Nyt tulee pitkä postaus, koska olen käärmeissäni. En nimittäin voi uskoa, että maassamme on ihmisiä, jotka sanovat olevansa sosiaalisen median asiantuntijoita ilman sen tarkempaa määrittelyä. (Termiksi on muuten Twitterissä ehdotettu somettajaa.)

Onko pöllömpää kuultu? Ammatti tästä? Ja tuollaisella termikyhäelmällä?

Sosiaalinen media on kanavakimppu tai välinevalikoima, jolla pystyy tekemään vaikka mitä. Pidämme Facebookissa yhteyttä ystäviin, haemme työtehtäviä LinkedInissä, luemme blogeja, seuraamme uutisia Twitterissä, keskustelemme Suomi24:ssä ja kommentoimme uutisia Hesarin sivuilla.
Sosiaalisen median myötä on tullut uusia viestintätapoja, ohjelmia, sovelluksia ja kirjoitustekniikoita. Olen ilman muuta samaa mieltä siinä, että sosiaalisen median käyttäminen vaatii osaamista. Ei siitä kannata kuitenkaan pääasiallista ammattia tehdä.
Mitä ”somettajan” osaamiseen kuuluisi?
Leikitelläänpä sillä ajatuksella, että ”somettaja” olisi ammatti. (Ensinnäkään kovin moni ei ymmärtäisi moista termiä, joka on ammattinimike, joka on tehty lyhenteestä, joka on tehty termistä, jota kaikki eivät tunne.) Kattavalta somettajalta vaaditaan paljon:
1) Olisiko somettaja tekninen osaaja? Ymmärtäisikö hän koodeja ja niiden muokkausmahdollisuuksia ja tietäisikö hän, miten eri sovellukset ovat muunnettavissa vaikkapa yrityksen intraan? Tunteeko hän eri sovellusten uusimmat versiot ja tietääkö hän, mitä seuraavaksi ollaan kehittämässä?
2) Olisiko somettaja lisäksi kielellinen ja viestinnällinen osaaja? Tuntisiko hän eri tekstilajit, kirjoitustapojen erot, uusimmat lyhenteet ja viestintäetiketin? Ymmärtääkö hän sävyn ja näkökulman vaikutuksen viestintään?
3) Olisiko somettaja myös tietoturva-ammattilainen? Osaisiko hän hallita tietoturvariskit, torjua hakkerit ja tunnistaa tietojenkalastelut? Tietäisikö hän, miten identiteetti suojataan ja kuinka turvallisia eri ohjelmat ovat?

4) Olisiko somettaja neljänneksi myös bisnesosaaja? Ymmärtäisikö hän, miten sosiaalisessa mediassa tehdään tulosta, miten yritys osallistuu verkkokeskusteluihin ja mitä hyvältä bisnesblogilta vaaditaan? Entä miten oman alan asiakaspalvelu ja viestintä hoidetaan sosiaalisissa medioissa tehokkaimmin?

On mahdotonta tuntea perin pohjin nämä kaikki neljä osa-aluetta (ja pari muuta päälle).

Niinpä pelkään, että somettaja olisi vain innokas sosiaalisessa mediassa porskuttaja. Hän käyttää paljon eri ohjelmia, siirtää dataa paikasta toiseen ja tuntee joitain tapausesimerkkejä. Siltä pohjalta hän haaveilee olevansa asiantuntija.

Mitä eroa on välineosaamisella ja sisältöosaamisella?

En vääntäisi ammattia siitä, että pyörii sosiaalisessa mediassa ja osaa käyttää eri kanavia. Sehän on vain välineosaamista.

Oleellista on olla sisältöosaaja. Sen jälkeen voi pohtia, käyttääkö välineenään sosiaalista mediaa, printtimediaa, lentolehtisiä, palopuheita vai kaikkia niitä.

Eihän ole olemassa myöskään ”televisistiä”, joka tietää kaiken televisiosta. Sen sijaan on uutispäälliköitä, kuvaajia, mainostajia, ohjaajia, näyttelijöitä, tuottajia ja toimittajia – jokainen oman alansa sisältöosaaja.

