Postasin eilen siitä, mikä murentaa brändejä. Kommenteissa Juha esitti hyvän kysymyksen siitä, miksi emme voisi sekä viestiä selkeästi että noudattaa brändiohjeita.
Ilman muuta ihannetilanteessa teemme molemmat.
Jos kuitenkin selkeän viestinnän ja brändiohjeen välillä on ristiriita, valitse aina selkeä viestintä.
Ohessa pari esimerkkiä:
Logo väärässä paikassa
Ongelma: Organisaatiosi logon pitää olla brändiohjeiden mukaan aina oikeassa alakulmassa. Haluat kuitenkin sijoittaa dialle uhkaavan tuloskäyrän, joka vajoaa juuri siihen samaan oikeaan alakulmaan.
Ratkaisu: Siirrä logo muualle tai poista se kokonaan. Muuten katsojille välittyy sellainen kuva, että organisaatiosi on kaiken negatiivisuuden päätepiste.
Omituinen tuotenimi
Ongelma: Organisaatiosi tuote on viralliselta nimeltään KK Kypsiporsas® Käristeliha, sipuli*. Asiakas on esittänyt siitä kysymyksen, johon sinun pitäisi vastata meilitse. On mahdoton käyttää tuota termihirviötä tekstissä selkeästi. Kaiken lisäksi ®-merkki ei todennäköisesti välity ehjänä perille.
Ratkaisu: Käytä meilissäsi nimeä Kypsiporsaan sipulinen käristeliha tai vain Kypsiporsaan käristeliha. Näin tekstistäsi tulee selkeämpää ja luettavampaa.
*Esimerkki on kuvitteellinen. Kaikki yhtymäkohdat todellisuuteen ovat lukijan päässä.
Logokohta on kyllä erinomaisen osuva esimerkki tyhmänkäytöstä. Pohjautuuko ihan todelliseen tilanteeseen?
Juha, itse mietin ihan samaa. 🙂
Minulla on nimittäin hämärä muistikuva jostain entisen IIR:n seminaarista, että jonkin firman puhuja olisi tehnyt tuon laskevan käyrän mokan. Mielikuvani on kuitenkin niin hatara, että en pistä siitä päätäni pantiksi.
Sen sijaan toisen vastaavan mokan olen nähnyt useastikin:
Esiintyjä haluaa demonstroida jotain haitallista toimintamallia, joten hän näyttää dialla valokuvan jostain virheestä. ”Allekirjoituksena” alla on firman logo. Dialla näkyy siis esimerkiksi vakava sähköturvallisuusrike, ja alatunnisteessa on sähköfirman logo. Tällaista tuotosta ei kannata päästää maailmalle, koska irrotettuna asiayhteydestään ja ilman puhetta näyttää siltä, että mokan takana olisi alareunan logon yritys.
Ööh! Tämä nykyään muotia oleva ”brändi” ja ”pakollinen brändäyshommailu” on kyllä mennyt aika reippaasti yli – pelkäksi rahastukseksi. Oikein ällöttää tommoinen. Lähes säännöllisesti joku Uppsalan merkonomi yrittää kaupata jotain tähän nykyajan polttomerkkaukseen liittyvää kurssitusta ihan vaan meikäläisellekin. Vasta vähän aikaa sitten eräs alan experttirouva selitti TV;ssä ihan kummia. Hän tolkutti halvalla huulipunalla maalaillut suupielet vaahdossa että nykyään yksityisen kansalaisenkin pitäisi brändätä itsensä jollei ole ymmärtänyt tehdä sitä jo eilen. Tämä on kuulema ehdottoman tärkeää jos vaikkapa hakee jotain ihan tavallistakin vakanssia ( siivoojatar, myyjä, pysäköinninvalvoja ) tai erityisesti jotain hiukankaan näkyvämpää asemaa ihmisyshteisössä. Rouva jaksoi puhua aiheesta innokkasti samalla kun kädet tehostivat vuodatusta eli pyörivät kuin tuulimyllyn propellisiivet! Oma mielipiteeni ja kokemukseni liike-elämästä ( tosin pienimuotoisesta joten älkää ajatelko mitään suurellisia ) ettei brändiä tai ”nimeä” voi keinotekoisesti luoda. Sellaisen voi tekaista hetkeksi kalliin kamppanjan avulla mutta se on turhaa jos ei onnistu oikeasti erottumaan joukosta ja valloittamaan omaa reviiriään. Vaaditaan sitkeyttä, aikaa ja rohkeutta. Riskinottoa. Asiakkaat, suuri yleisö ja sidosryhmäthän sen brändin luovat. Ideahan brändäilystä ei ole uusi vaan se on lainattu suoraan ihmisen lajilleen ominaisesta peruskäyttäytymisestä. Naisethan mm. ovat luonnostaan oman brändäyksensä asiantuntijoita. Jo pikkutytöstä he opettelevat ”brändäämään” itseään erillaisten tuotteiden, mainonnan ja median ohjeilla mahdollisimman houkutteleviksi sekä muista erottuviksi. Aluksi ystäviksi sitten koulukavereiksi ja myöhemmin tyttöystäviksi. He osaavat käyttää myös kyynärpäätekniikkaa ja heittää kilpailijan päälle reilusti lokaa vieläpä ilman pienintäkjään huonon omantunnon kipristystä – kentällä kuin kentällä. Jos tarvitsen joskus brändiä ITSE, haluan sen suunnittelutiimiini teini-ikäisen pissiksen syväpsykologiseksi neuvonantajakseni. Hän arvioi heti MUTU- asenteellaan omat vahvuuteni, heikkouteni, mahdollisuuteni ja kilpailijoideni vastaavat! Hän myös keksii miten pilaamme kilpailijan brändin ja vieläpä nauttii siitä. Miehet iästä ja asemasta riippumatta ovat vasta tulossa perässä ja heidätkin ovat saneet naiset liikkeelle.