Jos saat minulta kaveripyynnön, se on huijaus

Katleena Kortesuo

Kesän kunniaksi Facebookiin on ryhdytty luomaan valetilejä nimelläni. Niissä kaikissa on muunneltu profiilikuvaa kehyksillä tai kääntämällä, jotta Facebookin tekoäly ei tunnistaisi tiliä kopioksi.

Jos saat nimissäni FB-kaveripyynnön, se on taatusti huijaus. Ainoat oikeat sometilini ovat seuraavat:

Toivottavasti muistin mainita kaikki.

Alla olevat kuvakaappaukset ovat esimerkkejä huijauksista. Jos kaverisi on haksahtanut vastaaviin, pyydä ilmiantamaan profiili. Nämä viisi katleenaa on jo saatu suljettua, mutta uusia tulee taatusti.

Jos törmäät huijausprofiiliin, ilmoitathan siitä myös minulle? Yritän saada feikkitilit katoamaan mahdollisimman nopeasti, ennen kuin kukaan hairahtaa uskomaan niitä.

Feikkiprofiileita riittää. Ne on helppo tunnistaa väännellyistä ja kehystetyistä kuvista, kaveripyynnöistä ja tietenkin kirjoitusvirheistä.
Valeprofiilit yrittävät lähettää ihmisille yksityisviestejä. Tunnistusvinkki: en koskaan kysele ihmisiltä kuulumisia somessa. (Hoidan kuulumiset kasvokkain.)

2 kommenttia

  1. Nuo päälleliimatut oudonmakuiset YV:t ovat niin epäsuomalaisia, että jokaisen pitää tajuta kyseessä olevan huijaus. Vaikka suomeksi saattaa aloittaa viestin ”hei, mitä kuuluu?”, niin kukaan ei kysy ”mitä kuuluu tänään?” Ihme, että huijarit eivät panosta suomenkielisen viestittelyn nyansseihin. No, hyvä niin, toisaalta.

    Toivottavasti saat kaikki huijausyritykset kitkettyä, Katleena!

    1. Oot ihan oikeassa. Yksikään suomalainen ei sanoisi ”mitä kuuluu tänään”. Tuo ajanmääre on outo kuulumisten kyselyssä. (Ylipäätään suomalaiset aloittavat aika harvoin viestiä kuulumisilla, vaan tilalla on yleensä joku tervehdys – tai sitten mennään suoraan asiaan.)

      Pidetään yhdessä peukkua, että huijaustilit saadaan nopeasti poistettua. Näitä on nyt tosi paljon liikkeellä.

Kerro oma kantasi

Tässä blogissa saa kommentoida omalla nimellä tai minun tunnistamallani nimimerkillä. Vaadin myös kunnollisen meiliosoitteen. Minua ja mielipiteitäni saa ilman muuta kritisoida. Muistathan silti hyvät tavat. Karsin jo etukäteen kaikki alatyyliset kommentit, mainokset sekä tietenkin laittomat sisällöt. Mitä perustellummin asiasi esität, sitä varmemmin se tulee huomioiduksi.