Olen tähän asti ollut aivan varma, että kukaan järkevä ihminen ei halua seurata Twitterissä ketään, joka vain mainostaa itseään ja firmaansa.
Olin väärässä.
Erään painotalon yrittäjäheppu – jätän nyt tarkoituksella nimen mainitsematta – on saanut kerättyä lyhyessä ajassa 500 seuraajaa. Hänen tweettinsä ovat lähes poikkeuksetta seuraavanlaisia:
Käyntikortit ajoissa – www.firmannimi.fi
Tilaa meiltä mainoskuoret – www.firmannimi.fi
Nyt jättijulisteet halvalla – www.firmannimi.fi
Hepun taktiikka on ovela. Hän valitsee nopeassa tahdissa satakunta uutta seurattavaa. Suuri osa ryhtyy kohteliaisuudesta seuraamaan takaisin. Jos joku ei tee näin, heppu lopettaa itsekin seuraamisen.
Mistä tiedän, että heppu pudottaa tweettivirrastaan ne, jotka eivät seuraa takaisin? Siitä, että hän juuri äsken ryhtyi jo neljännen kerran seuraamaan minua. Painoalan yrittäjä ei siis edes muista, keitä on jo kerran ryhtynyt seuraamaan ja sitten lopettanut, vaan hän yrittää sinnikkäästi aina uudelleen.
Itse olen yrittänyt pitää Twitter-tietovirtani laadukkaana. En siis automaattisesti seuraa ketään takaisin, ellei hänen sisältönsä kosketa minua jollain tapaa. Painotalon hepun tweettejä vilkaisin, mutta totesin, että seuraaminen ei kannata.
Miksi en julkaise painoyrittäjän nimeä? Haluan katsoa, toteutuuko oletukseni. Olen varma, että mainostaminen ei pitemmän päälle kannata ja että seuraajat tulevat vähenemään.
Ehkä olen väärässä. Ehkä Twitterin valtaavat vähitellen itsensämainostajat, jolloin palvelun käyttöarvo pienenee.
Samainen heppu on muuten minuakin seurannut jo useamman kerran.
Jännä nähdä kauan totakin kestää, välillä tulee ilmoitus, että heppu x seuraa sinua.
En muuten seuraa vieläkään häntä.
Tuttu tyyppi… Henk koht syvästi inhoan sitä että tviittivirtaan tungetaan vain tuollaisia myyntijuttuja. Inhoan myös sitä, että henkilö joka on fb-kaverini, kenen firman fb-sivusta tykkään ja ketä seuraan twitterissä, tunkee linkin uusimpaan bloggaukseensa kaikkiin kanaviin, ja toki tunnin sisällä päivityksestä. No useinhan nuo on automatisoituja. Silti, sairaan ärsyttävää. Ja vähän meni ohi aiheenkin :).
Mutta ihan kuten FB-sivujen tykkääjienkin suhteen, twitterissäkin on ihan se ja sama kuinka paljon kamuja sulla on, jos ne _ei tee mitään_. Tuhat fania ja kukaan ei koskaan kommentoi, tuskin ne mitään tilaakaan.
Mä olen myös pohtinut tuota päällekkäisyyttä. Mulla FB-kavereista ja Twitter-seuraajista alle 10 % on samoja, joten blogi on mennyt automaattisesti molempiin. Nyt kun ”yhteisprosentti” on kasvamassa, lopetin FB-syötteen juuri tuon päällekkäisyyden vuoksi.
Sen sijaan LinkedIn on mulla niin vähällä käytöllä, että sinne menee mun twittervirta – ja tietenkin blogi siellä seassa. LinkeIniä käytän enemmän yksityisviesteillä ja vähän keskusteluissakin.
Se mua ehkä harmittaa erityisesti, että jos jollakulla on Twitterissä oma tili ja firman tili ja se tweettaa samat asiat molemmista. Samoin oman tilin retweettaus on jotenkin liiallista oman hännän nostamista.
Oli ihan pakko nyt aiheen kunniaksi kirjautua Twitter-tunnuksella.
Mutta asiaan. Näinhän sitä on toimittu vuosikausia Twitterissä. ”Hienoa” nähdä että kotimaassakin jo osataan. En tiedä, mutta oletan, että tähän on kehittyneitäkin välineitä, eli muistin varassa ei tuskin tarvitsee toimia. Muita taktiikoita on seurata tiettyjä avainsanoja ja alkaa seurata sen perusteella – täysin automatisoidusti. Ja yksi tapa mainostaa on lähettää @-viestejä (ilman seuraamista) henkilöille, jotka mainitsevat tietyn avainsanan. Kokeilepa vaikka mainita iPad tweetissä.
