Spoiler alert: Pakohuonearvosteluni eivät sisällä nopeuttavia tietoja, valokuvia huoneista eikä tehtävien ratkaisuja. Arvosteluni eivät siis auta huoneiden ratkomisessa – mutta toki ne väkisinkin kertovat huoneesta jotain yleistä. Postaukset usein esimerkiksi paljastavat, onko huone useampiosainen tai millaista rekvisiittaa siellä on. Jos et halua tietää huoneesta yhtään mitään (siis yhtään mitään), älä lue tätä postausta. Joskus saan huoneet ilmaisena näytteenä, joten kerron aina hintatiedon kohdalla, mitä olen maksanut huoneesta.

* * *

39) Pako linnasta, Fenix-ohjelmapalvelut, Hämeenlinna

  • Taustaa: Fenix-ohjelmapalveluiden linnakonsepti on kiertävä. Pako linnassa -kisaa pääsee pelaamaan välillä Hämeen linnassa, välillä Olavinlinnassa. Tämän takia pulmat ovat tietyllä tapaa irrallisia. Mitään pysyvää jälkeä ei tietenkään saa jättää linnaan, joten rakenteissa ei piile gadgetejä eikä muurista saa kaivettua esille mitään.
  • Tarina: Olet vankina [täytä paikkakuntasi linna tähän]. Pääsetkö pakoon?
  • Milloin: Huhtikuussa 2018.
  • Ryhmä: Kolme konkaria: 13-vuotias esikoisemme, Sini ja minä.
  • Tulos: Päivän toiseksi paras aika: 1.09. Peliin on varattu aikaa kaikkiaan kaksi tuntia.
  • Käytetyt vinkit: Ei lainkaan.
  • Vaikeusaste palveluntarjoajan mukaan: ei määritelty. Oma arvioni pulmien vaikeudesta on 1/5. Vaikeus syntyy enemmänkin ajan käytöstä, koska linnassa pitää kulkea valtavat määrät käytäviä ja rappusia. Jos pystyy optimoimaan, juokseminen vähenee.
  • Hinta: 60 euroa kolmelta hengeltä.
  • Pulmien arvosana: 7-.
  • Huoneen visuaalisuuden arvosana: 10 (se on sentään oikea linna).
  • Tarinan arvosana: 9-.
  • Huoneen ulkoisten fasiliteettien ja toimintojen arvosana: 8-.
  • Perustelut: Tarina on kytketty hauskasti aitoon historiaan, ja miljöö on tietenkin upea. Parissa kohdassa joutui hieman jonottamaan, mutta odotusaika oli täysin siedettävä (vaikka se vaikuttikin peliaikaan). Pulmat eivät ole vaikeita, eikä gadgeteja ole, mikä on tietenkin pieni pettymys. Eniten aikaa säästi se, jos luki vinkit heti alussa läpi ja suunnitteli reittinsä kunnolla. Muuten joutuu juoksemaan kolmannen kerroksen ja linnan pihan väliä useamman kerran edestakaisin. Eräs pulma oli hieman hutera, ja suorituspisteet oli asetettu hieman liian lähekkäin. Siinä kyykittiin peppu vasten toisen kisajoukkueen peppuja (mikä toki on yhteisöllinen kokemus). Lopuksi ratkaiseva metapulma edellytti yhdyssanojen osaamista. Meille se ei tuottanut hankaluuksia, mutta on hieman hassua, että ratkaisussa pitää hallita yhdyssanat. Jos pelaajalla on lukihäiriö tai suomi on vasta opittua, yhdyssanat eivät ole pelaajalle välttämättä niitä kaikkein helpoimpia. Kokonaisuudessaan silti hauska kokemus ja ehdottomasti hintansa väärti. Linnapakopeli edellyttää tietenkin paljon kävelyä ja portaiden kipuamista, joten en suosittele polvivaivaisille tai korkokenkäisille. Me pelasimme huoneet läpi viikinkiasuissa ja keskiaikamekoissa fiiliksen takia, mutta jos haluat superhyvän ajan, ota lenkkarit ja juokse.

X) Vincitin rekrytointimessuteltta, Tampere

  • Tausta: Vincit loi siirreltävän, kymmenminuuttisen pikapakopelin rekrytointimessuja varten. Vincitin Pasi Kovanen kutsui minut Tampereelle testaamaan huonetta, joten tietenkin menin. Hälytin seurakseni Getawayn Jouni Tombergin, jonka kanssa pelasimme ekaa kertaa yhdessä.
  • Tarina: Olet töissä kamalassa työpaikassa. Voisitko päästä Vincitille töihin?
  • Milloin: Huhtikuussa 2018.
  • Ryhmä: Jouni ja minä.
  • Tulos: Tavoiteaika on 10 minuuttia, mutta meillä meni 13.24, koska olimme tyhmiä.
  • Käytetyt vinkit: Meille jouduttiin antamaan yksi tosi tavutettu vinkki siinä vaiheessa, kun kymmenen minuuttia oli tullut täyteen.
  • Vaikeusaste tekijöiden mukaan: Ei luokittelua. Oma arvioni 3/5.
  • Hinta: Ilmainen, jos etsit käsiisi Vincitin ict-ammattilaisten rekrymessuilta. Muuten huone ei ole yleisön pelattavissa.
  • Arvosanaa ei voi antaa, koska huone on niin lyhyt. En myöskään laske tätä varsinaiseksi pakohuoneeksi, koska peli ei ole ostettavissa. Niinpä en numeroi arvosteluani lainkaan.
  • Arvostelu: Hauska kokemus ja taatusti erinomainen koukutin rekrymessuilla. Huoneessa on ironisia viittauksia vanhanaikaisiin työ- ja kommunikaatiotapoihin: on faksinumeroita, morseaakkosia, mapitustarvikkeita, korppuasemia ja pyöritettävää lankapuhelinta. Huone on olevinaan ankea työpiste, jossa mikään ei toimi. Pelaajan tehtävänä on tietenkin paeta huonosta työpaikasta. Mukaan oli saatu mahdutettua myös pari gadgetia. Voin vain kuvitella, kuinka onnellisia Pasi ja kumppanit ovat olleet yhdistäessään uutta koodia vanhaan tekniikkaan. Jos liikut rekrymessuilla, etsi Vincitin koju ja käy pelaamassa huone. Kiitos Vincitille, kun saimme kokeilla!

* * *

PS. Toukokuussa 2018 ilmestyy pakohuonekirja, ja se löytyy Kariston verkkokaupasta.

Kerro oma kantasi Kommentointiohjeet?

Tässä blogissa saa kommentoida omalla nimellä tai minun tunnistamallani nimimerkillä. Vaadin myös kunnollisen meiliosoitteen. Minua ja mielipiteitäni saa ilman muuta kritisoida. Muistathan silti hyvät tavat. Karsin jo etukäteen kaikki alatyyliset kommentit, mainokset sekä tietenkin laittomat sisällöt. Mitä perustellummin asiasi esität, sitä varmemmin se tulee huomioiduksi.