Sain meiliä, jonka lähettäjänä oli "Paivi".

Meilissä oli vain automaattinen allekirjoitus, ei liitettä eikä edes mitään tekstiä. Meiliosoite paljasti, että Paivi oli harjoittelija jossain matkatoimistossa.

Kaiken lisäksi allekirjoitus oli Comic Sansilla, fontilla, joka oli vanhanaikainen jo kymmenen vuotta sitten.

Viiden minuutin päästä putkahti toinen meili:

Tällä kertaa liite oli päässyt mukaan, mutta nyt oli kadonnut otsikko. Varsinainen viesti tai saatesanat puuttuivat yhä.

Kuka unohti perehdyttää Paivin?

Tässä Paivi-raukalle neuvoja, joita hänen esimiehensä olisi pitänyt antaa:

  1. Jos lähetät mainosspämmiä, ole edes kohtelias. Tervehdi ja kerro, miksi meili kannattaisi lukea.
  2. Kun lähetät liitteen, kirjoita aina saate: mitä liitteessä on ja miksi lukija viitsisi avata sen.
  3. Jos unohdat lähettää liitteen, pahoittele mokaasi, kun spämmäät toistamiseen.
  4. Laita meiliisi aina otsikko.
  5. Käytä meilissä koko nimeäsi, ääkkösineen päivineen. Koko nimen pitää näkyä sekä lähettäjätiedoissa että allekirjoituksessa.
  6. Älä käytä Comic Sansia. Ikinä. Missään.

Saamani meilien surkeus ei todennäköisesti ole Paivin vika. Sen sijaan hänen esimiehensä pitäisi katsoa peiliin.

En tällä kertaa raaskinut paljastaa yrityksen nimeä, koska harjoittelijarukka saattaisi saada elämänsä halvauksen. Aion silti meilata postauksestani kyseiselle matkatoimistolle, jotta heillä olisi mahdollisuus korjata toimintaansa.

22 kommenttia

  1. Perehdyttäjälle pitäisi kertoa että .doc-liitetiedosto pyytämättä on useimmille niin vastenmielinen ylläri että ei mitään rajaa.
    Jos on aivan pakko spämmätä – niin laittaisi vain tiedot meilin viestiosaan niin mahdollisesti voisi jollekin mennä jopa läpikin.

    Sen voisi joku kokea jopa tiedottamisena eikä saisi inhoreaktiota…

    😀

    1. Hyvä lisäys! Paras mainosmeili tulee ilman liitteitä. Jos liite on välttämätön, niin pdf-muoto on varmin.

  2. PDF on myös erittäin huono vaihtoehto, se on täynnä haavoittuvuuksia. Ei liitetiedostoja pyytämättä. Piste.

    Asettelujen ja fonttien tyrkyttäminen on idioottimaisuuden multihuipennus. Jos sanoma on niin mitäänsanomaton että se on *koristeltava* – niin parempi olla lähettämättä mitään.

  3. En ymmärrä, miksi joku saa näppylöitä jostakin fontista, varsinkin paljon parjatusta Comic Sansista. Ymmärtäisin, jos fontista ei saisi selvää, mutta tuosta fontista saa ja se on ihan hauskan näköinenkin.

    Kerro nyt, Katleena, mikä siinä ärsyttää ja miksi. Yritä ihan oikeasti perustella. Tosin turhamaisuuskin kelpaa perusteluksi.

    1. samihurmeelle:

      Fontti on osa viestin sisältöä. Kuten 90% ihmisen viestinnästä on sanatonta, myös kirjoitetun viestin ulkoasulla on merkitystä sen vastaanottajalle. Comic Sans on tarkoitettu leikilliseksi ja naiiviksi, ikään kuin vitsiksi, ja sitä se edustaa erityisen vahvasti Ban Comic Sans -liikkeen saatuaan sanomaansa leviämään.

      Jos kirjoitat sähköpostin comic sansilla, vastaa se sitä kuin esiintyisit vappunenä päässäsi tai pellenaamarissa, eli sillä ei sovi esittää yhtäänkään vakavampaa viestiä sen (ja sinun) menettämättä uskottavuuttaan.

      Lisätietoa:
      http://bancomicsans.com/main/?page_id=2

  4. @Katleena: Olet oikeassa fontista, mutta sokeasti.
    @MattiV: Sinun mielipiteesi on niin mustavalkoinen, että sen pohjalta pitäisi viedä pellenenät pois myös sirkuksesta.

    Comic Sans ei kuulu valikoimiini, mutta puollan sen käyttöä joissain paikoissa. Se muistuttaa osin käsinkirjoitusfonttia, mutta on tekstausfontin tapaan selkeälukuinen. Se sopii mainiosti vaikka epävirallisiin tiedotteisiin, tyyliin: ”älä kiinnitä venettäsi tälle puolelle laituria”. Suurin syy mielestäni Comic Sansin saamassa maineessa on vihreä, pinkki ja keltainen väri – mielellään samassa tekstissä. Jostain syystä monet fontin käyttäjät käyttävät sitä kaikkeen ja värittelevät eri tekstin osia eri väreillä miten sattuu. Jos Verdanaa olisi joutunut samanlaisen raiskauksen kohteeksi, se olisi nyt kaikkien viestijöiden ja suunnittelijoiden bannissa.