Ei ole olemassa ”radioraattoria”, joka tietää kaiken radiosta. On äänitarkkailijoita, toimittajia ja ulkomaankirjeenvaihtajia.

Ei ole olemassa ”printtimediaajaa”, vaan on painajia, päätoimittajia, graafikoita…

Tajusitte jo varmaan ajatukseni?




Ammatinvalinnalla pitää olla muu peruste

Kanavat ja välineet kehittyvät ja kuolevat; sisältö kehittyy muttei kuole.

Jos valitset ammatiksesi kanavaosaamisen, joudut kehittämään uuden ammatin muutamassa vuodessa. Morsettajia ei juuri ole enää, ei myöskään pikakirjoittajia tai Pascal-ohjelmoijia. Sosiaalinen media on loistava ja minulle jopa rakas ilmiö, mutta muutaman vuoden päästä edessämme on jotain muuta.

Jos valitset ammatiksesi sisältöosaamisen, voit toki höystää sitä kanavaosaamisella. Sisältö ei kuole koskaan, se vain siirtyy uuteen kanavaan.

Mitä ammatteja sitten on ”somettajan” tilalla?

Joku voi olla tietoturva-asioiden ammattilainen. Hän soveltaa osaamistaan sosiaaliseen mediaan mutta myös muihin kanaviin.

Joku toinen saattaa olla it-sovellusten ammattilainen. Hän osaa luoda upeita sosiaalisen median sovelluksia, mutta hän luo kenties myös kilkkeitä intraan, laskutusjärjestelmiä ja verkkokyselysovelluksia.

Kolmas saattaa olla pr-ihminen. Hän tuntee sosiaalisen median sovellukset, mutta hän osaa myös järjestää asiakastilaisuuden, tehdä promootiosuunnitelman ja emännöidä tai isännöidä kutsuja.

Itse olen kirjoittamisen ammattilainen. Osaan kirjoittaa sosiaaliseen mediaan, mutta osaan myös laatia tiedotteen, kirjoittaa pakinan ja tehdä haastattelun.

22 kommenttia

  1. Tilanne muistuttuu paljon tilannetta kymmenen vuotta sitten nettisivujen osalta. Uusmediatoimistot perustui lähinnä kavereista, jotka osasivat taittaa HTML:ää ja käyttää vähän PhotoShoppia. Parhaimmissa firmoissa hallittiin vähän JavaScriptiä ja PHP:eetakin. Nämä firmat (syyllinen itsekin) mainostivat kilpaa olevansa internetin ammattilaisia ja heikolla markkinointitietämyksellä nostivat itsensä samalla markkinoinnin suunnittelijoiksi, toimittajiksi ja graafisiksi suunnittelijoiksi. Kyllähän sitä tekemälläkin oppii, mutta alkuaikojen asiakkaat koostuu sellaisista, jotka eivät ymmärrä ostamaansa tuotetta. Kyllähän näitäkin näkee yhä tämän päivän nettikentällä, mutta asiakkaat ja hinta erottattavat nämä vakavammin otettavista kilpailijoista.Mutta tuossa on hyvä määrittely somettajan osaamisisesta ja jos joku itseänsä sellaiseksi tituleeraa niin voipi viitata tänne, että nämä ovat siis hallussa 🙂

  2. Moro!Hyviä pointteja, joita oon itsekin miettinyt paljon. Jonkun verran nimittäin tulee sosiaalisen median kanssa oltua tekemisissä työn puolesta. On totta, että somessa pyörii paljon itseään asiantuntijoiksi tituleeraavia. Ilmiö tuntuu seuraavan kaavaa, "minulla on blogi, yritykseni on facebookissa ja twitterissä, olen myös kirjautunut linkediniin, olen siis sosiaalisen median asiantuntija". Ajatushan on sinänsä kaunis, että kuka tahansa voi olla asiantuntija, mutta todellisuus on varmasti aika kaukana tästä. Itse edellyttäisin alan asiantuntijalta käsitystä kuvaamistasi aloista ainakin yleisellä tasolla. Tarkoitan tällä sitä, että tulee omata yleiskäsitys käytettävistä tekniikoista (kaikkia ei voi kukaan hallita, eikä se ole todellakaan tarpeenkaan), käsitys tietoturvasta ainakin perusteiden tasolla. Täytyisi olla jonkin asteinen käsitys myös markkinoinnista ja sisällön tuotannostakin on tietysti hyvä jotain ymmärtää. Saattaa olla paljon vaadittu, mutta kyllähän asiantuntijan täytyy asiansa osatakin. Siinä ainakin jotain ajatuksia.

