Tarvitsemme koko perheelle majoituksen Porista Suomi-areenan ajaksi. Muistin asian viime viikolla keskellä yötä, joten menin nettiin kaivamaan vapaata hotellia.

Kaikki isoimmat ketjut oli jo varattu, ja niinpä lähetin meiliä noin kymmeneen eri hotelliin ja lomakylään.

Seuraavana aamuna vastauksia oli tullut kolmelta majoitusfirmalta. Valitsin niistä parhaan ja tein varauksen. Muita kiitin ja kerroin, että majapaikka oli jo löytynyt.

Myöhemmin joiltain matkailuyrityksiltä tuli vielä yksittäisiä vastauksia. Kiittelin jokaista ja selitin tilanteen.

Jäin silti ihmettelemään, kuinka pahuksen myöhään firmat kehtaavat palata asiaan. Hitaimmilla yrityksillä oli järjettömän pitkät vastausajat. Meilin lähettämistä venytetään päivätolkulla.

Minua alkoi kiinnostaa, kuinka hitaasti majoitusyritykset oikein vastaavat. Arvelin, että viive oli noin viikon verran, mutta päätin tarkistaa asian.

Katsoin meilien päivämäärät.

  • Olin lähettänyt kyselyni tämän viikon maanantaina 26.11.
  • Viimeiset vastaukset tulivat tänään keskiviikkona 28.11.

Oikeastihan kyse ei ollut hitaasta palvelusta ollenkaan. Oma aikakäsitykseni on vain tiivistynyt niin paljon, että kaksi päivää tuntuu ikuisuudelta.

En muuten malta odottaa viikonloppua. Siihen on ainakin viikko aikaa.

10 kommenttia

  1. Tuo näkyy lähes kaikessa. Töissä on skype auki, jotta saa reaaliaikaista keskustelua. Maileihin pitää mukamas vastata per heti ja puhelin ei saa olla äänettömällä.

    Ja sitten ihmetellään tietotyöläisen huonoa tuottavuutta. Mutta toisaalta palveluammatissa lähes reaaliaikainen vastaaminen on kuitenkin elinehto. Eikä suinkaan nin kuin esim. Br-leluilla, puhelinpalvelua saa englanniksi ja maileihin luvataan vastata kahden viikon kuluessa.

    Mutta tätähän tämä on 🙂

  2. Krhm…. Oletko koskaan kokeillut hotelli-hakukoneita? Vaikka booking.com, Hotels.com tai Agoda. Laitat hakuun vain päivämäärän ja paikkakunnan niin jopa löytyy vapaita huoneita. Voit jopa vertailla hintoja, lukea hotellivieraiden kommentteja jne. Sitten printtaat valitsemasi hotellin läpyskän ja vot – huone odottaa sinua.
    Mutta varmaan halusit nostattaa keskustelua nopeutuneesta ajastamme? On totta, että moni ihminen viettää kaiken aikansa sormet näppäimillä. Ruutu on lukemattomille ihmisille paljon tutumpi kuin puolison naama. No, joskus tälle hektisyydelle tulee vastavaikutus. Näin käy aina. Ei siis syytä huoleen.

    1. Kaunis ajatus tuo hotellisivusto, mutta niihin on listattu vain isot hotellit, jotka kaikki ovat jo tupaten täynnä Suomi-areenan aikaan. Niinpä on pakko lähestyä pieniä majoituskohteita – ja niitä pitää lähestyä yksitellen. Turhauttavaa, mutta totta.

      Mutta ehkä tämäkin hotellivarausharjoitus kasvatti kärsivällisyyttäni ja pitkäjänteisyyttäni.

      1. Sinähän selitit tilanteen jo ensiriveillä, mutta valistushenkinen lukijasi ei tainnut malttaa lukea.

        Näitähän sattuu keskustelutilanteissa: olemme niin innokkaita kertomaan oman perustellun näkemyksemme, että joskus unohtuu kuunnella, mitä toinen itse asiassa tuli sanoneeksi.

  3. Verkosta tulevaan yhteydenottoon tulee vastata nopeasti, koska asiakas sitä odottaa ja kilpailijan sivuille on vain sekunnin murto-osan matka.

    Itse pyrin vastaamaan tunnin kuluessa (mikäli vain inhimillisesti mahdollista), jos kysely yritykseemme tulee ”virka-aikana”. Syy löytyy tutkimuksesta, josta kirjoitin taannoin blogiinkin:
    http://www.myynti20.fi/milloin-on-paras-aika-soittaa-liidien-peraan/

    MIT:ssä tehdyssä tutkimuksessa nimittäin havaittiin, että nettikyselyt, joihin vastattiin alle tunnin aikana kyselyn vastaanottamisesta, saatiin kauppaa 6 kertaa paremmalla todennäköisyydellä kuin seuraavan tunnin aikana kontaktoiduilta. Ja seuraavana päivänä kontaktoiminen oli jo käytännössä turhaa.

    1. Pekka, nasevasti muotoiltu.

      Olipa aikakäsitykseni ”liian tiivis” tai ”liian löyhä”, kaupat sai kuitenkin se firma, joka toimi nopeasti. Jo yhden päivän viive oli liikaa.

  4. Maili vai meili? Ehkä makuasia, mutta mielestäni sähköposti on ollut meillä jo niin kauan, että sille annettu lempinimi pitäisi olla yhdenmukainen. 🙂

    1. Hyvä kysymys! Itse suosin meiliä, koska
      a) maili on pituusmitta
      b) suomessa sanat yleensä kirjoitetaan niin kuin ne lausutaan.

      Käytän itse jo asiateksteissäkin meili-sanaa, koska se on varsin vakiintunut ja lyhyempi kuin ”sähköposti”.

  5. Itsekin käytän meiliä. Maili on paitsi pituusmitta myös naisen etunimi. Sekin kallistaa vaakaa pari piirua meilin suuntaan. Mail tarkoittaa englanniksi kaikenlaista postia, jolloin sähköposti erotetaan siitä emailiksi. Suomessa meili tarkoittaa ainakin minun tietääkseni yksikäsitteisesti sähköpostia. Meiliä suosittelee myös Jukka Korpela. Yhtään argumenttia sanalle maili tässä yhteydessä en keksi. Siis meili 🙂

    http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/termit.html

Kerro oma kantasi Kommentointiohjeet?

Tässä blogissa saa kommentoida omalla nimellä tai minun tunnistamallani nimimerkillä. Vaadin myös kunnollisen meiliosoitteen. Minua ja mielipiteitäni saa ilman muuta kritisoida. Muistathan silti hyvät tavat. Karsin jo etukäteen kaikki alatyyliset kommentit, mainokset sekä tietenkin laittomat sisällöt. Mitä perustellummin asiasi esität, sitä varmemmin se tulee huomioiduksi.