Suomen koulujen hyödyntämä sähköinen viestintäkanava on nimeltään Wilma. Sitä on yhtä näppärä ja mukava käyttää kuin lietelantasäiliöön pudonnutta kreikankielistä keittokirjaa.

(Tiedoksi niille, jotka eivät tunne Wilmaa: se on kuin sähköinen reissuvihko. Wilmaan kirjataan poissaolot, läksyt ja koetulokset, ja siellä myös viestitellään henkilökunnan, oppilaiden ja vanhempien kesken. Wilma on käytössä noin 3800 oppilaitoksessa, ja se kattaa lähes 800 000 oppilaan ja opiskelijan kouluasiat.)

Wilman on kehittänyt Starsoft. Se väittää sivuillaan, että se tekee Suomen ”suosituimmat kouluhallinnon ohjelmat”.

Väärin väitetty. Starsoft tekee ehkä ostetuimmat kouluhallinnon ohjelmat, mutta suosiosta ei ole kyse. Asiakkaiden määrä ei ole kasvanut käytettävyydellä, vaan käytännössä monopoliasemalla ja sillä, että järjestelmien vaihto tulisi kunnille liian kalliiksi.

Yritän kuitenkin olla rakentava, joten kerron, kuinka Wilmaa ja Starsoftin viestintää pitäisi kehittää. Listasin kehitysehdotukseni satunnaisessa järjestyksessä, ja seassa on sekä pieniä että isoja käytettävyysparannuksia.

1) Starsoftin omien nettisivujen olisi syytä olla responsiiviset. Sivuja pitää päästä lukemaan myös kännykällä. (Starsoftin saitti ei itse asiassa toimi kunnolla edes läppärin näytöllä, vaan oikeassa laidassa on valkea pystypalkki.) Mitä kertoo ohjelmistotalon käytettävyysosaamisesta se, että sen oma nettisivu on hankala käyttää?

2) Viestien perustoiminnot pitää löytyä kätevämmin. Verrataanpa vaikkapa Outlookiin: kun saat sähköpostin, mitkä ovat yleisimmin käyttämäsi toiminnot? Veikkaan, että ”vastaa” ja ”poista”.

Wilmassa nämä oleellisimmat toiminnot on piilotettu alasvetovalikoihin. Itse asiassa mitään toimintoa ei löydä heti, vaan kaikki on alasvetovalikoissa.

Wilma
Haluatko poistaa viestin? Klikkaa ensin ”Toiminnot”, ja sieltä löytyy viestin poisto. Haluatko vastata viestiin? Klikkaa ensin ”Viestitoiminnot”, ja sieltä löytyy vastauspainike.

3) Uuden viestin vastaanottajakentän pitäisi olla tekstimuotoinen ja ennen otsikkokenttää. Wilmassa täytyy turhaan painaa ”Valitse vastaanottajat” -painiketta, jonka takaa löytyvät opettajat. Järkevämpää olisi vaihtaa tilalle tekstikenttä. Ohjelma voisi ehdottaa vaihtoehtoisia nimiä sitä mukaa kun käyttäjä kirjoittaa.

Haluatko ihan oikeasti lähettää viestisi jollekulle? Klikkaa ensin painiketta, ja vasta sitten voit valita vastaanottajan.
Haluatko ihan oikeasti lähettää viestisi jollekulle? Klikkaa ensin painiketta, ja vasta sitten voit valita vastaanottajan.

(Kaiken lisäksi kannattaisi noudattaa samaa kenttäjärjestystä kuin meiliohjelmissa: ensin vastaanottaja, sitten otsikko. Se olisi käyttäjälle intuitiivisempaa.)

4) Kun pikaviestiin valitsee vastaanottajan, ohjelman pitäisi ensin tarjota omia opettajia, ja vasta sitten koko henkilökuntaa. Nykyisellään Wilma pitää ”Omat opettajat” -kohdan suljettuna, mutta koko koulun lista on avoinna.

Haluatko kirjoittaa lapsesi opettajalle? Wilma tarjoaa ensimmäisenä koulun *kaikki* opettajat aakkosjärjestyksessä.
Haluatko kirjoittaa lapsesi opettajalle? Wilma tarjoaa koulun *kaikki* opettajat aakkosjärjestyksessä.

Veikkaan, että 95 % Wilma-viesteistä lähetetään lapsen omille opettajille eikä muille.

5) Viestien listausnäkymän toimintopainikkeet tarvitaan myös listan yläosaan. Nykyisellään Wilman kaikki saapuneet pikaviestit näkyvät yhdellä ruudulla. Itselläni niitä on kertynyt vajaan kolmen vuoden aikana kymmenittäin, vaikka olen poistanut paljon turhia. Jos haluan deletoida viestejä, ruksin niitä yksitellen. Sitten kelaan halvatun pitkän sivun alareunaan, ja vasta sieltä löytyy painike ”Poista valitut”.

Haluatko poistaa viestejä? Poistopainike ei tietenkään ole yläreunassa, vaan se on piilotettu pitkän listan loppuun.
Haluatko poistaa viestejä? Poistopainike ei tietenkään ole yläreunassa, vaan se on piilotettu pitkän listan loppuun. Skrollaa, beibi, skrollaa.

6) Wilma-viesteihin on saatava liitemahdollisuus. Jos opettajalle pitää lähettää allekirjoitettu loma-anomus, kopio lääkärintodistuksesta tai puheterapeutin lausunto, kaikki pitää kuljettaa paperisena. (Sitäkään en tajua, että pikaviesteissä on mahdollisuus laatia tekstiin jopa ylä- ja alaindeksit ja käyttää 441* eri tekstiväriä, mutta liitetiedostoa sinne ei saa.)

*Kyllä. Kaiken kaikkiaan 441 eri värivaihtoehtoa tekstille. Kukapa meistä ei kaipaisi niin montaa väriä. Ehkä Starsoft on sateenkaarivaihtoehtoineen liikkeellä homosaation puolesta, mistä annan kyllä plussapisteitä.

7) Wilman pitäisi synkronoida perheen samaa koulua käyvät lapset paremmin. Meidän kaksi muksuamme ovat samassa koulussa. Niinpä koulun jokainen yleistiedote saapuu tuplana Wilmaan, ja molemmista ropsahtaa tietenkin omat ilmoitusmeilinsä. Wilmassa pitäisi olla sen verran käytettävyyttä, että yleistiedotteita tulisi yksi per vanhempi, ei yksi per lapsi.

Sääliksi käy niitä, joilla on neljä lasta samassa koulussa.

* * *

Laadin tämän kehityslistan vain huoltajan näkökulmasta. Omat lapseni ovat ekalla ja neljännellä, joten heillä ei vielä ole Wilma-tunnuksia. En siis tunne Wilman käytettävyyttä oppilaiden näkökulmasta saati opettajien näkökulmasta. Lisää kehitysehdotuksia saa esittää.

(Oikeasti olen vain kade. Starsoft tekee noin viiden miljoonan euron liikevaihtoa myymällä käytettävyydeltään ala-arvoista tuotetta.)

109 kommenttia

  1. Osu ja uppoa niin naulan kantaan!
    Kommentoin kattavammin koneen ääreltä myöhemmin mutta heitän kysymyksen: Oletko tutustunut Wilman mobiiliappiin?
    Poikani laittoi minut sen asentamaan toissapäivänä ja jo eiliset viestit luin taas selainversiolla… Mutta ehkä olin vain rajoittunut.

    1. Mäkin latasin Satrsoftin Wilma-appsin tässä joululoman jälkeen. Pari huomiota sovelluksen kehitystyöstä ja viestinnästä:

      1) Ilari Juusela, 17, kehitti Wilma-sovelluksen kännyköille kaksi vuotta ennen Starsoftia. Starsoftin mukaan kehitystyö on hidasta, joten se tuli pari vuotta perässä oman sovelluksensa kanssa.

      2) Starsoft ei tiedottanut uudessa mobiilisovelluksestaan Wilmasta. Löysin sovelluksen aivan sattumalta nyt tammikuussa. Jos omaan tuotteeseen tulee merkittävä parannus, siitä kai kannattaisi kertoa kaikille käyttäjille? (Tai ehkä sovelluksesta tiedotettiin jossain Wilman alatasolla, joten kukaan ei nähnyt tiedotetta.)

      1. Meidän tyttären ala-asteen pääkäyttäjä oli hoksannut laittaa asiasta tiedotteen Tiedotteet-valikon taakse 🙂

      2. Wilman versio näköjään päivittyi tässä viikolla, ja samalla lakkasivat toimimasta muiden kuin Starsoftin mobiiliappsit ainakin Androidilla. ”Positiivinen piirre” tuossa Starsoftin omassa sovelluksessa on, että se ei tunnu näyttävän viestejä kokonaan, vaan leikkaa oikeasta reunasta vähintään 20% pois. Pitää vain toivoa, ettei viestin leipä ole juuri siinä reunassa… Ainoa, jolla sain luettua viestit kokonaisuudessaan, oli jompikumpi kolmannen osapuolen applet (Wilmoid tai Wimo). Ja minäkin löysin tuon Starsoftin apps:in vasta kun nuo muut lakkasivat toimimasta.

    2. Kokeilepa jotain matkalaskuohjelmaa. Wilma tuntuu sen jälkeen unelmien täyttymykseltä…

    1. Joo, se oli tosi hyvä yhteenveto. Parasta on, että Wilma on päivitetty pari viikkoa sitten, mutta juuri mitään Janne Harjun ehdottamista muutoksista ei ole olettu käyttöön. Ilmeisesti Starsoft kuuluu niihin yrityksiin, jotka eivät kuuntele käyttäjiään.

    2. Todella asiallinen lista kehitysehdotuksista!

      Minä aikanaan löysin Tuntimerkintöjen-kohdan valikkojen syövereistä kun lapseni aineopettaja oli vahingossa merkannut ”luvaton poissaolo” ”aktiivista tuntityösketelyä” sijaan.

