Olen ollut huomaavinani, että vaikuttamisen keinot ovat muuttuneet. Ei tarvitse kuin vertailla 1980-luvun uutistenlukijoita ja nykyajan uutisankkureita. Voit vertailla myös 2000-luvun alun nettisivuja ja nykyistä sosiaalista mediaa. Totisuus ja pönötys ovat vaihtuneet hymyyn ja läsnäoloon.
Ihminen ei enää ole sitä, mitä hänen sukunsa oli tai kuinka hyvin hän toisti vakiintuneita käytäntöjä. Nykyään ihminen on sitä, mitä hän tekee itse ja mitä hän luo itse.
Tämä on ihanteellista aikaa kenelle tahansa asiantuntijalle, joka on valmis kehittämään viestintäänsä. Yhä useammalla on nimittäin mahdollisuudet päästä huippuasiantuntijaksi. (En tarkoita, että se vieläkään olisi helppoa. Huippuasiantuntijaksi pääseminen teettää työtä vuosikaupalla, mutta enää esteenä eivät ole väärä puoluekirja, pärstäkertoimia katsova professori tai samaan työpaikkaan sitoutuminen 40 vuodeksi.)
Et tarvitse enää varakkaita vanhempia, sivistynyttä korostusta tai suhteita päättäjiin. Kuka tahansa osaava asiantuntija voi tulla kuulluksi ja huomatuksi, kunhan osaa viestiä selkeästi, persoonallisesti ja tehokkaasti – ja osaa valita oikeat kanavat. Ne taas ovat opeteltavissa olevia taitoja, toisin kuin sukujuuret, perintö tai suhteet oikeisiin ihmisiin.
Huomaathan tässä vatvonnassani kolme asiaa:
1) En ole katkera vanhalle kulttuurille, vaan ymmärrän sitä historiamme valossa hyvin. Olisin kai itse asiassa pärjännyt siinäkin maailmassa, koska minut on kasvatettu vanhan vaikuttamiskaavan mukaan. Äitini toivoo yhä sinnikkäästi, että ”Katleena löytäisi hyvän viran, jossa voisi olla seuraavat 30 vuotta”. Isäni saattaa vieläkin pöyristyä siitä, että pankissa oli kirjoitettu hänen saamaansa kirjeeseen te eikä Te. Huolimatta keskiluokkaisesta taustastani olen lumoutunut siitä ajatuksesta, että kuka tahansa pätevä asiantuntija voi nousta huippuasiantuntijaksi. Kysymys on vain viestinnästä.
2) En myöskään ole sokeasti ihastunut kaikkiin tämän ajan piirteisiin. Minua kammoksuttavat nuoruuden ihannointi ja julkisuudenhimo. Niistä huolimatta uusissa vaikuttamisen keinoissa on paljon hyvää, josta olen innoissani.
3) Kolmanneksi kannattaa huomata, että vaikuttamisen keinot todennäköisesti muuttuvat edelleen. Ehkä 2020-luvulla palaamme ajassa taaksepäin ja opettelemme retorisia keinoja kuin antiikin ihmiset. Tai kenties päädymme irrallisiksi vapaa-ajattelijoiksi, joiden vaikutuskeinot ovat yksilöllisiä, erillisiä ja vieläkin intuitiivisempia kuin nykyään.
Mikään ei ole pysyvää, mutta nämä vaikuttamisen keinot ovat niitä pelimerkkejä, joilla tällä hetkellä pärjäämme työelämässä.
Kaiken kukkuraksi internet on pullollaan toinen toistaan osaavampia yksilöitä, jotka ovat valmiita luovuttamaan pisaran osaamisestaan ilman vastapalvelusta. Jos englanti taipuu, pystyt etsimään vastauksen lähes jokaiseen elämääsi vaivaavaan ongelmaan.Lopulta ainoaksi kynnykseksi nousee itse tekeminen. Löydätkö tahtoa ja halua tehdä jotain konkreettista kaikella tiedolla, mitä olet oppinut?
Kiitos kommentista ja tervetuloa blogiini!Koska tietoa on saatavilla kahmalokaupalla, sen soveltaminen ja näkemysten esittäminen nousee entistä tärkeämmäksi. Niinpä vaikuttamisen keinojen tunteminen on asiantuntijalle tärkeää.Jos joku vielä nykypäivänä yrittäisi vakuuttaa muut pönöttämisellä ja jäykällä ammattikielellä, hän ei tuntuisi uskottavalta. Vanhentuneet pelimerkit ovat arvottomia.
Mikä olisi se vaikuttamisen raamattu? Itsekin yrittäjänä kiinnostusta vaikuttamiseen ja hyvään kirjoittamiseen löytyy.Näin se taitaa olla. Mitä enemmän tietoa on saatavalilla sen vaikeampaa oman sanoman esilletuonti on.