Kouluttaja, älä pihtaa

Katleena Kortesuo

Sain lukijapostia koulutusyrityksen edustajalta:

Löytyykö verkosta sellaista alustaa, johon voin tallentaa kaikki ppt-esitykset ja antaa sitten salasanan osallistujille? Kouluttajien osalta Slideshare ei toimi, kun kouluttajat eivät halua omaa matskua ihan julkiseen jakeluun.

Ensin lyhyt vastaukseni: Slideshareen saa tallennettua matskuja salaiseksi. Ne avautuvat vain ihmisille, jotka ovat saaneet linkin (mikä on ihan sama kuin salasanan jakaminen). Valinta tehdään Privacy-valikosta.

Slidesharen Privacy-alasvetovalikosta voit valita sopivan jakelulaajuuden.
Slidesharen Privacy-alasvetovalikosta voit valita sopivan jakelulaajuuden.

Mutta sitten isompi vastaus samaan kysymykseen: julkista kaikki mahdolliset koulutusmateriaalisi.

Jotkut tietenkin väittävät vastaan, koska he luulevat, että julkistus tuottaa ongelmia. Kumoan seuraavaksi vastalauseet yksi kerrallaan.

Vastalause 1: ”No muuten mun kilpailija kopioi mun matskut.”

Tuskinpa kopioi. Ensinnäkin jos diasi ylittävät teoskynnyksen, kopiointi on tekijänoikeusrikos. Silloin kilpailijasi voi joutua syytteeseen, ja hänen maineensa menee lopullisesti.

Ja toisaalta: kopiointi on aina perässähiihtäjien hommaa. Se, joka kopioi, ei koskaan ole varteenotettava kilpailija, koska hän ei keksi mitään itse. Copycat ei myöskään liidä pitkälle, sillä kaikki tunnistavat, että hän on vain halpa kopio.

Vastalause 2: ”No sitten kukaan ei osta mun koulutusta, koska ne vain lukee matskut.”

Paitsi että asiakas ei toimi tuolla tavoin. Jos yhtälö menisi noin, silloinhan jokainen tietokirjan kirjoittanut kouluttaja olisi välittömästi menettänyt ostajat. ”Kirja vei asiakkaani. Tällaista se on.”

Asia on päinvastoin: hyvä materiaali saa ihmiset haluamaan enemmän, jolloin he tulevat koulutukseesi.

Erikseen on sitten sen verran tiukilla elävä asiakas, että hän lukee verkosta vain ilmaiset matskut eikä voi osallistua edes kohtuuhintaiselle verkkokurssille. Mutta hän ei olisi muutenkaan ostanut kurssia, joten häntä ei voi laskea menetetyksi asiakkaaksi.

Pelkkä materiaali ei koskaan korvaa sinua, läsnäolevaa ja keskustelevaa ihmistä. Sama ilmiö näkyy muuallakin: tärkeissä ihmissuhteissa synttärikortti ja sähköposti eivät korvaa kyläilyä ja kahviseuraa.

Btw, jos materiaalisi oikeasti korvaa sinut, silloin esiintymisessäsi on jotain pahasti pielessä.

Vastalause 3: ”No mitä etuja mä sitten saan, jos julkaisen matskut?”

Nyt päästiin asiaan. Etuja on valtavasti:

  1. Ostaja voi varmistua laadustasi jo etukäteen materiaaliesi perusteella. Julkiset materiaalit ovat markkinointia ja tuote-esittelyä samassa nipussa.
  2. Materiaalisi parantavat Google-näkyvyyttä, jolloin potentiaaliset asiakkaat löytävät sinut.
  3. Autat ilmaiseksi niitä, joilla ei ole rahaa kirjaan tai koulutukseen. Tämä on ikään kuin henkisen velan maksua yhteiskunnalle.
  4. Brändäät itsesi oman alasi tunnetuksi nimeksi. Materiaaliesi ulkonäkö tulee muille tutuksi – ja jos olet taitava, juuri sinun diasi muodostuvat alan esikuvaksi tai standardiksi.

Kouluttaja, älä pihtaa. Se on kurjaa kaikille osapuolille.

Edit ja disclaimer 11.92015 klo 12.55: Poikkeuksena edelläolevaan ovat tietenkin yrityskohtaiset salaiset koulutusmateriaalit. En pysty julkaisemaan esimerkiksi kriisiviestinnän koulutusmateriaaleja, koska niissä on usein organisaatiokohtaisia salaisia tietoja.

Omat julkiset Slideshare-aineistoni ovat kyllä kaikkien saatavilla.

10 kommenttia

  1. Olen itse juuri näitä (kohdan 3 tyyppejä), jotka mielellään lukevat Katleenan Slideshare -julkaisuja ja saavat niistä paljon hyötyä myös omaan työntekoon. Toki se on myös lisännyt intohimoa kuulla koko koulutuskin, ja toivottavasti joskus näin käy! Kiitos! 🙂

    1. Kiitos Miika itsellesi aktiivisuudesta! Mun matskuja saa ilman muuta käyttää hyväksi ja siteerata. Yritän rakentaa ne sellaisiksi, että niistä olisi hyötyä.

