Keittiömme lämpötila on tällä hetkellä 18 astetta*, ja se on laskemaan päin. Kolme- ja viisivuotiaat tyttömme ovat pukeutuneet villahaalareihin. Sieraimissa kirvelee home- ja tuhkapöly, ja silmiä kutittaa. Kun niistämme, nenäliinasta löytyy hauskoja mustia ornamentteja. Kolmevuotias on erityisen ihastunut niihin.

Yläkerrassamme on sattunut vesivahinko, jonka Tapiola on onneksi luvannut korvata. Sen sijaan hotelliasumista ei toistaiseksi ole luvattu maksaa.

Keittiön kylmyys johtuu siitä, että olohuoneen katto ja välipohjan eristeet purettiin tänään homeen vuoksi pois. Olohuoneessa on pakkasta, joten ei ole ihme, että keittiönkin lämpötila laskee hitusen alas. Saa nähdä, kuinka kylmä täällä on sitten, kun pihalla on 20 astetta miinusta.

Odotamme nyt paikalle vahinkotarkastajaa, joka ei vastaa puhelimeen. Vahinkotarkastaja tulee katsomaan, olisiko olohuoneemme voinut alipaineistaa, jolloin olisimme välttyneet home- ja tuhkapölyltä.

Saamme muuttaa hotelliin vasta sitten, kun vahinkotarkastaja on käynyt paikalla ja tehnyt lausunnon. Sen jälkeen joku tietenkin Tapiolassa käsittelee lausunnon ja ehkä hyväksyy sen. Kukaan Tapiolassa ei osannut sanoa, milloin vahinkotarkastaja tulee. Saattaa mennä parikin päivää. Koska nyt on vajaa työviikko, asia on käsitelty ehkä perjantaina.

Väliaikainen asuntotarve olisi vain tämän viikon. Remonttiporukkamme arvioi, että jos hommat sujuvat odotetusti, pääsisimme jo perjantaina takaisin kotiin.

Tapiola hyväksyy kuitenkin vain etukäteen sovitut asumiskulut, joten jos nyt lähdemme hotelliin koira kainalossamme, teemme sen omalla kustannuksellamme. Käytännössä siis Tapiola taitaa käyttää asian käsittelyyn juuri sen viikon, jonka tarvitsisimme väliaikaiseen asumiseen.

Kaiken lisäksi Tapiolan asiakaspalvelija sanoi juuri puhelimessa, että asunnon kylmyys ei vielä oikeuta muuttamaan hotelliin. Jos siis asunnon voi alipaineistaa ja pölyt imaista pois, saamme kokkailla kylmässä keittiössä entiseen tapaan.

Eniten tässä sapettaa kaksi asiaa:
1) Minkä ihmeen takia vahinkotarkastajaa ei saa kiinni akuutissa tilanteessa?
2) Kuinka kylmä keittiössämme saa olla, ennen kuin Tapiolan mielestä siellä ei voi asua?

Jotta homma ei menisi pelkäksi valittamiseksi, kerrottakoon myös hyvät puolet:
1) Tapiolan palvelu on ollut koko ajan ystävällistä ja miellyttävää.
2) Saamme yläkerran 25-neliöiseen huoneeseen koko lattian uusiksi, vaikka vesivahinko tuhosi laminaattia vain parin neliön alueelta.

Nyt on pakko lopettaa, koska sormet jäykistyvät kylmässä. Taidan myös mennä mustaamaan yhden nenäliinan.

*Edit 10.1.2011: Ihmettelin, miten ihmeessä 18 asteessa voi olla niin järkyttävän kylmä. Asia selvisi, kun asetin lämpömittarin lattialle. Siellä oli 12 astetta. Lisäksi ovissa juoksevat remonttiheput sekä alipaineimuri tekevät tehtävänsä ja lisäävät vetoa – jota lämpömittari ei edes havaitse.
 