  2. Heh! Odottakaas kun joudutte lukion Wilman kanssa tekemisiin!

    Aine/kurssivalinnat? (Vain oppilaan Wilmassa)
    – Ihan yhtä helvettiä. Jotta voit valita / kokeilla mahdutko johonkin kurssille menetät paikkasi siinä jonka olit valinnut. Kun yrittää saada kaiken tarpeellisen koko vuodeksi (6 jaksoa) on ihan helisemässä!
    Niin karseaa käyttistä en on kahteenkymmeneen vuoteen tavannut missään.

    Mobiiliappissa ei näy esim. missä lukiossa kurssin pitopaikka fyysisesti on; poika haahuili jakson ekana päivänä väärässä koulussa.

    Ei uskoisi että kunnat ovat milloin kenenkin talutusnuorassa: Starsoftin ja Microsoftin.

    They must be soft in the head! 🙂

    1. Omina lukioaikoina (aloitin vuonna 2010) kaikki toimintatavat ja järjestelmät kilpailivat keskenään ja tuloksena oli kaaos. Oli Wilma, josta katsottiin ruokalistat ja viralliset tiedotteet, oli koulun sähköpostiosoite, jonne opettajat lähettivät viestejä, oli joku erillinen palvelu (jonka nimeäkään en enää muista), minkä avulla tehtiin kurssivalinnat, ja oli Moodle opiskelumateriaaleille. Eikä vielä edes riitä, sillä kaikkien koulun tuputtamien palveluiden lisäksi piti muistaa lukea henkilökohtaista sähköpostiaan, koska ryhmänohjaaja tykkäsi lähettää viestinsä sinne, sekä kantaa mukanaan aina koulun opinto-opasta jossa oli tilaa lukujärjestyksille (joita ei muistaakseni Wilmasta löytynyt koska valinnat tehtiin eri järjestelmässä), sekä lopussa liitteenä vanha kunnon poissaolovihko. Siihen verrattuna Wilman nykyinen monopoliasema on (surullista kyllä) vain plussaa.

      1. Juu, Wilma on ilman muuta plussaa verrattuna muinaisuuteen. Samoin pulsaattoripyykkikone oli plussaa verrattuna pyykkilautaan.

        Nykyihminen haluaa kuitenkin käytettävyydeltään hyvän ohjelman ja nykyaikaisen pyykinpesukoneen. Vertailukohdan pitää olla tulevaisuudessa, ei menneisyydessä.

        1. Ehdottoman totta, osuva vertaus 😀

          Itseäni toki lohduttaa tuon kaaoksen muistelu, johonkin on sentään edetty. Ei kuitenkaan riittävästi. Tietotekniikka-alaa liippaavasti opiskelevana ihmettelen suuresti miten Wilman kehitys on polkenut paikallaan melkein sen koko olemassaolon ajan. Joitain edistysaskeleita on toki tapahtunut, mutta jos mietitään miten tietotekniikka on viimeisen vuosikymmenen aikana kehittynyt muilta osin, on Wilmakin muinaismuisto. Kyllä luulisi että käyttäjämääriltään noinkin massiivisen ohjelmiston kehittäjällä olisi resursseja lippulaivatuotteensa kehittämiseen. Enkä laske tuota uutta ulkoasua kehitystyöksi, samalla lailla se silti toimii vaikka nappulat ovatkin ulkomuodoltaan uusia.

          Mutta jo Starsoftin nettisivuja katsellessa huomaa ammattiosaamisen tason jumittuneen viime vuosituhannelle. Wilma on ideana erinomainen, käytännössäkin parempi kuin mitä monet vanhat konstit. Mutta ei sekään silti tarkoita etteikö se vielä parantelua kaipaa.

  3. Tiesitkös sen, että Wilmassa oli ainakin vielä viime syksynä niin heikot suojaukset, ettei siellä saanut lähettää mitään vähänkään salaista? Ehkä siksi kaikki liput ja laput pitää palauttaa edelleen paperilla.

    Mutta mielestäni Wilman yksi käsittämättömimmistä toiminnoista on se, että sinne voi tehdä oppilasta koskevia kirjauksia, mitä näkyvät vain henkilökunnalle. Siis kaikille opettajille, muttei asianomaiselle itselleen tai tämän huoltajille.

    1. Heh, tuosta tietosuoja-asiasta en ole kuullutkaan.

      Aika kiinnostavaa tuo merkintöjen teko niin, etteivät asianomaiset näe. Käsittääkseni kansalaisen pitää saada tarkistaa kaikki itseään koskevat merkinnät viranomaisten rekistereissä. Saakohan nuo tiedot pyynnöstä, vai onko toimintoa enää olemassa?

      1. Kas, tuo StarSoftin ihan oma suositus tuon toiminnon käyttämisestä löytyykin edelleen ihan netistä: https://www.starsoft.fi/public/files/Viesti%20Wilmalla%20viisaasti.pdf

        Me käsiteltiin peruskoulun henkilökunnan kanssa kyseistä ”opusta” viime vuonna. Nyt en enää käytä Wilmaa henkilökuntatunnuksilla, joten en tiedä löytyykö toiminto edelleen. Todennäköisesti kyllä. Meillä onneksi ymmärrettiin, ettei sen käyttö ole missään mielessä järkevää tai asioita edistävää. Toivottavasti muuallakin!

  4. Amen. Hankala on ollut kyllä logiikkaa löytää Wilmasta neljän vuoden kokemuksen aikana. Toisen lapsen mentyä kouluun homma muuttuikin todella mielenkiintoiseksi. Entäpä tunnukset molemmille vanhemmille? Ai ei voi? Mites toi lukujärjestys? Ai sekin on vain suuntaa antava…

    Olenkin hiljalleen siirtynyt pelkästään mobiilikäyttäjäksi, se nimittäin toimii ainakin Windows-puhelimissa edes siedettävästi viestien lukemiseen.

    Sivujuoni:
    Jyväskylässä otettiin loppuvuodesta uudet peda.net -sivut koulujen käyttöön. Aiemmin luokan kalenterin pystyi tilaamaan itselleen puhelimeen, jolloin aamulla näki suoraan kalenterista, että tänään luistimet mukaan. Eipä onnistu enää sekään.

    Kehitys kehittyy.

    1. Hei!

      Uudenkin Peda.net kalenterin pystyy kyllä tilaamaan iCal-muodossa. Mutta vilkaisu Jyväskylän sivuille paljasti, että tämä toiminto voi olla vaikea löytää. Pitää siis muuttaa tuota helpommin löydettäväksi.

      Palautetta voi antaa info@peda.net-osoitteeseen. Me ihan oikeasti sitä kyllä kuuntelemme. 😉

  5. Webbitekijänä omat silmät vuotavat verta kun joudun käyttämään Wilmaa. Onneksi kärsimyksen voi ulkoistaa ainakin osittain meidän perheessä puolisolle. Meillä koulussa ilmeisesti voi hoitaa asioinnin vielä joissakin tapauksissa ihan paperisesti, joten ehkä Wilman parantaminen vaatisi laajemman massaliikkeen pois Wilmasta paperiasioinnin suuntaan.

    Sinänsä mielenkiintoinen asia Wilmassa on se, että järjestelmällä on minun yhteystiedot mutta se ei vielä tähän päivään asti ole onnistunut ilmoittamaan minulle mistään järjestelmään tulleesta viestistä. En tiedä onko tuolla jossakin asetus sitä varten vai eikö tuo vain osaa mutta mikäli ilmoitusta ei ole niin järjestelmään en uusia viestejä mene erikseen tarkistamaan. On niitä siellä ollut niinä kertoina kun olen sinne kirjautunut.

    1. Tuo työnjako on kyllä kätevä. Pekka Hacklin (@HacklinPekka) kirjoitti Twitterissä tänään tällä tavalla:

      ”ja tehtävänjako on niin, että vaimo seuraa Wilmaa ja minä siivoan viemärit ym paskat. Mieluummin näin.”

    2. Kyllä se viestien vastaanottaminen pitää erikseen Wilmassa kuitata: valitse oman nimen vierestä oikeasta yläkulmasta jakoavain, alavalikosta ”ilmoitusasetukset” ja siellä ruksaa ”ilmoita uudesta pikaviestistä ja/tai tuntimerkinnästä”. (Joo-o, ei kyllä kovin helposti saatavilla…).

      Yleisesti ottaen sekä opettajana että vanhempana tykkään Wilmasta, sillä se on nopea ja yksinkertainen keino viestiä (vrt. että soittaisin kaikki luokan vanhemmat läpi huomisen liikkatuntiin liittyen). Käytettävyyteen pitäisi tosiaan kiinnittää enemmän huomiota!

  6. Onneksi saan vielä käyttää Helmeä. Siinä opettajan voi hakea kirjoittamalla osan nimeä. Saa osan vastaanottajiksi piiloon jne. Pystyn nopeasti tarkistamaan omaan lapseen liittyvät asiat ja opettajien ”huomautukset”.

    Wilmahan mainostaa itseään siten, että se perustuu vahvaan toimialaosaamiseen. Eli sen avulla voi tehdä opetustyössä ja viestinnässä tarvittavat asiat. Muttei niiden käytöstä ole tehty helppoa. (Juu, olen käyttänyt Wilmaa).

    Ja sitten tuon aasisillan kautta pieneen tarinaan. Joskus aikoinaan 70- luvun lopulla suomalainen rekkakuski jutteli sakaslaisen kanssa. Suomalainen ajeli Sisulla. Sellaisella, jossa ohjaamo näytti itsetehdyltä eli kulmikas, ruma ja hirveä. Saksalainen kuski sanoi, että rekkasi tekniikka on huippua, mutta olet tainnut itse tehdä tuon ohjaamon.

