[Edit 10.9.2015 klo 12.15: Osa lukijoista on jostain syystä luullut, että minun firmani on Nicopointin edustaja. Ei halvatussa ole. Sen voi päätellä myös siitä, että kritisoin Nicopointia ja he pyytelevät anteeksi kommenteissa. Myös verkkosivujen ulkoasu ja verkko-osoite on varsin erilainen. Jos haluat olla yhteyksissä Nicopointin väkeen, pistä heille sähköpostia osoitteeseen info@nicopoint.com. Älä soita minulle tai projektipäällikölleni Antille, koska me emme voi auttaa Nicopointin suhteen. Minun firmani on koulutusyritys, enkä myy sähkötupakkaa edes vahingossa.]

[Edit 12.2.2015 klo 11.30: Nicopointin tavaramerkin omistajuus on vaihtunut 1.11.2014, ja toimijana on nyt uusi yritys. Alla oleva postaus käsittelee siis vanhaa tilannetta. Nykyään käytännöt ovat käsittääkseni paremmat. Postauksen tuoreimmissa kommenteissa on Nicopointin ohjeet hyvityksen pyytämiseen.]

Sain EOT:n lukijalta postia. Nicopoint-niminen sähkötupakan verkkokauppa harjoittaa asiatonta markkinointia. Katsotaanpa, mitä Nicopoint meille tarjoaa Facebook-sivuillaan:

1) Maksullisen puhelinnumeron yhteydessä ei mainita hintaa, vaikka laki niin edellyttää.

 

Nicopoint yhteystiedot

Soitin numeroon (ties kuinka kalliilla hinnalla). Siellä pyöri automaattitiedote, joka kehotti ottamaan yhteyttä sähköpostilla. Kaunista. Maksoin X euroa tyhjästä.

2) Nicopoint paljastaa Facebookissa asiakkaiden tilaustietoja.

 

Tällainen on hyvän kauppatavan vastaista. Firma ei saa ryhtyä kertomaan asiakkaan tilauksia julkisesti.

Nicopoint tilaustiedot

3) Nicopoint kettuilee asiakkailleen.

Kuten edeltävästä viestistä kävi ilmi, Nicopointin ”palvelu” on ylimielistä ja kettuilevaa. Se on myös aina nimetöntä.

Asiakkaiden arvostelut Nicopointin FB-sivuilla ovat järjestään negatiivisia. Se kertonee jotain firman palvelukulttuurista.

4) Nicopoint harrastaa Facebookin käyttöehtojen vastaista tykkää ja jaa -mainontaa

 

Nicopoint tykkaa ja jaa

Tällainen touhu on pelkkää spämmiä ja käyttäjäehtojen rikkomista.

5) Nicopointilla on laittomia arpajaisia ja olemattomia arpajaisvoittoja

Kuluttaja-asiamiehen arpajaisohjeet edellyttävät, että järjestävän tahon yhteystiedot ovat esillä ja että osallistujat tietävät, kuinka palkinnon voittajasta kerrotaan. Tämä ei toteudu yllä olevassa ”arvonnassa” lainkaan.

Ketään ei taatusti yllätä se, että missään ei ole kerrottu arvonnan voittajaa. Tulostenhan piti ratketa 30.12.2013. Laiton arvonta ja todennäköisesti olematon palkinto.

6) Nicopoint varastaa toisten iskulauseita verkkokauppaansa.

Lääkeyhtiö Novartis valmistaa Nicotinell-nikotiinipurukumia, jonka iskulauseena on Mitäpä jos lopettaisit. Tai edes vähentäisit. Novartis ei valitettavasti ole muistanut rekisteröidä slogania, mutta se on silti vakiintunut.

Tämä ei tietenkään Nicopointia haittaa:

 

Nicopoint slogan

* * *

Nicopointin takana on ilmeisesti kanadalainen firma nimeltä Offlion International Ltd. Missään ei kerrota, kuka vastaa Suomen-toiminnasta. Suomi24-palstalla kysymyksiin ovat vastanneet ”Jarkko” ja ”Jennifer”, mutta keskustelu on hiljentynyt yli vuosi sitten. Salakähmäisyys haisee kauas.

