pian kuin mahdollista.
Hahaa, kyse ei ollutkaan huonosta verkkoyhteydestä. Ongelmana oli kuvan nimi, jossa oli &-merkki. Nyt asia on korjattu ja kuva näkyy.
Tämähän on melko reilu ilmoitus verrattuna sähköyhtiöiden lappusiin. Matemaatikon koulutus ei riitä niiden ymmmärtämiseen.
Heh, ehkä olen liian kriittinen. Ainakin Tapiolalla on ollut pari vuotta sitten vielä pahempia ”asiakaskirjeitä”. Kirje on ollut kolmisivuinen, ja jossain keskellä on kerrottu hinnannoususta.
Eka kaksi positiivista uutista, joilla saatu pehmennettyä viimeistä uutista kevyemmäksi kenties.
Sitä siinä on kenties yritetty, mutta heikoksi on jäänyt. Sähköinen lasku ei ole positiivinen uutinen vaan itsestäänselvyys, jota kaikki firmat markkinoivat.
Lisäksi Lajitteluapuri kuulostaa äärimmäisen kornilta palvelulta, mutta ehkä sille on kysyntää. Väitän, että vastaavat lajitteluohjeet löytyvät muualtakin netistä.
Hei Katleena
Kuinka hintojen nostamisesta mielestäsi olisi paras asiakkaalle kertoa, asiallisen selkeästi olematta tyly?
Itse leipäteksti vaikuttaa tässä selkeältä. Tarkka prosentti (verraten mainittuihin sähköyhtiöiden laskukaavoihin), ihan uskottava perustelu ja muutoksen ajankohta.
Anni, kiitos hyvistä kysymyksistä. Olisin tehnyt seuraavat muutokset hintojenkorotuskirjeeseen:
1) E-laskut ja Lajitteluapurit pois tai kirjeen loppuun.
2) ”Palveluhintamme korottuvat” > ”Joudumme korottamaan hintojamme” (tai ”Korotamme hintojamme”)
3) ”Tuotantokustannusten nousun johdosta korotamme – -” > ”Tuotantokustannukset ovat nousseet, joten joudumme korottamaan – -”
4) ”Korotusten taustalla ovat erityisesti kohonneet kalusto- ja huoltokustannukset sekä lainsäädännön tiukentuneet raportointi- ja seurantavaatimukset.” > ”Tuotantokustannuksemme ovat kasvaneet, koska kalusto- ja huoltokulut ovat aiempaa suuremmat. Lisäksi lainsäädäntö on tiukentunut, ja meiltä vaaditaan enemmän raportointia ja seurantaa. Tämä on tietenkin hyvä asia, sillä tarkan seurannan ansiosta [tähän jokin etu]”
5) Lisäisin vielä esimerkkilaskelman siitä, montako euroa korotus on keskimääräisessä omakotitalossa per kuukausi.
Mitä tuumaat muutoksistani? Väitän, että versioni on avoimempi ja selkeämpi kuin alkuperäinen.
(Toki aina joku asiakas vetää herneet nenään hintojen noususta, mutta siitä saakin suuttua. Tarvittaessa voi myös vaihtaa jäteyhtiötä.)
Tässä sentään kerrottiin korotusprosentti. Itella lähetti postilokeropalvelun vuokrankorotusilmoituksen. Uusi lokerovuokra on 120 € (alv 0%), entinen hinta oli 65 €/12 kk. Hinta siis lähes tuplaantui. Palvelut sensijaan huononivat, esim. lähetysten edelleenlähettäminen on jatkossa entistä rajoitetumpaa. Voi elämän kevät tätä Itellan hommaa. Olen ollut Itellan postilokeron vuokraajana lähes 20 vuotta, mutta nyt se on loppu. Irtisanoin palvelun.