  3. Sisältö on kuningas tai kuningatar, olipa väline tai foorumi mikä tahansa. Sosiaalisessa mediassa tarvitaan monenlaista osaajaa. Koulutuksen tilaajan tarpeet ja valittu näkökulma (kirjoittaminen, markkinointi, graafinen suunnittelu ym.) ratkaisevat. Olen, Katleena, samaa mieltä siitä, että "somettajasta" ei ole päätoimeksi 🙂 Asiantuntijuus on vaativa laji.

  4. Häh? Jos rinnastaa tässä sosiaalisen median printtimediaan, tulee samalla väittäneeksi, ettei kukaan voi olla printtimedian asiantuntija eikä tehdä siitä ammattiakaan. Ja sehän ei taas kuulosta järkevältä.

  5. Tähän minulla on perusvastaus. Työt puhuvat puolestaan. Se on asiantuntija, jolla on keissejä. Tämä keskusteluhan käytiin jo Anja Alasillan blogissa viikko sitten, mutta näköjään nyt kestoaihe.Kannattaa lukea Vaikuttavaa-blogista:http://www.alasilta.fi/node/193itse teen sosiaalisen median töitä paljon muidenkin kuin yritysten kanssa, yritysten kanssa tekemistäni töistä kirjoitin eilen:http://www.rautasilta.net/2010/04/mita-tama-sosiaalisen-median-konsultti.htmlToivotan onnea kaikille asiantuntijoille ja sellaisiksi pyrkijöille. Asiakkaat eivät ole tyhmiä ja hyvät pärjää aina.

  6. Näemmä en olekaan ainoa "kerettiläinen", joka näitä ihmettelee. Jannen kommentti selittääkin miksi minulla on ollut pitkään sellainen olo, että olen nähnyt tämän kaiken ennenkin. Itse asiassa kahdesti. Ensin oli tosiaan tämä uusmediahypen vaihe, jolloin kuka tahansa kirjoitustaidoton (kirjoitus taidoton!) oli yhtäkkiä esimerkiksi sisällöntuottaja. Sitten oli elearning, jolloin kuka tahansa oli oppimisen asiantuntija kunhan vain oli lukenut kirjasta, että on olemassa suuntaus nimeltä konstruktivismi.Minulle tulee paljon ilmoituksia kaikenlaisista somekoulutuksista ja -tapahtumista koska olen yrittäjä ja kuulemma kovasti niiden tarpeessa. No varmasti olenkin, mutta tarkkana pitää olla. On sisällöltään todella hyviä päiviä, joiden kouluttajat varmasti tietävät mistä puhuvat nimenomaan yrittäjän näkökulmasta. On kuitenkin hämmentävää kun suunnilleen samoilla nimikkeillä on tarjolla koulutuksia, jotka minusta vastaavat A-korttitutkinnon Oppiminen ja työskentely verkossa -moduulin osaamisvaatimuksia. Enköhän sen asian ainakin hanskaa kun olen ko. moduulista kirjoittanut oppikirjaan luvunkin ja koulutan samoja asioita – ei silti tulisi mieleenkään kutsua itseään some-kouluttajaksi tai asiantuntijaksi.

