Tänään oli Hämeenlinnan aseman lipunmyynnin eteen ilmestynyt seuraava tiedote:

 

Ehkä olen hidasjärkinen, mutta jouduin lukemaan tekstin kahdesti, ennen kuin ymmärsin sen sisällön. Syitäkin löytyi muutamia:

1) Olen hidasjärkinen. Mot.

2) Teksti oli kirjoitettu suuraakkosin eli tikkukirjaimin, ja siinä oli huutomerkkejä, lihavointia ja alleviivausta.
2a) Tehokeinoja oli siis liikaa, joten teksti on hidasta lukea.
2b) Tehokeinot viestivät minulle, että kyseessä on varoitus. Viestin sisältö oli kuitenkin positiivinen: lippuja myydään junassa halvemmalla kuin yleensä. Koska sisältö ja ulkoasu olivat ristiriidassa, se hidasti viestin perillemenoa.

3) Viestissä oli liikaa tietoa. Jos olen Hämeenlinnan asemalla, on turha kertoa, että liput ovat halpoja myös Oulusta, Tampereelta ja Riihimäeltä.

Kehitysehdotus:

 
Alennus palvelumaksuihin 27.-29.8.
Hämeenlinnasta lähtevissä junissa myydään matkalippuja ilman palvelumaksua.

8 kommenttia

  1. Musta tuo alkuperäinenkin viesti oli aika selkeä, mutta asematiedot voisi tosiaan jättää pois. Ja liiat huutomerkit antavat yleensä aina hölmön vaikutelman, paitsi nuorisovaateliikkeissä. En käyttäisi kuitenkaan sanaa alennus, koska palvelumaksua ei ole lainkaan, ja normaalisti niitä on kahta erisuuruista. Jäin otsikon jälkeen miettimään, että paljonko se alennus mahtaa olla. Vastaus toki tulee.

  2. Ja oliko syy se, että lipunmyyntiautomaatit olivat rikki? Mun ehdotus:Lipunmyyntiautomaattimme voivat hieman huonosti. Älkää käyttäkö niitä. Palataan asiaan parin päivän päästä. Siihen saakka voitte ostaa liput junasta ilman palvelumaksua.

  3. Tuo on mahdollisesti ollut keskitetysti esim. Helsingissä tehtyä tiedotusta, joka on jaettu sähköpostilla ko. asemille. Näin ollen kaikki asemat on mainittu.

  4. Minä ihmettelisin mistä palvelumaksusta puhutaan.Ilmeisesti (?) tarkoitus on kai sanoa, ettei junassa myydyistä lipuista peritä tavanomaista ylihintaa.

  5. Kiitos kommenteista!Ei siellä tosiaan ole tikkukirjaimia – missä lie ajatukseni surffaillut. 🙂 Tehokeinoja on joka tapauksessa liikaa.Pidin kovasti Mikon korjausehdotuksesta, joskin se saattaa olla liian paljon vaadittu VR:ltä. Jostain syystä VR, hauskuus ja hyvä tiedottaminen eivät oikein kuulu yhteen.Milko, mä myös olen aivan varma, että kysymys on ollut keskitetystä tiedotuksesta, mutta se toimintamalli on surkea. Kun yrittää hoitaa yhdellä viestillä neljä kohderyhmää, kukaan ei saa osakseen hyvää tiedottamista.

Kerro oma kantasi Kommentointiohjeet?

Tässä blogissa saa kommentoida omalla nimellä tai minun tunnistamallani nimimerkillä. Vaadin myös kunnollisen meiliosoitteen. Minua ja mielipiteitäni saa ilman muuta kritisoida. Muistathan silti hyvät tavat. Karsin jo etukäteen kaikki alatyyliset kommentit, mainokset sekä tietenkin laittomat sisällöt. Mitä perustellummin asiasi esität, sitä varmemmin se tulee huomioiduksi.