 

10 kommenttia

  1. Onpa ikävää 🙁

    Mietin tuossa joulun alla, että miten vakuutusyhtiöt suhtautuisivat tarjouspyyntöihin joissa pyydetään arviot eri korvaustilanteista. Esim 1: Asunto palaa poroksi loman aikana ja vahinko on aiheutunut naapurista.
    Esimerkki kakkosena voisi olla teidän tilanteenne jne.
    Tarjouspyyntöön voisi listata myös vasteajat vahinkotarkastukselle, korjaukselle, hyvityksille. -Mikä on hyvitys jos aikataulut tms. ei pidä? Tämän jälkeen tarjouspyyntö tai tarjous tulisi voida liittää osaksi sopimusta.

    Sellainen asia tuli esille korjausrakentamisen kurssilla että, jos asunto palaa ja pohjaratkaisu ei vastaa esim. kunnassa olevaa rakennuspiirustusta. Vakuutusyhtiö voi tiputtaa korvaussummaa useita kymmeniä prosentteja!

    Onhan nuo kaukaa haettu mutta itseäni ottaa päähän sitten se kädenvääntö vakuutusyhtiön kanssa kun vahinko on tapahtunut. Mutta mitenpä nuo listaat paperille, listasta tulisi aika pitkä kun huomioitaisiin vahingot etukäteen.

    Nimim. IFfin kanssa avoauto murrosta kättä vääntänyt.

    Ps. Isosti tsemppiä ja toivotaan että pääsette vielä tänään lämpimään hotelliin!

  2. Pasi,

    Veikkaan, että tarjouksia tulisi aika nihkeästi.

    Toisaalta, tuo listahan on jo olemassa ainakin osittain. Nyt se on vaan käänteinen, kun lista on vakuutusyhtiöltä tapauksista, joissa ei korvata.

  3. Kiitos kommenteista!

    Mä ymmärrän hyvin, että kaikkea mahdollista ei korvata. Jos on itse aiheuttanut vahinkoa omaisuudelleen, niin turha on pyytää korvauksia miltään yhtiöltä. On ihan hyvä, että näistä tapauksista on lista olemassa.

    Mäkin olen Tomaksen tapaan skeptinen sen suhteen, että lähettäisikö yksikään vakuutusyhtiö Pasille tarjousta.

    Se vain ei mene päähäni, että 18 asteen asuinlämpötila ei muka vaikuta talon asuinkelpoisuuteen. Saa nähdä, laskeeko se tästä vielä alemmas.

    BTW, tällä hetkellä talomme on keskikerroksesta poikki ja muovitettu, joten kätevä reitti keittiöstä makuuhuoneisiin kulkee seuraavasti:
    1) Mene keittiöstä kellariin.
    2) Kulje kellarikäytävä talon toiseen päähän (matkalla neljä ovea)
    3) Nouse portaikkoa pitkin takaisin keskikerroksen makuuhuoneeseen.

    Eipähän tule haettua naposteltavaa sänkyyn, kun ruuanhakureissuun menee vartti.

    1. Myönnetään, että oikaisin hieman edellisessä kommentissani. Toki itse aiheutetut vahingot saakin jäädä korvaamatta. Ehtojen seassa on kuitenkin selkeästi todennäköisyyssyistä korvauksetta jätettäviä asioita, jotka kulkisivat vakuutuksen otsikon alla monesti asiakaan mielestä hyvinkin loogisesti. Matematiikkaahan se vakuutusbisnes on.

      Harmi, että asiakkaat on jätetty tylsän pykälätekstin armoille. Joku voisikin tehdä omista pykälistään vaikka sarjakuvia, niin olisi asiakkaana olo helpompaa.

  4. Korvausprosessi lienee aina niin hyvä, kuin sitä hoitavat henkilöt. Jos on aikaa ja kiinnostusta panostaa tapaukseen, niin kokonaisuus on kivuttomampi kaikille osapuolille. Tästä Tapiolalla on hieno promo-esimerkkikin (http://www.digipaper.fi/tapiola_omatalous/55378/ s 11-13). Toivottavasti korjausprosessi etenee mahdollisimman kivuttomasti!