Sama huijaajaporukka markkinoi muuten nähtävästi myös Glucomannan-nimistä laihdutustuotetta – tämänkin domainin haltija on Offlion International -pulju. Glucomannan-sopimuksessa asiakas luulee ostavansa yhden paketin. Pieni präntti kuitenkin paljastaa, että kyseessä on kestotilaus, jossa puolivuosittainen veloitus on 250 euroa. Sopimusta ei voi tietenkään purkaa kesken sopimuskautta.

Jos siis käytät sähkötupakkaa, tilaa se vastuullisemmalta toimijalta kuin Nicopoint. Ja vältä Offlion International -nimistä yritystä viimeiseen asti. Joku raja sillä huijaamisellakin.

Edit 2.4.2014 klo 7: Lisätty tekstin väliin kohta 6.

18 kommenttia

  1. Eiks tykkää ja jaa -kampanjointi ole nykyään ihan sallittua, kunhan kampanjasäännöt ovat selkeästi luettavissa ja FB:n vastuuvapauslauseke mainitaan niissä? Näin olen ymmärtänyt.

    1. 5.3.2014 päivitetyt fb- säännöt sanoo aika suoraan ettei tykkää ja jaa ole sallittu. Eli seuraavaa:

      3. Kampanjoita voidaan hallita Facebookissa sivuilla tai sovelluksissa. Henkilökohtaisia aikajanoja ei saa käyttää kampanjoiden hallitsemiseen (esim. ”jaa aikajanallasi ja osallistu”- tai ”jaa kaverisi aikajanalla ja osallistut useammin” -tyyppiset kehotukset on kielletty). ( https://www.facebook.com/page_guidelines.php )

      Viime kesäinen Dinglen postaus kertoo aiheesta aika hyvin eli mitä saa tehtä ja mitä ei. Noi Dingleläiset taitaa tuntea some-markkinointia jonkin verran. ( https://www.dingle.fi/2013/08/28/tykkaa-ja-voita-facebook-paivitti-promootiosaannot/ )

      Kari…

  2. Jouduin poistamaan tästä yhden kommentin, joka oli jätetty nimimerkillä ”nicopointpaska”. Viesti sisälsi yksityisen henkilön yhteystietoja, joita en valitettavasti suostu jakamaan EOT:ssä.

  3. Sain juuri spammia jossa mainostettiin näiden tuotteita. Spammi tuli osoitteeseen jota ei ole käytetty 15 vuoteen, joten varmasti ostettu laittomasta lähteestä. Itse firman rekisteriseloste on asiallinen ja suomenkielinen(!) eikä mikään suoraan väitä että spammeri olisi käyttänyt juuri Nicopointin henkilörekisteriä, mutta ilmeisesti he käyttävät hämäräperäisiä mainostajia.

  4. Hyvät Nicopointin asiakkaat,

    Yhtiön toiminta on loppuvuodesta 2014 siirtynyt uudelle yritykselle. Nicopoint pahoittelee syvästi, että se on kohdellut väärin asiakkaita, ja sopimusehdoissa on ollut luvattoman paljon epäselvyyksiä.

    Olemme valmiita korvaamaan kaikille asiakkaille uuden ilmaisen Aloituspakkaus Plussan (ovh. 49,90) sekä kuukauden filtterit (ovh. 35,00 €) mikäli koet, että Nicopoint on toiminut sinua kohtaan väärin.

    Lupaamme, että emme laita jatkolähetyksiä ja saat tuotteet ilmaiseksi.

    Vielä kerran pyydämme nöyrästi anteeksi ja uskomme, että runsaslukuisen asiakaskuntamme joukkosta Suomessa löytyy paljon positiivisen kokemuksen omaavia asiakkaita.