  2. Ainoana hyvänä syynä voisin pitää tupladioista tulevaa ylimääräistä vaivaa. Siis jos on kanssani samaa mieltä siitä, että jaettavat- ja luentodiat ovat eri asia.

    Eniten ihmettelen opettajia, jotka yrittävät estää itse tekemiensä materiaalien levittämistä. Ei kuulemma ole velvollisuutta jakaa, koska niiden tekemisestä ei makseta. Pihtaamisestako sitten maksetaan? Dokumenttien salaaminen kuitenkin teettää ylimääräistä vaivaa.

    1. Sellaiset opettajat ovat ymmärtäneet ammattinsa väärin. Oppilaitoksissa pitäisi jakamisen olla oletuksena – kun kerran (taas oletuksena) kursseilla on julkiset sivut ja materiaalit laitetaan niille, materiaalit on globaalisti julkaistu ilman eri vaivaa. Valitettavasti tällainen avoimuusperiaate ei ole aina oivallettu edes yliopistoissa, vaan monet kurssit hoidetaan suljetuissa Moodleissa sun muissa.

      Koko piilotteluasia on kulttuurinen. Maassammehan eivät yrityksetkään aina halua edes julkaista palvelujensa tietoja, etteivät vain kilpailijat pääse kopioimaan niitä. Sillä ei tunnu olevan väliä, että asiakkaiden on vaikea tehdä hankintoja, kun ei saa tolkkua tarjonnasta ilman kaikenlaisia 1980-lukulaisia yhteydenotto-operaatioita. Mutta mitäs niistä tuloista ja voitoista ja miljoonista, kunhan vain muut eivät saa vetoapua. (Ja oikeastihan kopiointi on vain etu, koska uniikkikin palvelu tarvitsee huonomman verrokin ostamisen avuksi. Itsellä on tietysti se parempi.)

      1. MattiV, olen sinun ja Jarmon kanssa tismalleen samaa mieltä. Avoin opetusmateriaali olisi yhteiskunnan etu. Ihailen ja arvostan Vesa Linja-ahon kaltaisia opettajia, jotka jakavat materiaalinsa verkossa.

        Btw, erityinen vihani kohde ovat sellaiset yritysten verkkosivut, joilta ei löydy hintoja. ”Ei me voida julkaista hintoja, kun kilpailija vakoilee ne meiltä. Asiakkaan pitää soittaa meille, niin sitten me kerrotaan hinnat.”

    2. Jarmo, kouluttajan kannattaa tosiaan editoida livediojaan, ennen kuin pistää ne jakoon. Livedioissa on nimittäin vähemmän tekstiä kuin Slidesharen dioissa.

      1. Juuri tuo on ongelmana kouluissa. Opettajat saavat melko vähän aikaa yhtä luokkaa ja kurssia kohti, joten toiset diat jäävät tekemättä. Sitä en kyllä tiedä, että johtaisiko lisäaikakaan toisiin dioihin, vai johtuuko puute puutteellisista koulutustaidoista.

        Voi myös olla, että opetus ja materiaalien teko kannattaisi eriyttää toisistaan.

  3. Komppaan etuja! Omissa koulutusmateriaaleissa (videoita) sisältö vanhenee aika nopeasti, joten niiden ansainta-aika on kohtuullisen lyhyt. Olen laittanut ne sen jälkeen Youtubeen ilmaiseen jakoon, jotta niistä olisi edes jotain hyötyä ihmisille ennen kuin sisältö happanee lopullisesti. Veikkaanpa että valtaosassa koulutusmateriaaleista on sama juttu, materiaalin elinkaari on rajallinen. Kouluttajan yksi tärkeä kilpailutekijä on juuri uudistumiskyky, johon nuo mainitsemasi perässähiihtäjät eivät kykene pelkällä kopioinnilla. Muuten taidan tässä informaation vaihtotaloudessa olla noista em. jakamisista huolimatta siellä velkapuolella vielä – mistä tulikin mieleen, kiitos Katleena jakamisesta 🙂

    1. Kiitos itsellesi kivasta palautteesta ja hyvästä asenteesta. Kyllä se on tosiaan niin, että jakaminen on valttia, sillä se pakottaa uudistumaan.

  4. Hyvä lista perusteluista. Olen omalla alallani vuosikaudet julkaissut kaikki materiaalini Creative Commons Attribution (Tekijä mainittava) lisenssillä, ja siitä on ollut minulle vain etua.

    Yksi suurimmista eduista on ollut työpaikan vaihto: avoimet materiaalit seuraavat minua myös tuleviin paikkoihin, kannatti varautua ajoissa.

    Meillä on niin paljon uuttakin asiaa tiivistettäväksi, että jos jotain olemassaolevaa voi viitaten hyödyntää, siinä voittaa yksikön lisäksi asian eteenpäin meneminen.

Kerro oma kantasi

Tässä blogissa saa kommentoida omalla nimellä tai minun tunnistamallani nimimerkillä. Vaadin myös kunnollisen meiliosoitteen. Minua ja mielipiteitäni saa ilman muuta kritisoida. Muistathan silti hyvät tavat. Karsin jo etukäteen kaikki alatyyliset kommentit, mainokset sekä tietenkin laittomat sisällöt. Mitä perustellummin asiasi esität, sitä varmemmin se tulee huomioiduksi.