Ilkka Kauppinen on matkailun internet-markkinoinnin asiantuntija. Parhaillaan hän kirjoittaa vierailevia kirjoituksia eri blogeihin saadakseen näkyvyyttä omalle uudelle sähköisen liiketoiminnan blogilleen ja matkailuseminaarille nimeltä eTourism, joka pidetään 23.9.2010 Vantaalla.
Mikä on blogipostauksen ja kolumnin ero?
Pidän itseäni kokeneena bloggaajana. Olen kirjoittanut omaan Internet-markkinointimatkailua-blogiini lähes sata blogikirjoitusta. Lisäksi olen kynäillyt useita kirjoituksia muihin blogeihin.
Vuosi sitten sain pyynnön kirjoittaa Matkailun edistämiskeskuksen Matkailusilmä-lehteen kolumnia matkailun sähköisestä liiketoiminnasta. Se oli ensimmäinen kerta kun kirjoitin kolumneja lehteen.
Vaikka olen kuullut joskus jonkun vertaavan blogijutun kirjoittamista kolumnin kirjoittamiseen, julkenen olla asiasta eri mieltä.
Mikä sitten erottaa blogikirjoituksen ja kolumnin? Keskeisin ero näiden kahden eri kirjoituksen välillä on se, että blogijutun tavoitteena on saada lukija reagoimaan, eli kommentoimaan tai klikkaamaan jutussa olevaa linkkiä, kun taas kolumnin tavoitteena on saada lukija ”vain” ajattelemaan. Monikanavaisuuden ja linkitysten hyödyntäminen, verkkokirjoittamisen periaatteita unohtamatta, ovatkin hyvän blogin perusaineksia.
Toki muitakin eroja on. Sainkin varsin pian huomata, että blogiin ja painettuun lehteen kirjoittaminen ovat kaksi eri asiaa: kun blogijuttuni syntyvät keskimäärin puolessa tunnissa, kolumniin saan helposti kulumaan puolikin päivää.
Asian voi kääntää toisinkin päin. Hyvästä toimittajasta tai kirjailijasta ei aina tule hyvää bloggaajaa. Varsinkin jos kirjoittajalta on jäänyt blogien maailmaan tutustuminen. Ilmiö on helposti havaittavissa monessa eri lehdessä, missä on haalittu sekalainen joukko tunnettuja kirjoittajia lehden verkkosivuille bloggaamaan. Tällöin heidän blogeistaan on tullut etupäässä monologeja, jotka soveltuisivat paremmin painettuun ympäristöön.
Herranjestas mitä blogikirjoittamisen aliarvioimista!Hyvä blogi on taidetta, samoin kuin hyvä kolumni on taidetta. Kyse on omien ajatusten ja käsitteiden tuomista ihmisten tietoisuuteen. Kirjoittaja antaa palan itsestään lukijalle, ja joskus ilman tarvetta vastapalvelukselle. Hyvä kirjoitus tai vaikka kirja on lahja lukijalle. Joskus hyvä kirjoitus on niin suuri lahja, ettei lukija voi sitä koskaan maksaa takaisin.Ja vaikka et kirjoittaisikaan blogeja hyvää hyvyyttäsi, niin "klikkailu" ei todellakaan ole blogin tehtävä. Blogin tehtävä täysin itsekkäistäkin syistä on saada asiakkaita. Yritit sitten saada maksavia asiakkaita tai käännyttää lukija oman ideasi kannalle.Jos Suomessa edelleen ajatellaan blogista tällä tavoin, voidaan unohtaa todellinen sosiaalisen median läpimurto. Milloin ne suomalaiset, jotka kykenevät luomaan jotain todella merkityksellistä, rupeavat ajattelemaan blogeista samoin kuin amerikkalaiset yrittäjät.Ottakaa ihmeessä oppia Copybloggerin, Mars Dorianin, Probloggerin, PushingSocialin ja lukuisten muiden blogien ajattelutavasta. Kyse ei todellakaan ole hankkia "klikkailua" tai kommentteja. Kyse on bisneksestä, eikä todellakaan mistään pienestä bisneksestä.Pahoittelen Katleena tulistumisestani, mutta vieraskynäsi sai palan kurkkuuni.