    Ja tuohan on suomalaisten softantekijöiden yksi ongelma. Toimialaosaamista voi olla paljonkin, teknistä tietämystä vielä enemmän. Mutta niiden paketoiminen käyttäjäystävälliseen muotoon tuntuu olevan vielä aika mahdotonta.

    Tuo osaamisen paketointi on se haastava asia. Ei kait vielä ymmärretä, että ihmiset eivät osta teknologiaa tai toimialaosaamista vaan niiden sovelluksia. Helpostikäytettäviä palveluita. Ikävä kyllä me olemme tälläistä insinöörikansaa (itsekkin koulutukseltaan sellainen) ja tutkimme asioita tekniikan eikä suinkaan muiden ansioiden avulla. Ja siksi meillä on teknisesti toimivia mutta huonostikäytetäviä ohjelmistoja, palveluita ja muita asioita.

    Kuhan pohdin, Kari…

    1. Kari, kiteytit juuri suomalaisen teknologiaosaamisen: insinööri suunnittelee, ja käyttäjä unohtuu. Lopputuloksena on ruma systeemi, joka pystyisi vaikka mihin, mutta sitä on hankala käyttää. Samaan ilmiöön kaatui Nokiakin, kun kännykkämarkkinoille tuli Applelta aivan uuden tason ulkonäköä ja käytettävyyttä.

      1. Kursorisesti lukiessa: ”..insinööri suunnittelee ja käyttäjä tuskastuu..”.

        Hyvää keskustelua. Osto-osaaminen on mielestäni tämän ongelman juurisyy. Toimittaja on päästetty niskan päälle. Koulujen olisi pitänyt ostaa sovellus niin, että sen kehittämistä voi kilpailuttaa. Nykyinen asetelma on pattitilanne sekä toimittajan että ostajan kannalta. Toimittajalla on monopoli ja markkina on sillä saturoitu. Tässäkin keskustelussa linkatut loistavat kehitysideat on varaa jättää toteuttamatta, koska ei ole vaaraa että kilpailija toteuttaisi ne ja saisi sillä tavalla etumatkaa.

  7. Voi tietäisittepä vaan, mitä kaikkea oli ennen wanhaan!

    Muistan hyvin sen itkun ja parun ja ongelmien määrän, kun wilma otettiin käyttöön. Se ei toiminut kuin tietyillä selaimilla, tunnukset olivat mitä sattuu, salasanoja hallinnoitiin koulun kanslian kautta, tietoliikenteen salaus aiheutti outoja ongelmia ja mitä vielä. Opettajillekin se oli varmaan yhtä tuskaa. Ja voi rehtoriparat!

    Noista ajoista on menty reilusti eteenpäin, mikä ei tietenkään tee surkeasta käyttöliittymästä sen parempaa. Joskus täytyy vain ihailla, että millä ajalla opettajat ehtivät kaikki oppilaskohtaiset merkintänsä sinne laittaa ja näin vastata vanhempien ininään lasta koskevasta palautteesta ja vuorovaikutuksesta.

    1. Aaaargh, onneksi omat lapseni eivät ole olleet koulussa vielä silloin, kun Wilma tuli käyttöön.

      Kannatan ehdottomasti sähköistä järjestelmää, mutta se pitää tehdä hyvin. Tällä hetkellä Wilma on käytettävyydeltään yhtä hyvä kuin Saarioisten mikropitsa syötävyydeltään.

      1. Vaadin sinua ottamaan sanasi takaisin. Loukkaat kommentillasi aivan kelvollista pahvipitsaa.

  8. Wilmaa en ole käyttänyt, mutta olen kuullut, että se on aika karsea. Helmi sentään on vähän fiksumpi, sinne saa yhdistettyä kaikki perheen kakrut samojen tunnusten alle ja lähetettyä opettajlle viestejä vähän intuitiiivisemmin kuin tuossa Wilma-kuvauksessasi. Ainoa, mitä itse Helmeen kaipaisin, olisi mahdollisuus lähettää postia myös oman luokan vanhempien välillä – tai edes saman perheen jäsenten sisällä. Omat mukulani ovat yhteishuoltajuudessa eksäni kanssa ja kun opettajalta tulee jokin viesti, jossa olemme vastaanottajina minä ja lasten isä, niin kun vastaan viestiin, se menee vain opettajalle ja joudun laittamaan sähköpostilla sitten saman tiedän eksälle erikseen. Mutta muuten Helmi on ihan helmi. 🙂

    1. No Helmi kuulostaa ehdottomasti paremmalta.

      Huoltajien välisiä viestejä tosiaan tarvitaan aika ajoin. Wilmassahan on vaihtoehtoina ”Vastaa” ja ”Vastaa kaikille”, jolloin voi pitää myös esim. ex-puolison mukana keskustelussa.

      1. Helmessäkin on ”vastaa kaikille”, mutta sepä ei otakaan sinne muita kuin opettajia, eli vaikka eksä olisi samassa ketjussa mukana, niin viesti menee vain opeille. Ei tuosta muuta haittaa toki ole kuin se, että sama homma pitää tehdä tuplana (sekä Helmeen että spostilla, tekstarilla tai soittamalla) – parannusta olisi sekin, että jos opettaja lähettää kummallekin vanhemmalle saman viestin, niin siihen voisi vastata sitten ko. populalle samalla. Eihän Helmen kuitenkaan ole tarkoitus olla mikään vanhempien välinen yhteydenpitokanava.

        1. Helmissä oli mahdollisuus vastata myös kaikille huoltajille, mutta se hävisi ohjelmistopäivityksessä. Tämä päivitys tehtiin sellaisen käyttökatkon aikana, joka alkoi, kun erään oppilaan isä lapseni koulussa ilmoitti tyttärensä jäävän kotiin kuukautisten vuoksi ja viesti meni koko koulun (ala- ja yläkoulun) oppilaiden huoltajille.

          Päiväkotiin tuli juuri Tenavanetti ja sekin on aika paha. Miksei voida käyttää sellaisia työkaluja kuin sähköposti, postituslistat, yms. mitä nyt muutenkin käytetään.

    2. Käytän Wilmaa sekä opena että vanhempana, ja kyllä minulla näkyy kaikki kakarat samassa Wilmassa yksillä tunnuksilla, vaikka ovat eri kouluissa eri asteilla (toki saman kunnan sisällä).

  9. Jännää, en itse ole kyllä huomannut ikinä Wilman käytössä mitään vaikeaa. Ehkä suomalaisena insinöörinä se sitten sopii minulle. Yleensä ottaen aina valitsen esim opettajan listasta koska en muista heidän nimiään joten esim tuo listavalinta on ihan toimiva omassa käytössäni. Starsoftin omat sivut ei taas voisi vähempää kiinnostaa joten aivan sama onko ne responsiiviset vai ei. Mutta kysymys oikeastaa on että, mikset tee parempaa? Tässähän on hieno mahdollisuus disruptioon.

    1. Mulla ei ole tarvittavaa teknologiaosaamista, mutta äkkiäkös joku ketterä ict-alan start-up koodaa tähän sopivan sovelluksen. Se voisi olla Reissuvihko-appsi, joka toimisi käyttöliittymänä Wilmalle.

      1. Luulen, että koko Wilma on syntynyt juuri noin, että ”äkkiäkös joku ketterä start-up sopivan sovelluksen koodaa” siihen kodin ja koulun väliseen tiedonvaihtoon. Ensisilmäyksellähän homma oli varmaan simppeli, mutta sitten kuvaan astui järjestelmän skaalaaminen puolelle miljoonalle kotikäyttäjälle, 3200+ kouluun, ~50000 koulusta toiseen seilaavalle opettajalle ja sellaisten käyttötilanteiden huomioon ottaminen kuin avioeroperheen uusiolasten etävanhempien käyttäjätilien luominen niin, että lähestymiskiellon saanut ex ei näe tietoja. Ominaisuuksia on lisätty aina sen hetken vaatimusten mukaan ongelmanratkaisulähtöisesti, jolloin lopulta päädytään juuri tuollaiseen sillisalaattiin kokonaisuuden osalta.

        1. Hahaa, voi hyvin olla, että juuri noin on käynyt. Ja sitten kun ollaan tarpeeksi pitkällä suossa, ovat kilpailijatkin jo kaikonneet ja jättäneet lajin sikseen.

  10. Sinänsä asiallista palautetta softasta, mutta se että näinkin pitkään olemassa olevaan, tarkoitusta varten tehtyyn tuotteeseen ei tehdä käyttäjien pitkään vaatimia parannuksia lienee ostajan, ei softan toimittajan syy? Eli kannattaisi kysellä niitä parannuksia yhtenä rintamana kunnilta, ei odottaa että Starsoft tekee ne hyvää hyvyyttään? (En ole töissä softa-alalla, mutta ohjelmistojen käytettävyys on lähellä sydäntä).

    1. Totta tuokin. Kenen vastuulla on valvoa, että ohjelmisto on käytettävä?

      Toisaalta Starsoftin kannattaisi itsensä kannalta satsata käytettävyyteen. Muuten jokin kilpailija menee ohi ennemmin tai myöhemmin.

  11. Etävanhempana Wilma on itselle tärkeä. Pääsääntöisesti olen kritiikin kanssa samaa mieltä mutta yksi asia Wilmassa on kunnossa: Palvelu toimii luotettavasti ja ripeästi. Nettipalveluja käyttävät tietävät ettei tämä ole mikään itsestäänselvyys kun puhutaan Suomen mittakaavalla isoista käyttäjämääristä ja kaikki sisältö on rajattu käyttätason oikeuksilla.

    Eli siedän hammasta purren ikävän käyttöliittymän kun palvelu toimii suh luotettavasti.

  12. Julkiset hankinnat on ihan oma maailmansa. Täälläkin muistaakseni keskusteltiin ’teippikilpailutuksesta’. Näissä hankinnoissa on tärkein asia (huonosti laaditun) tarjouspyynnön sisällön täyttäminen, seuraavana tulee hinta.

