Asiakasreferenssejä saa nyt helpommin – eikä se johdu koulutuksen laadusta

Katleena Kortesuo

Urani alkuvaiheissa oli helkutin vaikea saada asiakasreferenssejä. Koulutuksen tilaajat ja osallistujat olivat kyllä tyytyväisiä, mutta homma kilpistyi byrokratiaan.

Meillä hyväksytetään referenssit brändijohtajalla vain kolmesti vuodessa. Taustamateriaaliksi tarvitaan 12-sivuinen hakemus perusteluineen.

Meidän logoamme saa käyttää vain valkopohjaisilla verkkosivuilla, jos etäisyys muihin logoihin on vähintään logon leveys kertaa puolitoista ja jos sivuilla käytetty fontti on Verdana, enintään 16 pt.

Jos haluat käyttää meitä referenssinä, haluamme hyväksyä etukäteen kaikki mahdolliset verkkotekstit, lauseyhdistelmät, esitteet ja sitaatit, joihin yrityksemme nimi ja logo on liitetty.

Nykyään homma on toisin.

1) Koulutuksen osallistujat jakavat Twitterissä kokemuksiaan livenä:

Piritta Twitter

ETK koulutus Twitter

Kela koulutus Twitter

Turun yrittajat Someco Twitter

2) Asiakkaat jakavat tiedotteissaan ja blogeissaan tietoa käyttämistään kouluttajista. Itse asiassa on osa brändityötä kertoa, että henkilökuntaa koulutetaan jatkuvasti.

S-pankki on kertonut käyttäneensä minua, ja AKL kertoo käyttävänsä Viestintä-Pirittaa.

3) Me kouluttajat jaamme materiaalimme Slidesharessa, ja siellä näkyvät myös asiakkaidemme nimet.

* * *

Kiinnostavinta on, että tämä muutos on syntynyt itsestään. Tuskin minkään organisaation johtoryhmässä on päätetty, että ”nyt ne työntekijät saavat kertoa koulutuksista somessa” ja ”nyt se kouluttaja voi ladata matskunsa verkkoon näkyville”. Asenneilmasto on muuttunut, ja sen myötä myös ihmisten toiminta.

Isoimmat kulttuurimuutokset saattavat olla juuri niitä, joista ei tehdä tietoista päätöstä.

2 kommenttia

  1. Kuvitellaan, että listasi kohtaa 2. ei ole asiakasyrityksessä mietitty. Miten tällöin tulisi suhtautua kohtiin 1 ja 3?

    1) Mikäli yrityksellä ei ole somesääntöjä, niin pitäisikö työntekijän kuitenkin pyytää pääbyrokraateilta ensin lupa kommentoida asiaa julkisesti. Vaikka aihe olisikin vain käyty koulutus.

    3) Miten yritykset yleisesti ottaen suhtautuvat siihen, että heihin yhdistettävissä olevia koulutusmateriaaleja jaetaan netissä julkisesti?

    1. Hyvä kysymys! Jokainen yritys ratkaisee nämä asiat itse.

      Itse kysyn aina asiakkaalta, onko OK, että jaan materiaalin netissä. Tähän mennessä vain yksi on kieltäytynyt. (Sitä paitsi materiaalini kertovat enemmän minun bisneksestäni kuin asiakkaiden. Käytännössä vuodan itse kaikki koulutussisältöni ja pelimerkkini verkkoon.)

      PS. Arkaluontoisia materiaaleja en tietenkään jaa Slidesharessa. Strategiakalvot toimitan joko meilillä tai salasanasuojattuna Slidesharessa.

Kerro oma kantasi

Tässä blogissa saa kommentoida omalla nimellä tai minun tunnistamallani nimimerkillä. Vaadin myös kunnollisen meiliosoitteen. Minua ja mielipiteitäni saa ilman muuta kritisoida. Muistathan silti hyvät tavat. Karsin jo etukäteen kaikki alatyyliset kommentit, mainokset sekä tietenkin laittomat sisällöt. Mitä perustellummin asiasi esität, sitä varmemmin se tulee huomioiduksi.