  7. Kiitos kommenteista!Janne, Perttu, Outi ja Tiina, osasitte kiteyttää ajatukseni. Asiantuntijuus täytyy jotenkin määritellä. Kenelläkään ei voi olla syväosaamista kaikesta: tietoturvasta, tekniikasta, markkinoinnista, kirjoittamisesta ja visuaalisesta suunnittelusta. Olennaista on hallita jokin osa-alueista kunnolla ja tuntea muita edes jonkin verran.Jos kutsuu itseään "sosiaalisen median asiantuntijaksi" täsmentämättä sitä millään lailla, pelkään että ihminen ei ole käsittänyt, mitä kaikkea sosiaalinen media oikeastaan vaatii.NMP, juuri sitä tarkoitin. Ei ole olemassa "printtimediaajaa", joka hallitsee kaiken printistä. Sielläkin on toimittajia, taittajia, levikkipäälliköitä, uutispäälliköitä jne. Asiantuntijuus vaatii erikoistumista, eikä pelkkä yleinen kanavatietous ole vielä erikoistumista.Eero, ilman muuta työt puhuvat puolestaan. Näkökulmani oli juuri se, että minkä nimikkeen ottaa itselleen. Nykytilanteessa "sosiaalisen median asiantuntija" voi olla tietoturvaosaaja, markkinointi-ihminen, ammattikirjoittaja tai sovellusten asiantuntija (tai pahimmillaan pelkkä iloinen somesurffaaja).Peräänkuulutan siis sitä, että asiakaskin ymmärtää, mitä ostaa. Hän ei voi ostaa "sosiaalisen median asiantuntijaa", ellei täsmennetä, mitkä sosiaalisen median osa-alueista kuuluvat juuri tämän asiantuntijan osaamiseen.Itse yritän pitää kirkkaana asiakkaiden mielessä sen, että olen kirjoittamisen asiantuntija. Tunnen sosiaalisen median tekstilajit, ymmärrän viestintäsävyt ja hallitsen kirjoittamisen tyylit. Sen sijaan jos minulta tullaan kysymään tietoturvasta, visuaalisesta suunnittelusta tai tekniikasta, voin antaa joitain ylimalkaisia kommentteja ja kertoa muutaman pätevän nimen, joiden puoleen kannattaa kääntyä.

  8. Ymmärrän hyvin, että sosiaalinen media herättää tunteita. Omaan korvaan "sosiaalinen media" särähti todella pahasti viime syksynä eräässä mainosalan tilaisuudessa, kun sitä käytettiin lähes välimerkkinä. Tilaisuus antoi kuitenkin minulle ajatuksen, että sosiaalisesta mediastahan nykyään tosiaan puhutaan. Itse olin siihen asti puhunut web 2.0:sta ja internetnäkyvyyden maksimoimisesta.Joulukuussa sain idean kirjoittaa kirjan markkinoinnista sosiaalisessa mediassa. Pidän siis itseäni markkinoinnin asiantuntijana ja sitä voi tehdä myös sosiaalisen median avulla. Tuliko minusta sosiaalisen median asiantuntija sillä keinolla? Sen aika näyttää.Minä kehottaisin kaikkia somettajia etsimään oman nurkkansa, minkä asiantuntijuutta itsessään tuo esille. Some on hyvin laaja kokonaisuus, itse tunnen sen vain markkinointinäkökulmasta oman työkokemukseni pohjalta. En siis osaa auttaa yritystä käyttämään some-työkaluja sisäisen toiminnan tehostamisessa. Katleena taas vaikuttaa hyvin pätevältä viestintäosaajalta, joille myös on oma osansa somessa.Itse en vertaisi somea radioon, televisioon tai lehteenkään, koska some ei ole näiden kaltainen kanava.Luulen, että sosiaalinen media terminä haihtuu muutamassa vuodessa ja puhutaan jälleen vain internetistä tai verkosta tms. Nyt kuitenkin luodaan/opitaan ne toimintatavat ja -asenteet, jotka ovat hyödyllisiä tässä tulevaisuuden netissä, kun kaikki voivat osallistua.

