Miten kohdata kouluttajana ryhmä yksilöitä? Miten huomioin jokaisen?

Vastaus on helppo: joka ikistä ei tarvitse kohdata yksilönä, vaan voit kohdata ryhmän kokonaisuutena.

Hämeenlinnassa toimii taikuri ja taikureiden opettaja Martti Sirén, joka on minunkin taikurimentorini (silloin kun jaksan temppuja opetella). Martti on esittänyt ihmisryhmistä pätevän ajatuksen:

Jokainen ryhmä käyttäytyy kuin tietynlainen yksilö. Kun pääset selville siitä, millainen tämä yksilö on, tulet toimeen koko ryhmän kanssa.

Olen omassa työssäni havainnut tämän teorian oikeaksi. Me kaikki olemme yksilöllisiä persoonia, mutta ryhmässä jokainen meistä aktivoi tiettyjä luonteenpiirteitään ja vastaavasti vaimentaa muita piirteitä. Joukossa voi tiivistyä sekä tyhmyys että fiksuus.

Huomenna kerron teemasta käytännön esimerkkejä ja perjantaina pohdin, miten tämä ajatus näkyy kouluttajan työssä.

2 kommenttia

  1. Totta tämäkin, mutta entäs välihuutelijat (hecklers), jotka taikuri tai lavakoomikko saa yleensä hiljenemään nolaamalla. Kouluttajahan ei näin voi tehdä.

  2. Kiitos kommentista! Koulutuksissa on hyvin harvoin välihuutelijoita, ainakaan ilkeämielisiä.Jos huutelu häiritsee ryhmää, eikä vie yhteistä asiaa eteenpäin, sanon asiasta suoraan: "Kaisa, nyt tuo kommentointi ei auta meitä eteenpäin lainkaan. Sinulla on jäljellä enää yksi vastaväite loppupäiväksi. Harkitse tarkkaan, koska käytät sen."Koomikoiden ja taikureiden esityksissä välihuutelijahan ei yleensä koe kuuluvansa muuhun ryhmään (yleisöön), vaan hän tahtoisi olla lavalla. Huutelemisellaan hän yrittää saada huomiota esiintyjältä, jonka kanssa hän haluaisi kuulua samaan ryhmään.

Kerro oma kantasi Kommentointiohjeet?

Tässä blogissa saa kommentoida omalla nimellä tai minun tunnistamallani nimimerkillä. Vaadin myös kunnollisen meiliosoitteen. Minua ja mielipiteitäni saa ilman muuta kritisoida. Muistathan silti hyvät tavat. Karsin jo etukäteen kaikki alatyyliset kommentit, mainokset sekä tietenkin laittomat sisällöt. Mitä perustellummin asiasi esität, sitä varmemmin se tulee huomioiduksi.