Pikkusiskoni työskentelee hevosalalla. Eilen konit saivat influenssarokotteen, ja aamutallilta palatessaan siskoni vei käytetyt neulat apteekkiin.

Kun siskoni ojensi käytettyjä neuloja farmaseutille, tämä totesi:

Meillä tässä ei ole neulojen vaihtopistettä. Kannattaa mennä kysymään terveyskeskuksesta.

Siskoani siis luultiin narkkariksi, joka yrittää tulla vaihtamaan huumeruiskujaan uusiin. (Hän tietenkin oli tallivaatteissa eikä ikävä kyllä iltapuvussa.)

Kun siskorukka selitti, että hän vain halusi palauttaa hevosrokotteiden neulat turvallisiin käsiin, farmaseutti ei edes pyytänyt anteeksi.

Okei, anna vaan ne tähän.

Siskonsa puolesta loukkaantuneen konsultin kaksi vinkkiä:

1) Jos olet taipuvainen muodostamaan negatiivisia ennakkoluuloja, älä toitota niitä julki.
2) Jos ehdit jo toimia torven tapaan, pyydä äkkiä anteeksi.

10 kommenttia

  1. Sillä lailla! Kaikesta moniarvoisuuskaakatuksesta huolimatta ihmisiä vain edelleenkin aivottomasti luokitellaan: "Aha, näytät tuollaiselta, olet sieltä kotoisin, ammattisi on se ja se. Sitten sinun täytyy olla myös sitä, tätä ja tuota." Naks, poikki ja omaan kasaan vain leimattavaksi.Minä olisin jo ottanut ko. apteekin ovesta kuvan ja liittänyt sen blogikirjoitukseen, mutta minähän olenkin kamala akka 🙂

  2. Kiitos kommenteista!Minunkin teki mieleni paljastaa kyseinen apteekki, mutta se on toisella paikkakunnalla. Jos ajelen siellä päin, voin kyllä lisätä kuvan. :)Toisaalta on kurjaa, jos apteekkiyrittäjä kärsii yksittäisen farmaseutin törttöilystä. Täytyy vielä pohtia asiaa.Jos olisin ollut farmaseutin housuissa, olisin punastunut, pyytänyt anteeksi ja hävennyt silmät päästäni. Kyseinen asiakas"palvelija" ei kuitenkaan ollut nolostunut saati hävennyt lainkaan.

  3. "Kyseinen asiakas"palvelija" ei kuitenkaan ollut nolostunut saati hävennyt lainkaan."Mistäs konsulentti sen tietää ??"Muodosta ennakkoluulo äkkiä ja töräytä se julki"Niinpäniin… ja kokonaan ilman sarvia ja hampaita.

  4. SepeSusi, kiitos kommentista ja tervetuloa pitkästä aikaa takaisin!Siskoni kertoi, että asiakaspalvelijalla oli ollut naama peruslukemilla ja suora katsekontakti. Jos ihminen nolostuu, hän yleensä punastuu, katsoo alas, vaihtaa jalan painoa tai naurahtaa epävarmasti. Varsinkin silloin kun on loukannut toista, nolostuminen ja pahoittelu esitetään myös yleensä sanallisesti.Asiakaspalveluammatissa omia ennakkoluuloja ei pidä mennä paljastamaan. Myyjän olisi kannattanut odottaa, että siskoni esittää asiansa loppuun, ja vasta sen jälkeen tehdä päätelmiä.Muuten – näin kahden kesken sanottuna – konsultilla ja konsulentilla on iiiiso ero. Jos sanot minua vielä kerrankin konsulentiksi, minä ryhdyn kutsumaan sinua SepeSudenpennuksi. 🙂

  5. Kiitos kiitoksista ja nöyrin anteeksipyyntö virheellisestä nimikkeestä. Tiesin toki eron jo kirjoitusvaiheessa, ei sillä kuitenkaan ollut minkäänlaista halveeraustarkoitusta. Konsulentillahan oli ne pitemmät kynnet, muistelen..Asiakaspalveluammatti on sangen vaativa. Tämä tuli selväksi omakohtaisesti jo ennen kouluikää. Perheyrityksessä kun " pääsi " tiskiin taakse heti kun olin oppinut kävelemisen ja pitämään peukun pois suusta, pois puhumisen tieltä.Kokemusperäisesti rohkenen olla samaa mieltä siitä, jotta tapakouluttajilla olisi kyllä työsarkaa nyt ja tulevaisuudessa.

  6. SepeSusi, kiitos tarkennuksesta! Olen juuri poistanut sinut paitsi omalta mustalta listaltani, myös verottajan vihjepuhelimen kärytystiedoista sekä tv-lupatarkastajien käyntilistoilta. :)Olen kanssasi täysin samaa mieltä siitä, että monella asiakaspalvelijoilla on tosiaan tarvetta tapakoulutukselle.Eräässä tuntemassani yrityksessä oltiin muuten niin pohjalla, että heillä jouduttiin kertaamaan jopa sellainen perussääntö kuin että "asiakaspalvelija ei saa kiroilla asiakkaalle". Kyseisessä yrityksessä asiakkaalle saatettiin sanoa puhelimessa esimerkiksi "mikä v**un vika sulla nyt on?"Sitä sitten treenattiin, että miten hoidetaan vikatilanne ilman kiroilemisia. Ei kuulemma ollut ollenkaan helppoa.

  7. Hehhee, tästä tuli mieleen mahtava asiakaspalvelutilanne toissa viikolta itse lastenvaatekauppiaan suusta pullahtaneena.. Jos nähdään Säätäjä-Sallan luona Akakkosen synttäreillä niin mielelläni jaan sen sulle tänne kerrottavaksi 😀

Kerro oma kantasi Kommentointiohjeet?

Tässä blogissa saa kommentoida omalla nimellä tai minun tunnistamallani nimimerkillä. Vaadin myös kunnollisen meiliosoitteen. Minua ja mielipiteitäni saa ilman muuta kritisoida. Muistathan silti hyvät tavat. Karsin jo etukäteen kaikki alatyyliset kommentit, mainokset sekä tietenkin laittomat sisällöt. Mitä perustellummin asiasi esität, sitä varmemmin se tulee huomioiduksi.