    Itsekin työssäni näissä kilpailutuksissa mukana olleena uskon Starsoftin business-casen rakentuvan edellä mainittuihin vaatimuksiin. Wilma täyttää alkuperäisen tarjouspyynnön, hinta on jouduttu nuijimaan niin alas että jotain jää viivan alle vain jos toimittajalähtöinen järjestelmäkehitys minimoidaan, sitä kun tuskin on tilaajan puolelta kauheasti vaadittu.

  13. Hauskaa, että Wilma puhuttaa taas. Rutkutin sovelluksen toiminnasta hieman toisesta näkökulmasta kun se otettiin kotikaupungissani käyttöon 2010. http://eliaksenblogi.blogspot.fi/2010/05/wilma-viis-veisaa-huoltajien.html

    Käytettävyyttä onkin analysoitu. Näkisin, että selityksenä sen kehnoon tilaan on 1) Starsoftin johtava markkina-asema ja 2) Wilman kaltaisten tietojärjestelmien ostajien asenne ja osaamisvaje: ei vain osata vaatia tai laatia sopimuksia siten, että on mahdollisuus vaatia.

    Minua on ihmetyttänyt lähinnä Wilman ja muiden samankaltaisten ”luottamuksellisen” viestinnän mahdollistavien järjestelmien esiinmarssi. Näissä kaikissahan on taustalla se, että oppilaiden henkilökohtaisia asioita ei saa käsitellä suojaamattomissa viesteissä, esim. salaamattomassa sähköpostissa. Kun samaan aikaan ”PGP-salauksen käyttö on liian vaikeaa” (suomeksi = erityisesti kuntien tietohallinnossa ollaan sitä mieltä, että käyttäjät ovat niin tyhmiä ja yksinkertaisia, että PGP-salauksen käyttö ei nyt vain missään tapauksessa ole vaihtoehto), on tullut yhä enemmän Wilman kaltaisia järjestelmiä, jotka on myyty samalla argumentilla kuin Wilmaakin myytiin: mahdollistaa luottamuksellisen viestinnän.

    Käytän Wilman ilmoitustoimintoa. Se sylkee kahta koululaistani koskien ilmoituksia sähköpostiini. Niiden otsikko on ”Viesti Wilmasta”. Viestin rungossa eli tekstikentässä on viestin alku, mikä useimmiten tarkoittaa koko viestiä. Kun olen kytkenyt päälle tuntitapahtumien seurannan, saan näiden viestiilmoitusviestien mukana myös tiedot esim. unohduksista ja koearvosanoista.

    Kun Wilma kerran on hankittu sitä luottamuksellista viestintää varten, miksi sitä kuitenkin käytetään siten, että tämä tarkoitus romutetaan? Salaamattoman sähköpostin tiedot ovat kenen tahansa sähköpostin välitysketjuun pääsevän luettavissa. Nyt tilanne on se, että näennäisen tietoturvan vuoksi lähetetään viesti, jonka tarkoitus on kertoa ”sinulle on viesti – käypä lukemassa”. Koska tämä on ärsyttänyt ihmisiä, viestiin on alettu kääräistä myös osa siitä mitä se koskee.

    Myönnetään: enimmäkseen koululaisten asioissa ei ole kovaa tietoturvaa vaativia asioita. Se ei kuitenkaan lohduta sitä, jonka asiat vuotavat. Vielä tärkeämpää on se, että meidän kaikkien verovaroista maksetaan tämä touhu: ollaan hoitavinaan jokin asia, mutta loppujen lopuksi sitä ei olla hoidettu – kuluja kyllä on syntynyt.

    1. Tätä Wilmaa käytetään monesti harvinaisen huonosti siellä viestijäpäässä. Erityisesti ärsyttää sellaiset massaviestit, joiden otsikko on geneerinen, mutta joka on sisällöltään tarkoitettu vain muutamille.

      Wilmasta tuli tässä taannoin viesti otsikolla ”Erikoisruokavaliot!”. Viestin sisältö alkoi sitten sanoilla ”Tämä viesti on tarkoitettu kaikille niille, joilla on joku erikoisruokavalio”… Vastaavasti on tullut viestiä luistelusta, joulusta ja muita erilaisia terveisiä, joiden kohderyhmään en vaan kuulu.

    2. Minua ylipäätään häiritsee se, ettei Wilma-viestejä saa lainkaan sähköpostiin vaan lopputulos on juuri tuo, että saat sähköpostin jossa ei olekaan viestiä vaan info siitä, että itse viesti toisessa paikassa, ja sen lukeakseen pitää kirjautua Wilmaan. Vähän niin kuin tupladuuni. En näe tietoturvankaan kannalta tässä mitään pointtia.

      1. Ja muutaman kerran Wilman viesti on pelkkä linkki jonnekin kaupungin extranetin pdf-tiedostoon, jonka olisi voinut lähettää suoraan tiedostona asianomaisille tai sen suoran linkin sähköpostiviestissä 🙂

        1. Noh, opettajana ainakin arvostan sitä, että voin valita yhdellä klikkauksella koko ryhmän/vanhemmat viestin saajiksi: sähköpostin lähettäminen vaatisi niiden osoitteiden naputtelemista yksi kerrallaan (tai sitten rinnakkaisen ohjelmiston, jonne joku muu olisi ne listat jo napsutellut…). Kätevää?

  14. ”Mitä kertoo ohjelmistotalon käytettävyysosaamisesta se, että sen oma nettisivu on hankala käyttää?”

    Ei juuri mitään.

    Julkisista hankinnoista sen sijaan paljonkin.

  15. Hyviä pointteja Katleenalta, vaikka muutamaan kohtaan oli lipsahtanut ”veikkaan”.

    Softatalo, joka myy koulutuksia tuotteeseensa on lähtökohtaisesti arveluttava. Mitä paskempi käytettävyys, sitä enemmän asiakkaat joutuvat ostaa koulutuksia.

    Suosikaa firmoja, jotka tarjoavat ilmaisen käyttäjätuen ja koulutukset. Jännästi alkaa tuotteen käytettävyys kiinnostaa, jos sillä saadaan tuottajan kuluja alaspäin eikä ylöspäin.

    1. Tomas, oli pakko sanoa ”veikkaan”, koska minulla ei ollut tilastotietoa noista asioista. 🙂

      Mutta erinomainen pointti tuossa ilmaisessa käyttäjätuessa ja koulutuksessa. Se kertoo laadusta.

    1. Hyvä nimimerkki ”Ruikuti ruikuti”, jokainen käyttäjä saa valittaa, jos palveluntarjoajan tuote on kelvoton. En minäkään jätä kirjoihini kahmalokaupoin asiavirheitä ja jätä niitä lukijan korjattavaksi.

      1. Kuinka monta asiavirhettä jätät?

        Tiesitkö että kehittäjä tekee tuhatta koodiriviä kohden kymmeniä virheitä jotka eivät jää kiinni tuotteen testauksessa ja päätyvät näin lopputuotteeseen? Virheiden tekeminen on siis ihan normaalia sovelluskehityksen arkea. Jos siis aloitat tästä valittamisen niin aiheita kyllä riittää.

        Onnesi on se, että sovelluskehittäjät tiedostavat omat virheensä ja omien kykyjensä tuomat rajat. Tämän ansiosta saat vuosi vuodelta parempaa ja parempaa softaa.

        Toivoisin kyllä välillä että muutkin tiedostaisivat.

        1. Vahinkovirheet ovat eri asia – niitä sattuu kaikille ja väistämättä.

          Sitä en hyväksy, että ohjelmiston käytettävyys on alkeellisella tasolla, varsinkin kun tuote on ollut pitkään markkinoilla ja se vaikuttaa miljoonan suomalaisen elämään. Silloin käyttäjä on unohdettu kokonaan.

        2. On olemassa kahdenlaista koodausta. Toinen tapa on koodata siten, että olettetaan tehtävän bugeja. Ja toinen tapa, että koodataan sen verran hyvin ja testataan ettei bugeja löydy. Ikinä ei saa sataprosenttisen täydellistä jälkeä tai sen tekeminen on liian kallista. Tuohon en ota enempää kantaa, mutta voisin kuvitella tietäväni siitä jotain.

          Koodaamisessa on myös kaksi muutakin tapaa. Toinen on se, että kuvitellaan softan tekevän oikeita asioita ja toinen, että tutkitaan kuinka se tekee helposti ja tehokkaasti oikeita asioita.

          Eli koodaamisen virheet eivät oikeastaan kuulu siihen kastiin, jossa puhutaan onnettomasta, avuttomasta tai jäykästä käyttöliittymästä. Se vain kertoo ettei käytettävyyttä ole suunniteltu. Jos oikein luin alkuperäistä viestiä, niin Katleena taisi aika monessa kohdassa puhua käytettävyydestä ja joku muu softan opittavuudesta.

          Hiukan sama juttu kuin, että joku kirjoittaisi proosaa TTY:n dippatyö ohjeilla. Eli ei ehkä olisi kauhean mukavaa luettavaa.

          Kari…

          P.S. Wilman käyttäliittymä on oikeasti kauhea. Uloskirjautuminen tapahtuu ikonista, joka kuvaa laitteen sammuttamista. Ja uloskirjautumista varten siitä vielä avataan alasveto, jolla päästään ulos. Wilma on tuollaista täynnä.

  16. Käytän Wilmaa ainoastaan opettajana, joten huoltajan näkymä ei ole minulle tuttu. Kuitenkin opettajan liittymä on kenties vielä tuotakin sekavampi. Toki kaikki nuo samat viestiongelmat löytyy, mutta lisäksi vielä uuden päivityksen myötä mahdottoman vaikea poissaolojen yms. hallinnointi: en ole vielä löytänyt paikkaa, josta voisin tarkastella yhden opiskelijan tuntimerkintöjä kerrallaan ja tehdä niihin tarvittavia korjauksia.

