Olen yrittäjänä firmassa, jonka bisnes on tuotteistaminen. Paketoimme erilaisia asiantuntijoiden palveluja.

Yksi tuotteistamisen tärkeistä tavoitteista on konkretisoida aineetonta aikomushöttöä. Siksi monet tuotteistuksemme päätyvät lopulta aivan aivan oikeiksi, hypisteltäviksi pahvibokseiksi. Toimitamme uusia tuotelaatikoita asiakkaillemme lähes viikoittain.

Meillä on siis jatkuvasti käyttöä esimerkiksi pakkaussuunnittelijoille, graafikoille ja muille design-ammattilaisille.

Jostain syystä asiointi näiden ihmisten kanssa on monesti todella takkuista. Näen usein punaista, vaikka designeri kuinka esittelisi erilaisia sinisen sävyjä.

Koska korvissa kohiseva suurverenpaine on terveysriski, olen yrittänyt analysoida, miksi pinnani kiristyy. Kaikkiin reaktioihin on tietenkin jokin syy. Primitiivisiin varsinkin.

En ole vielä päätynyt mihinkään varmaan tulokseen. Mutta yksi syistä lienee monien – ainakin omasta mielestään – luovien ihmisten kaksinaismoraali.

Tuskin tulee enää vastaan muotoilijaa, suunnittelijaa tai tuotekehittäjää, joka ei jatkuvasti hokisi, miten hän ottaa huomioon kaikessa työssään käyttäjän ja asiakkaan näkökulman.

Toisin sanoen design-ammattilainen väittää, että hänellä on empatiataitoja. Ei hän sitä suoraan sano. Mutta lienee selvää, että ilman myötäelämisen kykyä hän tuskin pystyy asettumaan asiakkaansa asemaan.

Mikä sitten mättää?

No se, että kaikesta näkee, miten epäempaattisia useimmat kokonaan mustaan pukeutuneet Apple-käyttäjät ovat.

Taiteilijan arvolle sopii harvoin, että hän olisi ajoissa. Puhumattakaan, että toimitusajat pitäisivät kutinsa. Hänen aikansa on selvästi tärkeämpää kuin palkanmaksajan. 

Hän ei kuuntele, mitä tilaaja yrittää hänelle selittää. Reklamaatiot eivät johda mihinkään. Lopulta taiteilija on sitä mieltä, että nariseva asiakas on tyhmä ja väärässä. Hän poistuu neukkarista niskojaan nakellen.

Aika moni suunnittelija käyttäytyy sekä töissä että kotona kuin kuninkaallinen, jonka jalkoja hallintoalamaisten tulee suudella.

Tunnusmerkit eivät kuulu empaattiselle ihmiselle. Ne sopivat paremmin narsistisen luonnehäiriön taudinkuvaan.

Kerro oma kantasi Kommentointiohjeet?

Tässä blogissa saa kommentoida omalla nimellä tai minun tunnistamallani nimimerkillä. Vaadin myös kunnollisen meiliosoitteen. Minua ja mielipiteitäni saa ilman muuta kritisoida. Muistathan silti hyvät tavat. Karsin jo etukäteen kaikki alatyyliset kommentit, mainokset sekä tietenkin laittomat sisällöt. Mitä perustellummin asiasi esität, sitä varmemmin se tulee huomioiduksi.