Koiraneiti Neponen on nyt kaksivuotias. Aiomme viedä sen julmaan leikkaukseen, jossa siltä viedään lisääntymisen ilo.

Niinpä kysyimme koiraharrastajakaverilta vinkkiä hyvästä eläinlääkäristä. Saimme nimen ja numeron.

Soitin perjantaina tälle laadukkaalle eläinlääkärille. Puhelu eteni näin:

*näppäilen numeron ja odotan*
– Haloo?
– Öö, tässä on Katleena Kortesuo. Soitinko eläinlääkärille?
– Joo.
– Meillä olisi kaksivuotias tyttökoira, joka pitäisi leikata.
– Tänään ei onnistu, mutta soita tiistaiaamuna uudelleen.
– Mä olen tiistaiaamuna vielä partioleirillä, enkä voi soittaa. Voitaisiinko me varata aika ensi viikolle?
– No joo. Mikäs aika sulle käy?
– Oisko keskiviikkona iltapäivällä?
– Se ei käy.
– Entäs tiistaina iltapäivällä?
– No soita vaikka tiistaina aamulla, niin katsotaan.
– Mutta-
– Mitäs rotua se teidän koira on?
– Sekarotuinen, mutta kooltaan labrad-
– Okei, kiitti hei.
– He-
*tuut tuut tuut*

Olipas antoisaa asiakaspalvelua.

13 kommenttia

  1. Auts, tulipas kyllä aika monta virhettä puhelun aikana, pahimmat omasta mielestäni, ei esitellyt itseään vastaessaan, ei kuunnellut asiakasta eikä myöskään ehdottanut tarkkaa aikaa.

    1. Kuulostaa ikävän tutulta. Paljon kehuttu, toisaalta myös kritisoitu eläinlääkäri, jonka asiakaspalvelu on olematonta. Ajoin suosittelujen perässä pitkän matkan, jotta saisin pienen operaation teetettyä. Ammattitaitoa en epäile, mutta otteett olivat sen verran ronskit ja työ liukuhihnamaista, että nykyisin suosin kalliimpia mutta ystävällistä lähieläinlääkäriä.

    2. Juu, aika onnetonta touhuahan se oli. Kaiken lisäksi tästä syntyy onneton negatiivinen kierre:

      1. Huono käytös karkottaa asiakkaat.
      2. Eläinlääkäri joutuu laskemaan hintoja, jotta asiakkaita riittäisi.
      3. Kun on halvat hinnat, töitä joutuu tekemään enemmän, jotta tulot olisivat siedettävät.
      4. Kun joutuu tekemään töitä enemmän, on koko ajan kiire.
      5. Kiireinen käytös muuttuu töykeydeksi.
      6. Tadaa – olemme päässeet jälleen ensimmäiseen kohtaan.

  2. No, voi kauhistus!
    En kyllä uskaltaisi viedä rakkaita karvaturrejani tuollaiselle yrmylle. Nykypäivänkin yrittäjäelämässä on vielä paljon niitä, jotka osaavat oman työnsä hyvin, mutta asiakaspalvelutaidot ovat olemattomat. Asiakas on nykyisin niin vaativa etten usko, että se peli vetelee enää kauan. Kilpailu joka alalla kovenee. Jos saat hyvän eläinlääkärin ja mukavan palvelun, niin siitä on valmis maksamaan paljon enemmän, kuin pelkästä hyvästä eläinlääkäristä ilman mitään sosiaalisia taitoja.
    Olisi mielenkiintoista tietää miten tuo eläinlääkäri käyttäytyisi tilanteessa jossa olin elokuun lopussa. Jouduimme lähettämään äitini Harmi-kissan 21v. kissojen taivaaseen. Vakava tilanne tuli niin äkkiä, että vakio eläinlääkärimme joutui ottamaan meidät ylimääräisenä perjantai-iltana klo 20.00.Kaksi hysteeristä naista vollotti suureen ääneen ja mukanaan monenlaista vanhaa leikkikalua, mitkä piti laittaa samaan kääröön Harmin ruumiin kanssa. Meitä palveltiin niin hyvin etten ole ihmislääkäreiltä saanut ikinä sellaista empatiaa.
    En siis ihan pienestä vaihtaisi toiseen eläinlääkäriin.

    Inkeri Valtonen

    1. Ihana kuulla, että Harmi-kissa on saanut arvostavan kohtelun.

      Varsinkin silloin kun omistaa useamman lemmikin, on tosi tärkeää löytää luotettava eläinlääkäri. Ei kukaan halua kantaa vuoden mittaan satasiaan jollekulle, joka on töykeä ja välinpitämätön.

  3. Eläinlääkäreissä on ilmeisesti, kuten lääkäreissäkin, epäsosiaalisia ja huonostikäyttäytyviä. Toisaalta yrmy lääkäri voi osata todella hyvin asiansa. Olen mietiskellyt tätä näin; jos olisin oikein todella sairas, menisinkö ystävällisen, viehättävän ja puheliaan, mutta taitamattoman lääkärin vastaanotolle, vaiko epäystävällisen, yrmyn ja puhumattoman, mutta lääketieteessä huippuosaajan hoitoon. Valitsisin tuon epäkohteliaan huippulääkärin. Lääkäreissä on vaan sellaisia tyyppejä, joille ei ole suotu kaikkia lahjakkuuden lajeja. Tärkein lahjakkuus on se, että hallitsee oman alansa eli sairaiden parantamisen.