    Ja sekin ihmetyttää, että Wilmasta saa tulostettua kurssipäiväkirjan (siis sellaisen ruudukolla varustetun nimilistan), mutta listaan ei automaattisesti tule tietoja poissaoloista, numeroista sun muista. Eli kurssin jälkeen on tulostettava tuo päiväkirja ja sen jälkeen käytävä erikseen etsimässä tiedot poissaoloista ja arvioinneista ja kirjoitettava ne käsin kyseiseen listaan.

    Käsittämättömän huono työkalu, joka vie jokaiselta oppitunnilta arvokasta työaikaa ihan liikaa. Olihan Wilma huono ennenkin, mutta tämä päivitys teki siitä entistäkin huonomman.

  17. Meidän perheessä ollaan melko tyytyväisiä Wilmaan. Pari viikkoa sitten tuli isohko päivitys, joka oli ihan jees. Varmaan lähivuosina paranee vielä.

  18. Käytän päivittäin wilmaa sekä työntekijänä että huoltajana. Huollettavan wilma on tuo sinisellä pohjalla oleva, aivan käsittämätön kapistus. Omani on vielä se vanha kelta-oranssipohjainen, jossa on jotain järkeäkin. Eli pystyn tulostamaan poissaololistat, arvioinnit, läsnäololistat… kätevästi. Tuosta uudemmasta – sinisestä, en löydä mitään toimintoja. Toivon totisesti, ettei meillä mennä / päivitetä vanhaa wilmaa mihinkään.

    Kännykkäsovelluksen poistin itseltäni jo aikaa sitten, käytän wilmaa selaimen kautta – toimii paremmin 🙂

  19. Wilma ei ole mitään verrattuna Starsoftin päätuotteisiin Primukseen ja Kurreen, joita koulun hallinnossa pitää käyttää. Niiden käyttöliittymä ja käytettävyys on samalta vuosikymmeneltä kuin Starsoftin sivut. Ilmeisesti Starsoftilla ei ole mitään intohimoa tai tarvetta kehittää tuotteitaan (käytännössä tämä varmaan vaatisi täydellisen uudelleen koodauksen), koska rahaa virtaa nykyiselläänkin ovista ja ikkunoista sisään kiitos monopoliaseman.

    Jos tässä alkaisi listaamaan kaikkia Wilmaan, Primukseen ja Kurreen (niin miksi tarvitaan 3 eri tuotetta joilla kaikilla pystyy tekemään samoja asioita mutta yhdelläkään ei kaikkea) liittyviä epäkohtia, tulisi viestistä varmasti romaanin mittainen. Olen melko varma, että hallituksen suunnittelemista säästöistä kohdistuen koulujen hallintoon aika iso osa tulisi kuitattua sillä, että näiden ohjelmien käytettävyys nostettaisiin jotenkin järkevälle tasolle. Sanotaan nyt yhtenä pienenä esimerkkinä vaikka se, että arviointikirjasta ei saa mitenkään järkevällä tavalla ulos arvosanajakaumaa vaan se pitää tehdä joko käsin tai jollakin todella monimutkaisella tavalla, jota käyttöohjeetkaan eivät tunne tai osaava käyttäjä pysty muutamassa tunnissa keksimään (pylväsdiagrammi sentään on, mutta ilman asteikkoa!).

  20. Luulen, että StarSoftin bisnes on hyvin innovatiivista – päätellen mm. siitä, ettäeri kunnissa on erilaiset Wilmat.

    Ne myyvät ensin peruskonseptin ja kun kunnasta tiedustellaan, että voisiko tuohon tuntimerkintään saada myös sellaisen vaihtoehdon, että ”kiusaa tyttöjä” niin tottahan toki ja ihan kohtuullisella summalla.

    Lisäksi vielä ainakin omassa kunnassani toimii opettajien Wilma-työryhmä, joka kerää palautetta ja neuvottelee StarSoftin kanssa uudennoksista. AInakin minun ehdotukseni tyrmättiin jo siinä työryhmässä – arvatenkin siksi, että olisi maksanut liikaa.

    Turhaa työtä vanhoilla ohjelmilla ja kallita lisenssejä maksellen – kun kuntia on 320 eikä oikein missään riittävää osto-osaamista.

  21. Meillä Seinäjoella homma on hoidettu tilaamalla järjestelmä Microsoftilta ja mukauttamalla sitä. Näin syntyi Akkuna-niminen digitaalinen ja dynaaminen oppimisympäristö, jolla esimerkiksi Olli Opiskelijan poissaolojen katsominen käy todella näppärästi – vain kolmentoista vaiheen kautta:

    1. Mene osoitteeseen akkuna.seinajoki.fi. Sivu lataa minuutin ja ilmoittaa olevansa pois käytöstä.
    2. Huomaa, että osoitteen alkuun piti kirjoittaa https://. Korjaa osoite.
    3. Muistele käyttäjätunnustasi. Ai niin, sehän oli loogisesti ”opolc6t”.
    4. Muistele salasanaasi. Pahus, sehän menee vanhaksi kolmen kuukauden välein! Luovu hommasta ja käy seuraavana päivänä kanslistilta hakemassa uusi salasana.
    5. Uusi päivä, uusi yritys. Nyt käyttäjätunnus ja salasana ovat varmasti oikein, mutta silti Akkuna valittaa niistä.
    6. Käy lataamassa koulun sivujen alasivulta PDF-tiedosto, jonka puolessavälissä lukee kaipaamasi tieto: tunnus on tietysti ”edu_seinajokiopol3ct”. Mistäs tuon kauttaviivan saikaan…
    7. Nyt kirjautuminen onnistui! Valitse etusivun oikeasta laidasta koulu.
    8. Olet koulun sivuilla. Klikkaa ”Arvosanojen ja poissaolojen tarkistus”.
    9. Akkuna heittää uudelle välilehdelle sivun, jonka ulkoasu on Wilmaakin vanhempi ja jossa on outoja kuvapankkikuvia sekä motivaatiolauseita. Sivulla on myös uusi kirjautumislomake, johon pitää pistää samat tunnukset uudestaan. (En ole varma, onko tätä vaihetta enää olemassa – toivottavasti ei)
    10. Kirjaudu uudestaan.
    11. Valitse koulu alasvetolaatikosta – uudestaan.
    12. Klikkaa ”Poissaolot”.
    13. Ihaile epämääräistä taulukkoa, jonka näkemiseksi tuhlasit kaksi iltaa kallista elämääsi!

    Akkunasta löytyy kaikkea hauskaa (kuten oppimateriaalit ja kokonainen sosiaalinen media), mutta sieltä puuttuu ihan pieniä juttuja (kuten omat tunnukset vanhemmille tai viestit kodin ja koulun välillä).

    Ihmettelet varmaan, miksi oon vuoden ajan kieltäytynyt käyttämästä isolla rahalla hankittua oppimisympäristöjättiämme ja ilmoittanut kaipaavani Wilmaa.

    1. Jotenkin epäilen, ettei Microsoftin kanssa tuota ole tehty. Meinaan eivät varmasti olisi teille ISA 2006:tta laittaneet eteen, ellei sitten tuota ole tehty vuosikymmen sitten.

      Se, että se on tehty Microsoftin tekniikoilla on eri asia.

      Jos olen väärässä niin toki otan vastaan tietoa milloin ja mikä Microsoftin osasto tuon on tehnyt. Heillä vain on vähän eri tasoa tuotteet, eli lienee ihan OTOna tai kumminkaimanserkkupojan tekemä tuo systeemi.

      (Muuten, tuon edustalla olevan ISA 2006:n normaali tukikin on jo loppunut kolme vuotta sitten ja kahden vuoden päästä kaikki tuki katoaa. Toivottavasti sitä ennen jo joku tekee paremman systeemin)

      1. Eihän tuossa edes väitetty missään vaiheessa että se olisi Microsoftin kanssa tehty? Siinä sanottiin, että se on tehty ”tilaamalla järjestelmä Microsoftilta ja mukauttamalla sitä”, mikä on aivan eri asia. Luetun ymmärtämistä, hei.

  22. Ei Seinäjoella noin monta askelta tarvita. Akkunan kautta ei tarvitse mennä poissaoloja katsomaan, koska onhan tuolle kohdalle 9 omakin osoitteensa. Sinänsä olisi kiva, jos meillä Seinäjoella olisi edes se Wilma. Mutta kun on kymmenen vuotta Wilmaa jäljessä oleva ProCapita, jossa ei ole MITÄÄN nykyaikaista. Ennen kuntaliitosta meilläkin oli Wilma, mutta pakotettiin vaihtamaan vanhanaikaisempaan kuntaliitoksessa.

    Eli olkaa iloisia edes Wilmasta, koska asiat voisivat olla paljon huonomminkin.

    1. Huomasin saman äsken. Meitä neuvottiin menemään aina Akkunan kautta, en sitten tiedä miksi. Varmaan opettajatkaan eivät tienneet tuon suoran osoitteen olemassaolosta. 😀 (joku opettaja on kuitenkin ollut paikalla opekoulutuksessa, koska osoite löytyi kutoskohdan PDF-ohjeen puolestavälistä).

      Suomessa olisi tilausta jollekin näppärälle start-upille, joka tekisi oikeasti hyvän oppimisympäristön – ellei sellaisen tekeminen ole mahdotonta.

  23. Aloitin kotimatkan lukemalla tämän postauksen runsaslukuiset kommentit, seuraavaksi kurkkasin sähköpostini, siellä oli yksi uusi viesti, ilmoitus että Wilmassa olisi taas uutta luettavaa. Esikoisen luokanvalvoja pahoitteli että reilun viikon takaisen Wilma-päivityksen jälkeen hän ei enää pysty kuittamaan vanhempien selvittämiä poissaoloja kuten aikaisemmin ennen päivitystä. Tällä hetkellä ei ole tietoa, koska ongelmaan on ratkaisu, siihen saakka poissaolot näkyvät Wilmassa selvittämättöminä.
    Kuinkahan moni luokanvalvoja joutuu vastaavia anteeksipyyntöjä ohjelmistotoimittajan sähläyksistä laittamaan?