"Sainkin varsin pian huomata, että blogiin ja painettuun lehteen kirjoittaminen ovat kaksi eri asiaa: kun blogijuttuni syntyvät keskimäärin puolessa tunnissa, kolumniin saan helposti kulumaan puolikin päivää."Se ehkä kertoo enemmän omasta asenteestasi kuin kirjoituksen formaatista sinällään? Miksi asetat blogikirjoituksesi riman alemmas kuin kolumneillesi?
Empäs ollut ajateluttut asiaa koskaan tuosta näkökulmasta, mutta niin sitä vaan oppii uusia asioita, kun lukee muiden blogia eikä vain keskity omaan blogiin.
Mukavaa että reagoitte postaukseeni. Kokeneet toimittajat eivät käytä lyhyiden lehtiartikkelien kirjoittamiseen aikaa yhtään enempää kuin minä käytän blogipostauksieni tekoon. Olen myös täysin varma, että lehtikirjoitteluun tottunut toimittaja käyttää ensimmäiseen blogijuttuunsa huomattavan paljon enemmän aikaa kuin normaalien artikkelien kirjoittamiseen.Pääsanomani tässä postauksessa oli siis se, että kukaan ei ole seppä syntyessään.
"Pidän itseäni kokeneena bloggaajana. Olen kirjoittanut omaan Internet-markkinointimatkailua-blogiini lähes sata blogikirjoitusta. Lisäksi olen kynäillyt useita kirjoituksia muihin blogeihin."Itselläni on myös "vakavammin otettavaa" bloggausta takana 100+ raapustuksen verran blogissa, joka itse asiassa juuri täytti vuoden. En kuitenkaan vielä pidä itseäni mitenkään kokeneena bloggajana, vaan katson olevani vasta alkutaipaleella. Kaikki on toki suhteellista, ja toiset oppivat nopeammin kokemuksistaan.
Olen joskus kirjoittanut it-viikon ensimmäisen aukeaman vieraskirjoituksen. Siitä on aikaa, se oli joskus 2000 tai 2001. Muistan kuitenkin siitä sen kammotuksen, että minulle annettiin merkkiraja, miten pitkä kirjoituksen pitää olla. Kirjoitin tekstin tunnissa ja sitten muotoilin sitä 3 tuntia, että sain siitä oikean mittaisen.
Hyvää keskustelua – kiitokset kaikille!Blogin yksi parhaista piirteistä on juuri se, että tarkkoja merkkirajoja ei ole. Jos joku tilaa minulta blogipostauksen, kirjoitan sen nopeammin kuin kolumnin. Mittaan kirjoittaminen on aina hitaampaa, ja postaukset jo sinällään ovat tekstilajina vähän lyhyempiä kuin lehtien vieraskynäpalstat.
Tarkoitukseni oli nostaa esiin juuri se, että blogikirjoittaminen on kirjoittamisen laji mitä pitää harjoitella meidän jokaisen. Se vaatii harjoittelua vaikka jo luulisi osaavansa artikkeleita perinteiseen mediaan kirjoittaakin.@Pekka Onko 100 blogipostausta vähän vai paljon? Jos sitä vertaa kirjoittamieni kolumnien määrään (5 kpl), on se melko monta, jos taas johonkin muuhun, niin erittäin vähän. Kaikki on, kuten sanoit, suhteellista.
@Ilkka:Mulla on sellainen trnne, että 100 on vielä aika vähän. Ehkä siksi, etten tunne osaavani kirjoittaa kovin hyvin.Olen samaa mieltä kanssasi, että blogikirjoittaminen on oma erikseen opeteltava lajinsa.
Mielestäni blogi, jossa tuodaan mietteet ilmi …on KOLUMNI eli oma mietintä kirjoitelma