  9. Hyviä ajatuksia, meidän kaikkien (myös epäsomettajien) on varmaan hyvä pohtia näitä aina välillä. Toisaalta olen samaa mieltä kuin NMP tuossa edellä. On outoa ajatella, että esim. markkinointi-/ mainontaihmiset eivät olisi erikoistuneet tekemään jotain tiettyä mediaa.. (Tai että mainostoimistossa sama ihminen tekisi kuvan, tekstin ja pr-tapahtumat.)Ajattelen myös, että some on muutos ajattelussa, ja se on se, mihin apua tarvitaan eniten. Kukaan ei laita lehti-ilmoitusta televisioon, mutta moni yrittää tuota sosiaalisen median suhteen. Olen myös tavannut somettajia, jotka ovat oikeasti tehneet ihmeitä asiakkaidensa kanssa.En tiedä yhtään somettajaa, joka olisi "pelkkä somettaja". Yleensä näillä ihmisillä on tausta jossain noista mainitsemistasi aloista. Somettaja on siis yleensä jonkun muun alan asiantuntija, joka on erikoistunut sosiaaliseen mediaan.Kirjoituksesi on hyvä provo, johon minäkin haksahdin. 😉 Hyvä näitä asioita on pohtia ja artikuloida, se tekee sosiaalisen median kentästä vahvemman, kun perustelut on mietitty niin, että niiden takana voidaan seisoa.

  10. Hmm… onko markkinoille tullut asiantuntijoita, jotka eivät esittele koulutustaan ja taustaansa? Ne kannattaa kyllä tarkistaa jos johonkin koulutukseen on menossa. Google on siihen ihan tarpeeksi hyvä väline. Koulutuksen järjestäjän pitäisi tietysti nämä asiat tarkistaa myös.Kehoitan kaikkia avoimuuteen ja läpinäkyvyyteen. Ei minulta kukaan osta "kolmea kiloa asiantuntijuutta" vaan asiat käydään ensin hyvin tarkkaan läpi.Mistä muuten tulee tämä kummallinen uskomus, että ihmiset ostavat sikoja säkeissä? Itse en ole sellaisiin törmännyt. Varsinkin pienet yritykset kyllä katsovat äärimmäisen tarkkaan mihin rahansa pistävät. Itsekin teen niin.

  11. Eero, Teemu ja Katariina, kiitos kommenteista!Kaipaan tosiaan tarkennusta "sosiaalisen median asiantuntija / konsultti" -titteleihin. Kuten Teemu sanoit, sinun osaamisesi voisi määritellä vaikkapa näin: "sosiaalisen median ja markkinoinnin asiantuntija" tai "asiantuntija, markkinointi sosiaalisessa mediassa".Asiantuntijuus syntyy mielestäni siitä, mitä ihminen tekee ja vasta toissijaisesti siitä, missä hän sen tekee. Toki kanavissa voi olla painotuksia. Oma kirjoitusosaamiseni painottuu sosiaaliseen mediaan, mutta muutkin työelämän kanavat ovat varsin hyvin hallussa. Olen itse asiassa aloitellut kirja- ja printtipuolella vuonna 1996, ja "vasta" vuonna 2000 siirtynyt sähköisten kanavien kirjoituskouluttajaksi.Olen miettinyt sitäkin, kuinka vaikeaa asiakkaiden on kilpailuttaa meitä kaikkia, jos tittelinä on pelkkä "sosiaalisen median asiantuntija". On tosi vaikea verrata kahta ihmistä, joista toinen on taustaltaan markkinoija ja toinen it-osaaja. Se helpottaisi asiakkaitakin, jos he tietäisivät, mitä sosiaalisen median sarkaa kukakin kyntää.Eero, ilman muuta asiakkaat vertailevat taustoja, mutta heille olisi helpompaa, jos me kaikki profiloituisimme jo valmiiksi johonkin sosiaalisen median osa-alueeseen. Käsitinkö oikein, että sä olet erikoistunut sosiaalisen median sovelluksiin ja toteutustapoihin (esim. kampanjat, asiakaspalvelutavoitteet tai some-markkinointimixin valinta)?