  24. Aamen! Monopoliasema todellakin. Eikä parannuksia saa edes rahalla. Nuo vanhempien pikkuongelmat eivät ole mitään verrattuna nimimerkin Käyttäjä mainitsemiin ongelmiin.

    Voisiko joku tehdä kilpailevan toimivan?

    1. Toki voisi. Heti jos joku saa vaikkapa 50 kuntaa päättämään ostaa yhdessä uuden järjestelmän, määrittelevät edes tärkeimmät toiminnot (toki järjestelmäntuottajan kanssa) ja haluavat maksaa (no nythän maksetaan varmasti enemmänkin jo) niin löytyy kyllä heti tekijä. Tuossa on vain sellainen toimiala, että on vähän vaikeampi päästä sisälle ilman tuttuja. Kovin moni opettaja ei vapaaehtoisesti kelle tahansa näytä (plus tietosuoja…) miten nykyinen toimii ja miten se on huono, saati huoltajat jne. Kokonaisuuden hahmottamiseen tarvittaisi asiantuntijoita – vanhempia ja opettajia.

      Eli heti kun moisia löytyy ja kiinnostuneita kuntia, ei muuta kuin viestiä tulemaan. Lupaan hoitaa loput.

  25. No näinhän se juuri on. Sovelluskehityksen osalta osaaminen on vähän mitä on, tai vaikka itse backend koodi olisikin ”laadukasta”, niin käyttöliittymäsuunnittelu on kivikaudelta. mutta toisaalta kilpailuakaan ei ole näköpiirissä ja hilloa tulee kottikärryillä, niin mikäpä siinä on Starsoftilla ollessa.

  26. Esikoisen luokanvalvojan lähettämään viestiin liittyen siis, että ohjelmaan on tulossa jo kolmas korjauspäivitys tämän vuoden puolella. Se korjaa myös luokanvalvojan ongelmat. Näistä Starsoft on informoinut kuntien pääkäyttäjiä kiitettävällä ripeydellä. Kunnan sisällä tiedotus ei pelaa, jos luokanvalvoja ei tiedä, milloin asia korjaantuu.

    Myös osa muistakin esiin tulleista ongelmista tässä kommenttiketjussa kaatuu kunnan vastuulle ja joko pääkäyttäjien osaamattomuuteen tai siihen yleiseen ongelmaan, ettei kunnassa ole ohjelman pääkäyttäjää tai häntä ei ole koulutettu tai hänelle ei ole annettu reaalista työaikaa ylläpitää ohjelmia.

    Joten jätetään moitteet oikeaan osoitteeseen. Ohjelman ominaisuuksien puutteet kun saattavat johtua siitä, ettei pääkäyttäjä ole osannut laittaa ominaisuuksia päälle tai hoitanut asian puutteellisesti.

    Meidän kunnassamme on useampi pääkäyttäjä, mutta reaalista työaikaa oman toimen ohella hoitaa tehtävää on aivan liian vähän. Ohjelmapäivitykset tuovat uusia ominaisuuksia ja asetuksia, jotka täytyy ottaa kunnan tasolla käyttöön. Jos tätä ei osata, näyttäytyy tämä loppukäyttäjille ohjelman toimimattomuutena tai aiheuttaen kummallisia ongelmia.

    Tuo sähköpostina lähetettävä wilma-viesti on myös kunnassa mahdollista kieltää ja käyttöönotto estetään yhdellä valinnalla. Tällöin ohjelma lähettää ainoastaan muistutusviestin sähköpostiosoitteeseen. Tässäkin kohdassa kyse on ollut joko kunnan pääkäyttäjän tasolla osaamattomuudesta, huolimattomuudesta tai piittaamattomuudesta. Ohjeet ovat kuntaan tulleet ja ne ovat selkeät. Omissa asetuksissa wilmassa pystyy säätämään, saako näitä muistutusviestejä.

    Ohjelmassa on jo vuosia ollut ominaisuus, jolla kullakin huoltajalla on oma käyttäjätunnuksensa wilmaan. Saman tunnuksen alle huoltaja pystyy yhdistämään useita lapsia.

    Ohjelmiston eli wilman lisäksi primuksen ja kurren ulkoasu ja käytettävyys jättää paljon toivomisen varaa. Kaikki toiminnallisuuden sekä ulkoasu ovat tänä päivänä aika retroa :). Helmeen verrattuna wilma toimii kaikesta huolimatta notkeasti, molemmista ohjelmista on meidän pääkäyttäjillämme kokemusta.

    Itse Starsoft ottaa mielellään palautetta vastaan. Ulkoasun kehittämiseen firma ei ole vielä herännyt. Mutta ohjelmiston toiminnallisuudet ja niiden kehittäminen ovat kyllä ihan ajanmukaiset. Ongelmat ohjelmassa korjataan supernopeasti, tukeen vastataan kiitettävällä nopeudella, korjaukset tehdään viivyttelemättä, kehittämisehdotukset sitä mukaa kun aikaa löytyy, yleensä viikon parin viiveellä.

    Tukipalvelut kattavat puhelintuen lisäksi etäyhteydet suoraan ohjelmaan eli Starsoft ottaa etäyhteydet ohjelmaan ja kaikki kinkkisetkin ongelmat on ratkottu puolen päivän sisällä. Puhelintukeen soittaessa pääsen useimmiten keskustelemaan koodareiden kanssa, jos ongelma osoittautuu kinkkiseksi ratkaista. Koodarin kanssa ongelmat ratkeavat yleensä alta aikayksikön. Ja tukipuhelimeen vastataan lähes välittömästi eli linjoilla ei tarvitse roikkua päivää tai paria kuten joidenkin muiden ohjelmien käyttötunnilta kanssa.

    Eli ohjelman tuottava taho on ihan kehityskelpoinen, mutta käyttöliittymäsuunnittelu ulkoasun, käytettävyyden ja soveltuvuuden mobiililaitteille osalta edellyttäisi ammattilaistason web-suunnittelijan ja graafisen suunnittelijan palkkaamista. Palautetta kannattaa antaa, kokemuksesta tiedän, että se otetaan huomioon ko. firmassa. Kehittämisen paikka kyllä.

    Hyvä esimerkki tuolla aiemmin Sisu-autoista kuvaa erinomaisesti Starsoftia, koodin hallitsevat, mutta ohjaamo vaatii kehittelyä, johon tarvittaisiin ihan omat ammattilaisensa. Parhaiten tämä saattaisi onnistua kyseiseltä firmalta siten, että ostavat käyttöliittymäsuunnittelun joltain ketterältä firmalta ja keskittyisivät itse ydinosaamiseensa eli ohjelmakoodiin.

  27. Vielä tuosta eri kuntien erilaisista wilmoista. Pääkäyttäjät ottavat ohjelmassa itse käyttöön eri ominaisuuksia tai ovat erinsyistä ottamatta. Tällaisia ominaisuuksia ohjelmassa on tuhansia eli ammattimainen ja hommansa osaava pääkäyttäjä voi säätää wilman näkymiä todella pitkälle.

    Näitä ominaisuuksia ei siis osteta Starsoftilta, vaan niitä tekevät ohjelmaan pääkäyttäjät. Käytön tuestakin voi pyytää uusia tai korjattuja ominaisuuksia käyttöön tai kehitettäväksi. Nämä tulevat käyttöön maksutta ja kaikille ohjelman käyttäjille aina seuraavassa päivityspaketissa. Ohjelma tarjotaan kaikille samanlaisena, mutta kunnan pääkäyttäjien osaamistaso ratkaisee, kuinka kehittyneitä ominaisuuksia ohjelmasta on osattu kunnan ja oppilaitoksen tasolla ottaa käyttöön.

    Tämä siis tarkennuksena, kun tuolla aiemmin oli asiasta virheellistä tietoa. Asiakkaiden kannattaa siis vaatia myös kunnan tasolta ko. ohjelmassa monipuolisia ja varmatoimisia ominaisuuksia. Josko kunnat heräisivät siihen, että tällaisen ohjelman pääkäyttäjyys edellyttää erityisosaamista, koulutusta ja työaikaa tehdä pääkäyttäjän tehtäviä. Eli osoitetaan toiveet ja valitukset oikealle taholle.

  28. turhauttaa ja vihastuttaa… ihan samoja ongelmia oppilaan kohdalla. Ei lisättävää, paitsi että turhauttaa ja vihastuttaa!

  29. Minusta tuo uusi ulkoasu ja kaikenmoiset alasvetovalikot tekivät Wilmasta vielä huonomman kuin se jo oli. Opettajana tuntimerkintöjen laittaminen on hankalampaa kun oppilaslista on tyyliin vain puolen sivun mittainen ja sitä siinä sitten scrollailet edestakaisin. Arviointilistassa listan alimmaisesta jos avaa sellaisen laatikon, jossa näkyy vanhat arvosanat, laatikko aukeaa niin alas, että siitä näkyy milli näytön alalaidasta. Siitä ei saa edes kiinni hiirellä niin, että saisi kiskottua sen ylemmäs.

  30. Allekirjoitan neljän lapsen äitinä tämän artikkelin täysin. Työssäkäyvänä ja opiskelevana äitinä, minulla ei todellakaan ole aikaa lukea tiedotteita neljään kertaan. Teen itse sovelluksia ja ärsyttää suunnattomasti sellaiset sovellukset joissa ei ole ajateltu käytettävyyttä. Lisäksi opettajille voisi laittaa selkeän ohjeistuksen siitä, miten ja mitä asioita Wilman kautta viestitään. Välillä toivoisin että opettajien näppiksillä olisi joku suodatin. On onneksi suuri osa opettajia, jota pyrkivät ensisijaisesti ratkomaan asioita koulussa, mutta sitten on niitä, jotka itkevät ja kitisevät jokaisesta pienimmästäkin asiasta, sellaisistakin jotka olisi periaatteessa ratkottavissa aivan vaikkapa yhdellä lauseella siellä kouluympäristössä.

