Ethän usko Linkedin-verkostoani? (Minäkään en usko sinun)

Katleena Kortesuo

Osallistuin tänään päivällä Digi- ja väestötietoviraston Tietoturvatunnille. Iso kiitos järjestäjille! Puhuin Tietoturvatunnilla informaatiovaikuttamisesta; yhteenvedon löydät tekstin lopusta.

Tapahtumassa keskusteltiin myös Linkedin-verkostosta. Huijareiden on nimittäin helppo rakentaa uskottava valeprofiili, jos vain saa kerättyä aitoja ihmisiä kontakteiksi. Kun feikkitilin kontaktilistalla on tarpeeksi monta nimeä, profiili alkaa vaikuttaa ulkopuolisten silmiin ikään kuin oikealta ja varmennetulta henkilöltä.

Omalta kohdaltani tunnustan suoraan, että toimin tässä kaikkien ohjeistusten vastaisesti. Kuten vakiolukijat tietävät, olen kasvosokea. En siis voi mitenkään muistaa, keitä olen tavannut. Niinpä hyväksyn sokeasti kaikki kaveripyynnöt, paitsi jos kyseessä on ilmiselvä huijari kuten öljynporauslautalla työskentelevä komea leskilääkäri.

Ethän siis pidä minun tai kenenkään muunkaan Linkedin-verkostoa minkäänlaisena takuuna kenestäkään tyypistä? Ihmisillä on vaikka kuinka etäisiä kontakteja Linkkarissa ja Facebookissa, eikä sometuttavuus ole tae sen syvällisemmästä ihmissuhteesta. Somekontakti voi syntyä kasvosokeudesta, hajamielisyydestä, virheklikistä, huomionhalusta tai väärinkäsityksestä.

Jos siis haluat varmistua jonkun henkilöllisyydestä, tee se muulla tavoin kuin verkostoa tarkastelemalla. Pirauta yhteiselle tuttavalle tai tee käänteinen kuvahaku Googlessa.

Älä helkutissa usko minun verkostoani. En minäkään usko sinun verkostoasi.

Info, kyber ja hybridi DVV, Tietoturvatunti ©Katleena Vaikuttamisen 2 merkitystä 1. Sotatieteissä vaikuttaminen on valtiollista tai puolivaltiollista vaikuttamista: kyber, info, kineettinen… 2. Yleiskielessä vaikuttaminen on mitä tahansa tavoitteellista viestintää/toimintaa: mainokset, taide, aktivismi… Infovaikuttaminen on tavoitteellista ja strategista viestintää, jossa informaa­tiota tuottamalla, muokkaamalla tai rajoittamalla pyritään muuttamaan koh­teen kogni­tio­ta ja käsityksiä osana poliittista tai yhteis­kunnal­lis­ta vaikutta­mis­ta Infovaikuttamisen 3 lajia: puhdas, samea, likainen Kybervaikuttaminen * Tavoitteena häiritä kohteen tietoverkkoa ja järjestelmiä * Keinoina mm. virukset, troijalaiset ja verkkovakoilu Hybridivaikuttaminen * Valtiollisen toimijan valikoima eri keinoja Miten torjua kyberrikoksia? * Katso läheisten perään * Anna ohjeet tarkkoina käskyinä ja kieltoina Ole kiltti – kunhan tajuat että jotkut eivät ole * Kaikki apua pyytävät eivät ole pulassa
Ja tässä se yhteenveto puheenvuorostani.

 

Kerro oma kantasi

Tässä blogissa saa kommentoida omalla nimellä tai minun tunnistamallani nimimerkillä. Vaadin myös kunnollisen meiliosoitteen. Minua ja mielipiteitäni saa ilman muuta kritisoida. Muistathan silti hyvät tavat. Karsin jo etukäteen kaikki alatyyliset kommentit, mainokset sekä tietenkin laittomat sisällöt. Mitä perustellummin asiasi esität, sitä varmemmin se tulee huomioiduksi.