  12. Hyvia pointteja kommentoijilla!Naen tuon tarpeen maarittelyyn tulevan jenkeista.Siellahan on guruja ja asiantuntijoita sosiaalisessa mediassa vaikka kuinka ja nyt villitys iskee Suomeen!Asiantuntija voi kertoa kolme hyvaa mita kannattaa tehda ja mita ei mutta se ei tarkoita, etta han olisi sisallon tuottaja sosiaalisessa mediassa. Tai han voi olla sita vain osassa sita. Asiantuntijoita ja konsultteja tulee aina. Tekemalla oppii ja sitten voi opastaa muita.Samaan tapaan kuin muotiin tulee mini tai maxi. :)ps. Olen iloinen blogisi loytamisesta. Nautin suunnattomasti hyvin kirjoitetuista jutuistasi, kiitos!BLOGitse

  13. Hmm… pitäisiköhän päivittää omaan ansioluettelooni somettaja? Tuli muuten mieleen keisarin uudet vaatteet.

  14. Blogitse, kiitos itsellesi ahkerasta kommentoinnista!Pletti, keisarin uudet vaatteet ovat itsellenikin tulleet monesti mieleen, kun seuraan "somettaja"-keskusteluja. 🙂

  15. Hyvä kirjoitus! Olen kuitenkin vähän eri mieltä, vaikka some ja sometus sanoina tyhmiltä tuntuvat minustakin.Minusta voi hyvin olla sosiaalisen median asiantuntija. Ja yhtä hyvin voi olla printtimediankin asiantuntija. Ei asiantuntijuus ainoastaan tarkoita sitä, että osaaminen on kapea. Yhtä lailla osaamisen voi levittää laajalle, mutta matalalle. Tai jopa molempiin suuntiin, kuten olen itse pyrkinyt tekemään. Eli siten, että on yksi tai useampia kapeita pystysuuntaisia osaamissektoreita ja sitten laaja näkemys päälle; ns. t:n muotoinen osaaminen. Ja tietenkin on selvää, ettei kukaan sitä kokonaisuutta ihan samalla tavalla hahmota, olemmehan ihmisiä emmekä wikipedioita.Konsultoivassa työssä ei aina tarvitsekaan osata ihan nippelintarkkuudella jokaista asiaa. Tärkeämpää on nähdä kokonaisuus ja osata löytää oikea ratkaisu. Näin sitä paitsi on jo nyt ja viimeistään tulevaisuudessa melkein kuinka kapeassa osaamisalueessa tahansa, kun tiedon määrä lähestyy rajatta ääretöntä. Konsultteja tarvitaan, koska useimmat meistä on ylikoulutettu kapeaksi osaajiksi ja sitten vielä tittelein ja tarkoin työtehtävin lukittu näkemään vain oman pieni nurkkamme.Varsinkin pienemmissä yrityksissä tarvitaan laajan profiilin osaajaa jo resurssien vähäisyyden takia. Nämä organisaatiot eivät voida palkata joka osa-alan asiantuntijaa erikseen eivätkä käyttää kallista ulkopuolista asiantuntijaa, vaan yhden henkilön on hallittava karkealla tasolla kaikki. Tällaiset yleisjantterit ovat usein harjoittelijoita tai muuten uransa alkupuolella olevia ja monet myös jäävät sellaisiksi. Mutta jos heillä on tarpeeksi oppimisintoa, tuollainen ympäristö on loistava paikka kasvaa arvostetuksi moniosaajaksi. Todellisia moniosaajia ei maailmassa ole todellakaan liikaa.

  16. Kiitos kommenteista!Johanna, tuo blogisi listaus oli hyödyllinen, ja se myös vahvisti näkökantaani. Sosiaalisen median asiantuntijoita on niin moneen junaan, että asiakas tarvitsee täsmennyksen siitä, mikä kuuluu asiantuntijan erikoisosaamiseen.Oma tittelisi toisaalta täsmentyy myös sillä, mitä Ambientia tekee. Jos viitekehyksenä on digimediatoimisto, kaikki tietävät, ettei teidän syväosaamiseenne välttämättä kuulu analyysi some-palveluiden tietoturvasta tai blogikirjoituskoulutus johtoryhmälle.Aki, tervetuloa blogiini! Havainnollinen T-kuvaamisesi oli juuri sitä mitä tarkoitin. Sosiaalisen median kentällä on niin monta "T:n pystyviivaa", että asiakkaan pitäisi pystyä hahmottamaan, mikä kuuluu juuri tämän asiantuntijan syväosaamiseen.Kukaan ei kuitenkaan hallitse kaikkia eri osa-alueita, joten tällä hetkellä joku sosiaalisen median asiantuntija on erikoistunut some-markkinointiin, mutta ei tiedä mitään tietoturvasta, teknisistä alustoista tai kirjoittamisesta. Toinen asiantuntija taas on perehtynyt verkkoyhteisöihin ja sosiologiaan, mutta hän on pihalla markkinoinnista ja asiakaspalvelusta somessa.Lähinnä toivon asiakkaiden puolesta selkeyttä. Jos asiakas ryhtyy kilpailuttamaan sosiaalisen median asiantuntijoita, heitä on aika vaikea vertailla nykyisellään.

