Miten hiiskatissa näihin voi vastata, kun juuri on tullut sivulle? Kysymysikkunaa ei edes saanut siirrettyä syrjään tai klikattua alalaitaan, niin että olisi ensin voinut etsiä haluamaansa tietoa ja sitten vasta vastata. Kuka tällaisia kyselyitä oikein suunnittelee? Ja kuinka moni vastaa tuohon kyselyyn niin, että saaduista tiedoista on oikeasti hyötyä maistraatin verkkopalveluiden kehittämisessä?
Järkevämpää olisi poimia kadulta tusinan verran koekäyttäjiä, pyytää heitä etsimään tietyt tiedot maistraatin sivuilta, seurata heidän verkkoharhailuaan, haastatella heitä ja lopuksi tarjota parinkympin lahjakortti läheiseen kahvilaan.
PS. Mutta mitä ihmettä minä siellä maistraatin sivuilla tein? En ole onneksi eroamassa siipastani, mutta otan silti käyttöön tyttönimeni Kortesuon. Olen kulkenut sillä vuosikaudet työasioissa (kuten olette ehkä huomanneet), ja nyt otan sen takaisin viralliseksi nimekseni.
Juuri näin. Sama ongelma on tosi monessa nettitutkimuksessa. Yritetään kysyä käyttökokemuksia ennen kuin niitä edes on.
Niin tai miksi edes kysyä ihmisiltä mitään, kun he harvoin osaavat vastata asioihin oikein? He eivät yleensä tiedä oikeaa vastausta ja/tai valehtelevat sujuvasti.Eikö olisi parempi kysyä käyttökokemusammattilaiselta? Hän voisi kertoa saman, mitä tutkimuskin kertoisi puolet nopeammin ja puolet halvemmalla 😉
Siis mitä? Onko näin, että virallinen nimesi on kohta sama kuin itse itsestäsi käyttämäsi nimi? Historiallista!
Kiitos kommenteista!Mikko, sama ongelma on ollut tiedossa jo vuosikaupalla, mutta silti jotkut puljut myyvät näin surkeita tutkimussoftia. Tai ehkä he eivät opeta asiakkaitaan hyödyntämään niitä kunnolla.Aarne, olen aivan samaa mieltä. Käytettävyysasiantuntijoita kannattaisi ilman muuta hyödyntää.Anonyymi, kaveriporukkani on kettuillut mulle tästä nimidilemmasta jo vuodesta 1997. Nyt on aika virallistaa uudelleen tyttönimi. :)Hinta on muuten 91 euroa! Aika paljon oman tyttönimen palauttamisesta viralliseksi nimeksi. Grrrr.
Maksun tarkoitus on estää nimien harrastuksenomainen vaihtelu..