Itse lähden hyvin harvoin seuraamaan, jos seurattavien määrä ylittää seuraajien määrän, ja uskon, että moni muu toimii samoin. Se viestii vääränlaisesta käyttäytymistavasta.
Seuraaminen takaisin ei toisaalta monille ole mikään iso juttu. He käyvät ehkä vain silloin tällöin Twitterissä ja kokevat, ettei muutamilla mainosviesteillä niin väliä. Pitäähän toisen positiivinen ele palkita vähintään tekemällä sama hänelle, tai muuten omatunto soimaa.
Minä itse asiassa alkuun seurasinkin kyseistä kaveria, mutta kyllästyin, kun pukkasi pelkkää mainosta. Sen jälkeen uusia seuraamisilmoituksia on tullut kolmisen kertaa. En ole ikävä kyllä jaksanut enää edes tarkistaa, onko sisältö muuttunut mielenkiintoisempaan suuntaan. Ilmeisesti ei.
En kyllä ihan ymmärrä tuotakaan, että seurattavia suurempi seuraajien määrä olisi jokin itseisarvo. Olisi aika vaikea päästä uutena mukaan, jos kaikki toimisivat noin. Itse yleensä vain luen uusimpia tviittejä jonkin matkaa ja päätän niiden perusteella, kiinnostaako vai ei. Mutta kriteerinsä kullakin – minusta taas ei pelkästään englanniksi tviittaava saa kovinkaan herkästi seuraajaa.
Olen havainnut, että tuo suhde korreloi sisällön laadun kanssa. Kun uusia seuraajia tulee useita päivässä kuukaudesta toiseen, ei jokaiseen yksinkertaisesti jaksa tutustua noita lukuja tarkemmin. Luonnollisesti en aina ole noin ehdoton.
Muistan törmänneeni samaan jo viime vuonna, en tosin muista oliko sama tapaus. Kun kolmannen kerran sähköposti ilmoitti, että tämä käyttäjä seuraa nyt sinua, kävin kylmästi blokkaamassa koko käyttäjän. Toisaalta aika harmittomiahan tuollaiset lopulta ovat, jos eivät kovin aktiivisesti markkinointiviestintää visertele.
Ihan jänskättää aina, mitä on tänään listalla. Joulun aikaan kalenterit ja joulukortit olivat pop, samoin canvas-taulut. Kerran oli tweettiin tullut typo. Firma lupasi takkuvarmaa toimitusta. Twitterin parasta campia 🙂
Selvästi yrittäjä on halunnut ”kohdistaa tweettinsä ajankohtaisiin tarpeisiin”. Myös aamutervehdys näyttää olevan usein sama.
Seuraajien määrä näyttää muuten nyt jääneen paikalleen, joten ehkä mainostweettauksilla ei pysty saamaan kokoon enempää kuin 500 seuraajaa. Jatkan kuitenkin tilanteen vakoilua aika ajoin. 🙂
Mä voisin myydä kyseiselle yrittäjälle iskulauseen: ”Takkuvarmaa tweettausta!”
Odottelinkin milloin joku nostaa asian esiin, minulla löytyi Google Mail -haulla kahdeksan kertaa painotalon kaverin innokas tanssiinkutsu. Viimeisin viime viikolta, vielä löytyy siis puhtia. Muiden lailla seuraamisessa sisältö on avainasia: aihealueet ja laatu. Sen perusteella seuraajat löytyvät. Listaan voisi lisätä vielä ajantasaisuus. Uusi variantti kun on henkilö, jonka tviittien sisältö on kunnossa – mutta mutta tviittaa asiat (joiden arvo on tiedon tuoreudessa) vuorokauden pari myöhässä.
”Itse lähden hyvin harvoin seuraamaan, jos seurattavien määrä ylittää seuraajien määrän, ja uskon, että moni muu toimii samoin. Se viestii vääränlaisesta käyttäytymistavasta.”
Itse käytän Twitteriä pääasiassa kiinnostavien asioiden seuraamiseen, mutta en ole itse kovin aktiivinen twiittaaja. Jonka takia en ole ymmärrettävästi kovin kiinnostava seurattava. Mutta onko se vääränlaista käyttäytymistapaa? Eikö Twitteriä voi käyttää kuin yhdellä tavalla?
Vääränlaisella tarkoitin juuri sitä, että tuollainen käyttäjä ei ole kiinnostava seurattava. Vääränlainen minulle ei tietenkään tarkoita vääränlaista jollekin toiselle.
Voisiko tällaiseen onnettomaan Twitter-taktiikkaan olla syynä huono some-konsultti, joka on sanonut, että näin kannattaa toimia?