  17. Ehdotan juuri sisäisessä kokouksessa itselleni ammattinimikettä somettaja, ja tarkistuskierroksella googlasin tähän vanhaan postaukseen. Jäin pohtimaan mikä olisi sopiva englanninkielinen titteli henkilölle, jonka toimenkuvan ytimeen kuuluu viedä prosesseja ja projekteja sosiaaliseen mediaan ja opettaa somea. Some-body? Some-one?

  18. Kiitos kommentista ja tervetuloa blogiini!Somettaja-termissä on se hankaluus, että se ei tosiaan kerro ihmisen erityisosaamisaluetta sosiaalisen median laajalla kentällä. Lisäksi haasteena on se, että monessa organisaatiossa nimikkeen pitää kertoa "taso": oletko esimies, asiantuntija vai operatiivinen työntekijä. Somettaja ei kerro ihmiselle mitään muuta, kuin että teet jotain sosiaalisen median parissa.Jos kuvaat muutamalla sanalla tehtävänkuvaasi ja siihen tarvittavaa osaamista, niin ehdotan tosi mielelläni nimikkeitä. Englanninkielisiin en yltä kovin helposti, mutta joku blogin lukijoista osaa varmasti auttaa niissä.

  19. Luin mainion kirjoituksesi vasta nyt. Noista "sosiaalisen median asiantuntijoista" en tiedä, lukumäärä tuntuu lisääntyvän ja olen aivan samaa mieltä kanavamixin sekä -käyttötarkoitusten muuttumisesta. Mutta jos ihminen haluaa profiloitua "sosiaalisen median asiantuntijaksi" niin mikäs siinä. Ei se ole ainakaan vielä Arvostetut ammatit -listan häntäpäässä.Mutta varsinaisella "somettaja" -nimikkeellä on viitattu nettikeskusteluissa ihmisiin, jotka fasilitoivat, koordinoivat ja moderoivat netin nk joukkoälyä, ei-formaaleja verkostoja sekä muuta ihmisten vapaaehtoistoimintaa netissä. Somettajassa kyse on siis toimenkuva, jonka tarkoitus ei ole tuoda esille itseään tai organisaatiotansa vaan järjestää joukkoälylle (tai crowdsourcingille, joukkouttamiselle tai mille vaan kollektiiville) parhaat mahdolliset itseorganisoitumis -olosuhteet.Onko se sitten terminä "somettaja" vai jokin muu, jää nähtäväksi. Itse nettikoordinaattorien ja -fasilitoijien tarve on faktaa. Tekesin TekesOPPY on kelpo case toiminnan eduista verrattuna perinteisiin toimintatapoihin.

  20. Nyt eletään vuotta 2018 ja esimerkiksi Järvenpään seurakunta etsii kesätöihin somettajaa. Ei ilmaiseksi, vaan kuukausipalkalla. Eli näin se maailma muuttuu ja somettajastakin tuli työ, jolla voi tienata.

Kerro oma kantasi Kommentointiohjeet?

Tässä blogissa saa kommentoida omalla nimellä tai minun tunnistamallani nimimerkillä. Vaadin myös kunnollisen meiliosoitteen. Minua ja mielipiteitäni saa ilman muuta kritisoida. Muistathan silti hyvät tavat. Karsin jo etukäteen kaikki alatyyliset kommentit, mainokset sekä tietenkin laittomat sisällöt. Mitä perustellummin asiasi esität, sitä varmemmin se tulee huomioiduksi.