Brändikirja etenee – auta vastaamalla kyselyyn

Katleena Kortesuo

Tee itsestäsi brändi -kirjan kirjoittaminen eteni viime viikolla turhan hitaasti. Ensin en tajunnut, mistä nysväämiseni johtui. Vasta eilen illalla huomasin, että kirjoitusaikataulu ja tavoitteet puuttuivat.

Ohessa siis jälleen kuva suunnitelmastani. Vakiolukijat lienevät jo tottuneet meidän perheen jääkaapin oveen, koska sitä on kuvattu aiemmissakin kirjaprojekteissa.

Ekana välipalkintona on se iänikuinen Doukasin Hoffmannin kertomukset, jos se enää edes kuuluu Kalevala Korun valikoimaan. Se on jäänyt jo kahdesti saamatta, joten nyt se pitäisi ehdottomasti ansaita.

Kirjan tiimoilta minulla on kysely henkilöbrändien vastustajille. Kerro kommenteissa, miksi henkilöbrändin luominen on negatiivinen ilmiö tai ajanhaaskausta. Myös brändimyönteiset saavat ilman muuta osallistua ja keksiä vastalauseita henkilöbrändeille.

Haluan kirjallani saada lukijat henkilöbrändin luomisen puolelle, mutta en millään pysty keksimään kaikkia henkilöbrändin vasta-argumentteja. Kerro siis, miksi henkilöbrändi on turha, tyhmä ja tarpeeton, niin voin kirjassa puntaroida näitä näkemyksiä.

7 kommenttia

  1. Oikeasti olen sitä mieltä, että henkilöbrändistä on yleensä vain hyötyä, mutta koska haluat negativiisia asioita, tässä muutama:- Jos henkilö ryvettyy, brändi ryvettyy.- Jos yrityksen brändi leimautuu henkilöön, mitä tapahtuu kun henkilö väsyy, kuolee tai poistuu muuten vain kuvioista?- Yrityksen kehittäminen voi muodostua haasteelliseksi, jos firma brändi on henkilö. Yleensä yritykseen mahtuu muitakin vahvoja henkilöitä, ja yhden persoonan nostaminen muiden ylle voi korveta muita avainhenkilöitä.

  2. Tuntuu, että ollaan menossa siihen, että firmalla pitää Applen tapaan olla uskottava ja karismaattinen, yksi ainoa keulakuva, joka esiintyy niin jokaisessa tuotejulkistuksessa kuin yhtiökokouksessakin. Entäpä jos pääjohtaja on muuten loistava päätöksentekijä, mutta häneltä puuttuu kilpailijan johtajaan verrattuna karisma tai sujuva ulosanti? Mielestäni henkilöbrändin arvoon vaikuttavat niin monet "ulkobisnekselliset seikat", että en pidä henkilöbrändin merkityksen kasvamista hyvänä asiana.Muutenkin Applen kaltainen brändin luominen yhden henkilön ympärille peittää valheellisesti sitä faktaa, että yrityksen tuotteiden ja palvelujen takana on oikeasti iso määrä eri alueiden osaajia, joiden kaikkien työpanosta tarvitaan. Tosin iPhone 4:n antennimokaa on sanottu kyllä viime kädessä Steve Jobsin päätökseksi, vaikka ne oman alansa osaajat olivatkin yrittäneet varoitella ongelmista.Itse näkisin julkisuudessa mieluummin laajemman skaalan yrityksen henkilöitä. Yrityksen tuotteet/palvelut ovat näin selkeämmin tiimityön tulosta, ja yrityksen kuvasta tulee jotenkin maanläheisempi.Joskus kameran eteen voidaan pistää sujuvakielistä ylempää johtoa…http://www.youtube.com/watch?v=zmqf_nktDagJa joskus ihan tavallisia tuotepäälliköitä, jotka ovat oikeasti tehneet käytännön työtä tuotteen eteen.http://www.youtube.com/watch?v=tsBJm4epq34

  3. Hei Katleena =) Mielenkiinnolla odotan tulevaa kirjaasi.Brändissä on aina ongelmansa:- Brändiä voi olla mahdotonta uudistaa, sillä ensivaikutelma jää ihmisten mieliin ja pysyy siellä. Entä jos haluatkin tehdä jotain muuta?- Brändin kehittäminen on myös tuskallisen määrätietoista ja pitkäjänteistä työtä. Kaikilla ei ole siihen vaadittavia resursseja.Itse kannatan kuitenkin henkilöbrändien kehittämistä, sillä asiantuntijabisneksessä asiakas ei suinkaan osta koulutuksen sisältöä vaan loppukädessä hän ostaa sinut.

  4. Aivan pienen pienet yrityksetkin puhuvat itsestään me-muodossa, vaikka yritys olisi vain yhden henkilön ammatinharjoittamista. Siihen kai liittyy ajatus siitä, että yritys ei ole uskottava jos siinä on töissä vain yksi ihminen. Mielestäni tämä on hämmentävää. Ainakin jos yritys myy ns. asiantuntijuutta, luulisi olevan uskottavampaa ja luottamusta herättävää, jos voi ostaa ihmiseltä eikä hahmottomalta taloudellista voittoa tavoittelevalta liikkeeltä. Isompien yritysten kohdalla henkilöityminen on vaikeampaa, koska brändi voi karata vaikka naapurileiriin.

  5. Yhdyn edellisen anonyymin mielipiteeseen. Lisäksi henkilö on luomansa brändin "vanki" koko loppuikänsä, myös työuransa jälkeen. Entäpä, jos jossain elämäsi vaiheessa koet työuupumuksen ja masennuksen, ja haluat irrottautua totaalisesti niistä asioista, jotka ovat sinut uuvuttaneet? "Jälkitautina" on usein omien saavutusten aliarviointi ja mitätöinti, vaikka ympäristö olisi täysin toista mieltä. Harvoin tapaamasi ihmiset aloittaisivat aina keskustelun luomasi brädin pohjalta ja joutuisit kiemurtelemaan jotenkin ulos aiheesta.En halua maalata piruja seinillesi, mutta oman kokemukseni perusteella voin varoittaa.

  6. Jos yritys toivoo, että heidän asiantuntijoista tulisi myös henkilöbrändejä, ollaan dilemman edessä: moni asiantuntija on tullut taloon nimenomaan "asian tuntijana", eikä hänellä välttämättä ole viestinnällistä/markkinoinnillista otetta; yhtäkkinen itsensä tuominen eri yhteyksissä esiin voi olla vaikeaa ja jopa omia arvoja vastaan.

Kerro oma kantasi

Tässä blogissa saa kommentoida omalla nimellä tai minun tunnistamallani nimimerkillä. Vaadin myös kunnollisen meiliosoitteen. Minua ja mielipiteitäni saa ilman muuta kritisoida. Muistathan silti hyvät tavat. Karsin jo etukäteen kaikki alatyyliset kommentit, mainokset sekä tietenkin laittomat sisällöt. Mitä perustellummin asiasi esität, sitä varmemmin se tulee huomioiduksi.