Ikäviä uutisia: jos vieläkin olet datatykin käytön kannalta, joudut vastaamaan rehellisesti kurjaan kysymykseen.
5) Onko datatykki sinulle suojakilpi?
Moni puhuja on onnellinen, kun kukaan ei keskeytä. Saa rauhassa papattaa asiansa läpi, tarkistaa lopuksi onko kenelläkään kysyttävää, minkä jälkeen voi kiittää ja luikkia tiehensä.
Et kai itse käytä datatykkiä turvaverkkona? Sen ansiosta et unohda asioita, sen ansiosta kukaan ei katso sinua ja sen ansiosta luulet vaikuttavasi asiantuntijalta.
Datatykki on monelle kuin kävelykeppi raihnaiselle. Jos tuki otetaan pois alta, koko rakennelma romahtaa.
Älä luota suojakilpeesi. Tekniikka voi pettää tai tiedosto on voinut vaurioitua.
Loppujen lopuksi jäljellä olet vain sinä itse.
Edit 26.10.2009: Poistin vahingossa tähän postaukseen tulleet kommentit. Koskaan ei pitäisi poistua koneelta ja palata näppäilemään jotakin täysin aivottomana. Pahoitteluni Lassille ja Geraniumille!
Itse olen oman kaupallisen-alan koulutukseni aikana tosiaankin huomannut, että hyvää esiintymistä ei opeteta tarpeeksi. Muutamien alkupuolen viestinnänkurssien aikana jaettiin toki muutamia vinkkejä "hyvään esiintymiseen", mutta siihen ei ole ollut tarpeeksi säännöllistä valmennusta. Hyvät viestintäkyvythän ovat kuitenkin tärkeitä asioita kaupallisella-alalla.Nykyään olen itse pahimmillaan luonut ensin PowerPoint-esityksen, jonka pohjalta olen tehnyt suullisen osuuden esityksestä (jossa on kutakuinkin samat asiat kuin dioissa). Muutenkin olen huomannut "seinältä lukemisen" suosituksi esitystavaksi.
Tuota on joskus tullut mietittyä, että miten datatykki vaikuttaisi jos sitä käyttäisi niin härkisti, että sillä esittäisi vain ihmisen perusvietteihin vaikuttavia kuvia. Koiranpentuja, lapsia, onnellisia vanhempia jälkikasvun parissa, perhe lounaalla yms. Kuvia, jotka vetoaisivat lisääntymisviettiin, turvallisuudentunteeseen jne. Sitten puhuisi siinä sivussa täyttä asiaa. Assosioituisikohan nuo asiat alitajunnassa.Tuohan oikeastaan tulee esille kun puhujana on kurvikas nainen. Sukupuolikoulutettu mies yrittää keskittyä asiaan, mutta alitajunta näkee synnyttäjän lantion ja todennäköisesti hyvän imettäjän.Missä kohtaa asiantuntija on liian lyhyt, ruma tai muuten vastenmielinen, jotta kannattaa palkata näennäisguru esittämään viesti.Sorry rönsyily aiheesta – nämä psykologiset vaikuttimet vain ovat niin hauskoja. Vaikka kuinka esitettäisiin rationaalisia niin silti suurin osa myös ammatillisista päätöksistä tehdään täysin tunteella.
Kiitos kommenteista!Jaffa, seinältäluku on puuduttavaa ja silti kumman yleistä. Itse en tunne kaupallisen alan koulutusta, mutta voin hyvin kuvitella, että esiintymistaidon osuudet ovat jääneet junnaamaan jonnekin 1980-luvulle – piirtoheitinkalvojen ja faksien aikakaudelle.Janne, olen itsekin puntaroinut tuota "kuvituksen" käyttämistä. Olen jättänyt kuitenkin kokeilematta, koska tekniikka passivoi kaikesta huolimatta. Jos joskus testaat taustakuvia, niin kerro kokemuksistasi.On ihan totta, että teemme päätöksiä näennäisesti järjellä, mutta pohjimmiltamme me kaikki olemme tunneihmisiä.Olen esimerkiksi monesti huomannut, että vaikka jollekin osallistujalle antaisi kaikki järkisyyt, hän haluaa tehdä "niin kuin aina ennenkin". Myös muutosvastarinta on ennen kaikkea tunteen asia.
Meidän tutkimusryhmässä on jo vuosia ollut bullet point -kielto. Dioissa ei saa olla listoja, ellei kyseessä ole oikeasti luettelo asioista. Se näkyy mm. pitämistäni presiksistä, joissa on lähinnä pari sanaa sekä aihetta selventävä, konkretisoiva tai muuten herättävä kuva.Tätä viiden syyn ketjua luettuani tietysti mietin, että onko näitäkään dioja tarpeen näyttää. Muutamaa poikkeusta lukuunottamatta ne eivät ole tarpeellista tietoa, vaan ainoastaan kuvitusta ja rytmitystä – visuaalinen vinkki yleisölle, että hypättiin seuraavaan aiheeseen.Toinen käyttämäni lavantäyttökeino on verkkovideoiden näyttäminen ennen tilaisuuden alkua ja tauoilla. Aiheeseen liittyviä, raflaavia videoita, joissa on tyypillisesti musiikitkin taustalla. Aikaisin saapuvilla on sitten jotain edutainmenttia edessään.
Tarmo, teillä taitaa olla ihan hyvä kielto voimassa. :)Itse olen huomannut, että esityksen rytmityksen voi välittää visuaalisesti omalla kehon kielelläkin.Kun siirryn uuteen asiaan, "paketoin" käsilläni ensin vanhan asian – siis laitan käteni yhteen ja pidän tauon. Sen jälkeen vaihdan paikkaa, avaan käteni ja aloitan uuden teeman. Näin osallistujat pystyvät hahmottamaan, missä yksi kokonaisuus päättyy ja toinen alkaa.