  31. Katleena on asian ytimessä. Eikä kyse ole yhdestä huonoa työtä tekevästä firmasta vaan kokonaisesta kulttuurista, jossa on isoja yhteisillä varoilla toimivia institutionaalisia instituutioita. Kun cost-benefit ei tunnu heti eikä vähän myöhemminkään omassa takalistossa, ei ostajan tarvitse puristaa alusta asti myyjältä laatua. Esimerkkinä: sekä Hgin terveysviraston käyttämä Pegasos: sama juttu. Samoin myös aika pitkälle isojen lääkärikeskusten käyttämä Dynamic Health, joka tosin on parantanut juoksuaan – mikä ei tietenkään ole ihme, koska tupeksiminen näkyy lääkärikeskuksissa taseessa, kunnan järjestelmässä taas ei.

    Aivan erityisen riipivää on tietenkin sitten se turhautunut ärtyneisyys, jolla reklamointiin vastataan näiden toimittajien puolelta.

  32. Olipas mieltä virkistävää katsoa kommentteja Wilmasta. Olen vuosikausia ajatellut, että keisarille ei ole vaatteita. Nyt vasta on herätty, että sillä ei niitä todellakaan ole! Odottakaa, että pääsette yläasteelle tekemään kurssivalintoja tietyllä kellonlyömällä Wilman kautta. Silloin siirrytään suoraan 50-luvulle ensimmäisten tietokoneiden aikaan! Meillä Porvoossa keräännymme , kuten joskus, Mikko-setää radion ääreen kuuntelemaan, kaikki yhdessä tietokoneen ääreen odottamaan, että Wilmaan ’avataan’ valinta-ikkunat tiettynä kellon ajalla tiettynä päivänä. (Olet siis joutunut varaamaan itsellesi lauantai aamupäivän tähän, koska toiminto on vain tiettynä hetkenä mahdollinen.) Sitten gongin lyötyä kaikki sadat porvoolaiset ylä-asteelaiset hakkaavat yhtä-aikaa ja kilpailevat, kuka ehtii saada haluamansa valinnaiset aineet. Kaikille ei riitä paikkoja, joten ei oota -ilmestyy punaisena ruutuun…ja palvelin yskii, etkä pääse läpi. Ihan käsittämätöntä, että nykyään mennään vielä tällä tavalla! Jos ei ole tietokonetta voi lauantai aamulla mennä koululle jonottamaan tietokonetta, jotta voi tehdä valinnat! Onkohan Apotista tulossa Wilma II? Sehän vasta hauskaa olisi… En yli 20-vuotisen tietoliikenne-urani aikana ole koskaan törmännyt näin huonoon ohjelmaan ei edes dos-pohjainen ohjelmat olleet näin kökköjä.

    1. Dos-pohjaiset ohjelmat olivat monesti käytettävyydeltään aivan mahtavia, sillä niitä käytettiin koko näppäimistöltä. Käyttöesimerkkeinä vaikka Lotus 1-2-3 ja DBase. Totta on, että esim funktionäppäinten ja erilaisten näppäinkombinaatioiden merkityksen opettelu eri näytöissä vaati aikaa ja opettelua. Mutta kun muutaman päivän/viikon opettelu oli takana, muistutti sovelluksen käyttö vähän pianon soittoa 🙂

      1. Tuo on muuten toinen puoli: mäkin muistan kokeneeni suurta iloa, kun osasin käyttää Winkkaria ja Wordiä pelkillä näppäinkomennoilla. *huokaisee haikeasti*

        Mutta harva jaksaa nähdä vaivaa opetteluun, sillä ohjelman pitäisi olla nykyään intuitiivinen käyttää. (Varsinkin sellaisen ohjelman, joka tulee annettuna ja jota itse ei pääse valitsemaan.)

  33. Olen juuri ajatellut, että wilma on kehittäjälleen uskomaton rahasampo!!! Se on ilmeisesti niin hankala siksi, että se on vain hallinto-ohjelmaa heijasteleva asiakasohjelma. Kaikki muutokset tehdään Primuksessa, jossa on outoa ohjelmointikieltä. Jos jotain puuttuu wilmasta, oma koulu ei ole osannut sitä sinne ohjelmoida. Asia korjautuu 300€ yleiskursseilla. Tai 1000€ kurssilla omalla koululla.

  34. Meillä kaksi omaa lasta ja yksi ’vaihto-oppilas’ ja toimitaan Wilman kautta. Parannusta uudessa sovelluksessa on se, ettei tarvitse ihan niin monen mutkan kautta kiertää päästäkseen vaihtamaan seuraavan lapsen/oppilaan tietoja katsomaan.
    Tosin monta bugia ohjelmassa on ja komppaan Skeittiä tässäkin asiassa!
    Esimerkiksi en ole vieläkään löytänyt mahdollisuutta ilmoittaa lasta poissaolevaksi vain yhdeltä tunnilta tai olleen koulussa vain yhden tunnin. Merkintä pitää tehdä koko päivälle 🙁
    Sitten meillä on eräässä koulussa rehtori, joka ei halua laittaa lukujärjestystä Wilmaan, vaan jakaa paperiset noin viikko koulunkäynnin alettua.
    Sitten kun omia lapsia ei ole vielä lukiossa niin on tosi hankalaa tietää opettajia, kun heidän nimiään ei näy kokonaan lukujärjestyksessä. Ei välttämättä edes lyhennettä! Lienee pääkäyttäjän tai rehtorin tai jonkun muun virhe?
    Meidän teini on yläkoulussa, mutta hän ei ole kitissyt ainakaan vielä käytännöllisyydestä.
    Aurinkoisia kevätpäiviä kaikille Wilman käyttäjille!

  35. – Entä psykologinen näkökulma: Wilma on suunniteltu niin, että se ohjaa opettajaa raportoimaan oppilaan rikkeitä (niitä on raportointipohjaan valmiiksi eritelty). Koska hyviä asioita ei voi/tarvitse samalla huolekkuudella eritellä, niitä ei siis tarvitse huomata. Kuitenkin tiedämme, että huomiointi (sekä kielteinen että myönteinen) vahvistaa käytöstä, myös kielteistä. Ei ole ihme, että oppilaat kutsuvat Wilmaa rikosrekisteriksi. Vaatii opettajalta erityisefforttia, että jaksaa raportoida hyviä asioita, mutta vanhaan oppiin (raportoi rikkeet, rankaise niin huono käytös loppuu-virhekäsitys) tukeutuvilla opettajilla on Wilman kanssa varmaan helpompaa. Moni vanhempi ei enää uskalla edes avata koko Wilmaa. Se voi siis kääntyä epäystävälliseksi ihmiskokeeksi, joka useammin heikentää kuin parantaa kodin ja koulun välistä yhteistyötä.

    1. Erikseen voisi tosiaan pohtia sitä, millaiseen viestintään Wilma ohjaa. Siihen ei raaskinut edes puuttua, koska postauksesta tuli muutenkin niin pitkä.

    2. Niin, onneksi joissain kouluissa tähän on ilmeisesti kiinnitetty huomiota. Ainakin minun lapseni yläkoulussa eri opettajat antavat viikottain palautetta ”Aktiivinen tuntiosallistuminen”. Mutta muita positiivisia palautteita ei taida olla (en ole parin vuoden aikana ainakaan nähnyt muita), joten siinäkin on taas kehittelyn paikka!

      Ja meidän koulussa asiat myös selvitetään ensin koulussa, ja harvemmin ollaan yhteydessä huoltajiin (onneksi).

      Koulutus opettajille Wilman käyttöön varmasti vaihtelee hyvin paljon kunnittain, ja se myös vaikuttaa sitten tietysti siihen miten vanhemmatkin kokevat ohjelman, vaikkei kaikki johtuisikaan juuri Wilmasta.

  36. ”Huima” parannus käyttöliittymässä on se, että tuntimerkinnät ovat enää kahden klikkauksen takana, tai kolmen, jos haluaa katsoa toisen lapsen merkinnät. Ennen taisi olla 6 klikkiä. Prkl, minä haluaisin ne heti etusivulle näin kolmen lapsen vanhempana.

  37. Hei,

    Oletteko tänne viestiketjuun tuntojanne purkaneet laittaneet näistä aiheista ja ongelmista viestiä myös koululle Wilman pääkäyttäjälle sekä itse Starsoftille?

    Pelkästään täällä kiukutteluhan ei johda mihinkään muutoksiin.

    Meidän koululla kun on törmätty Wilman käytössä ongelmiin tai esille on tullut kehittämisideoita, niin olemme laittaneet niistä viestiä Starsoftille. Ja suurin osa toiveista on toteutunut. Ei välttämättä seuraavana päivänä tai seuraavalla viikolla, mutta kohtuullella aikataululla kuitenkin.

    Kunnan ja koulun pääkäyttäjällä on myös suuri vaikutus siihen mitkä toiminnot ovat käytössä ja mitkä eivät.

    Palautetta niille, jotka voivat asialle jotain.

    1. Kari, Starsoftin väki on tietoinen tästä postauksesta. Heiltä on käyty lukemassa tätä artikkelia kymmeniä kertoja.

      Ja miksi sitten postasin julkisesti, enkä vain laittanut meiliä? Tähän on kolme syytä:

      1) Kuntien päättäjät (eli Wilman ostajat) pitää saada tajuamaan, kuinka vaivalloinen järjestelmä on käyttää. Tässä auttaa julkinen reklamointi.

