Olen jo aiemmin postannut keinoista, joilla saada enemmän lukijoita blogiin. Ensimmäinen postaus sisälsi ironisia epäkeinoja, ja toinen sisälsi järkeviä keinoja hankkia kommentteja.

Nyt jatkan järkevien keinojen listaani. Numerointi alkaa kahdeksaisesta, koska ensimmäiset seitsemän neuvoa ovat vanhassa postauksessa.

Monet varoittelevat, että bloggaaja voi joutua odottelemaan kuukausikaupalla ensimmäistä lukijakommenttia. Onneksi palautetta saa nopeammin, kun noudattaa näitä vinkkejä.

8) Kirjoita lyhyitä tai kohtuumittaisia postauksia.

Jos kirjoitat ylipitkiä postauksia, lukijoiden määrä on väistämättä pienempi. Osalla on kiire, ja osa ei jaksa lukea. Sen sijaan en tiedä yhtään ihmistä, joka haluaisi välttämättä lukea pitkän tekstin ja jättäisi postauksen lukematta, koska se on aivan liian lyhyt.

Kun kirjoitat lyhyen postauksen, et edes pysty käsittelemään aihettasi pohjamutia myöten. Näin toisillekin jää mahdollisuus sanoa jotain. Jos pureskelet asian loppuun asti, toisille ei jää enää mitään kommentoitavaa. Tietosanakirjaan on vaikea ottaa kantaa.

9) Kirjoita hauskasti (edes joskus).

Huumori saa ihmiset rentoutumaan, ja se taas helpottaa kommentoimista. Toisaalta huumorin varjolla sekaan saa ujutettua varsin monenlaista sisältöä.

Jotkut kulkevat netissä viihtyäkseen, toiset etsiäkseen tietoa. Kun yhdistät nämä tarpeet, täytät yhtä aikaa kahden ryhmän toiveet. Tämänkin ansiosta kommenttien määrä kasvaa.

10) Älä yritä aktivoida lukijoita teennäisillä tavoilla.
Arvonta on aika keinotekoinen tapa aktivoida ihmisiä. Kun pyydät kommentteja postauksesi loppuun ja lupaat arpoa kommentoijien kesken jotain, saat hetkeksi paljon ”keskustelua”. Seuraavan kerran kun postaat jostain teemasta, suurin osa arvontakommentoijista on kadonnut. Arvonnalla saadaan siis kommenttipiikki, mutta ei pysyvää jälkeä.

Kokeilin myös joskus esittää kysymyksen blogin lopussa. Sekään ei toiminut kovin hyvin – ehkä irrallisuutensa vuoksi.
Ei oo totta -blogi sai ensimmäisen vakiokommentoijan (jos kavereita ei lasketa), kun blogi oli ilmestynyt vasta vajaan kuukauden. Kaiken lisäksi välissä oli joulunpyhät. Jotain ideaa näissä vinkeissä siis täytyy olla.

Edit klo 14: Piti vielä sanomani, että tämä on tyypillinen aihe, jota ei yleensä kommentoida. Kukaan ei halua olla ennustettava tai johdateltavissa, joten tällaiseen kirjoitukseen kommentoiminen on sama asia kuin peruskoulun opettajan liian helppoon kysymykseen vastaaminen. Jotkut sinnikkäät jaksavat, mutta useimmat eivät. 🙂

5 kommenttia

  1. Kommentoinpa ihan kiusallani samaa kuin ennekin, että luen kyllä mieluusti kiinnostavista aiheista hyvin kirjoitettuja pitkiä juttuja. Vastaavasti pintaraapaisut ja nykyään yhä tyypillisemmät sisällöttömät satunnaiset best of -listamalliset postaukset lähinnä ärsyttävät. Etenkin webdesign-blogeissa törmää nykyään kyllästymiseen saakka tuollaisiin 15 hienoa footeria, 8 kivaa login-luukkua -postauksiin, mutta näkemyksellinen ajattelu on harvemmassa.

  2. Aika samoilla linjoilla Matiaksen kanssa. Lisäksi tuntuu, että kun nykyään on noita mikrobloggauspalveluja, niin oikeissa blogeissa en ainakaan itse jaksa enää (niiden lisäksi) juurikaan katsella tuki- tai bongauspostauksia.

  3. Matias ja Samuli, kiitos kommenteista!Jos blogi koostuu pelkästään "top 10" -listoista ja bongauksista, se ei tosiaan kanna pitkälle. Niitä on helppo tehdä, mutta lukijat saavat pikaviihdettä muualtakin. Lukija ei sitoudu blogiin, joka koostuu irrallisista huomioista sieltä täältä.Kohta muuten tulee bongauspostaus – pahoittelen. 🙂

  4. Pitäisi joskus kahlata ajan kanssa hyödyllinen blogisi läpi. Tunnistan itsessäni sen puutteen, etten muka ehdi lukea toisten blogeja. Laiska minä. Täytyy tämän kohdalla tehdä poikkeus.

Kerro oma kantasi Kommentointiohjeet?

Tässä blogissa saa kommentoida omalla nimellä tai minun tunnistamallani nimimerkillä. Vaadin myös kunnollisen meiliosoitteen. Minua ja mielipiteitäni saa ilman muuta kritisoida. Muistathan silti hyvät tavat. Karsin jo etukäteen kaikki alatyyliset kommentit, mainokset sekä tietenkin laittomat sisällöt. Mitä perustellummin asiasi esität, sitä varmemmin se tulee huomioiduksi.