    1. Anniina, hyvä kommentti, mutta siinä on virhepäätelmä.

      Tositilanteessa ei nimittäin ole olemassa tuollaista joko-tai-vaihtoehtoa.

      Valitsen siis listasi ulkopuolelta vaihtoehdon c) lääkärin, joka on sekä taitava että miellyttävä.

  4. Anniinan kommentista tuli mieleen, että eivätkös nämä valelääkärit ”pärjänneet ” työssään vuosikausia siksi, että he olivat niin mukavia ja kuuntelivat potilaitaan? Jos he olisivat olleet tylyjä ja äkäisiä, olisi ehkä valituksia sadellut siihen malliin, että huijaus olisi paljastunut nopeammin.

    Eli ennakkoon on helppo olla rationaalinen. Mutta mitä mahdollisuuksia maallikolla on arvioida lääkärin oikeaa ammattitaitoa? Tuskinpa juuri mitään. Siksi useimmiten taitaa luottamus perustua nimenomaan henkilön olemukseen ja käytökseen.

  5. Olen käyttänyt kohdunpoistoleikkauksessa yhden kissan ja yhden koiran, ja kyseenalaistan tuon puhelinkeskustelun perusteella myös eläinlääkärin ammattiosaamisen.

    ”- Entäs tiistaina iltapäivällä?
    – No soita vaikka tiistaina aamulla, niin katsotaan.”

    Kun eläin tainnutetaan leikkausta varten, olisi hyvä, että eläin olisi ollut syömättä viimeiset 10-12 tuntia. Nukutusaine aiheuttaa useimmille yksilöille pahoinvointia, ja siksi on parempi, että vatsa on tyhjä. Hätätilanteet ovat asia erikseen, mutta etukäteen suunniteltuihin leikkauksiin pitäisi valmistautua pitämällä eläin paastolla edellisestä illasta asti.

    Taitava lääkäri osaa paitsi suorittaa itse leikkauksen, myös antaa eläimen omistajalle sellaiset ohjeet, että omistaja osaa hoitaa toipuvaa eläintä oikein. Tai sitten lääkärin pitää pysyä siellä leikkaussalissa ja palkata joku kommunikointitaitoisempi hoitaja keskustelemaan asiakkaiden kanssa.

  6. Jotenkin niin tuttua asiakaspalvelua, mutta yleensä tähän törmää aivan jossain muualla, nimittäin autohuollossa.

    Tuosta kirjoituksesta vaihtaisi koiran autoksi ja suoritettavan operaation jakohihnan vaihdoksi, niin olisin voinut luulla lukevani omasta elämästäni 😀

  7. Lääkäri kuin lääkäri. Mikäli et lupiasi menetä, on sinulla kysyntää ja riittävä palkkaus. Jopa yksityisillä on yrmyilyyn varaa ilman, että tarvitsee hakea (lue: ilmoittautua) julkiselle puolelle. Nämä ovat niitä vahvan ammattiliiton etuja.

  8. Tästä tuli mieleen, kun muutama vuosi sitten olin muuttamassa ja kyselin muuttofirmoilta tarjouksia. Yhden yksityisyrittäjän kanssa puhelu meni jotakuinkin näin:

    Muuttofirma: ”Moi, olit laittanut sähköpostia. Mä olen nyt tässä kesälomalla niin mulle kannattaa soittaa” (ja tässä vaiheessa huomatan, että kyseisen firman nettisivuilla ei lukenut mitään kesälomista)
    Minä. ”Okei. No tuota.. Minkäslaista tarjousta teillä sit olis tästä muutosta?”
    Muuttofirma: ”No mitä luulet kauanko siinä sun asunnon tyhjentämisessä menee?” (ja olin laittanut sähköpostiin kaikki tarvittavat tiedot asunnosta, neliöt ja huonekalujen määrän jne)
    Minä: ”No tuo edellinen firma arveli, että noin pari tuntia maksimissaan”
    Muuttofirma: ”Okei, pari tuntia. Se tekee sit sen verran ja jos paljon joudutaan käyttää portaita niin tulee sellainen lisä, ja jos tulee hiki niin tulee sellainen lisä” (ja kasa muita lisiä päälle)
    Minä: ”No tota. Saisinko mä ton saman tarjouksen sähköpostiini?”
    Muuttofirma: ”Mä olen nyt kesälomalla niin en todellakaan ala kirjottaan mitään sähköposteja. Jos et mun rehelliseen pohjanmaalaiseen ääneen luota, niin saat saman tien vaihtaa muuttofirmaa”
    Minä: ”Joo. Kiitti puhelusta”.

    Tältä firmalta en muuttoa tilannut. Miksiköhän… Muutaman viikon päästä sain sähköpostiini viestin:
    ”Moi. Mihin päätökseen tulit. Tuliko keikka meille? Halua, että asiat kerrotaan ajoissa. Olen tässä kesälomalla ;)”

    Edelleen naurattaa.

Kerro oma kantasi Kommentointiohjeet?

Tässä blogissa saa kommentoida omalla nimellä tai minun tunnistamallani nimimerkillä. Vaadin myös kunnollisen meiliosoitteen. Minua ja mielipiteitäni saa ilman muuta kritisoida. Muistathan silti hyvät tavat. Karsin jo etukäteen kaikki alatyyliset kommentit, mainokset sekä tietenkin laittomat sisällöt. Mitä perustellummin asiasi esität, sitä varmemmin se tulee huomioiduksi.