      2) Julkinen kehityslista auttaa ehkä myös muita softankehittäjiä, joilla on ongelmia käytettävyyden kanssa.

      3) Yksittäinen hiljaisuudessa annettu palaute Starsoftille vain lisää sen määräävää markkina-asemaa. Haluan tilalle kilpailua, enkä tahdo auttaa Starsoftia monopolin rakentamisessa.

  38. No ei tuo wilman käyttö mitään kellosepäntyötä vaadi…, outoa, että se on niin monelle ahdistavaa, vaikka se on nähdäksni nopea ja hyvä tapa kommunikoida kodin ja koulun välillä

  39. Softanteon ammattilaisena olen pari kertaa katsonut olan yli kun vaimoni käyttää Wilmaa (meillä on useita lapsia). Olen jo silloin vuosia sitten kun tuo tuli ja sen näin, päättänyt että tuohon en minä koske. Mielelläni pureskelen alumiinifoliota, kolaan lunta, korjaan autoa, pesen vessaa, rakennan talon tai teen muuta työtä, mutta Wilmaan en koske.

  40. Ihan varmasti Wilman, kuten useimpien muidenkin vastaavien järjestelmien käytettävyydessä on parantamisen varaa, mutta mikä on jäänyt vähälle huomiolle on se, että Wilman avulla voi opettaa halutessaan ulkoistaa oman hommansa Wilmalle ja opettajan kanta johonkin oppilasta koskevaan ongelmaan on vahempien tiedossa jo ennen kuin lapsi itse on esittänyt oman tulkintansa asiasta

  41. Wilma on tosiaan kökköyden huipentuma käytettävyydessä…

    Itselläni tilanne helpottui huomattavasti ladatessani android-laitteeseen ”wilu”-nimisen appsin. Nyt käytettävyys on siedettävällä tasolla – joskin kyllä wilussakin on omat ärsyttävyytensä…

    Hakkaa kuitenkin starsoftin omat viritykset mennen – tullen ja palatessa. Suosittelen!

  42. Voin sanoa, että minulla on syvä kokemus sekä Helmestä että Wilmasta. Molempia käyttäneenä ja etenkin Helmeen syvällisesti perehtyneenä voin todeta, että Helmeä kehittäneet ovat ajatelleet käytettävyyttä enemmän – miljoona kertaa enemmän – kuin Wilmaa viritelleet. On sääli, että Starsoft saa mellestää ihan rauhassa ja että veroeuroilla kustannettavat järjestelmät eivät alistu aidolle tasavertaiselle kilpailulle. Olisi kyllä korkea aika tuoda Suomen tietojärjestelmät nykyaikaan.

  43. Hienoa että tuot asiaa esille. Varsinkin tällaisessa tapauksessa, kun on meidän verorahoillamme ostetusta sovelluksesta, jonka pitäisi helpottaa koulun ja kodin yhteistyötä.

    Maailmassa on vielä paljon sovelluksia joita käyttämään on pitänyt kouluttaa ihmisiä. Vielä kymmenen vuottakin sitten käyttöliittymät kehittyivät huimaa vauhtia ja jokainen sovelluksen kehittäjä yritti keksiä omaa tapaansa.
    Mielestäni on kuitenkin huomattava mitkä jutut on kehittyneet ns. de facto standardeiksi eli käytössä valtaosassa samankaltaisista toiminnoista. Esim. sähköpostikenttien järjestys, vastaanottajien valitseminen kirjoittamalla alkua nimestä ja sovellus ehdottaa loput, jne…

    Olen ohjelmistoalalla huomannut että myös ns. vaikeasti opittava käyttöliittymä voi olla käytettävä – jos käyttäjä jaksaa opetella sen käytön. Voi olla että käyttöliittymä on vaika käyttää hiirellä, mutta näppäimistöllä tabulaattorilla ja nuolinäppäimillä se onkin todella nopea. Tällaiset käyttöliittymät soveltuvat vain kapean alan ammattilaisten käyttöön – ihmisille jotka käyttävät sovellusta päivästä toiseen erittäin paljon.

    Sen sijaan kuluttajille täytyy tarjota nykyään helppoja, samankaltaisesti kuin muuallakin toimivia, käyttöliittymiä. Käyttöliittymän voi tehdä siten että se on looginen ja tällöin esim. painikkeet/kuvakkeet joissa ei ole mitään tekstiä (kuin ehkä silloin kun hiiri viedään kuvakkeen päälle) on aivan kauheita. Kuvakkeesta pitäisi päätellä mitähän se tekee kun taas tekstipainikkeesta ymmärtää heti mitä siitä tapahtuu.

    Käytettävän ja modernin käyttöliittymän rajakin menee jossain. Esim. Elisa uudisti webmail-sähköpostinsa ja toteutti sovelluksen joka on hankala ja epälooginen käyttää. Ja samalla muuttui mahdottomaksi käyttää kosketusnäytöllä kun tuplaklikkaus tekee zoomin eikä avaa linkkiä kuten tietokoneella ja hiirellä.

    Olen huomannut että yrityksillekin on nykyään helppoa myydä karkkia; kuorrutetaan yksinkertainen sovellus näyttävän näköiseksi niin se houkuttelee ostajia paljon paremmin kuin karun näköinen mutta teknisesti edistynyt, vakaa, ylläpidettävä ja erityisesti tarpeet täyttävä sovellus. Huolestuttavan paljon näkee nykyään sitä että kauniin ja modernin sovelluksen koodiin on tullut niin paljon ”tauhkaa” että ylläpidosta tulee vaikeaa ja kallista. Kaikenlaisilla karkkikuorrutuksilla saadaan hienoja ja näyttäviä ominaisuuksia mutta samalla bugien määrä kasvaa potenssiin kaksi ja virheiden korjaus on hidasta ja vaikeaa.

  44. Wilmassa on puutteensa mutta sinne ei tarvitse mennä kuin 1 kerta /kk.
    3 poikaa on wilma voimistelun läpikäynyt ja ei siitä suuremmin ressiä ole saanut. Lapset hoitaa koulun ja jos on asiaa otetaan kontaktia opettajaan. Eipä ole tullut tarvetta lähettää koululle kuin muutama kerta vuodessa palautetta. Oikeasti pieni ongelma. Paljon merkittävämpi ongelma on opettajien osaaminen esim älytaulujen ja digi-sisältöjen kanssa. Myös koulualisten tasapäistäminen on tudellinen ongelma.

    1. Riku, tämä on ilmeisesti koulukohtaista. Meillä tulee niin paljon luokan, koulun, vanhempainyhdistyksen ja erilaisten sidosryhmien yleisiä tiedotteita, että Wilmaan on pakko mennä vähintään kerran viikossa. (Tai siis kahdesti, koska sama viesti tulee tuplana molempien lasten postilaatikoihin.)

  45. Lastemme koulusta tulee opettajilta ja rehtorilta ja muilta sidosryhmiin kuuluvilta viestejä oikeastaan joka päivä. Ja viestit ovat sellaisia, jotka oikeasti koskevat meitä, ja joihin on usein reagoitava.

    Onhan se tragikoomista, että jokaiselle lapselle erikseen tulee samat yleistiedotteet. Tällainen spammaus olisi ehdottomasti estettävä.

    Wilman mobiiliapsi toimii miten sattuu. Käsittämättömiä käytettävyys- ja toiminnallisuusbugeja, jotka ymmärrän vielä alussa, mutta ne pitäisi korjata mitä pikimmin.

    Koulumme rehtorilta tulee usein copy-pastettuna viestejä (tuplana siis, onneksi vain kaksi lasta…), joiden teksti on muotoiltu miten sattuu, niin, että osa viestistä on yleensä piilossa tai teksti on joko JÄTTIMÄISTÄ tai lilliputtimaisen pientä. Miten ihmeessä Wilman tekstieditori ei siivoa muotoiluja? Siivoisi mieluummin kirjoitusvirheitä 🙂
    Hyperlinkit on värjätty niin vaalealla sinisellä, ettei se erotu taustasta, joten et yhtään tiedä, mikä linkin osoite on.

    Viestin lähettämisessä on sama ongelma kuin nettiversiossa. Vastaanottaja -kenttä on tehokkaasti piilotettu pienen kuvakkeen taakse, josta löytyy linkit henkilökunta ja opettajat. Sitten lähdetään rullaamaan opettajien alta auki valtavan pitkää opettajalistaa. Oikeasti. Huomattavasti pienemissä ja pienemmillä budjeteilla toteutetuissa ohjelmissa on sata kertaa parempi käytettävyys.

    Ja kun olen viimein viestini kirjoittanut ikkunaan, en pysty rullaamaan omaa viestiäni lukeakseni sen vielä läpi.
    Sinne vaan sitten ja onnea.

  46. Tarkasti koostettu kaikki Wilman päänsäryt. Kumpa Starsoft päivittäisi osaamisensa tälle vuosikymmenelle tai joku vaihtoehtoinen ohjelma, kuten Qlma, vapauttaa meidät!

  47. Onkos se edelleen niin, että Wilma on kunnille maksuton, kun ostavat Kurren? Ja taas vastaavasti esim. Helmi on maksullinen ja sen lisäksi pitää ostaa joku Kurrea vastaava ohjelma? Eli ei ole toivoakaan, että Wilma kehittyisi paremmaksi, kun ei ole todellinen kilpailutilanne Wilman ja Helmin välillä..

Kerro oma kantasi Kommentointiohjeet?

Tässä blogissa saa kommentoida omalla nimellä tai minun tunnistamallani nimimerkillä. Vaadin myös kunnollisen meiliosoitteen. Minua ja mielipiteitäni saa ilman muuta kritisoida. Muistathan silti hyvät tavat. Karsin jo etukäteen kaikki alatyyliset kommentit, mainokset sekä tietenkin laittomat sisällöt. Mitä perustellummin asiasi esität, sitä varmemmin se tulee huomioiduksi.