Itse olen pitänyt tyypin kuitenkin vielä seurannassa. Takkuvarma toimitus -viesti koukutti myös minut, ja toisaalta on mielenkiintoista seurata muuttaako hän aikaa myöten toimintatapaansa Twitterissä.
Totta, jostain heppu on oppinsa saanut. Voisin kuitenkin veikata syyllisen sylttytehtaan olevan rapakon takana, jossa automatisoitu viestintä on kehittynyt huippuunsa. Ainakaan en tunne ketään suomalaista konsulttia, joka suosittelisi mainosspämmäystä.
Mä en itse kuulu kyseisen hepun seuraajiin, mutta käyn kyllä aina välillä kurkkimassa, millaisia tweettejä on viime aikoina tullut. Tähän mennessä toimintamalli ei ole muuttunut, mutta tahti on tosin hidastunut.
Tämähän on Twitterissä standardikikka, joka kuuluu jokaisen somea käyttävän IM-yrittäjän työkaluarsenaaliin. Eli ei mitään uniikkia 🙂
Markkinoinnilla voidaan tavoitella lukuisia eri asioita, mutta yleensä kaksi nousee ylitse muiden
1) Tietoisuuden ja tunnettuuden kasvu
2) Myynnin lisäys
Firmannimi.fi on onnistunut erinomaisesti ensimmäisessä asiassa. Kaikki kommentoijat sekä lukuinen joukko tviittaajia, minä mukaan lukien, tuntee Firmannimi.fi nimeltä ja tietää saavansa takkuvarmasti käyntikortteja edullisesti. Firmannimi.fi on onnistunut niin hyvin, että siitä pöhistään tässäkin blogissa. Tästä on tullut jo pieni ilmiö ja voidaan sanoa, että tavoite on saavutettu.
Entä sitten kohta 2.? Onko myynti lisääntynyt? Siihen en osaa vastata, mutta voin antaa oman subjektiivisen näkemyksen asiaan (mikä ei ole yhtä kuin totuus). Jatkuvan spämmäämisen ja seuraa/en seuraa leikin johdosta, en aio koskaan tilata kyseisestä painotalosta yhtään mitään. Eli ainakin minun painotarpeet saa muut hoitaa jatkossakin, olipa hinta kuinka halpaa, työ kuinka laadukasta ja toimitus kuinka takkuvarmaa tahansa.
Totta – tunnettuus on kasvanut kuin Tuksulla.
Kasvaakohan myynti? Minäkään en ostaisi kyseiseltä firmalta mitään, mutta ehkä joku ostaa. Jos jonkun pitää yhtäkkiä painattaa vaikkapa hääkutsut tai sukujuhlien ohjelma, tämän firman nimi on jo valmiiksi mielessä.
Luulisin, että olen törmännyt tapaukseen. Minulla on myös vahva mutu, että kyseinen henkilö on pitkälle automatisoinut Twitter-presenssinsä. Sen lisäksi, että tweettejä voi ajastaa valmiiksi monilla työkaluilla, myös takaisinseuraamisen voi jättää työkalun huoleksi. Halutessaan jopa automaattiseuraaminen onnistuu sopivilla parametreilla tai ihan vaan osoitelistalla (mikä voisi selittää samojen tilien toistuvan kolkuttelemisen).
500 seuraajaa voi saada helposti ja monillakin keinoilla. Se ei kerro mitään mistään. Olen lopettanut mokoman lukeman vahtaamisen aikaa sitten. Jos tilinsä automatisoi, seuraajat voivat olla vaikkapa ”samanhenkisiä” ulkomaalaisia. Siinäpä sitten robotti toiselle myy ja markkinoi!
Suomalainen mainostaja on sentään jollain tavalla sympaattinen, kun samalla kielellä rämpii. Squeeze-sivuille (sähköpostiosoitteen toivossa) linkittävät ameriikan helppoheikit lentävät parin roskalinkin jälkeen virrasta kuin leppäkeihäs.
Jos mietitään toiminnan tuloksellisuutta, niin ainakin toiminnan vaatima työmäärä on onnistuttu minimoimaan. Niinpä voisi ajaltella, että Return on Investment on aika helposti plussan puolella.
Itse tsekkaan monesti tyypit, jotka alkavat seuraamaan mua. Kaikki spämmääjiltä tai boteilta näyttävät blokkaan ja raportoin spammistä.
Monesti blokkaan oikeitakin ihmisiä, jos heillä ei näytä olevan mitään oikeaa syytä seurata minua (esim. joku kalifornialainen eläinruokakauppias).
Pahus, mun pitäisi jaksaa tehdä sama juttu. Aluksi blokkasin turhat seuraajat, mutta nyt en enää ole jaksanut. Luotan siihen, että ne häipyvät vähän ajan päästä, kun en seuraa takaisin.