    Minun mielipiteeni – ja pakollinen kyseenalaistus.

    1. En ole varma, esitinkö oikeastaan mitään mielipidettä, vai totesinko vain sen mikä yleisesti tiedetään. Enkä sanonut etteikö vappunenä olisi sopiva esiintymisasuste oikeassa tilanteessa. Esimerkiksi vappupuheeseen se sopii mainiosti! Samoin Comic Sansille on paikkansa, tämä sähköposti vain ei ole yksi niistä. Joka tapauksessa, fonttikeskustelu on nyt saanut kohtuuttoman paljon huomiota joten jätettäköön tämä tähän ja keskitytään olennaiseen 🙂

  5. Vastasin näköjään myös väärään paikkaan. Oli niin kiire saada äänensä kuuluville, että ei kerinnyt ajatella 🙂

  6. Nyt minua kyllä kiinnostaa, että moniko yleensäkään tunnistaa fonttia, kun lukee tekstejä?

    Odotan innolla vastausta Sami Hurmeen esittämään kysymykseen.

  7. Kiitos kommenteista!

    Ensin täytyy korostaa, että Comic Sans oli vain piste i:n päälle huonossa viestissä. Paljon kamalampaa on nimettömyys, saatteettomuus, otsikottomuus, liitteettömyys ja pahoittelemattomuus. (Hienoja sanajohdoksia tuli siinä monta peräkkäin.)

    Ja sitten Samin esittämään kysymykseen – miksi ihmeessä Comic Sans on kamala? Twitterin puolella jo vastasinkin, että Comic Sans liikematka-asioissa on sama kuin verkkarit johtoryhmän kokouksessa. Kyllä sillä selviää, mutta se on silti tyylitöntä ja epäsiistiä.

    Kaikki eivät tietenkään kiinnitä huomiota fonttiin – tai verkkareihinkaan – mutta yllättävän suuri osa huomaa nämä asiat.

    Jos itse lähestyisin mainosmeileillä yrityksiä, en käyttäisi sitä fonttia, joka varmimmin aiheuttaa hylkimisreaktioita. (Paitsi jos mainostaisin halpoja lastenkutsuja.)

    Janne, kyllä Comic Sansille löytyy joskus jokin käyttötarkoitus, mutta se on aika minimaalinen. Sen vuoksi annan saman ohjeen kuin puolipisteen käyttöön: parempi olla käyttämättä kokonaan kuin käyttää väärässä paikassa.

  8. Sain muuten meilillä vastauksen matkatoimiston toimarilta:


    Hei,

    Pahoittelemme, että mielestänne huonolaatuinen kutsumme aiheutti Teille näin paljon mieliharmia.

    Ystävällisin terveisin,

    [Tässä oli allekirjoitukset ja yhteystiedot Comic Sansilla]

    1. Tuo kyllä pahensi asiaa. Kutsu ei siis ollut huonolaatuinen vaan se oli pelkästään sinun mielipiteesi. Tuosta saa myös sen kuvan, että mieliharmi oli kohtuuton reaktio. Sinuna antaisin vastauksen pinkillä comic sanssilla 😉

      1. Myös mä tulkitsin asian niin, että kyseinen matkatoimiston toimari otti nokkiinsa, eikä hän osannut käsitellä tilannetta asiallisesti. Ehkä hän oli itse jättänyt Päivin perehdyttämättä?

        Mieli teki julkaista jo toimiston nimi, mutta hillitsin itseni. 🙂

  9. Oikeastaan voit kertoa, että kyseessä on [toimiston nimi]: googlasin tuon liitteen ja ensimmäinen osuma oli kyseiseen matkatoimistoon.

    Harmillista että tuo tj otti noin ylimielisen asenteen tähän blogiin ja täällä käytävään keskusteluun. Varmaan olisi ollut hyvä vähän tutkia, kuka olet naisiasi, ja miten tällaiset tapaukset kannattaa hoitaa – lukea vaikka vähän Empore-juttua…

    Olen täsmälleen samaa mieltä Katleenan kanssa viestin puutteista, sekä rakenteellisista että fontillisista. Comic Sans on kamala.

    1. Anonyymi, kiitos kommentistasi! Jouduin editoimaan siitä pois toimiston nimen, koska en raaski teilata pieniä yrityksiä. Empore oli sen verran iso yritys (ja mokakin oli valtava), että sen julkaisin.

      Olen tässä matkatoimistocasessa tajunnut, kuinka iso ero on uuden sukupolven yrittäjän ja vanhan sukupolven yrittäjän välillä. Minä hyväksyn sen, että joku haukkuu kirjani netissä. Se on lukijan täysi oikeus, ja on jopa hienoa, että hän viitsii kirjoittaa näkemyksistään. Jos faktat ovat väärin, voin oikaista niitä, mutta jokaisella on oikeus mielipiteeseensä. Negatiivinen mielipide ei ole maailmanloppu, vaan mahdollisuus kehittyä.

