Perjantain kunniaksi EOT-bogi tarjoaa otteen Citymarketin mainoksesta.
Tämän on pakko olla vitsi, eikös vaan? Citymarket on niinku iha läpällä pestannut seiskaluokkalaisen TET-harjoittelijan tekemään tekstin.
Pidän erityisesti siitä, että teksti inhimillistää kalan. Niille voi antautua, ne ovat herkkiä, ja joillakuilla kaloilla on ihan persoonakin.
Joo on aika tökkö teksti. Varsinkin mainokseksi. En oikeen tiedä, mikä tuossa mättää, mutta koko ajan tuo teksti särähtelee. En ole varma, puhuttiinko tekstissä välillä ihmisestä vai kalasta. Minkälainen on herkkä kala? Itse en ajatellut mainoksen kehotuksestakaan ”antautua” villikalalle. Ostaa sitä kyllä voin ja laittaa siitä ruokaa. Pah.
Yksi tökköyksistä oli sekin, että tekstissä sanottiin "kokki käyttää kaiken päästä pyrstöön kalaliemeen". Siinä on kaksi peräkkäistä illatiivimuotoa (pyrstöön, kalaliemeen), jotka viittaavat eri asioihin. Lukija kuitenkin lukee ne putkeen, jolloin ilmausten rajat katoavat.
Parempi olisi sanoa "kokki käyttää kalaliemeen kaiken – päästä pyrstöön".
Annan kuitenkin kirjoittajalle lisäpisteitä hyvästä alkusoinnusta: "päästä pyrstöön" on elävä ilmaisu.
Oi, herkät kotimaiset kalat maistuvat niin!
Voi ei! Cittarin mainonta alkaa mennä mönkään. En taida kiirehtiä Cittarin kalatiskille. Jostain syystä olen vältellyt ko. kauppaketjua. Siwan mainokset on joskus nasevia, pakko mennä Siwaan ostamaan litra maitoa tai jäätelöä!
Hah,minusta tuo oli kaikessa kökköydessään aika hauska ja mielellään antautuisin villikalalle. Ja voihan tuo olla ihan tarkoituksellastakin, mainonnan tehokeinoja… 🙂
Tuo mainosteksti oli sillä hilkulla, että olisiko se tehty tahallaan kököksi. Pelkään kuitenkin, että kyseessä on vain tahaton komiikka.
Samassa lehdessä nimittäin muut tekstit olivat melko normaaleja. Jos "Antaudu villikalalle" olisi ollut tarkoituksellinen, samaa linjaa olisi jatkettu muuallakin – ja ehkä tyylilaji olisi viety vielä pitemmälle.