Sain muistutusmeilin organisaatiolta, jonka asiakas olen:
En aio vastata tähän kyselyyn. Saate ei houkuttele, ja viestin aloitus on erityisen huono.
Mitä olisi kannattanut tehdä, jotta vastausprosentti olisi parempi?
- Sen verran viestiä voisi personoida, että aloituksessa on asiakkaan etunimi.
- Asiakasta ei saa syyttää. ”Et ole vielä vastannut kyselyyn” on turhan jyrkästi sanottu.
- Ei kannata sanoa, että on kartoittamassa ”asiakasyritystemme näkemyksiä”. Sen sijaan lause kannattaa muotoilla sinä-muotoon: ”Haluamme kuulla sinun näkemyksesi.”
- Jos haluaa houkutella asiakkaita vastaamaan kyselyyn, kannattaa luvata palkinto tai edes osallistuminen arvontaan. Siitä pitää kertoa heti viestin alussa.
- Viesti kannattaa kirjoittaa persoonallisemmin kuin perinteisen tutkimusyrityksen kynästä.
Oma ehdotukseni meilin aluksi on seuraava:
Hei Katleena!
Tulviiko meililaatikkosi aikaa vieviä verkkokyselyitä? Tässä olisi vielä yksi.
Toivomme silti ujon rohkeasti, että ehtisit käyttää aikaasi pari minuuttia – olethan tärkeä asiakkaamme. Kyselyssä kartoitamme näkemyksiäsi ja tarpeitasi yhteistyöstämme.
Kun vastaat kyselyyn, osallistut samalla hierontalahjakortin arvontaan. Toivottavasti pääset hierojan pöydälle rentoutumaan, emmekä taatusti häiritse sinua silloin verkkokyselyillä.
Ei tälläkään saa täyttä sataa vastausprosentiksi, mutta väitän, että vastaajia tulisi enemmän.
Jos vastaukset todella ovat arvokkaita, miksei kyselyn lähettäjä laita parhaita asiakassuhteista huolehtivia myyjiä soittamaan tutkittavat läpi? Vastauksia voisi ehkä tulla huomattavasti normaalia nettikyselyä enemmän.
Samalla olisi oiva tilaisuus kysyä, ”voimmeko auttaa sinua nyt tai lähitulevaisuudessa?” Taas tulisi asiakkaan tilanne kartoitettua ja kaiveltua piileviä, nykyisiä ja tulevia tarpeita.
Lauri, olet ihan oikeassa: keskusteleva haastattelu on aina parempi kuin nettikysely. Kunnon syvähaastattelu kymmenelle asiakkaalle antaa paremman tuloksen kuin nettikysely sadalle asiakkaalle.
Hyvä että suoramarkkinoinnin taitavia kirjoittajia vielä löytyy. Nettiin pätevät melkoisesti samat asiat kuin perinteiseen suoramarkkinointikampanjointiin – yrityksille tai yksityisille.
Minulle tulee kyllä kielteinen ennakkoaavistus liian ”houkuttelevasta” pyynnöstä. Jos kysely on lyhyt ja ytimekäs ei saatteenkaan tarvitse olla houkutuslintu. Kukaan ei kai tee enää mitään ilman palkkiota, mutta minulle on jäänyt ikävä muisto kun 10 vuotias tyttö kirjoittaessaan ystävälleen laittaa kirjeen kuoreen ”sisältää yllätyksen” eikö ystäväkirjeitäkään enää kirjoiteta muuta kuin yllätysten toivossa?