    Yksikin tapaus on ollut liikaa ja meillä niitä on ollut paljon enemmän kuin yksi.

    Ota yhteyttä asiakaspalveluun mikäli koet, että sinua on kohteltu väärin ja anna meille mahdollisuus korvata aiheutettu vääryys.

    Toimintaa on siivottu huomattavasti ja ehtoja on selkeytetty. Nykyään ehdot ovat erittäin asiakasystävällisiä, eivätkä ehdot sisällä mitään ikäviä yllätyksiä tai piiloehtoja. Ehtojen kanssa pitää kuitenkin aina olla tarkkana ja ehtoihin kannatta tutustua huolellisesti ennen tilausta.

    Nicopoint
    Asiakaspalvelu

  5. Olen odottanut nyt yli viikon ”3vuorokauden toimitus takuun” lähetystä. Jos on yhtään rotia yrityksellä niin palauttaa nätisti rahat tililleni tai laittaa pikana 2 x aloituspakkauksia tulemaan.

    1. tilasin aloituspakkauksen 1.9.16 ja laittanut 2x sähköpostia mutta kukaan ei ota yhteyttä takaisin .
      Maksoin myös tilauksen pankin kautta ja alkaa tuntuu etten sitä saa koskaan enkä myöskään rahojani.
      Mitenköhän pitäisi toimia.

  6. Tilasin mieheni kanssa 11.6.15 3 kpl kertakäyttöistä menthol-sähkösavuketta jotka maksoimme heti. Tilausta ei vieläkään kuulu eikä sähköpostiimme vastata.voitteko postittaa tilauksemme?

    1. Susanna, tämä ei ole Nicopointin blogi, joten viestisi ei mene tätä kautta perille yrityksen edustajille. Sinun kannattaa soittaa Nicopointille tai pistää meiliä. Jos kukaan ei vastaa, ota yhteyttä kuluttaja-asiamieheen.

    2. Tästä ja muistakin viestiketjuista huolimatta otin ”riskin” ja tilasin aloituspakkauksen.
      Kun tilauksesta kului 3 vkoa mutta ei toimitusta lähetin sähköpostin ja sain siihen vastauksen seuraavana päivänä. Tietenkin pahoittelut ja uusi tuote-erä lähetetään… ja se tulikin samalla viikolla.
      Tavarantoimittajat ovat kaikilla näillä sähkötupakka firmoilla Itä-Euroopassa,joten ei maailman suurin uutinen jos jokin toimitus jää välistä.
      Nicopointilla ei edes ole mahdollisuutta maksaa tilausta heti vaan lasku tulee toimituksen mukana. Joten ET ole ostanut ja maksanut ”3 kpl kertakäyttöistä menthol-sähkösavuketta” Nicopointilta, mutta ihan hyvä yritys mollata sitä firmaa.
      Yritetään lopetusta sähkötupakoilla ja annan toimittaa kuukausittain filtteriannoksen,mutta nyt kk-toimitusten pitää toimia etten joudu sähkötupakan puutteessa turvautumaan oikeaan tupakkaan.

  7. Jouduin poistamaan tästä Hannun kommentin, koska hän ilmoitti oman kotiosoitteensa ja yritti perua tupakkatilaustaan. Hannun kannattaa ottaa yhteyttä suoraan Nicopointiin, koska en valitettavasti ehdi toimia viestin välittäjänä.

Kerro oma kantasi Kommentointiohjeet?

Tässä blogissa saa kommentoida omalla nimellä tai minun tunnistamallani nimimerkillä. Vaadin myös kunnollisen meiliosoitteen. Minua ja mielipiteitäni saa ilman muuta kritisoida. Muistathan silti hyvät tavat. Karsin jo etukäteen kaikki alatyyliset kommentit, mainokset sekä tietenkin laittomat sisällöt. Mitä perustellummin asiasi esität, sitä varmemmin se tulee huomioiduksi.