      Sen sijaan vanhan sukupolven yrittäjä ei kerta kaikkiaan tiedä, mitä pitäisi tehdä, kun jossain blogissa kommentoidaan hänen yritystään. Hän uskaltaa ehkä lähettää meilin, mutta blogiin kommentoiminen on todennäköisesti liian vieras (ja ehkä pelottavakin) ajatus.

      Toivon, että jokaisella nyky-yrittäjällä olisi rohkeutta tulla esiin omalla nimellään ja ottaa kantaa asioihin, joita omasta yrityksestä puhutaan.

      Jos oikein tulkitsen tämän blogin lukijoita, niin kaikki arvostavat ja kunnioittavat yrityksen edustajaa, jos hän uskaltaa kommentoida tapahtunutta avoimesti ja omalla nimellään. Sen sijaan piilottelu koetaan negatiivisena.

  10. Väitän vahvasti vastaan siinä, että yleisesti tiedetään kunkin fontin tarkoitusperä, julkaisijan tarkoittama käyttötarkoitus tai muukaan fontin syvimpään olemukseen liittyvä tekijä. Väitän vastaavasti, että yleisesti valitaan fontti oman mieltymyksensä mukaan, taustoja ajattelematta, myös yritysjohdoissa, josta tämäkin on oiva esimerkki.

    Näppylöitä eivät saa lukijat yleisesti, eivät valtaosin, eivätkä edes merkittävissä määrin. Näppylöitä saa pieni osa lukijoista, jotka kokevat olevansa jollakin tavalla kirjoittamisessa tauno tasalakkia korkeammalla. Kuten sanoin, ymmärtäisin näppylät, jos fontista ei saisi selvää. On toki totta, että kannattaako edes tuota pientä porukkaa ärsyttää.

    Fonttien kanssa pelleily saa välillä poikkeuksellisia mittasuhteita, jotka eivät mene omaan tajuntaan. Hesari löysi pari vuotta sitten fonttinsa kreikkalaisen lehden kautta hollantilaisen typografin työpöydältä. Euroja taidettiin käyttää tolkuotn määrä, jotta saatiin myös silloin parjattu The Antiqua HS lehden sivuille. Turun Sanomat teki saman uhrauksen tovi sitten. Kuinka moni lukija ymmärtää lukevansa fonttia, johon kyseisellä lehdellä on yksinoikeus? Ja jos ymmärtää, mitä sillä on merkitystä?

    Tuohon Comic Sansin ärsyttävyyteen ei tunnu löytyvän muuta syytä kuin se, että joku on joskus määritellyt juuri sen fontin olevan leikkisä. Jos sama määrittäjä olisi kertonut sen olevan erittäin tyylikäs ja arvokkuutta omaava, emme kävisi tätä keskustelua.

    1. Sami, tämä on niin vahvasti mielipideasia, että asiasta ei oikein voi väitellä. Sitä paitsi fontti oli tässä postauksessa sivuseikka – pääasia oli ylipäätään huonossa viestinnässä.

      Teen siis Comic Sansista uuden postauksen. Aihe on niin herkullinen.

      1. Sitä kirjoitusta odotellessa, hienoa 🙂

        Jos olisi vielä sitä nuoruuden intoa enemmän jäljellä, voisin perustaa supportcomicsans-sivuston 🙂

  11. Katleena, nämä mielipideasiathan ovat juuri niitä, joista voimme väitellä. Mielipiteistä väittelyssä on vielä se hyvä puoli, että voimme huomenna vaihtaa mielipidettä ja jatkaa väittelyä eri suunnista. Faktoista ei juurikaan voi väitellä. Niissä toinen on aina väärässä, kunnes toisin todistetaan.

    Näköjään tuo tunnistautuminen kenkkuilee taas.

  12. Niin innostuin tuosta sähköpostista, etten edes huomannut avata liitettä ennen kuin jo tänne screenshotin postasin.

    Mutta itse liite se vasta saikin leuat loksahtamaan! Tämän (http://yfrog.com/f/h3zwopj/) takiako asiaa ei voinut sanoa suoraan postissa, vaan se piti avata erikseen jotta sanakirjan tunnistamattomiin sanoihin saa tuon nätin punaviivan? Hurjaa 🙂

Kerro oma kantasi Kommentointiohjeet?

Tässä blogissa saa kommentoida omalla nimellä tai minun tunnistamallani nimimerkillä. Vaadin myös kunnollisen meiliosoitteen. Minua ja mielipiteitäni saa ilman muuta kritisoida. Muistathan silti hyvät tavat. Karsin jo etukäteen kaikki alatyyliset kommentit, mainokset sekä tietenkin laittomat sisällöt. Mitä perustellummin asiasi esität, sitä varmemmin se tulee huomioiduksi.