    Ja ainahan voitte mennä Tapiolan konttorille lämmittelemään ja keittelemään aamukahveja. Kyllä ne aina jotain keksii, että saavat teidät sieltä ulos 😉

  5. Kiinnostavaa muuten on, että vakuutusyhtiön asiakkaissakin on kahta koulukuntaa. Toinen porukka sanoo, että ”ole tiukkana ja lyö nyrkkiä pöytään”. Mä olen itse pikemminkin neuvottelevan ja ystävällisen kommunikoinnin puolella.

    Ainakaan tähän mennessä en ole sortunut huutamaan enkä kettuilemaan, vaan olen ollut ystävällisen asiallinen. Olen myös dokumentoinut kaikki remontin vaiheet ja lähettänyt Tapiolalle kuvia eri kohdista. Näin hekin tietävät, missä mennään.

    Tänään muuten löytyi myös alakerran vessasta kosteutta. Jos sekin menee remonttiin, niin ehkä sitten pääsemme asumaan muualle. Jos emme pääse hotelliin, niin menemme ilman muuta kahden lapsen ja koiranpennun kanssa Tapiolan konttoriin kahville. 🙂

  6. 🙂 Meillä on aina näin talvisin talossa jotain 16-18 astetta.. kaikkeen tottuu Kati! Paljon villaa ja monet sukat ja paidat.. ei noi lapsetkaan kauheesti valita/välitä, on normaalia meille et on viileetä. Kauheeta on sit mennä jonnekin kerrostaloasuntoon kylään jossa normaali huonelämpötila, patterit hehkuu plus 26astetta kämppään. Huh tukalaa!

    1. Meillä on keittiön lattialla tällä hetkellä 12 astetta. Se on jo vähän liian kylmää. Yleensä meillä on 20 astetta, ja se on ollut aivan riittävä.

      Asiaan on kuitenkin saatu jo ratkaisu. Remonttityömaa eristetään ja alipaineistetaan, joten huonelämpötila saadaan vähän järkevämmäksi.

  7. Melko erikoista, ettei Tapiola ole ottanut kantaa kirjoitukseen. Pistä ihmeessä linkki keskusteluun suoraan jollekin Tapiolan edustajalle.

    Nimim. toistaiseksi tyytyväinen asiakas, jota kiinnostaa, miten homma etenee

    1. Jussi, itsekin olisin toivonut Tapiolan kommenttia, mutta sitä ei ole tullut. 🙁

      Tapiolaa ei tarvinne edes informoida postauksesta, koska heidän palvelimeltaan on käyty blogissani parin viime viikon aikana 20 kertaa. Lisäksi tulevat tietenkin toimihenkilöiden kotoa tekemät käynnit.

      Luulen, että isoin syy vastaamattomuuteen on puuttuvat some-ohjeistukset. Kukaan Tapiolasta ei tiedä, kuinka asiaan pitäisi reagoida, kenen pitäisi reagoida ja mitä asioita voi kirjoittaa julkisesti. Tämän vuoksi on helpompaa olla vaiti.

      Tapiola ei tietenkään voi puida julkisesti kenenkään asiakkaan yksittäistä tapausta, mutta yhteen kysymykseen haluaisin vastauksen:

      Kuinka kylmä kodissa pitää olla, ennen kuin saa asua hotellissa vesivahingon ajan? Onko vakuutusehdoissa määritelty mitään asterajaa?

Kerro oma kantasi Kommentointiohjeet?

Tässä blogissa saa kommentoida omalla nimellä tai minun tunnistamallani nimimerkillä. Vaadin myös kunnollisen meiliosoitteen. Minua ja mielipiteitäni saa ilman muuta kritisoida. Muistathan silti hyvät tavat. Karsin jo etukäteen kaikki alatyyliset kommentit, mainokset sekä tietenkin laittomat sisällöt. Mitä perustellummin asiasi esität, sitä varmemmin se tulee huomioiduksi.