Kylttikursseja tarjolla

Katleena Kortesuo

Olen joskus miettinyt tuskissani, että pitäisi ryhtyä vetämään kylttikursseja. Niillä kursseilla opettaisin, miten tehdään järkevä opaskyltti. Käyttäisin opetusmateriaalina muun muassa seuraavia kuvia:


Tämä kyltti löytyi jostain pk-seudun kukkakaupasta. Lapun informaatioarvo on nolla: "osa ruukuista sisältyy hintaan, osa ei". Nyt asiakas jää arvailemaan, mitkä ruukut kuuluvat kauppaan ja mitkä eivät.
 
Ehkä myyjä yritti kirjoittaa "Ruukut eivät sisälly hintaan" tai vielä tiukemmin "Mitkään ruukut eivät sisälly hintaan". Siitä tiedosta olisi ollut hyötyä ostajalle.
 
 

 

Tämä kyltti löytyi S-ryhmän toimitalosta Helsingistä. Kuvan opetukset:

1) Keskimmäisen rivin tiedotusarvo on nolla. Jos ovi on lukittu, eikö jokainen kulkukortin haltija käytä ilman muuta korttiaan?

2) Jos käyttää kolmea eri välimerkkiä, kannattaa opetella käyttämään edes jotain niistä oikein. Ajatusviiva erotetaan välilyönneillä molemmin puolin (muuten siitä tulee tavuviiva). Kaksoispisteen jälkeen tulee välilyönti, mutta huutomerkin eteen ei. Liian tiivis ladonta häiritsee lukemista, ja sanojen suhteita on vaikea hahmottaa.

3) Kaiken lisäksi ovi oli auki.

 

3 kommenttia

  1. Kiitos kommentista! Olinkin jo nähnyt Arla-postauksen, ja se oli kyllä hyvä huomio. Joskus me ihmiset onnistumme sanomaan yksinkertaiset asiat tosi monimutkaisesti.Sitten kun minulle tulee tuhatmäärin pyyntöjä kylttikursseista, pyydän sinua kouluttajakollegaksi. 😉

  2. Pitää täysin paikkansa. Erikoista, miten pienistä asioista viestinnälliset ongelmat lopulta syntyvät. Vaikuttaa siltä, että kun tilaa on ollut A4-arkki, on se pitänyt saada luontevasti täyteen. Viestin välittyminen on jäänyt välittäjämedian jalkoihin.

Kerro oma kantasi

Tässä blogissa saa kommentoida omalla nimellä tai minun tunnistamallani nimimerkillä. Vaadin myös kunnollisen meiliosoitteen. Minua ja mielipiteitäni saa ilman muuta kritisoida. Muistathan silti hyvät tavat. Karsin jo etukäteen kaikki alatyyliset kommentit, mainokset sekä tietenkin laittomat sisällöt. Mitä perustellummin asiasi esität, sitä varmemmin se tulee huomioiduksi.